Canon RF 800mm F11 IS STM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Canon RF 800mm F11 IS STM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

klaas 04-05-2021

uitstekende prijs/kwaliteit verhouding

Geschreven voor: Canon RF 800mm F11 IS STM

Vorige week zaterdag (01-05) bij Camera Express Groningen de RF800 mm telelens gekocht. Ik had er al veel over gelezen op allerlei fora, en was plezierig verrast dat de lens in Groningen zowaar in voorraad was. Na een kleine probeer-sessie met deze lens op mijn Canon R body (waar ik van de winkel toestemming voor kreeg) en thuis even nauwkeurig kijken naar de kwaliteit van de foto’s, heb ik de lens gekocht.
Wat ik al vaak heb gehoord en gelezen: De beste lens is degene die je gemakkelijk meeneemt als je op stap gaat. Dat geldt zeker voor deze lens. Hij is voor zijn focale lengte superlicht. Het scheelt bijna een kilo met mijn vorige combi die ik gebruikte voor vogels (7DII + EF100-400). Het vaste diafragma (f11) lijkt natuurlijk een nadeel, maar tegelijkertijd wordt het fotograferen een stuk eenvoudiger: je hoeft niet meer te zoomen of het beste diafragma te kiezen, en hebt ongemerkt meer aandacht voor je onderwerp.
Zaterdagavond direct op stap gegaan. Ongeveer 1 uur voor zonsondergang, en bij een grotendeels bewolkte hemel. En toch in staat geweest om verbazend goede foto’s te maken (nee, geen tijdschrift kwaliteit). De stabilisatie werkt zo goed, dat fotograferen bij 1/250, in combinatie met hoge ISO waarde, geen enkel probleem is. De volgende dag om de hoek in het park nog wat ganzen gefotografeerd. Weer een leermoment: Waar ik vroeger probeerde dicht bij te komen, moest ik nu juist wat afstand bewaren om de ganzen er in zijn geheel op te krijgen. Als was het een portret lens!
Voorlopige conclusie: Zijn er kwalitatief betere lenzen? Ongetwijfeld. Maar deze wint het glansrijk in de verhouding prijs/prestatie. Met deze lens ga ik veel (mooie) foto’s maken. Ik had graag een foto toegevoegd, maar dat kan volgnes mij niet.
Misschien schrijf ik over een paar week nog eens een update.

Pluspunten

• licht in gewicht
  • prima lens stabilisatie
  • voor prijs/kwaliteit een 10

Minpunten

• niet geseald, dus niet 100% waterdicht
  • had wel een tasje bij gemogen