De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Linksys WUSB6300 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

michel 1000 18-10-2016

Linksys WUSB6300 (AC1200 Dual Band N300 + AC867)

Geschreven voor: Linksys WUSB6300

Eerst had ik wat problemen om deze wifi adapter goed geïnstalleerd te krijgen.
De installatie met cd-rom ging op zich simpel maar de adapter wilde allen op de 2,4 Ghz band werken. Dit is aanzienlijker lager dan de 5 Ghz band.

Ik heb de volgende oplossing gevonden:

Windows 7

Ga via het configuratiescherm naar apparaatbeheer.
Ga naar netwerkadapters en zoek de Linksys WUSB6300 op.
Klik er met de rechter muis knop op en ga naar eigenschappen.
Klik op het tablad geavanceerd.

Zet Preffered Band op 5G
Zet USB Switch mode op USB mode 3
Zet wireless Mode op IEEE 802.11ac

Met deze instellingen dwing je de adapter om daadwerkelijk van een USB 3.0 poort gebruik te maken en is de wireless mode op de gewenste ac stand gezet. Ook communiceert hij nu alleen op de 5 Ghz band.

Voor de zekerheid kun je in je modem ook controleren of de 5Ghz band aan staat en eventueel kun je tijdelijk de 2,4 Ghz band uit zetten.
De wifi modus in je modem kun je eventueel tijdelijk vast zetten op ac modus in plaats van op automatisch.

Met al deze instellingen zorg je er voor dat de wifi adapter alleen op de aller snelste manier met het modem verbinding kan maken. Als het niet direct werkt kun je de computer en het modem een keer opnieuw laten opstarten.

Bij mij heeft dit geholpen! Ik haal nu draadloos een downloadsnelheid van 200 mbps !
Dit is de maximale snelheid die bij mijn internetabonnement hoort (Ziggo).

Na dit proces hebben ik alle instellingen weer naar de originele stand terug gezet (Dus alle optisch op automatisch) En het werkt nog steeds! De wifi adapter maakt nu automatisch verbinding in de ac modus op de 5 Ghz band. (En kan in principe nog steeds gebruik maken van de b, g, of n modus en de 2,4 Ghz band.

Ik heb de wifi adapter overigens aangesloten op een PCI Express Card voor USB 3.0 van Delock.
Op mijn pc zat oorspronkelijk dus allen USB 2.0. Op deze toegevoegde USB 3.0 poort werkt de adapter prima. Volgens het modem van Ziggo (CH7465LG-ZG) heeft mijn thuisnetwerk nu een (draadloze) snelheid van 866 Mb/s.

Pluspunten

• Doet wat het moet doen
  • Aanzienlijke verhoging van de Wifi snelheid

Minpunten

• Installatie kan een beetje omslachtig zijn.