AEG AX91-604DG - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 18 reviews die zijn achtergelaten voor de AEG AX91-604DG op Kieskeurig.nl.

Marianne 10-07-2021

Zeer tevreden.

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Zeer tevreden en uitstekend geschikt voor grote ruimtes. Erg geruisloos en goed te bedienen met de app. Ook zeker voor mensen met longproblemen een geweldig apparaat.

Jan 26-05-2021

App werkt niet

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Ik kom niet verder als 2 sterren het apparaat is mooi. Maar ik heb heel veel problemen met de app. De app werkt totaal niet Deze app heb je echt nodig om de luchtreiniger helemaal te kunnen bedienen. Zo krijg ik niet te zien hoe de luchtkwaliteit buiten is. En ook de ionisator krijg ik niet ingeschakeld ik kan een uur blijven schuiven met die schuif maar het werkt niet. Ik heb deze luchtreiniger nu een maand in mijn bezit maar ik krijg toch een beetje spijt van de aankoop. Ik lees een hoop klachten over de app maar zo te zien heeft zelf AEG het opgegeven om een goed werkende app te ontwikkelen. Zoveel klachten en dan nog steeds geen oplossing? Als ik AEG was dan zou ik de klanten toch wel wat serieuzer nemen. AEG neem een kijkje in play store en neem de mensen die daar klagen over de app serieus en zorg voor oplossingen.

Anoniem 08-05-2021

Een technisch hoogstandje in COVID-tijden

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Het apparaat voldoet volledig aan de verwachtingen ten aanzien van luchtreiniging en -zuivering. Inmiddels heb ik de AEG aangeraden bij onze buren en ook bij vrienden. Onlangs hebben beiden ook de AEX91-604DG aangeschaft. AEG doet wat zij belooft in de specs.

paul 30-01-2021

Strak Scandinavisch design

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

De kookluchtjes van onze 50 m2 grote woonkeuken worden prima gezuiverd.
Als er een keer iets aanbrand is in notime de lucht weer gezuiverd.
Ook fijn dat de luchtvochtigheid gemeten kan worden.

Christine 13-01-2021

Nuttige aanwinst!

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Deze luchtreiniger is behalve zeer functioneel, ook een mooi (niet storend) onderdeel van het interieur en bovenal bijzonder stil bij gebruik.

AH 11-01-2021

Clean air

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

The product does a very good job at cleaning the air not only of small particulates but also VOCs. However there are 2 minus points. One is the cost of the filter seems a bit high. The other point is that the smart mode is only for PM2.5 particles and it would be nice to have that be selectable for TVOCs as well.

Anoniem 28-11-2020

Degelijk en mooi design

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Mooi en degelijk apparaat. De bijbehorende app is ook makkelijk te bedienen en overzichtelijk. Ik vind het alleen jammer dat de historie van het binnen klimaat niet te zien is.

Rian123 08-11-2020

Groot maar degelijk toestel met mooi design

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Mijn eerste indruk was : wat een groot toestel. Niettegenstaande heeft het een mooi design en is makkelijk te verplaatsen door de leveren handvaten. Het installeren van de filter ging heel makkelijk, deurtje open, filter erin, deurtje toe.
Als je een smartphone hebt, kan je best de app installeren. Hierop kan je de evolutie volgen van de luchtkwaliteit, de uren instellen wanneer je het toestel wil laten werken en ook linken met een plaats in je buurt om de kwaliteit van de buitenlucht te tonen. Hoewel dit wel enkele kilometers van je thuisadres kan zijn.
Het toestel werkt zeer stil. J hebt er geen omkijken naar als je hem laat werken via de smart functie. Wanneer het toestel "vreemde" luchtjes detecteert, zoals keukenluchtjes of bij het branden van kaarsjes, zal het zelf de ventilator in een hogere snelheid laten werken om de reiniging van de lucht terug op peil te brengen. Dan hoor je het ook wat harder blazen, maar is niet echt storend.
Sinds het gebruik van de luchtreiniger heb ik ook minder last van migraine. Ik weet natuurlijk niet of het aan het toestel ligt.
Het toestel doet waarvoor het gemaakt is, de luchtreiniger en tot hiertoe tevreden dat ik het mag testen.

Pluspunten

• stil
  • mooi design
  • makkelijke app
  • zelfregelend via smart functie

Minpunten

• groot

Daisy Dewanckele 29-10-2020

Design luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Mooie design luchtreiniger. Geluidsloos vooral op de smart control. Wij bedienen de machine via onze smartphone en dit werkt perfect op afstand en je kunt alles volgen welke waarden er in je woning zijn. Een prachtig design die in elk interieur past. Alleen jammer van de hoge kostprijs van de filter.

• Geluidsloos

Minpunten

• Dure filter

Joke De Schryder 27-10-2020

Mooie fantastische luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Deze mooie stijlvolle luchtreiniger doet wat ze beloven. Hij is aangenaam in huis, veel minder last aan onze luchtwegen, minder stof en allergieën zijn verleden tijd. Hij is slim, minste vuiltje of geurtje wordt gefilterd. Hij is handig te bedienen via duidelijk app van wellbeing. Wij hebben hem nog nooit afgezet rond wij hem hebben, hij staat mooi en is heel stil. Hij maakt onze lucht proper en ons leven ook. Makkelijk te reinigen en met de filter doe je heel lang. Ik kan alleen maar zeggen dat hij zeer zeker zijn geld waard is. En wij willen deze zeker niet meer missen. Super deze reiniger die grote ruimte aan kan tot in elk hoekje van je huis. Bedankt AEG!!

Pluspunten

• Mooi strak design
  • Je voelt propere lucht
  • Degelijke kwaliteit
  • Handige en duidelijke app
  • Ook geurtjes worden opgenomen

Jarne 09-10-2020

Niet de kleinste, maar past in ieder interieur.

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Eigenlijk is dit een heel elegant toestel, ondanks zijn iets groter formaat. Er mocht wat meer "uitpakpret" bij gezeten hebben. Eens het toestel uit de doos gehaald is, begint het configureren via de app. In nog minder dan twee (!) minuten is het toestel ingesteld en begint hij te zuiveren. Na een uurtje zie je hoe de kwaliteit er in de kamer uitziet. Bij ons viel dit op zich goed mee, maar niet optimaal. De dag nadien opstaan en je voelde het verschil! Placebo-effect? Nee hoor, de app met zeer uitgebreide grafieken en cijfers, toont dat we naar een "zeer goede" omgeving zijn gegaan. Frietpot opzetten? Deo op enkele meters aanbrengen? Na enkele seconden begint het toestel harder te ventileren. Het feit dat het toestel dit al zo snel "meet" toont aan dat hij echt wel reageert op veranderingen in luchtkwaliteit. 's Morgens ook geen frietgeur na gebruik van frietpot. Het geeft een comfortabel gevoel in huis. Toestel is gemakkelijk te verplaatsen naar andere ruimtes en is echt muisstil, tenzij je er begint op te letten...

• Licht
  • Installatie

Minpunten

• Je wilt er direct nog voor in je andere kamers! :)

elstbe 09-10-2020

Altijd schone lucht in de kamer

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Deze zomer heb ik zeer veel last gekregen van hooikoorts. Op het aanraden van mijn dokter heb ik ervoor gekozen om een keer een luchtreiniger uit te testen. Uiteindelijk is het deze AEG geworden, mede door het strakke design.

De AEG is fluisterstil, je kunt deze gerust opzetten tijdens het slapen en hoort deze niet. De eerste dagen dat ik deze gebruikte ben ik een paar keer gaan controleren of deze wel lucht aan het rond blazen was.

Met de mobiele applicatie is het gemakkelijk om schema’s in te stellen en te controleren wat de luchtkwaliteit in de kamer is. Dit doe je enkel de eerste dagen, vanaf dat je een schema ingesteld hebt, dan gebruik je de mobiele applicatie niet meer. Het belangrijkste voor mij is dat er steeds schone lucht in de kamer is.

Het design vind ik nog steeds zeer strak. Aangezien dit toch een groot toestel is (wat me ook wel een beetje tegensloeg) vond ik het belangrijk om toch iets te hebben dat mooi in een kamer past. Nog een voordeel is dat de AEG bijna niets weegt, en met de handvaten kan je deze dus zeer gemakkelijk naar een andere kamer verhuizen. Nuttig als je bijvoorbeeld tijdens Corona deze van de slaapkamer naar de bureau wilt verplaatsen.

Ik ben allesinds overtuigd van deze luchtreiniger.

Pluspunten

• Zeer stil
  • Mooi en strak design

Minpunten

• Valt groot uit

Michelle 29-06-2020

Luchtreiniger die lucht laat stinken

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Ik heb de AEG AX91-604DG een aantal weken mogen testen. De eerste paar dagen was ik erg tevreden en deed hij goed zijn werk, op een fijne (geluidloze) manier. Daarna begon het helaas hele vieze lucht uit te slaan en kon ik hem niet meer gebruiken.

Het apparaat was erg simpel aan te sluiten: nadat je de eerste keer alle folie overal weggehaald hebt, steek je simpelweg de stekker in het stopcontact, drukt op de aan-knop en hij werkt. Daarbij legt de handleiding dit ook duidelijk uit.

Het leuke is ook dat er een app bij zit die precies bijhoudt welke vervuilende stoffen er in de lucht hangen en de hoeveelheid per stof. Vervolgens kan je makkelijk zien of de lucht schoon is, en hoe schoon precies. Ook heeft de luchtreiniger een licht die allerlei verschillende kleuren af kan geven waaraan je dit kan zien (groen is bijvoorbeeld een goede luchtkwaliteit, oranje al slechter, etc.). Daarbij kan je het apparaat makkelijk op afstand bedienen met de app.

Hij is makkelijk te verplaatsen door de handige hengsels die er aan de zijkanten op zitten. Handig wanneer je hem naar een andere kamer wilt verplaatsen! Ik had hem overdag bijvoorbeeld in de woonkamer staan zodat hij daar de lucht schoon houdt wanneer ik er ben, en 's avonds zette ik hem op mijn slaapkamer. Andere mensen vinden het fijn om dit precies andersom te doen, vanwege het geluid van andere luchtreinigers, maar dat is bij deze niet nodig omdat hij vrijwel geluidloos is! Hij gaat alleen wat harder blazen wanneer hij wat harder aan het werk moet: wanneer je aan het koken bent bijvoorbeeld. Dit is nog steeds niet heel storend (de afzuigkap blaast harder).
Het design is mooi en van erg goede kwaliteit. Ik heb hier twee jonge katjes rondlopen die het ding voor een leuke krabpaal aanzagen, maar hier is gelukkig helemaal niks van te zien.

Dan het belangrijkste: reinigt hij de lucht ook echt goed? De eerste paar dagen had ik het idee van wel. Wanneer ik inademde voelde de lucht in huis heel zuiver en puur in mijn longen (ik heb astma en allergieën, dus dat was een hele verademing!). Maar vervolgens ging ik op een avond zalm maken waarbij ik die het lekkerst vind wanneer ik het vuur volop aanzet. Daar komt veel rook vanaf en dat wordt grotendeels door de afzuigkap weggevoerd, maar door de keuken en woonkamer heen kwam ook nog wel aardig wat lucht en rook. De luchtreiniger gaf rood licht aan en maakte de lucht 'schoon'.
Later die avond zette ik het apparaat weer in mijn slaapkamer neer en ineens begon mijn hele slaapkamer te stinken naar vis. Ik heb hem hierna nog een paar dagen uit gehad omdat ik die vieze geur niet in mijn kamer wilde en hem vervolgens weer aangezet, maar dat hielp ook niet. Met AEG gebeld en na een gesprek met de vriendelijke klantenservice, meteen een nieuwe opgestuurd gekregen zodat zij konden uitzoeken wat er met deze aan de hand was.
Maar bij het tweede apparaat helaas weer precies hetzelfde verhaal. Visje gebakken, vislucht werd aangetrokken, om vervolgens in het apparaat te blijven hangen en de lucht weer uit te blijven stoten. Op deze manier kon ik hem niet meer gebruiken.
Na weer een gesprek met AEG, vermoedden zij dat het aan mijn afzuigkap lag. Ze legden uit dat een luchtreiniger is om de lucht schoon te maken, maar niet om luchtjes weg te halen. Waarschijnlijk trekt de lucht dan in het filter. Misschien dat hij met een ander filter wel weer goed zijn werk zou doen, zonder vieze lucht. Maar ik was er eigenlijk al wel een beetje klaar mee. Ik zou niet zo'n duur apparaat gaan kopen, om vervolgens om de paar dagen het filter te moeten vervangen, wat ook weer wat kost. Ik wil dit apparaat om de lucht schoon te maken, niet om hem vies te maken....

Voor mij werkt het apparaat dus niet. Erg jammer, want als dit niet zo was geweest dan was ik erg tevreden geweest!

• Handige app
  • Praktisch

Minpunten

• Stinkt

Ben24 22-06-2021

Dit is naar mijn mening een slechte review. Jij koopt een luchtreiniger die goed werkt zonder onderzoek te doen naar de functionaliteit, vervolgens klaag je over een probleem die jij veroorzaakt omdat dit een apparaat is waarbij niet geclaimd wordt dat het nare luchten zal verwijderen.
AEG heeft je dat uitgelegd en nog klaag je? in wat voor wereld leef je dan vraag ik me af. Je veroorzaakt zelf iets en geeft een ander, in dit geval een product, de schuld. Wat bizar. Volgende keer eerst onderzoek doen en dan pas iets aanschaffen.
En ja ik besef dat dit een oude review is maar ik vind dit soort reviews zo belachelijk dat ik er wat van wilde zeggen.

michelle789 23-06-2021

Hoi Ben,

Jammer dat je zo snel je oordeel over mij klaar hebt. Hoe jij het nu verwoord is namelijk niet hoe het in elkaar steekt.
Destijds testte ik dit apparaat voor Kieskeurig.nl. Ik heb daarom uiteraard heel goed onderzoek gedaan naar de functionaliteit van dit apparaat. Destijds werd er dan ook geclaimd dat het apparaat vieze geurtjes weghaalde. Ik vind het dan niet oké dat hij vieze geurtjes gaat verspreiden. En dat AEG daarna beweert dat het geen vieze geurtjes weghaalt en het op mijn afzuigkap afschrift terwijl dat toen toch duidelijk op de verpakking stond, dat vond ik ook niet fraai. Dat het antwoord was dat ik elke keer een nieuw filter moet kopen dat lijkt mij dan ook niet eerlijk. Maar misschien verschillen wij dan van mening over wat wel en niet logisch is. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan om objectief te blijven na flinke irritaties hierover.

Remco 29-06-2020

Uitgesproken stijlvolle luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Sinds een aantal weken heb ik deze grote AEG luchtreiniger in gebruik en ik moet eerlijk bekennen dat deze ietwat grote reiniger mij heeft weten overtuigen van zijn toegevoegde waarde. De reden dat ik deze AEG in huis heb gehaald is mijn overgevoeligheid voor fijnstof en hooikoorts in het voorjaar en zomer. Na een aantal weken gebruik kan ik met zekerheid stellen dat mijn overgevoeligheid (binnen) is afgenomen, al dan niet is verdwenen.

Gebruik
De AEG wordt als een luxe bouwpakket geleverd en is, na het volgen van de simpele instructies binnen een aantal minuten operationeel. Na de installatie heb ik de AEG op een aantal locaties getest: slaapkamer, woonkamer (met leefkeuken) en op de overloop – het verplaatsen van de reiniger is een fluitje van een cent met de toegevoegde lederen hendels. Gezien de omvang en de capaciteit (oppervlakte woonkamer/keuken is 80m2) heb ik besloten hem in de woonkamer te laten staan. In de afgelopen 3 weken is de luchtkwaliteit hier merkbaar verbeterd, dit is met name te merken op de momenten dat er gekookt wordt; de nare eetluchtjes zijn binnen een aantal minuten verdwenen. Ook merk je dat op de momenten dat er veel mensen in huis zijn hij een tandje bij zet om de luchtkwaliteit te verbeteren. In geen van de gevallen maakt de luchtreiniger een storend geluid / lawaai.

Handige inzichten via app
Om grip te krijgen op de luchtkwaliteit in de woning wordt de reiniger geleverd met een slimme app, waarmee je de reiniger op afstand kan beheren en tevens inzicht kan krijgen in de kwaliteit - zowel de actuele alsmede historische data. Ook krijg je via de app inzicht in de staat van het geïnstalleerde filter, zo weet je wanneer deze vervangen dient te worden. De app is netjes vormgegeven en werkt zeer intuïtief. Let er wel op dat je de juiste app installeert.

Slimme modus
De reiniger kan, zodra deze via WiFi is verbonden met het internet, in een smart modus opereren. In deze smart modus haalt de reiniger de luchtkwaliteit van een nabij gelegen (buiten) meetstation en past hierop zijn reiniggedrag aan. Deze automatische modus zorgt ervoor dat je geen omkijken hebt. Heerlijk.

Conclusie
De reiniger is ondanks zijn formaat en uitgesproken ontwerp een van de mooiste reinigers in zijn klasse. De reiniger doet precies wat hij moet doen en vult dit aan met prachtige applicatie en biedt hierbinnen een volledig inzicht van het binnenklimaat. Na een aantal weken gebruik is de kwaliteit van de lucht binnen drastisch verbeterd, resulterend in minder hooikoorts gerelateerde klachten. Prima apparaat.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Uiterlijk & materiaal
  • Geluidsproductie (stil)
  • App (inzichten)

Minpunten

• Prijs aanschaf
  • Filterprijs

slhgreve 25-06-2020

Stijlvolle luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

In de afgelopen weken heb ik de AEG AX91-604DG luchtreiniger mogen testen.

Het eerste wat me opviel was het stijlvolle design van de luchtreiniger, binnen mijn interieur viel het niet op, het werd opgenomen in het geheel, dit vond ik echt een pluspunt. In het verleden heb ik meermaals luchtreinigers gezien, die groot, wit en lomp waren.

Voor mezelf was ik al geruime tijd aan het oriënteren naar een luchtreiniger, dit in verband met mijn COPD, [chronische luchtwegklachten]. Recentelijk heb ik meerdere onderzoekresultaten gelezen waarbij een luchtreiniger werd aanbevolen. Daarom was mijn interesse in de AEG AX91-604DG gewekt.

Tijdens het opstarten van het apparaat viel me vooral het gebruikersgemak op en de op zich heldere gebruiksaanwijzing. Ik heb nog wel even lopen te stoeien met het installeren van de app, maar na nogmaals er even rustig voor te gaan zitten is dit ook vrij snel gelukt.

Het gemak van de app, is vooral het gebruikers gemak, je kan van afstand het apparaat bedienen en beheren. Het geeft ook vooral meer inzicht in de luchtkwaliteit in huis en hoe je hier mee om moet gaan.

Al met al was de luchtreiniger snel geïnstalleerd en heb ik het een aantal weken goed kunnen testen, ik merkte vooral dat de luchtkwaliteit verbeterde, de temperatuur aangenaam was en vooral dat het apparraat stil is. Ik heb de slechte ervaring dat luchtreiniger enorm gehorig kunnen zijn.

Ik ben zeer tevreden over de AEG AX91-604DG luchtreiniger, over het resultaat en de kwaliteit, het gebruikers gemak, het design, maar ook de koppeling met de tegenwoordige tijd door middel van de app.

Pluspunten

• design
  • kwaliteit
  • de app

Danielle 22-06-2020

Eenvoudige bediening en een mooi design

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

De AEG luchtreiniger is heel eenvoudig in gebruik en ook gemakkelijk aan te sturen via een gemakkelijk te bedienen app. Het is in het begin een beetje onduidelijk welke app je moet hebben, maar als je de juiste eenmaal geïnstalleerd hebt dan is het koppelen van de luchtreiniger aan je smartphone heel eenvoudig. Met de app heb je ook meer functionaliteit beschikbaar van je luchtreiniger dan zonder. Zo is bijvoorbeeld de ionisatie-functie alleen via de app te besturen.
De luchtreiniger is erg stil, wanneer de luchtkwaliteit goed is hoor je deze ook niet. Via de smart functie regelt de luchtreiniger alles zelf en heb je er geen omkijken naar.
Het onderhoud van de machine is ook eenvoudig. Met de stofzuiger kun je voorzichtig de buitenkant schoonmaken. Het filter is eenvoudig te plaatsen en te verwijderen. Er zijn verschillende soorten filters (zoals een pollenfilter) verkrijgbaar zodat je de luchtreiniger nog beter toepasbaar kan maken.

Danielle_ 22-06-2020

Stil design

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Met huisdieren en kinderen in een ouder huis was ik erg benieuwd hoe ‘schoon’ de lucht in huis was en wat een luchtreiniger daaraan nu echt kon verbeteren. De AEG AX91-604DG werkt fantastisch.

Het installeren van de luchtreiniger is zo gebeurt; een zak van het filter verwijderen en de stekker in het stopcontact en deze kan aan. De handleiding is kort maar krachtig, waardoor je deze ook daadwerkelijk doorleest.

In het begin ‘voelt’ de luchtreiniger erg aanwezig, deze is erg groot en moet 30 cm aan alle kanten vrij staan. Het design is modern, waardoor het eigenlijk snel went dat het apparaat in de woonkamer staat.

De bediening is op de luchtreiniger is heel eenvoudig met de smart en manual functie. In de smart functie inventariseert de luchtreiniger de luchtkwaliteit, dit wordt aangegeven met een kleur op het bedieningspaneel, en gaat dan op een bepaald niveau toeren maken. In de handmatige functie stel je zelf in hoeveel toeren de luchtreiniger moet maken, wanneer je hiermee speelt reageert de luchtreiniger erg snel.
Hier staat de luchtreiniger altijd in de smart stand, wanneer de lucht goed is draait de ventilator op snelheid 2. Wat opvalt, of eigenlijk niet, is dat je de luchtreiniger niet eens hoort. Bij het koken merk je dat de luchtreiniger wel eens viezere lucht detecteert en deze harder gaat draaien. Wanneer de luchtkwaliteit slecht wordt dan gaat de reiniger wel meer lawaai maken, denk hierbij aan een ventilator op de hoogste stand.

De juiste app vinden was even lastig, omdat de precieze benaming niet in de handleiding staat en er meerdere AEG apps te vinden zijn in de play store. Een QR-Code was wel fijn geweest. Wanneer je de juiste app geïnstalleerd hebt en je de beschikking hebt over wifi is de luchtreiniger snel en eenvoudig gekoppeld aan je smartphone. De app is overzichtelijk en je kunt de luchtkwaliteit, temperatuur en luchtvochtigheid van de afgelopen uren terugzien. Ook is hierin de status van het filter te vinden. Na 3 weken gebruik staat deze nog op 98%. Het is me nog onduidelijk hoe lang een filter het ongeveer volhoudt. Wel zijn de nieuwe filters best aan de prijs. De aansturing vanuit de app werkt goed en eenvoudig. De ionisatie functie is alleen vanuit de app te besturen en hier staat helaas ook weinig over uit gelegd.

Al met al een stille en eenvoudig te besturen luchtreiniger die er ook nog mag wezen qua design.

• simpele bediening

Minpunten

• Groot
  • ionisatie alleen via app beschikbaar

Cas 21-06-2020

Een stille krachtpatser!

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Met een grote woonkamer en een dochter die snel last van haar luchtwegen heeft, ben ik al geruime tijd aan het oriënteren naar een goede luchtreiniger. Wonend in de randstad, omringd door auto- en snelwegen was ik dan ook erg benieuwd naar de luchtkwaliteit in en om ons huis.

Deze luchtreiniger van AEG bleek een schot in de roos!

GEBRUIK:
Het apparaat is super eenvoudig te bedienen. Na de stekker in het stopcontact te hebben gedaan is het eigenlijk een fluitje van een cent om de luchtreiniger operationeel te krijgen. Je hoeft enkel de aanknop in te drukken en de luchtreiniger doet de rest allemaal uit zichzelf. In de smartfunctie (deze heb ik nagenoeg altijd aan) doet de reiniger op basis van de luchtkwaliteit haar werk en heb je er feitelijk geen omkijken naar. De kleur van de ring geeft de kwaliteit van de lucht weer (zie hieronder voor meer info over de duiding van de kleuren).

APP:
De app maakt het apparaat alleen maar leuker. Het koppelen van de app (via een wifi-verbinding) is super eenvoudig! Daarna kan de pret beginnen met: bediening op afstand (dus ook wanneer je onderweg naar huis bent en de reiniger alvast aan wil slingeren), schema's instellen, maar veel belangrijker - realtime informatie over de luchtkwaliteit binnen maar ook buiten het huis. Voor de kwaliteit van de lucht buiten maakt de app gebruik van open bronnen in de directe omgeving. Over de betrouwbaarheid hiervan is niet direct iets te zeggen. Ik schrok best wel van de matige luchtkwaliteit buiten....

Verder biedt de app inzicht in de kwaliteit van de lucht binnen, je ziet eerst de gemiddelde luchtkwaliteit en daarna een aantal afzonderlijke parameters (PM 2.5, PM1, PM10, TVOS). Als je op de desbetreffende parameters klikt, krijg je keurig uitgelegd wat de betekenis is. Daarnaast toont het een overzicht van de metingen. Nu zeggen aantallen natuurlijk niet zoveel, dus is er ook een kleur aanduiding waaraan je gelijk kunt zien of de kwaliteit zeer goed (groen), goed (geel), matig (oranje), zeer matig (rood) slecht (paars), zeer slecht (donker rood) is.

Naast genoemde parameters kan je ook de temperatuur en luchtvochtigheid aflezen in de app. Er worden mooie grafiekjes bijgehouden waarin je kan zien wat de luchtkwaliteit de afgelopen uren, dagen of zelfs maanden is geweest. Helaas onthoudt de app niet de metingen van de buitenlucht, dus die kan je niet voor een vergelijk terugkijken in grafieken.

STIL:
Wat vooral opvalt is het feit dat de AEG echt heel erg stil is! In de startfunctie hoor je hem nauwelijks en als je schakelt naar een hogere stand is het geluid echt acceptabel. Kijk je TV of luister je muziek, dan hoor je ook in een hogere stand de reiniger echt niet. De eerste week heb ik de luchtreiniger op de eerste verdieping bij de kamers van mijn dochters in gebruik gehad. Ze sliepen als roosjes. Omdat de luchtkwaliteit boven vrij goed en consequent bleek, heb ik de reiniger vervolgens in de woonkamer en nabij de keuken in gebruik gehad.

RESULTAAT:
Uit de metingen van de luchtreiniger bleek dat de lucht in ons huis lang niet zo slecht was als ik dacht. Op zich een fijne constatering natuurlijk. De reiniger weet het na inschakeling in korte tijd zelfs voor elkaar te krijgen dat de luchtkwaliteit naar 0 Ug/m3 gaat. En dit was merkbaar! Onze dochter heeft sinds de luchtreiniger in huis is veel vaker vrije luchtwegen. Snotteren komt nauwelijks nog voor.

Onze woonkamer is ruim 75m2 en bleek voor deze krachtpatser geen enkel probleem.
Waar voor mij de luchtreiniger vooral het verschil maakte was tijdens het koken. Wij hebben een open keuken met recirculatie afzuiging (naar beneden) terug de kamer in. De fijnstof die bij het koken vrijkomt is direct zichtbaar in de app van de reiniger. Vanuit de smartstand schakelt de AEG direct een tandje bij om die fijnstof aan te pakken. Ook de kookgeurtjes verdwenen stukken sneller dan we gewend zijn! Een geurkaars (dat weer fijnstof oplevert) is niet meer nodig om de kook- en eetluchtjes te doen verdwijnen. Voor mij een indrukwekkende prestatie en alles bepalend in mijn oordeel over dit apparaat.

CONCLUSIE:
Deze luchtreiniger is erg goed in wat hij moet doen, namelijk de luchtkwaliteit monitoren en verbeteren. Het is een vrij groot apparaat, maar heeft een mooi design. Niemand hier in huis heeft zich aan de aanwezigheid gestoord en de reacties van onze bezoekers op het uiterlijk was altijd positief. Let wel op dat het apparaat in de buurt van een stroompunt en 30 cm rondom vrij moet staan in de ruimte. Je kan hem dus niet strak in een hoek of langs een muur positioneren. Voor mij was dit overigens geen probleem. De 'lederlook' handels maken het design af en zorgen ervoor dat het verplaatsen van het apparaat erg makkelijk is.

De bediening is erg gebruiksvriendelijk en de app (ik heb de IOS-app gebruikt) is eenvoudig in opzet en in gebruik. De ontwikkeling van de app staat overigens niet stil, want ik heb in de tijd dat ik de luchtreiniger in bezit heb al meerdere updates gehad. Dat belooft dus wat en het is fijn om te constateren dat de ontwikkeling niet stil staat.

Ik weet nog niet hoelang je ongeveer met een filter doet. Deze moet namelijk op een gegeven moment vervangen worden. In de app wordt dit aangegeven (van 100% naar 0%). Hier ben ik wel nieuwsgierig naar omdat ik een nieuwe filter stevig aan de prijs vind.

Naast het design voelt de bouw van het apparaat degelijk aan, evenals de filtermodule doet. Op basis van prestaties, gebruiksgemak, bouwkwaliteit en design is deze luchtreiniger zeker een aanrader!!

Pluspunten

• stil!! nauwelijks te horen
  • Goede prestaties! Echt een betere lucht!
  • stabiele en makkelijke app
  • gebruiksgemak
  • mooi design

Minpunten

• prijzige filter
  • redelijk groot in omvang

Laura 21-06-2020

Ideale luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Sinds een paar weken de AEG luchtreiniger in huis en sindsdien erg tevreden over hoe de luchtreiniger werkt. Het begon al met het uitpakken van de luchtreiniger. Hij is netjes verpakt en de gebruikershandleiding is duidelijk waardoor het makkelijk is om de luchtreiniger voor het eerst aan te zetten. Na dat ik hem uit de doos had gehaald, was ik verbaasd over hoe mooi het design is en dus daardoor ook niet storend is om in huis te zetten. Daarnaast valt het ook mee hoe zwaar hij is en kan hij gemakkelijk verplaatst worden. Er is dan ook goed over het design nagedacht.
De app waarmee je de luchtreiniger eventueel kan bedienen is snel gedownload en in gebruik genomen. Je kan in één overzicht zien hoe de luchtkwaliteit is en de knoppen waarmee je hem kan bedienen. Je kan de luchtreiniger op de functie ‘smart’ zetten zodat hij zelf kan detecteren of er wat gedaan moet worden aan de lucht of op je zet hem op ‘manual’ om zelf te kiezen hoe hard of zacht je de luchtreiniger zet. Ook kan je via de luchtreiniger zelf zien hoe de luchtkwaliteit is door de gekleurde rand en kan je hem bovenop bedienen.
De luchtreiniger is ook verrassend stil en je hoort hem nauwelijks. Alleen op de hardste stand hoor je de luchtreiniger maar daar staat hij hier haast nooit op. Ik ben zeer tevreden en kan de luchtreiniger dan ook zeker aanraden.

• Gemakkelijk in gebruik
  • Bediening via de app

Minpunten

• Prijzige filters

MirandaF. 21-06-2020

Wat een stilte voor een krachtpatser als deze!

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Wij hebben als gezin van 4 met 2 honden en een kat deze luchtreiniger mogen testen Voor een paar weken. Mijn zoon, man en ik (ok zelfs de hond!) hebben last van astma, allergieën en hooikoorts.

Bij begin van de test hebben we wel even naar de juiste app (Welbeing) moeten zoeken, aangezien deze anders omschreven staat in de handleiding. Maar na installatie blijkt dit wel heel handig te zijn, ondanks dat je de luchtreiniger ook manueel kan bedienen, heeft hier vooral de smartfunctie aangestaan. Door de metingen (zichtbaar in de app) en het bijspringen bij bijvoorbeeld kookluchtjes, merkten we dat de smartfunctie ook echt functioneerde.

In de praktijk merkte wij niets qua geluid, we vergeten gewoon dat hij er staat. Ondanks zijn formaat heeft hij een heel mooi design met handige greepjes en valt hij daarom wel in elk interieur te plaatsen.

Na de eerste nacht merkte we bij het betreden van de woonkamer een opmerkelijk groot verschil in de lucht. We roken de dieren niet meer! Hierdoor hoefde ik ook niet alle ramen open te gooien en de pollen opnieuw binnen te laten. Heerlijke verse lucht en geen rooie, jeukende en tranende ogen meer binnen. We hebben een behoorlijke grote ruime woonkamer met open keuken en twijfelde of de luchtreiniger het wel kon waarmaken. Bij deze kan ik vermelden, ja deze luchtreiniger doet wat het beloofd zonder dat hij in de ruimte nadrukkelijk aanwezig is.