ASUS UX5304VA-NQ075W - Reviews

• Best Reviewed 2 keer dec 2023
  • Test panel 8.3 dec 2023
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ASUS UX5304VA-NQ075W op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

G************@g******** 09-12-2023

Prachtige laptop alleen is de prijs fiks aan de hoge kant!!!

Geschreven voor: ASUS UX5304VA-NQ075W

De eerste indruk is de degelijkheid van de laptop, deze voelt zeer robuust. Ondanks dat, heeft deze maar een laag gewicht. Er is ook een speciale techniek toegepast voor de belijning, wat wel luxe oogt.
Bij het openklappen van het scherm, is het even een vreemde gewaarwording dat het scherm het toetsenbord optilt, waarmee het toetsenbord een klein beetje schuin komt te staan, maar ook de warmte makkelijker weg kan en de speakers aan de onderzijde beter hoorbaar zijn, bij het afspelen van muziek. Om beschadiging aan de rand van het scherm te voorkomen, bevinden zich aan de onderzijde 2 kleine, zachte dopjes. Of dit echt nodig is om warmte we verminderen, is maar de vraag, de laptop draait zeer stil en van warmte is amper sprake, ook na langere tijd gebruik.
Bij het opstarten vallen vervolgens eerst de grote letters op, op de toetsen. Deze zijn groter dan bij de meeste laptops. Het touchpad is ook erg groot. Het toetsenbord is voorzien van verlichting, welke echter vreemd genoeg na het geheel initialiseren van windows uit zichzelf niet meer aan staat. Dit is echter via een toetsenbordcombinatie weer terug aan te zetten.
Het OLED schem is zeer scherp en de heldere kleuren komen je meteen tegemoet.
De speakers zijn van Harman Kardon, het geluid is goed hoorbaar, niet extreem hard, maar voor HK toch wel wat tegenvallend. Voor gebruik als (achtergrond) muziek of online vergaderen prima te doen, maar hierbij miste ik wel wat tonen, zoals bass, wat nauwelijks hoorbaar was.
Als je de laptop zou aanschaffen voor het gamen, als je uit gaat van de hardware specificaties, kom je echter bedrogen uit. Benchmarktests testen het systeem ook met vrij slechte prestaties, wat je eigenlijk niet zou verwachten, zeker gezien het prijskaartje van de laptop. Alleen het RAM geheugen komt hierbij juist weer zeer positief er uit.
Het is dan ook zeker aan te raden vooraf goed te bedenken waar de laptop voor gebruikt zal gaan worden, er zijn chromebooks die dan vrijwel net zo goed presteren, maar een stuk goedkoper zijn. Het is een zeer fijne laptop om makkelijk mee te nemen gezien het gewicht en formaat en de lange accuduur. Zware applicaties gaan er echter niet prettig op draaien. Dan zijn er betere laptops op de markt die ook wel voor die prijs te vinden zijn en kwalitatief (zeer) goed zijn. De overweging is dus wat zwaarder weegt, lichte laptop met mooi scherm of zwaardere laptop, met ook in de regel wel een groter scherm.
De proefperiode van McAfee was na enkele dagen al verlopen.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Lichtgewicht
  • Lange accuduur
  • nummeriek toetsenbord
  • Buitenkant is mooi en goed verzorgd

Minpunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Geluid middelmatig en dat met Harman Kardon!
  • Ondermaats met middelmatige benchmarks.

Jongmans 08-12-2023

Fijne compacte premium laptop

Geschreven voor: ASUS UX5304VA-NQ075W

Pluspunten:
Kleine en krachtige laptop (Intel I7).
Super mooie beeldkwaliteit, mooie hoge resolutie en haarscherp beeld.
Mooi slank vormgegeven en hoogwaardig afgewerkt.
Het verlichte toetsenbord is handig wanneer je in het schemer of donker wilt werken.
Het is een stille laptop en pas bij echt zware taken, zoals uitgebreide berekeningen in Excel begint de ventilator van zich te laten horen.
Verrassend goede audio, waarbij de speakers subtiel zijn weggewerkt.
Het touchpad is wat groter dan gemiddeld en daardoor erg prettig om mee te werken.
2 usb-c poorten waarmee je ook snel je smartphone kunt opladen.
Snelle wifi-verbinding is ook erg handig.
Toch zijn er ook minpunten: de aan-/uitknop is verwerkt in het toetsenbord, waardoor je er sneller per ongeluk op drukt. Als je het scherm wat verder naar achteren klapt, dan komt het toetsenbord omhoog.
Al met al een fijne compacte premium laptop met heerlijk veel schijfruimte (1TB).

Pluspunten

• beeldscherm
  • audio
  • snelheid
  • afwerking
  • compacte oplader

Minpunten

• aan-/uitknop op onhandige plek

m**********@h********** 06-12-2023

Licht, compact en toch een super performance

Geschreven voor: ASUS UX5304VA-NQ075W

Wat mij als eerste opviel tijdens de weken dat ik deze laptop heb mogen testen is het kleine compacte en vooral ook lichte formaat. Dit maakt deze laptop zo praktisch om te gebruiken en ook om mee te nemen. Het gewicht is heel laag, en ook de compacte vorm maakt dat ik deze laptop heel gemakkelijk meeneem, incl de hoes die erbij wordt geleverd.
Buiten het formaat, zijn ook de prestaties bovengemiddeld. Het OLED scherm is fantastisch scherp, de kleuren zien er super uit, en 3D effecten zijn echt gaaf. Dit alles maakt dat het kijken naar deTV op deze laptop eigenlijk heel fijn is. Normaal gezien krijg ik na verloop van tijd last van mijn ogen bij het kijken naar een beeldscherm maar dat heb ik bij deze zenbook helemaal niet. Naast dat het beeld super is, is ook het geluid heel fijn. De Harman/kardon technologie is dan ook van zeer goede kwaliteit.
Ook het toetsenbord is heel fijn in gebruik, door de ietwat opstaande toetsen is het blind typen echt heel goed te doen. Mijn vingers vinden de toetsen vanzelf en maken weinig foute aanslagen.
Als hobby vind ik het ook uitdagend om met virtuele omgevingen te werken. En dat is dan toch wel een uitdaging om dat ook werkend te krijgen op deze laptop. Het werken met Docker containers gaat heel snel, het installeren van containers nog sneller. Wat een vooruitgang met dit zenbook om zo te kunnen werken. En door de usb-c kan ik de laptop ook koppelen met de werkplek bij mij thuis. Oké, de resolutie van de laptop maakt dat dat minder goed aansluit bij mijn beeldscherm.
De performance van deze laptop is uitmuntend vergeleken met mijn huidige laptop. De snelheid waarmee programma's opstarten, het uitvoeren van foto of video bewerkingen gaan heel snel. I.i.g. sneller dan wat ik gewend ben met mijn huidige laptop.
Concluderend kan ik wel zeggen dat dit een super laptop is, uitstekende performance, het OLED scherm is met één woord fantastisch te noemen, dan het compacte en lichte formaat er nog bij.

Pluspunten

• OLED scherm
  • Performance
  • Resolutie van het scherm
  • Geluid

Minpunten

• Ontbreken van een netwerk poort

Sanne 26-10-2023

Een fijne, lichte en heldere laptop!

Geschreven voor: ASUS UX5304VA-NQ075W

Ik heb deze laptop de afgelopen weken mogen testen. Wat vooral ideaal is is dat hij erg licht en handzaam is. Zo is 'ie makkelijk mee te nemen. Het OLED scherm werkt heel fijn, super helder en ideaal met fotobewerking. Ik gebruik de laptop vooral voor Adobe programma's, illustrator, lightroom en photoshop. Soms heeft de laptop wat moeite met deze programma's en loopt dan vast. Over het algemeen werkt het naar behoren en kan je deze programma's prima gebruiken.
Het toetsenbord typt erg prettig, het brede touchpad is ideaal. Handig is dat de laptop je herkent met gezichtsherkenning, jammer is dat er geen vingerafdrukscanner op zit.

Pluspunten

• OLED scherm
  • Breed touchpad
  • Licht in gewicht

Minpunten

• Geen vingerafdrukscanner
  • Soms moeite met zware programma's

Jelle 23-10-2023

Handzame laptop

Geschreven voor: ASUS UX5304VA-NQ075W

Deze Zenbook is een lichte handzame laptop wat erg bevalt. Makkelijk mee te nemen in de meeegeleverde laptop hoes en past eigenlijk altijd in je tas dankzij het formaat. Het 13 inch OLed scherm is erg prettig om mee te werken en de kleuren komen er mooi uit tijdens het kijken van films.
De programma's starten snel op als je ze aanklikt en alles reageert ook snel. Wat ook erg fijn is is het toetsenbord dat verlicht is en de grote touchpad. Van zichzelf komt er een mooi geluid uit de boxen die in de laptop zitten, zelfs stereo geluid komt mooi tot z'n recht.
De laptop is niet geschikt om mee te gamen maar voor films kijken of onderweg/ thuis werken een aanrader. De verpakking waar de laptop in geleverd word bevat bijna geen plastic en is grotendeels gemaakt van gerecycled karton.

Pluspunten

• OLed scherm
  • Snelle processor en SSD
  • Gezichtsherkenning
  • Verlicht toetsenbord

Minpunten

• Geen vingerafdruk scanner
  • Geen webcam afdekking

n**e@h**l.com 21-10-2023

Hele fijne, snelle lichte laptop!

Geschreven voor: ASUS UX5304VA-NQ075W

Helaas heb ik dit product maar twee weken mogen testen en niet langer. Wat een fijne, lichte, mooie laptop. Een wereld van verschil met de laptop die ik voor mijn dochter haar middelbare school kocht. Deze werkt heel prettig en ziet er mooi uit. Doordat de laptop zo licht is, neem ik deze veel makkelijker overal mee naar toe. Handig als je vaak op pad bent voor je werk bijvoorbeeld. De laptop is snel en het scherm is mooi helder. Ander pluspunt is dat de laptop geleverd werd in een verpakking zonder plastic.

Pluspunten

• Snel
  • Mooi uiterlijk
  • Superlicht