De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch PKS 55 A op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

verboompje 11-06-2016

zeer tevreden

Geschreven voor: Bosch PKS 55 A

Inmiddels een maand in mijn bezit en zeer tevreden. De nauwkeurigheid van het zagen grenst aan het ongelooflijke. Makkelijk in gebruik en kan vele oppervlakken aan. Gebruiksaanwijzing erg duidelijk en geluid valt erg mee.

JaspertH 23-03-2014
Geschreven voor: Bosch PKS 55 A

Deze Bosch PKS 55 A sinds 1 dag in het bezit. Het is een mooi apparaat. De vergelijking tussen de net iets krachtiger Black&decker ks1400l-qs (1400w ipv 1200w) duurde eeuwig. De B&D heeft een laser wat me wel handig leek en heeft net iets meer vermogen. Het is dan maar net de vraag in hoeverre je hier méér aan hebt in de praktijk. De zaagbladdiameter is groter (190mm tegen 160mm van Bosch) Verder waren dat de +punten wel. Het is toch de Bosch geworden en ik zal je vertellen waarom:

Deze komt met een stoffilterreservoir wat zeer handig is indoors. Ook had deze een steviger voetplaat. (Die van de B&D was zeer smal gesneden aan 1 kant waar bij je met 1 ongelukkig tikje de boel krom hebt!) De Bosch machine is lichter in gewicht en dus makkelijker hanteerbaar. Het onbelast toerental ligt factor 1,12 keer hoger dan de B&D (ondanks dat die meer vermogen schijnt te hebben). De meegeleverde langsgeleider is steviger en het kantelscharnier voor verstekzagen is met 2 vergrendelingsbouten vast te zetten ipv 1 bij die van B&D (wat toch wel zeer belangrijk is -zeker met verstekzagen- waarbij de zaag veel weerstand heeft en snel de neiging heeft zijn eigen weg te volgen). Om in te komen net een paar strookjes spaanplaat gezaagd, geen probleem.

Jammer vind ik dat er geen geleiderail bijzit want dat kun je pas echt precies zagen (vandaar mijn 7 voor nauwkeurigheid) maar dat is inherent met de prijsklasse waar in je zit bij deze machine. Het zou ook afbreuk doen aan mijn vertrouwen in de machine zelf, als die er ook nog bijzat voor deze prijs.

De keus is gemaakt, en haal er uw voordeel uit als u voor dezelfde keuze staat.

-later meer- 30mm multiplex! zagen

JaspertH 26-03-2014

Update:

Geen probleem. Hij raast er als een trein doorheen. Je moet by the way wel met een cirkelzaag om kunnen gaan. Bij gebruik MET DE MEEGELEVERDE LANGSGELEIDER moet je namelijk wel opletten dat ze zaag zich op het einde van de zaagsnede als het ware niet -vast vreet- in het loskomende stuk hout. Dat is namelijk de natuurlijke neiging van een roterend zaagblad waardoor hij klem komt te zitten tussen het zaagblad en de geleider. (dit heeft niks met het merk Bosch te maken.) Wat ik zelf doe als ik bijv. een strookje wil zagen MET GEBRUIK VAN DE LANGSGELEIDER, is de zaag stil laten lopen op 3 kwart van de zaagsnede, dan een lijmklem op 1 kwart over de zaagsnede zetten en dan verder het laatste stuk zagen (waardoor het afgezaagde stuk niet valt). Zonder langsgeleider heb je hier natuurlijk geen last van! Dan zou je op het oog moeten zagen, met als resultaat dat de zaagsnede niet zo strak is. Een geschikte geleiderail is voor dit apparaat helaas niet beschikbaar. Daarvoor moet je bij de duurdere klassen aankloppen.

Mijn persoonlijke oplossing/ tip hier voor is om een aluminium hoekprofiel aan te schaffen bij de bouwmarkt (min. 30x30 x2mm om eventuele krommingen/ verbuigingen uit te sluiten) Deze over verschillende afstanden door te boren en te verzinken, en vervolgens vast te schroeven op het ongebruikte stuk hout. Perfect.