Marumi DHG200ACH62 - Reviews

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

wieri347 29-06-2015
Geschreven voor: Marumi DHG200ACH62

Er zijn ongelooflijk veel close-up voorzetfilters verkrijgbaar, de meeste met hetzelfde manco: foto's die alleen in het midden scherp zijn en voor de rest niet om aan te zien. Zo niet bij deze Marumi. Ik moet eerlijk zeggen: ik heb niet deze versie, maar de 72mm, maar ik ga ervan uit dat de resultaten van alle afmetingen identiek zijn.
En dat is: super! De lens is vlijmscherp, helder, heeft goede contrasten en (voor zo ver ik kan beoordelen) geen enkele kleurafwijking of rand. Hij vergroot niet heel veel (10 a 20 %) maar je kunt heel erg dichtbij komen, waardoor je toch veel winst hebt.
Ik gebruik hem in combinatie met een Sigma 17-70 F2.8/5.6 Macro, die sowieso in de70mm-stand zijn onderwerp tot op 20 cm kan naderen. Met deze Marumi erop geschroefd wordt dat ongeveer 4 cm (!!)
Natuurlijk zijn er ook nadelen:
- Het zijn meerdere lenzen in een metalen vatting, dus hij weegt redelijk wat.
- Bovengenoemde positieve eigenschappen verdwijnen wanneer je je zoomlens in de groothoekstand zet: dan vertekent het beeld en wordt het vreselijk onscherp in de hoeken. Je moet minstens 40mm aanhouden.
- Als je je onderwerp zo dicht nadert, valt de schaduw van de lens c.q. het objectief op het onderwerp.
- Volgens de handleiding kan de zonnekap op je lens blijven zitten, maar dat is natuurlijk onzin. Je onderwerp zit in zijn geheel verborgen in de schaduw van de zonnekap.
- Met je zoomlens in de telestand en dan nog dit gevaarte voorop, is de afstand vanaf de flitser erg groot. De ingebouwde flitser van de camera is sowieso onbruikbaar, omdat die een slagschaduw op je onderwerp oplevert. Dus een externe flitser is nodig, eentje die voorover kan kantelen, met daarop een flash-diffuser om het licht richting het onderwerp te buigen. Of een ringflitser natuurlijk.

Maar als ik de nadelen tegen de voordelen afweeg, is maar 1 conclusie mogelijk: voor close-up fans is dit een geweldige lens!