De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Foscam R4M-W op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,7

Alex 11-09-2019

aanvulling/update van mijn review

Geschreven voor: Foscam R4M-W

Zoals Foscam aangeeft is het nu mogelijk de firmware vanuit de app te updaten en dat werkt goed.
Een puntje daarbij is dat de update al klaar is en de camera herstart als de voortgang nog op iets van 70% staat. Als je in dezelfde ruimte beng dan hoor je de camera herstarten en snap je dat je de app even opnieuw moet starten, maar het zou mooi zijn als dat vanzelf ging of wordt aangegeven.

De problemen met constant omschakelen naar infrarood en terug in de schemering zijn opgelost in de nieuwe firmware!

Ik had de camera in de vakantie aak één kant van de huiskamer staan en gericht op de achterdeur, dat gaf echter continue valse bewegingsmeldingen (bij elke wolk die langs de zon trok zeg maar). Dit was opgelost toen ik de camera niet meer direct op het raam richtte maar op de muur ernaast. Dus als je last hebt van valse alarmen dan kan het een hoop schelen als je de camera een klein stukje draait.

Ik heb 'human detection' aangezet in plaats van motion detection en dit werkt erg goed. Er is vrijwel geen vertraging met meldingen en er zijn maar weinig valse meldingen (ik schat ~10%). Waarschijnlijk is deze functionaliteit gekoppeld met het hebben van een cloud abonnement en dus na een jaar niet meer gratis.

Pluspunten

• Firmware updates
  • Human detection

Minpunten

• Cloud account prijzig na 1e jaar

Officiële reactie van Foscam 13-09-2019

Bedankt voor de aanvulling/update van je review.

Voor het eerste jaar is 8 uur opname bij beweging in de cloud gratis, na dit jaar zal de 8 uur opslag stoppen. Overige functies (zoals bijvoorbeeld "Human detection") van de cloud zullen door blijven gaan.
Indien gewenst is het mogelijk om de gratis cloud om te zetten naar een betaalde cloud dienst.

Kjel 24-07-2019

Prachtig beeld, ook in infrarood.

Geschreven voor: Foscam R4M-W

Deze camera werkt fijn en eenvoudig.
De installatie van de app gaat makkelijk snel. De app werkt goed en snel. Even wennen dat wanneer de camera in rust staat, niet alle opties beschikbaar zijn. Maar dat went snel.
De beelden zijn kraakhelder, zeker ook die in infrarood zijn opgenomen.
Als het schemert schakelt de camera vaak tussen normaal en infrarood. Hierbij genereert hij onnodige alarmen.
De keuze tussen welk alarm je wilt zien en wat niet is eenvoudig. Je kiest alles of alleen menselijke bewegingen.

Pluspunten

• Helder beeld, zowel normaal als infrarood.
  • Fijn werkende app.
  • Eenvoudige bediening.
  • Gemakkelijke installatie van app en camera

Minpunten

• Onnodige alarmen tijdens schemering
  • Schakelen tussen normaal / infrarood is vrij luid.
  • Niet alle opties beschikbaar bij camera in rust.

Alex 23-07-2019

Hoge resolutie, maar teveel problemen voor deze prijsklasse

Geschreven voor: Foscam R4M-W

Mijn exemplaar is ter beschikking gesteld door kieskeurig voor review, waaraan geen verder voorwaarden zijn gesteld naast het ook daadwerkelijk schrijven van een review.
Een week getest op de laatst beschikbare firmware voor de camera.
Getest met de laatste versie app op een iPhone 7 iOS 12.3.1 en Firefox 67.0.2 op Windows 10.

Camera komt in een keurige doos, meegeleverd worden de voeding, wifi antenne, een ethernet kabel, een muurbeugel en zelfs schroeven en pluggen om deze op te hangen.
Aan de achterkant bevind zich de aansluiting van de voeding, ethernet en de wifi antenne, rechts een microSD slot en links een reset knop.

In de doos zit een Engelstalige quick start guide en een flyer die aangeeft waar de Nederlandse versie is te downloaden;
Handleiding https://www.foscam.nl/index.php/productattachments/index/attachments/v/1524/

Uitgebreide specificaties zijn te vinden op de Foscam website; https://www.foscam.nl/index.php/r4m-w.html

Dit model is zo'n 40 euro duurder als de verder identieke R2M (2MP, 1080p).
De R4M zou als voordeel hebben dat deze super HD is, maar wat nu precies de resolutie is, is niet direct duidelijk.
Foscam website noemt bij de technische specificaties; display resolutie 2560 x 1440 (4.0 Megapixels), 2304 x 1296 (3.0 Megapixels)
Op de doos staat 2k 4.0MP, dus dubbele resolutie van de R2M.

Dualband wifi wordt ondersteund en de camera meld zit aan op 5Ghz wifi, dat is een plus, want 2.4GHz netwerk zit te vol.

Installatie;
Om gebruik te kunnen maken van de app moet er een Foscam Cloud account gemaakt worden.
Je opnames kun je vervolgens ook terugzien op https://www.myfoscam.com/
Dit is slechts het eerste jaar gratis (8 uur opslag) !
Tijdens het toevoegen van de camera in de app wordt je gedwongen om de standaard login en password (admin/leeg) te veranderen.
Kies een voldoend complex wachtwoord (wordt niet afgedwongen) anders kijken er binnen de kortste keren mensen me in je huiskamer!

Meegeleverde instructie gaat ervan uit dat je de camera eerst bedraad aansluit en dan het wifi password invoert via de web interface.
Het werkt echter ook direct op wifi, de camera geeft zelfs een voiceprompt als hij klaar is om te verbinden via wifi.
De app laat je de qr code onderop de camera scannen, je voert het wifi wachtwoord in en krijgt een qr code die je voor de camera houden, waarna de camera restart en verbind met wifi. De app toont tijdens het toevoegen ook de ezlink2 instructie video op YouTube die je ook op de Foscam website kunt vinden (Nederlandstalig). https://youtu.be/oYtuilXsql8

Op de Foscam website staan EZlink en EZlink2 instructie video, maar de EZlink is niet geldig voor deze camera.
De IOS app laat zich ontgrendelen met vingerafdruk.

Ik heb de camera ook geïnstalleerd volgens de beschreven methode door hem eerst bekabeld aan te sluiten.
Ook met deze manier van installeren wordt je met een wizard door het proces heengeleid en het is allemaal goed te volgen.
Je dient wel eerst een browser plugin te installeren die gedownload wordt vanaf de camera (vereist herstart van de browser).
Doorloop de wizard en de camera doet het daarna vanzelf ook op het opgegeven wifi netwerk als je de kabel loshaalt.
Daarna word je bij verbinden met de camera gedwongen een nieuw password te kiezen.

De web interface bied meer opties als de app, je kunt hier ook;
Http/https poort aanpassen
FTP server configureren
Email server configureren (gmail smtp wordt geweigerd; Google heeft de app geblokkeerd die je probeerde te gebruiken omdat deze niet aan onze beveiligingsnormen voldoet.)
Onvif inschakelen
uPnp inschakelen
Firewall inschakelen (alleen IP adressen blokkeren)

Met Onfiv is de camera ook te gebruiken vanuit allerlei applicaties die de onvif standaard gebruiken.
Getest (kort) met een random onfiv app uit de playstore, pan/tilt en opnemen werkt, geen andere functionaliteit.

Bewegingsdetectie kan volgens een schema worden ingesteld zodat je niet de hele dag meldingen krijgt.
Als je op een andere tijd toch bewegingsdetectie wil aanzetten, omdat je bijvoorbeeld niet thuis bent, moet je het schema aanpassen.

Set motion detection area beperkt het detectie gebied, standaard hele beeld. Dit is dan weer niet in te stellen via de web interface, alleen in de app.

Als een SD kaartje is geplaatst komen de opnames bij bewegings detectie daar automatisch op te staan.
Je kunt nergens aangeven of bv oudere opnames automatisch gewist kunnen worden als het SD kaartje vol raakt. Ik heb mijn 16GB kaart niet vol gekregen tijdens het testen, dus weet niet wat er dan gebeurt.
Via de web interface van de camera kan ook een FTP server worden opgegeven om de beelden naar toe te sturen. Getest en dit werkt ook prima, maar allebei tegelijk (ftp en sd) kan niet.

Beweging wordt gemeld via de app of de email die je via de web interface kunt (werkte niet met gmail) instellen.
Helaas is de detectie niet erg betrouwbaar, standaard krijg je meerdere bewegings alarmen als de camera omschakelt van dag naar nacht modus.
Het is zelfs een keer gebeurd dat de camera bleef omschakelen tussen dag en nachtstand en continue bewegingsmeldingen bleef sturen. Na een half uur heb ik de stekker er maar uitgetrokken.
Ook stopt de detectie soms zomaar voor een paar uur om daarna vanzelf weer te gaan werken. Wifi signaal was aanwezig en er liepen regelmatig mensen door het beeld, maar geen beweging gedetecteerd.

Cloud opslag is het eerste jaar gratis voor 8 uur, daarna zijn er kosten aan verbonden.
Je wilt niet dat je beelden alleen op de camera staan, dat is het eerste wat een inbreker zal meenemen. Dus na een jaar moet je gaan betalen voor de Cloud service (€4 per maand of €40 per jaar is de goedkoopste optie) of de beelden naar een ftp server uploaden.

Firmware update
De app heeft wel een firmware update knop, maar deze geeft alleen aan dat de huidige firmware niet op die manier kan worden geüpdatet en verwijst naar; https://foscam.com/upgrades
Link naar de laatste beschikbare versie op moment van schrijven https://www.foscam.com/downloads/firmware_details.html?id=143
Let hier wel op dat je de juiste camera selecteert, R4M en niet R4. Waarschijnlijk installeert de verkeerde versie gewoon niet, maar je weet het nooit.
De nieuwe firmware komt met instructies (Engelstalig) en kan alleen bekabeld worden uitgevoerd.
Het is op zich niet zo heel lastig, maar zal voor de minder technische gebruikers een stap te ver gaan en deze zullen dus nooit de firmware upgraden.
De firmware kan via de web interface of de (Windows) tools geüpgraded worden, deze zijn hier te downloaden; https://www.foscam.com/downloads/app_software.html
-foscam VMS (Video Management system)
-Equipment search tool (hoeft niet geïnstalleerd te worden)
VMS kan ook gebruikt worden om direct op een pc opnames te maken naar harddisk.

Om op de web interface te komen als de camera met wifi is verbonden moet je het IP adres achterhalen, helaas is dit in de app niet terug te vinden en moet je het adres terug vinden op je router.

Privacy protection modus; als je deze inschakelt richt de camera de lens naar beneden zodat je zeker weet dat hij niets kan zien.
Voor de paranoïden onder ons; je weet echter niet of de microfoon ook uitgezet is..

Pluspunten

• hoge resoltie, dus goed in te zoomen
  • 5GHz wifi ondersteund
  • Koppelen met wifi is simpel
  • Uitgebreide faq in het Nederlands

Minpunten

• Omschakelen nachtzicht instabiel
  • Bewegings detectie stopt er soms mee
  • Firmware update te ingewikkeld
  • App beperkt tov web interface
  • Prijzig
Officiële reactie van Kieskeurig 06-08-2019

Wegens een technische storing was het voor Foscam helaas niet mogelijk om eerder op deze review te reageren.

Officiële reactie van Foscam 05-08-2019

Bedankt voor je review, hierbij enkele reacties op je opmerkingen.

De resolutie van de R4M is maximaal 2560 x 1440, maar kan indien gewenst via de instellingen lager worden ingesteld.

Om de web interface te starten kun je eenvoudig de Equipment Search Tool gebruiken. Deze door vindt de IP adressen van alle Foscam producten op je Netwerk. Dus het is niet nodig e.e.a. in je router op te zoeken. Ook kun je voor de instellingen de gratis Foscam VMS software gebruiken.

Tijdens je test voor de review was er geen Firmware update publiekelijk beschikbaar (nu inmiddels wel), deze stond al wel op de camera. Als deze beschikbaar komen wordt dat automatisch gemeld in de APP, waar je deze kunt uitvoeren door in de APP op de update knop te drukken.

(het was door een technische storing bij Kieskeurig niet mogelijk eerder op deze review te reageren, hiervoor excuses)

LJB 24-06-2019

Haarscherpe camera met veel extra’s

Geschreven voor: Foscam R4M-W

Ik heb de Foscam Camera in gebruik gekregen om te testen. Zelf had ik al eens over een bewakingscamera nagedacht dus deze mogelijkheid kwam op een goed moment. Ik houd van nieuwe technische snufjes en vind het erg leuk deze uit te proberen.

De camera komt in een leuke doos, met een beknopte maar toereikende handleiding. De eerste indruk is goed, het is een mooie camera die je zonder problemen op het gebied van uiterlijk in je huis plaatst. Ik heb eerst de app op te telefoon geïnstalleerd en daarna volgens de handleiding de camera aangesloten op de router, voor de installatie. De camera praat je zelf door de installatie heen, het is heel simpel. Daarna kan je de camera draadloos gebruiken via WiFi. Op een gegeven moment als de installatie klaar is begint de camera te draaien en zoekt beweging, en zegt dan dat hij een mens gedetecteerd heeft. Dat is de eerste keer wennen maar erg grappig.

Dan is het tijd een geschikte locatie te vinden voor de test. Wii hebben de camera eerst gericht op de oprit, om te zien wat het bereik is. Dit werkte super goed en we konden er de opritten van de buren en overburen ook goed mee zien. Op de telefoon kan je in de app de camera bedienen. Draaien naar links en rechts, boven en onder, in en uitzoomen, het is erg makkelijk. Helaas was deze plek ‘s avonds niet geschikt omdat het infrarood erg spiegelt in de ruit, je ziet dan eigenlijk alleen de weerspiegeling van de camera zelf.

Binnen is de camera perfect dag en nacht te gebruiken. Je kunt de gevoeligheid instellen en kiezen of je een waarschuwing wilt bij detectie van mensen. Daarvan krijg je dan een waarschuwing op je telefoon. Het is ook erg leuk om te zien wat je huisdieren uitspoken als je niet in de kamer bent. ‘S nachts is het beeld haarscherp in het donker dankzij de infrarood. Je ziet precies wat er allemaal gebeurt. En als je een andere kijkhoek wilt kan dat in de app.

De beelden zijn op te slaan op een geheugenkaart of in de cloud. Wij hebben de mogelijkheid gebruikt 8 uren op te slaan in de cloud. Je kan daar meer mee als je opslag bijkoopt, dat kan zo ver gaan als je zelf wilt. Het was even puzzelen hoe dat werkt, daar hebben we even goed naar moeten kijken, maar is dan toch weer snel geluk.

Wat mij betreft zou het snoer langer mogen, en zou ik hem ook buiten willen kunnen plaatsen. Maar de camera is voor binnen en dan zou ik hem zeker aanraden, vanwege het gebruiksgemak en vanwege de mooie beeldkwaliteit.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Helder beeld
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Snoer kort
  • Niet waterdicht
  • Kijkt s nachts niet door ruit

Stembert 20-06-2019

goede camera met scherp (nacht)beeld

Installatie:
Zoals je vandaag de dag gewend bent is ook de Foscam camera erg plug en play. Na de camera uitgepakt te hebben is deze binnen no time up en running.
Wel moet je een account aanmaken.

Bediening
De bediening van de camera is erg simpel en je hebt diverse mogelijkheden. Je kan een snapshot namen maar ook filmen. Eventueel kun je ook een abonnement nemen op de cloud dienst zodat daar je video opgenomen wordt.
Ook kun je een melding ontvangen wanneer er beweging is. Dit heb ik echter al snel uitgezet.

Kwaliteit beeld
De kwaliteit van de camera is erg goed/scherp. Dit had ik niet verwacht.
Wanneer het donker is gaat de camera automatisch op de nachtstand en dan nog heb je duidelijk beeld.

Uiterlijk
Er mooi is de camera niet. In vergelijking met andere cams is het toch een beetje het lelijke broertje.

Conclusie
Ondanks dat de camera er niet zo mooi uitziet functioneert deze wel top. Een aanrader wat mij betreft.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • kijkhoek (erg ruim)
  • nacht beeld

Minpunten

• vorm/uiterlijk
  • cloud dienst betaald

Jordie 20-06-2019

Goede camera voor een goede prijs

Geschreven voor: Foscam R4M-W

De camera na ontvangst direct uitgepakt en geïnstalleerd. De installatie verloopt makkelijk en snel doormiddel van de Nederlandstalige Foscam app. Ook het instellen van de camera door de overvloed aan opties (pushmelding bij geluid, beweging, tijdschema etc.) is een fluitje van een cent. Echter is er voor het opnemen van beelden een extra SD kaartje nodig om de beelden op op te slaan.

De kwaliteit van de camera is uitstekend. Ook de nachtopnames in huis zijn d.m.v. infrarood prima. Kortom een prima camera voor een prima prijs.

Pluspunten

• Duidelijk beeld
  • Makkelijke installatie
  • Nederlandse interface

Minpunten

• Geen bijgeleverde SD-kaartje

Denise 17-06-2019

Mooi design, haarscherp beeld en snel geïnstalleerd

Geschreven voor: Foscam R4M-W

Ik ben erg tevreden over de Foscam R4M.
Enig tijd geleden heb ik een IP-camera in het bezit gehad, maar zelfs als ICT-er was het een behoorlijke taak om deze werkend te krijgen. Opvallend is dat deze Foscam camera in een handomdraai geïnstalleerd is en de bijbehorende app een goede ondersteuning biedt betreft de functionaliteiten van de camera-instellingen.

Jammer vind ik dat ik de camera niet waterdicht is waardoor deze niet buiten op te hangen is, maar het strakke design is wel uitnodigend om binnen plaatsen.
Het snoer is aan de korte kant waardoor je wat beperkt bent bij het plaatsen van de camera.

Het detectie-alarm is haarfijn in te stellen en het beeld is goed scherp, zelfs na het inzoomen!

Pluspunten

• Snel en eenvoudig geïnstalleerd
  • Haarscherp beeld

Minpunten

• Niet waterdicht
  • Korte adapter kabel