De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TP-Link EAP245 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Eymert Versteegt 17-04-2018

Stabiel en snel WIFI Access Point voor MKB en ook thuis

Geschreven voor: TP-Link EAP245

Dit Access Point voelt zich op meerdere plekken thuis: Op een klein tot middelgroot kantoor aan een (systeem-)plafond waarvoor bevestigingsmaterialen zijn meegeleverd, maar ook thuis aan plafond, muur of zelfs gewoon op een kastje. Thuis kan je hem gewoon, zoals je eigen router of die van de provider, benaderen via een web interface en zo een snel en stabiel netwerk opzetten op zowel 2,4 als 5 Ghz.

Zijn computers en ICT je hobby of zoek je voor een groter WIFI netwerk op kantoor of in een winkel naar de mogelijkheid om meerdere Access Points makkelijk te beheren, of om een gasten portal op te zetten met login of voucher codes, dan kan je meerdere Access Points van TP-Link beheren in hun "Omada" controller software. Dit werkt naar mijn mening vlot en voldoende overzichtelijk. Via Power of Ethernet kan je de EAP245 ook via de netwerkkabel van stroom voorzien en hoef je dus geen stopcontact in de buurt te hebben.

Met mijn WIFI clients en een internetverbinding van 1 Gbps haal ik op 2,4 Ghz een stabiele 80 Mbps en op 5 ghz. 200 tot 450 Mbps met goed bereik. En dat bij een verbinding die nooit is weg gevallen of op een andere manier gestoord. Daar is de EAP245 en zijn soortgenoten dan ook op gericht: Stabiele WIFI netwerken waarop behoorlijke aantallen gebruikers de hele dag met een consistente performance en zonder verbindingsverlies kunnen werken.

Op moment van schrijven is alleen de Windows versie van de controller software up to date. De Linux versie loopt helaas achter. TP-Link heeft al aangegeven dat dit binnenkort wordt rechtgetrokken en dat het streven is dat beide versies altijd actueel zijn. Ook wordt er nog volop ontwikkeld aan de controller software, die op wat ruwe kantjes na al wel vrij volwassen en compleet oogt.

Pluspunten

• Goede prijs-prestatieverhouding
  • 802.3at (PoE icm. Gigabit Ethernet)
  • Zowel stand-alone als controller-beheerd
  • Band Steering
  • Captive Portal (bv gastennetwerk)

Minpunten

• Slechts 4 kanalen op 5 Ghz.
  • Band Steering alleen met controller
  • Controller op moment alleen voor Windows actueel
  • Niet de allersnelste

bas-r 18-03-2018

Simpele instalatie, Uitgebreide controller software, Stabiel

Geschreven voor: TP-Link EAP245

De TP-Link EAP245 is een betaalbaar access point wat goed presteert qua snelheid, wat minder qua bereik en mooie volwassen controller software heeft, met Radius mogelijkheid, VLAN’s en centraal management van SSID’s en firmware. Windows Server is vereist om van de laatste firmware op de AP’s te gebruiken.

Pluspunten

• Gratis controller software
  • Uitgebreide controller software
  • Simpele installatie
  • Montagemateriaal ook voor systeemplafond
  • Ruim voldoende prestaties

Minpunten

• Controller software Windows up-to-date
  • Controller software Linux loopt achter