Google Nest Hub wit - Reviews

Bluetooth
Bluetooth
Kleur(en)
wit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 5 reviews die zijn achtergelaten voor de Google Nest Hub wit op Kieskeurig.nl.

J B Brouwer 18-08-2019

Fijn slim apparaat met nog meer potentie

Geschreven voor: Google Nest Hub zwart

Prettige toevoeging van beeld aan de Google assistant.

Gemak:

Het enorme gemak van het toevoegen van dit slimme apparaat is een heerlijk begin. Vanuit de Google home app, enkele simpele stappen doorlopen en hij is onderdeel geworden van het slimme netwerk hier in huis.

Het bedienen van dit apparaat werkt zoals wij gewend zijn van de Google home speakers. De toevoeging van beeld hierbij is in veel gevallen echt een groot gemak.
Bijvoorbeeld bij het praten met een app als PostNL over de status van mijn pakketten. De antwoorden die dan uitgesproken worden zijn soms zo lang, dat als je het alleen hoort, bijna enkele details zou vergeten. Doordat de Hub de uitgesproken tekst ook laat zien op het scherm, kan je makkelijk meelezen.
De toevoeging bij de antwoorden die over het weer gaan, is het prettig en makkelijk, dat je icoontjes ziet met een tijdlijn van het te verwachten weer.

Besturing apparaten:

Het besturen van andere slimme apparaten in ons huis, werkt eigenlijk hetzelfde als via de Google home speakers. Bij het bedienen van het touchscreen kan ik bijvoorbeeld in een diagram heel makkelijk de temperatuur van de thermostaat regelen. Dit is leuk, maar voor mij niet echt een meerwaarde.
Bij het bedienen van verlichting vind ik dit dan weer wel een echte plus.

Wat erg praktisch en verrassend was is dat je een audio bericht naar een andere Google home speaker kan versturen. Dat betekend in de praktijk dat mijn vrouw tegen de Google hub kan zeggen dat de koffie klaarstaat. Dit wordt dan, na de opname van de zin, naar de Google home speaker op kantoor gestuurd. Erg toffe feature en superhandig in meerdere opzichten.

Er zijn in ons huis nog niet alle denkbare smart apparaten, dus kan niet over elk type apparaat de bediening (en het gemak ervan) noemen. Er zijn wel camera’s in en om het huis, maar nog geen manier om deze in de huidige configuratie beschikbaar te maken voor de Google home hub.
Dit zou een nadeel kunnen zijn wat je makkelijk van tevoren even kan checken bij alle “te besturen” apparaten.

Alle Google apparaten zijn verbonden met onze Logitech Harmony hub, hierdoor kan de Google assistant de televisie, ps3, decoder etc. bedienen. Dit gebruiken wij dagelijks en is een genot qua gemak en comfort.

Beeld:

Over het beeldscherm dan. Daar ben ik serieus van onder de indruk. Voor een slim mobiel apparaat die foto’s weer “moet” geven, mag je enige kwaliteit verwachten. Die kwaliteit is echt prima. Wij gebruiken de Google kunstcollectie als foto weergave. Eigenlijk puur omdat er in mijn Google foto bibliotheek meer screenshots en zakelijke afbeeldingen staan dan privé kiekjes.
De resolutie van de selectie van Google is prima en het beeldscherm geeft ze keurig weer. Geen trillingen of overbelichting maar keurige scherpe weergave.
De omgevingssensor die in de bovenkant van de schermrand is verwerkt maakt het beeldscherm misschien nog wel beter. Bij het veranderen van lichtinval in huis, of ’s avonds bij gedimd licht. Het scherm past zich razendsnel aan. Dit doet het scherm door de backlight aan te passen aan de hoeveelheid licht. Dit werkt naar ons inzien zo goed dat dit echt een pluspunt is. Niks zo vervelend als een digitaal fotolijstje wat continu de aandacht vraagt door helder te schijnen.

Geluid:

Het geluid van de speaker vind ik prima, het is een kleine speaker dus verwacht er ook geen wonderen van.
De helderheid en volume van de stem is echt kraakhelder.
Het afspelen van muziek heb ik wel even geprobeerd maar hiervoor ben ik te gewend geraakt aan mijn audiosysteem.
Waar ik hem dan wel voor gebruik is als wij hier bijvoorbeeld denken aan een liedje van bijv. vroeger. Het is zo gemakkelijk om dan even te vragen “speel twee motten op Spotify”. Het gemak waarmee dat gaat is echt grandioos.

Uiterlijk:

Design/Uiterlijk is natuurlijk heel persoonlijk, maar hier onze mening.
De redelijk smalle randen om het scherm zijn niet te groot en daardoor niet storend.
Erg mooi detail is bijvoorbeeld de ronde stekker. Van dergelijke details kan ik echt genieten.
Voor het volume en de helderheid van het geluid wat eruit komt vind ik het apparaat opvallend klein. Perfecte afmeting om ergens tussen accessoires in te zetten bijvoorbeeld, of bijv. een vensterbank.
De lengte van de oplaadkabel had wel wat langer gemogen, dit beperkt enigszins de locatie waar je hem kan plaatsen.

Goede toevoeging vind ik de volumeknoppen. Persoonlijk vind ik het soms vervelend om tegen de Google assistant te roepen “Hey Google volume 20% zachter” soms zijn knoppen op een apparaat gewoon sneller. Daarom vind ik deze toevoeging dan ook echt een pluspunt.

De microfoon uitschakel knop, zoals ook op de andere Google speakers is in sommige situaties een vereiste. Nu gebruik ik die bijna nooit maar we merken soms dat (in dit geval ook andere Google speakers) soms spontaan “meeluisteren”. Voor mensen die daar niet van gediend zijn of dit een privacy issue vinden, is de knop een uitkomst. Persoonlijk vind ik dat je dan een groot deel van het gemak uitschakelt, maar kan mij ook voorstellen dat dat in sommige privé situaties niet prettig is.

Oordeel:

Erg leuke toevoeging in een smart home.
Bediening van apparaten heeft in sommige gevallen een grote meerwaarde met dit beeldscherm.
In potentie een mooie spil in een digitaal huishouden. Ik zeg in potentie omdat niet alle apparatuur zomaar te koppelen is. Als je hiermee start kan je rekening houden hiermee, dat alle nieuwe apparaten compatible zijn met de Google assistant (hub, speaker etc.). Maar voor bestaande apparatuur (slim of niet) is er soms geen mogelijkheid om te koppelen.

Het feit dat je hiermee gelijk een luxe digitaal fotolijstje hebt is mooi meegenomen.

Ik zou in toekomstige updates wel graag zien dat er meer en meer opties bijkomen. Qua functionaliteit van het scherm (bijv. even snel website opzoeken). Ik denk dat dit apparaat met die groeiende toevoegingen echt kan functioneren als het hart van een modern smart home.

Pluspunten

• Ambient light sensor
  • Mooie beeldweergave
  • Handige extra referentie bij antwoorden
  • Apparaten visueel bedienen

Minpunten

• Laadsnoer aan de korte kant
  • Software moet volwassen worden
  • Geen mogelijkheid een website te bekijken/openen
  • Niet alle apparatuur compatible

Meindert86 16-08-2019

Google Nest Hub – Het slimste fotolijstje van de klas

Geschreven voor: Google Nest Hub zwart

Eigenlijk voelt de Google Nest Hub als een samenkomst van twee producten: een digitale fotolijst en een slimme speaker waartegen je kunt praten. Als je Google Home of Google Assistent al gewend bent, is zijn de opties meteen duidelijk.

In de kern is het een Google Home speaker. Zo kun je Google Assistent van alles vragen, van het weerbericht, laatste nieuws en recepten, tot aan wikipedia-informatie en agenda-afspraken. Het verschil met een standaard Google Home speaker is dat je hierbij ook alles visueel te zien krijgt, zoals regenwolkjes, foto’s en recepten-ingrediënten. Deze zijn soms nuttig, maar soms ook niet. Veel mensen hebben de Google Nest Hub ergens op een vaste plek staan in de kamer, en je hebt er lang niet altijd zicht op als je een vraag stelt.

Google Nest beschikt over een 7-inch aanraakscherm, dat vrij intuitief werkt. Verschillende menu’s komen tevoorschijn door van boven naar onder te swipen, en je bladert gemakkelijk door de foto’s heen in het digitale album. Toch is er weinig mogelijkheid tot ‘apps’ lancering, het is vooral de Google Home interface waarbinnen je opereert.

Dat brengt ons meteen bij een belangrijk punt: de Google Nest Home is vooral van waarde als je meerdere slimme apparaten in huis eraan kunt koppelen. Zo had ik bijvoorbeeld meerdere lampen in verschillende kamers gekoppeld (via het Ikea Tradfri-systeem), eens smart TV, nog een andere slimme speaker en mijn Toon thermostaat. Dat maakt het een echte Hub, waar meerdere apparaten samenkomen en via stem en scherm kunnen worden bediend. Het is opmerkelijk hoe snel je heiraan gewend raakt: mijn vriendin en ik doen standaard alle lichten in huis aan of uit door tegen de hub te praten, of als we langslopen via het scherm. De speaker klinkt overigens prima en is ook makkelijk te gebruiken om radio te luisteren of om muziek van Spotify te streamen.

De installatie gaat, zoals gewoonlijk bij Google, vrij makkelijk en snel. Via je Google account krijg je overal toegang toe, inclusief agenda-afspraken en berichten. Nieuwe appraten koppelen doe je via de Google Home app, waaraan je de Nest Hub kunt koppelen.

Tot slot is het ook erg leuk om dit apparaat te gebruiken als fotolijst. Niks slims aan, maar wel een leuke toegevoegde waarde voor veel mensen. Via Google Photos of Flickr kun je je eigen albums erop streamen.

Er zijn ook een paar gemiste kansen bij de Google Nest Hub: er zit geen camera in, die had kunnen dienen als extra beveiligingscamera voor je huis. Ook is het installeren van apps niet mogelijk, het is dus geen Android-apparaat dat je in huis haalt.

Voor wie is de Google Nest Hub het meest geschikt? Families die veel tijd in de woonkamer/keuken doorbrengen, meerdere slimme apparaten in huis hebben, graag foto’s kijken in een digitaal lijstje, Spotify streamen en die graag visueel zien wat Google vertelt. En hoewel er nog wat functies bij hadden gekund, met mogelijk een ingebouwde camera, kan dit zeker een waardevolle toevoeging zijn voor een smart home! Heb je al een Google Home Mini en ben je daar al heel tevreden mee? Dan moet je je afvragen of deze Google Nest Hub voldoende extra’s biedt om een aankoop te rechtvaardigen.

Pluspunten

• Mooie combinatie Google Assistent met beeld
  • Perfect als hub voor meerdere slimme apparaten
  • Goed als digitale fotolijst
  • Intuïtieve bediening

Minpunten

• Geen apps van derden, alleen Google Home
  • Geen camera

Ikkebenhet 15-08-2019

Klein van formaat maar verrassend handig.

Geschreven voor: Google Nest Hub zwart

IIk had al een Google Home en een Google Home Mini op het moment dat ik de Google Nest Hub ging testen. De belangrijkste toevoeging is het touchscreen.
Het installeren was even een probleempje. Hij kon geen connectie krijgen met het netwerk terwijl de Google Home wel verbonden is met dat wifi-netwerk. Gelukkig hebben we een tweede optie en met dat wifi-netwerk kwam de verbinding zonder problemen tot stand. Nu zitten we alleen met het probleem dat we drie Google Home devices hebben die niet overal in huis op hetzelfde netwerk kunnen.
Maar toen de Google Nest Hub uiteindelijk aan de praat was werd hij direct herkend door de Google Home-app en kon ik deze toevoegen aan een kamer in mijn huis. Alle instellingen worden zonder probleem over genomen zodat je direct je smart devices in huis kunt bedienen.
Het leuke is als je bijvoorbeeld zegt 'ok Google schakel de pc aan' dan verschijnt er op de display een schakelaar zo zie je daadwerkelijk wat er gebeurt. Met deze schakelaar kan je via het touchscreen ook de tegengestelde handeling uitvoeren. Erg handig.

Je hebt verschillende mogelijkheden om het scherm in te stellen nl: als fotolijst als kunst galerie (afbeeldingen van een externe bron) of de klok op volledig scherm. Ik heb gekozen voor de fotolijst. Hiervoor heb je wel Google foto`s nodig wat ik een nadeel vind. Liever had ik de foto`s uit mijn eigen cloud willen koppelen. Maar het werkt allemaal lekker en je kan zelf aangeven welke foto`s worden getoond. Het scherm is voorzien van ambilight en de helderheid wordt aangepast aan het omgevingslicht de kwaliteit van de foto`s is verrassend goed voor het kleine schermpje. Het enige minpuntje is dat via sommige hoeken er veel reflectie is en je het scherm niet goed ziet.

Het gaat er natuurlijk om dat je de Google Nest Hub met je stem bediend. Als je een vraag stelt dan zie je deze ook gelijk boven in beeld verschijnen. Slimme speakers zijn soms nogal hardhorend, of ze verstaan je vraag niet, nu kun je dus meteen zien waar het fout is gegaan.
De bediening van het touchscreen is ook er gemakkelijk Op het beginscherm kun je simpelweg van rechts naar links swipen om door de menu’s te bladeren en je kunt je smarthome bedienen door van boven naar beneden te swipen. Als je iets wilt aanpassen moet dat gebeuren in de Google Home-app. Zelf zou ik het heel handig vinden als dit ook op het device zelf kan.

Mijn kleinzoon vindt het fantastisch dat er filmpjes afgespeeld kunnen worden het is even zoeken naar de juist commando`s maar als je dat eenmaal weet is het erg eenvoudig. Zeg bijvoorbeeld: 'Ok Google speel een video met nederlandstalige kinderliedjes op Youtube' en de filmpjes starten.

Ik heb ook de funtie koken met stapsgewijs instructie utgeprobeerd. Dat is erg leuk en werkt erg handig. Google toont de Ingrediënten op het scherm en leest ze voor je op. Als je iets hebt gepakt zeg je volgende en zo kan je alles bij elkaar zoeken. Ook wordt je stap voor stap op die manier door het recept geleid. Helaas kan je alleen de recepten gebruiken die Google vindt het is mij nog niet gelukt een recept te laten tonen dat ik zelf op een website heb gevonden.

Het geluid is acceptabel ik vond het zelf een beetje schel maar dat kan je instellen dus dat heb ik aangepast.

Kortom ik ben zeer tevreden en raad dit product aan.

Pluspunten

• De display is een meerwaarde
  • Antwoord via beeld en geluid
  • Smarthome te bedienen via touchscreen

Minpunten

• Geluid kan beter
  • Geen camera dus beeldbellen is eenrichtingsverkeer

Twan 30-07-2019

Erg handig en veelzijdig apparaat

Geschreven voor: Google Nest Hub zwart

Wat een leuk en fantastisch apparaat.
Zoeken op Google, erg handig... gewoon inspreken wat je zoekt en je hoort het meest voor de hand liggende antwoord.
Ook krijg je te zien wat er gezegd wordt. Dit is voor mij echt een bonus, ik hoor wat minder namelijk.
Ik had, voor de test, al een Google Home mini. De Nest Hub werkt eigenlijk hetzelfde met een visuele extra's.
Je kunt het scherm gebruiken voor foto's een klok enz. als de Hub standby staat. Dat is wel mooi al moet ik zeggen dat, vooral voor de klok in donkere modus, het mooier was geweest als het scherm een oled scherm was... omdat het zwart nu niet zwart is en er dus altijd licht door het zwart schijnt.
Ik heb de Nest Hub ook uitvoerig getest met mijn domotica systeem (z-wave, Zigbee, Nest thermostaat enz). Dat werkt, zeker na wat instellingen in mijn z-wave systeem, echt heel goed en mooi. Alles is met spraak te bedienen en in tegenstelling tot het bekende (oude) systeem van de concurrent, alles in het Nederlands!!!
Je krijgt een beetje met iconen te zien wat er gebeurd (bv schakelaar aan) en er verschijnt een knop voor de omgekeerde actie.
Ik heb geen Nest deurbel of camera, dat is wel jammer want dan kun je de beelden ook zien op de Hub als er b.v. aangebeld wordt.
Ook muziek of video afspelen werkt erg mooi. Je moet daarvoor bij het installeren wel wat services zoals Youtube, Spotify enz, instellen.
Ook is het vrij eenvoudig via een spraakcommando de beelden naar je Chromecast te sturen.

Kortom. de Google Nest Hub is een mooi en veelzijdig apparaat wat erg veel kan. Vooral in combinatie met domotica. Ik denk wel dat je niet te kritisch moet zijn over privacy, dat is de downside.
Verder vind ik het persoonlijk jammer dat bij de zwarte Nest Hub er een witte rand om het scherm zit!

Pluspunten

• Nederlandse spraakbediening
  • Mooie afmeting
  • Werkt goed i.c.m. domotica

Minpunten

• Witte rand rondom scherm bij zwarte Hub
  • Geen oled

Senna007 17-06-2019

Nu werkt de nest met iOS na een update

Geschreven voor: Google Nest Hub grijs

Na de update werkt de Google nest hub perfect en had ik graag mijn vorige negatieve review verwijderd maar dat kan blijkbaar niet hier op kieskeurig

Review 16-06-2019:
Werkt niet met iOS kom de installatie wizard van Google-home niet eens door verbonden - en dan een foutmelding ook op ander netwerk buren en fabriek resetten en UPnP aanzetten enzovoort niets werkt support is Engels en niet te doen dus retour afzender

Pluspunten

• Leuke gadget
  • Mooi scherm
  • Boven verwachting

Minpunten

• Werkt nog niet met heel veel samen
  • Kan hem enkel met de stekker uit zetten