Veilig shoppen bij Kieskeurig.nl

Wij doen er alles aan om consumenten door te sturen naar betrouwbare webshops. Helaas kan het voorkomen dat een shop zich ondanks strenge controle niet helemaal aan de regels houdt.
Op deze pagina vind je tips hoe je zelf kunt controleren of een webshop betrouwbaar is, lees je meer over wat je kunt doen als je zelf gedupeerd bent en klik je door naar de Webshop Alerts van Kieskeurig.nl.


Webshop Alerts Kieskeurig.nl

Helaas misbruiken sommige webshops bijvoorbeeld onze reviews en zijn er shops die bewust consumenten duperen. Voor die shops die aangesloten waren bij Kieskeurig.nl, willen wij consumenten waarschuwen om nog meer gedupeerden te voorkomen. Door te klikken op onderstaande link, kom je op de pagina terecht met de Webshop Alerts van Kieskeurig.nl
Klik hier voor de Webshop Alerts van Kieskeurig.nl >>

Tips
Ondanks onze controle is het ook erg belangrijk dat jij zelf ook goed oplet en controleert of je te maken hebt met een betrouwbaar bedrijf.

1. Lees de reviews van anderen en laat zelf een review achter met jouw ervaring
Een review helpt bij het maken van de juiste keus voor een bepaald product of een bepaalde webwinkel. Op kieskeurig.nl vind je meer dan 1 miljoen consumentenreviews. Deze worden allemaal handmatig gecontroleerd op betrouwbaarheid. Lees hier meer over reviews en de controle hiervan.

Het is ook belangrijk om jouw mening te laten horen over een bepaald product of een webshop. Op deze manier kun je andere consumenten helpen een keuze voor een webwinkel te maken. Zorg er wel voor dat je een review goed onderbouwt.

2. Doe de shopscan

De website van Consuwijzer.nl heeft een speciale shopscan ontwikkeld, waarmee je zelf kan controleren of de winkel te vertrouwen is. Deze kan je vinden op: www.consuwijzer.nl/shopscan.

3. Wees alert als je een aankoop wilt doen bij een voor jou onbekende webshop

4. Controleer of de wettelijke gegevens als bezoekadres, telefoonnummer, KvK en BTW nummer op de site vermeld staan

5. Wat zijn de betaalcondities. Wettelijk gezien hoef je als consument niet meer dan 50% aan te betalen

6. Nepshops liften vaak mee op bekende webwinkels met afgeleide namen als dixons-deals.nl, Mediamarkt-aanbieding.nl etc. Controleer dus of je te maken hebt met de echte webwinkel. Bekende webwinkels als Dixons hebben geen afgeleide domeinen

7. Vaak is bij de webwinkel een keurmerk vermeld. Er kan echter eenvoudig misbruik worden gemaakt van het keurmerk van de echte winkel. Ook komt het geregeld voor dat het keurmerk wordt gekopieerd, maar dat de webwinkel geen lid is van het keurmerk. Controleer daarom via de site van het keurmerk of de webwinkel lid is en of het internetadres klopt

8. Laat je niet verleiden door 'weekend knallers', of 'Alleen dit weekend'. Dit is een manier om je snel te laten beslissen; je wilt natuurlijk geen koopje missen

9. Controleer bij twijfel hoe lang webshop bestaat via sidn.nl of domaintools.com

10. Meer tips, raadpleeg de site van www.opgeletopinternet.nl

Meld je klacht!

Op diverse websites kun je terecht met je klacht over een webshop. Op deze manier kom je in contact met andere gedupeerden en kun je wellicht gezamenlijk stappen ondernemen.

1. www.opgeletopinternet.nl
Stichting Stop Internetoplichting heeft als doel gebruikers van internet bewust te maken van de mogelijke risico’s van het doen van een online aankoop. Preventie en voorlichting staan hierbij voorop. Op signalen van nieuwe methoden van oplichting wordt actief geanticipeerd. De stichting staat in direct contact met online betalingsproviders, hostingpartijen, advertentiewebsites en andere organisaties, zodat het kopen en verkopen op internet op een zo veilig mogelijke manier kan gebeuren.

Vanuit de Stichting is het platform www.opgeletopinternet.nl ingericht om kopers bij te staan die via internet een product hebben gekocht, maar niets hebben ontvangen. Indien mogelijk bemiddelt de stichting tussen koper en verkoper over evt. terugbetaling. Op deze manier kun je als bezoekers ook de krachten met andere gedupeerden bundelen.

2. Consuwijzer.nl
Op Consuwijzer.nl vind je diverse standaardbrieven die je kunt gebruiken, wanneer je een klacht hebt over een webshop of als je bijvoorbeeld een product nooit ontvangen hebt. Maar ook voorbeeldbrieven die ingaan op het bestelproces.

Consuwijzer.nl registreert je klacht en onderneemt stappen indien zij meerdere klachten van een bepaald bedrijf binnenkrijgen. Ook kun je advies vragen over wat je zou kunnen doen in deze situatie. Neem contact op via het telefoonnummer: 088 - 070 70 70. Ze zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur (tarief 088-nummer). Het is ook mogelijk een klachtenformulier in te vullen.

3. Vraag & Beantwoord van Kassa
Het consumentenprogramma Kassa van de VARA heeft een eigen consumentenhelpdesk: Vraag & Beantwoord. Binnen dit forum geven consumenten elkaar tips en proberen ze elkaar te helpen. Dus wil jij je ervaring delen met anderen of tips geven. Klik dan hier>>

4. Doe aangifte
Ben je opgelicht door een webshop, doe dan aangifte bij de politie. Dit doe je gemakkelijk via www.politie.nl.

Vragen?
Heb je vragen of heb je het vermoeden dat een webshop zich niet aan de regels houdt, geef het aan ons door. Op deze manier help je ons Kieskeurig.nl betrouwbaar te houden. Vul dan het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.