De enige garantie die we hebben in het leven…


Fabrieksgarantie, wettelijke garantie, garantie die je bij kunt kopen… Zoveel verschillende soorten garantie, met zoveel verschillende betekenissen. Wij snappen dat dit kan leiden tot verwarring, zowel bij de webwinkel als bij jou als consument. In dit artikel zal ik proberen duidelijk te maken welke vormen van garantie we in Nederland kennen en waar jij als consument aanspraak op kunt maken.

Wat zegt de wet?
Laten we beginnen met de wet. In de wet staat dat een verkoper “een deugdelijk product moet leveren”. Dit betekent dat een product moet doen wat er redelijkerwijs van verwacht mag worden en dat het product de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn. Denk daarbij aan een stofzuiger die stof moet zuigen, een boormachine waarmee je een fatsoenlijk gat kunt boren of een pen waar inkt uitkomt tijdens het schrijven.

Garantietermijn
Al snel komt de volgende vraag: ‘Hoelang moet een product deugdelijk blijven?’ De wet is daar niet eenduidig over, want dit hangt natuurlijk af van het soort product. Het ene product gaat immers langer mee dan het andere en van het ene product mag meer worden verwacht dan van het andere. Een vaste garantietermijn kennen wij dan ook niet in Nederland. In het algemeen kunnen we zeggen dat een product geen gebreken mag vertonen die niet te verwachten zijn tijdens de verwachte levensduur bij normaal gebruik.

Wat de verwachte levensduur van een product is, is product-specifiek en afhankelijk van zaken als:

• de prijs;
• het merk;
• de aard van het product, bijvoorbeeld of het nieuw of gebruikt is;
• mededelingen van verkoper of fabrikant – als in een reclame wordt gezegd “We geven 25 jaar garantie”, dan garandeert de verkoper dat het product bij normaal gebruik 25 jaar meegaat.

Fabrieksgaranties
Naast het wettelijk recht op een deugdelijk product zie je vaak dat verkopers ook de fabrieksgarantie van een product vermelden. Fabrieksgarantie kun je zien als een extraatje voor de consument. Je kunt in dat geval namelijk je garantie direct bij de fabrikant claimen. Vaak is dit voor beide partijen een goede en snellere oplossing. Een fabrieksgarantie kan echter nooit de wettelijke garantie beperken.
Let op: Je kunt dus nooit worden afgescheept met de mededeling “Sorry, de fabrieksgarantie is verlopen”. De wettelijke garantie gaat altijd boven de fabrieksgarantie.

Extra garantie

Soms is het ook mogelijk om extra garantie bij te kopen. Dat is op zich toegestaan, maar alleen wanneer dat iets extra's biedt boven op de wettelijke regels. Bijvoorbeeld: directe vervanging van het defecte product, het defecte product wordt thuis opgehaald of de garantietermijn is langer dan de economische levensduur. Lees de voorwaarden die gelden voor de extra garantie altijd goed door.

… is de wettelijke garantie
Om terug te komen op de titel: De enige garantie die we hebben in het leven, is de wettelijke garantie. Kijk als consument wel altijd op de garantiepagina van een webwinkel. Daarop kan belangrijke informatie staan over de levensduur van een product en dus hoelang je mag verwachten dat je product deugdelijk blijft.

Heb je vragen over de garantie of over hoe verkoper of de fabriek ermee omgaat? Neem dan contact met ons op via klachten@thuiswinkel.org.

Door: Vincent Romviel, jurist Thuiswinkel.org.