LG NanoCell 55NANO886PB 2021 - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 46 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Anoniem 04-06-2021

Mooi vormgegeven TV met super 4K beeld & goede audio

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Namens Kieskeurig.nl deze tv een aantal weken mogen testen, mijn ervaringen ermee zijn zeer positief. Het is een mooi toestel met scherp beeld, goede kleurweergave en een lekker vlot werkende interface/apps. Het is een dun scherm met nog dunnere bezels wat optisch weer positief aandoet voor het beeld, een mooi groot scherm zonder te dikke randjes. Het scherm helt een klein beetje naar achteren waardoor het toestel scheef lijkt te staan maar dit heeft volgens mij verder geen invloed op het beeld. De afstandbediening zit verder goed in elkaar qua design, de belangrijkste functies hebben een eigen knop, de rest is goed benaderbaar via de menu's en de aanwijzer/het scrollwieltje.

Het aansluiten van de tv & randapparatuur (stroom en enkele HDMI kabels) de tv aangezet. In een aantal stappen doorloop je de setup waarbij je een aantal keuzes moet maken om je tv in te stellen. Opvallend was dat (ondanks het een nieuw toestel betreft) er al direct meerdere software update gedaan moesten worden. Na de eerste update bleef de tv 'hangen', hierna de stekker uit het stopcontact moeten halen omdat het nergens meer op reageerde maar na het weer aanzetten deed alles het naar behoren.

Ik ben zeer te spreken over de beeldkwaliteit. De tv is veelal gebruikt voor het kijken van tv, series etc. op diverse streamingsdiensten. Vooral de in 4K aangeboden media zijn haarscherp waarbij de kleuren en vooral ook 'het zwarte' perfect weergegeven wordt. Zowel 'langzame' als snelle/flitsende beelden zijn haarscherp en qua kleur super. Het is daarbij mogelijk om te wisselen tussen diverse kleurprofielen wat soms het beeld net wat aangenamer maakte dan met een ander kleurprofiel (bv. van tv kijken naar gamen om de kleuren wat intenser te maken). De inkijkhoek is prima, overigens overwegen recht voor het scherm gezeten maar ook vanaf een andere plek was het beeld prima.

Opvallend vond ik het geluid van de tv, zeker in vergelijk met mijn eigen huidige tv. Ik vond het geluid van deze tv beter klinken, wat voller geluid (ook nog wat aan te passen) en zelfs een beetje bas. Het beste geluid blijft naar mijn idee overigens uit een losse audio set komen, maar zoals aangegeven ben ik zeker te spreken over het geluid dat deze tv produceert.

De software (LGwebOSTV) op de tv werkt als een trein. Afgezien van wat update issues bij de eerste aanzetten van het apparaat heb ik er verder geen problemen mee ervaren. Wel moest zo'n beetje iedere app voor het eerste gebruik eerst bijgewerkt worden, dit gebeurd dan automatisch waardoor je er verder geen omkijken naar hebt. De software is makkelijk in gebruik (ook voor kinderen van 3 en 5), de aanwijzer die je beweegt door met de afstandbediening te wijzen werkt ook goed (geen vertraging, vlotte reactie op acties als klikken op zaken). Een en ander is zelf nog in te stellen (volgorde van apps, weghalen van apps die je niet gebruikt), al met al fijn in gebruik.

Het is mogelijk om de tv met audiobediening te gebruiken maar dit heb ik niet uitgebreid getest. De basale functies van tekst invoer etc. werkten prima, hoewel je af en toe wel vaker moet herhalen (maar dit kan ook aan de gebruiker liggen).

Pluspunten

• Vormgeving tv (dunne bezel & groot scherm)
  • Super scherp 4K beeld met mooie kleurweergave
  • Prima audio voor een dunne tv
  • Software (LGwebOSTV) werkt goed & snel

Minpunten

• Software update niet direct vlekkeloos

victor 04-06-2021

TV, series en gaming!

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Dit is een Super TV voor alledaags gebruik en games! voor de film liefhebben net iets minder.

- dit toestel presteert zeer goed in heldere ruimtes! op het profiel levendig en met AI helderheid
- je kiest best filmmaker mode voor de beste prestaties en kleuren.
- op de profielen van ISF haken wat op bewegende beelden andere profielen verhelpen dit.
- mega ervaring met next gen consoles! vloeiende beelden en geen vertraging! en zeker met het passende game enhancing profiel.

-voor films in full screen en weinig donkere scenes is deze top! maar heb je een film met zwarte balken boven en onderaan zal je zien dat wanneer er een kleur op een bepaalde plaats van je tv komt de helft van je tv oplicht en grijze balken heeft en de ander kant van je scherm perfect zwart is, wat aan de ene kant wel goed is voor contrast maar toch ook enorm storend van de grijze verlichte stukken. meer local dimming zones zou dit misschien wel oplossen.

- de software en apps zijn geweldig! werken zoals ze moeten en duidelijk in gebruik!
- het geluid van de tv vult de ruimte moois en is wat je kan verwachten van een tv.
- afstandsbediening is top! makkelijke en duidelijke lay-out!
- de tv ziet er dan van uiterlijk ook gewoon goed uit veel scherm en mooi dun en weinig randen.

conclusie: kijk je vooral series, TV en game je op je tv? de perfect tv in dit budget! ook voor nu en dan een film. maar ben je echt een filmliefhebber en wil je de echte home cinema ervaring? kijk je toch best naar de nieuwe c1 modellen.

Pluspunten

• responds tijd
  • geweldige kleuren
  • contrast
  • goed in heldere ruimtes

Minpunten

• te weinig local dimming zones

Anoniem 03-06-2021

Mooi beeld en strak design tv

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Ik heb deze LG Nanocell 2021 editie mogen testen. Graag wilde ik de test doen om zo te bekijken of wij een nieuwe tv aan willen schaffen i.v.m. alle grote komende evenementen die uitgezonden worden. (EK, Olympische spelen)

Het aansluiten van de tv is erg makkelijk, ook door de QR code die op je scherm verschijnt bij de apps. De meegeleverde voet is mooi en rank van design en staat iets hellend. (niet irritant) de tv zelf is dun en heeft een mooie dunne lijst. De meegeleverde afstandsbediening is ook smal en ligt prettig in de hand. Zonder de gebruiksaanwijzing te lezen snap je de functies al die op de afstandsbediening staan. Het werkt met een pijltjestoets die net zoals een muis werkt. (muispointer). Ideaal want je hoeft niet telkens van alles in te drukken om ergens te komen op je scherm.

Beeldkwaliteit is werkelijk geweldig! Nu was ik beeldkwaliteit gewend van een tv uit 2006 maar dit is werkelijk prachtig. Zwart is ook echt diep zwart en de kleuren zijn helder en scherp, de snelheid van overgang in beeld is ook erg goed te noemen. (zoals zappen naar een andere zender) Ook als je vanaf de zijkant kijkt is het beeld goed en heb je geen last van reflectie.

Het startscherm van de tv is handig, alle (betaal en niet betaal) apps staan meteen voor je op het scherm. Tevens kan je de tv aanzetten als een schilderij, er verschijnt dan om de X minuten een ander schilderij. Airplay werkt snel en is makkelijk te activeren.

Het geluid bij platte tv's is meestal erg blikkerig en slecht, bij deze tv valt het mij op dat het geluid best goed is (voor een platte tv) Echter heeft mijn voorkeur om mijn home cinema erop aan te sluiten.

Al met al een goede mooie tv, die erg gebruiksvriendelijk is. Ik ben dan ook blij verrast met deze test tv.

Pluspunten

• mooi beeld
  • makkelijk in gebruik
  • goede airplay

Minpunten

• geluid

Anoniem 02-06-2021

Een aanrader

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Tv 14 dagen in mijn bezit en tot nu toe enkel positieve ervaring ermee. Eerst en vooral een mooi design staat proper met de afgeronde voet en zilverkleurige omranding. Uitpakken en installatie verliepen heel vlot en menu is echt makkelijk te volgen. Dan maar tv kijken en ja hoor kleuren zijn uitstekend en beeld te bekijken vanuit verschillende hoeken zonder al te veel kwaliteitsverlies. dan maar eens het geluid getest via 1 van de meegeleverde apps en ja hoor ook dat was geen ontgoocheling .het is wel niet zoals met een soundbar maar toch een goede en degelijke kwaliteit. De bijgeleverde smart kontrol is zeker een pluspunt je navigeert gewoon door de menu's zoals op de pc met de muis enkel de stembesturing laat wal te wensen over. die doet niet altijd wat je vraagt maar dat kan ook aan mij liggen. De apple play doet wat van hem verwacht word en in geen tijd stream je je filmpjes of scherm door naar de tv.
Kortom een heel degelijk apparaat maar van Lg had ik het niet anders verwacht is reeds mijn 4de scherm dat ik aanschaf en nooit problemen gehad dus echt een aanrader

Pluspunten

• Heldere kleuren
  • goed geluid
  • makkelijke installatie
  • mooi design

Minpunten

• Stembesturing iets minder

Anoniem 21-06-2021

Goede Televisie zeker waar voor je geld

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Ik ben echt onder de indruk van de beeldkwaliteit en hoe gemakkelijk het is om door de interface te navigeren. Unboxing is een beetje vervelend als je het alleen moet doen .
De randen zijn rondom klein ongeveer 1cm . Het heeft 4 HDMI 2.1-poorten waardoor dit toekomstbestendig is. De algehele bouw van de tv is geweldig, maar de stand is wiebelig. Het uitvoeren van de eerste installatie was snel en eenvoudig. Toegang tot al uw web-apps met een klik op de startknop en LG-contentstore. De next-gen-processor van de tv is ingesteld om ervoor te zorgen dat je meest gebruikte apps altijd met één druk op de knop beschikbaar zijn , wat geweldig en handig is. Elk apparaat dat ik heb aangesloten, werd herkend door webOS. Ik kon mijn PS4, Nvidia Shield en Apple TV rechtstreeks vanaf de afstandsbediening bedienen. De tv is een stuk helderder voor HDR-content in vergelijking met mijn andere LG tv. Mijn familie en ik hebben het getest door Endgame twee keer in een donkere kamer te bekijken en de donkere kleuren en kleuren waren veel scherper dan het model van vorig jaar. Dit maakte een goede indruk op me ... wat wel stoort is dat op een volledig zwart scherm je duidelijk kan zijn welke stukken van het scherm verlicht worden met backlight en dit kan wel storen als je echt naar donkere content ziet ... alsook de kleur van de ondertitels kan veranderen per stuk scherm. Ik heb het ook getest met Division 2 op 1440P en VRR (bekend als Freesync) op PS5. De tv detecteert automatisch gameconsoles en schakelt de game modus in. Ik ben echt verrast dat de tv 1440P ondersteunt wanneer de specificaties aangeven dat dit niet het geval is en dat is een pluspunt voor mij als fervent gamer. Als consument zou ik de LG Nano aanbevelen aan mijn vrienden en familie. Alles aan deze tv was boven en buiten wat ik had verwacht. Er zijn veel kleine dingen, zoals de magische afstandsbediening, HDMI 2.1, WebOS. Ik kan doorgaan met het opsommen van de positieve punten en vergelijken, maar je krijgt echt waar voor je geld als je met LG gaat.

Pluspunten

• Magic remote
  • Kwaliteit
  • Game modus

Minpunten

• dimming on black screen

Jonathan 20-06-2021

Prachtige beeldkwaliteit - waar voor je geld

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Ik heb deze tv enkele weken uitvoerig kunnen testen. Zelf had ik al het LG instapmodel van OLED (2020) dus het was een meer dan interessante vergelijking.

Wat meteen bij uitpakken reeds een groot pluspunt is, is de eenvoud om de tv in elkaar te zetten met de daarbijhorende duidelijke instructies. Ik las hier eerder een review waar werd gezegd dat de updates ‘moeilijk’ zouden zijn, maar niets is echter minder waar. Beschouw het als de aankoop van een nieuwe computer of gsm, dan zal je ook steeds enkele updates moeten uitvoeren van de reeds geïnstalleerde programma’s.

Een zeer groot verschil tov mijn andere tv is de snelheid van de processor van dit 2021 model. Netflix/Disney opstarten gaat erg vlot en snel, en ook de algemene bediening van de tv werkt zoals het hoort! Verder staat Disney nu als een extra knop op de afstandsbediening, net zoals Netflix reeds een vaste waarde was.

Streamen via bvb Apple Airplay gaat ook vlekkeloos, en zelfs veel beter, soepeler en sneller tov mijn OLED tv. Ik heb daardoor ook mijn kabel abonnement stopgezet aangezien je bijna alles kan streamen van op je gsm tegenwoordig.

Wat betreft de beeldkwaliteit is dit exact wat je van een LG in dit prijssegment kan en mag verwachten. Verwacht geen OLED-kleur en beeldkwaliteit (maar daar betaal je ook bijna het dubbele voor!) maar de beelden zien er haarfijn uit. Helemaal een streling voor het oog is het wanneer je 4k content kan bekijken via bvb Netflix of Disney. Alles wordt echt haarscherp weergegeven tot in het kleinste detail. Ik bekeek een natuurdocumentaire en was best onder de indruk van alle details! Via de verschillende beeldinstellingen kan je ook snel enkele zaken aanpassen (bvb wanneer je in een sterk verlichte, of net donkerdere kamer zit).

Ook qua vloeiende beelden gaat het prima. Geen haperende beelden tijdens de EK matchen, spannende actiescènes in een film, of het spelen van spelletjes op bvb de PlayStation. Niet altijd een evidentie voor tv’s vanaf dit formaat.

Kort samengevat krijg je dus zeker waar voor je geld en heb je een zeer eenvoudig bedienbare tv. Mijn kinderen van 4 en 6 konden er alleszins zéér snel hun weg in vinden.

Pluspunten

• Haarscherp beeld
  • Eenvoudige installatie
  • Software wordt regelmatig geupdate
  • Disney-toets op afstandsbediening
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Scherm is niet kantelbaar

Anoniem 19-06-2021

Betaalbare kwaliteit

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Qua design moet dit toestel zeker niet onderdoen voor zijn duurdere varianten. Vooral de dunne omranding is een pluspunt.
De verschillende beeldmodi zijn voor de liefhebbers van sport en gamen zeker ook een must, hoewel de standaard voor mij zeker voldoende is. Uiteraard kan het beeld naar eigen smaak worden aangepast.
De keuze in de appstore is ruim voldoende voor installatie van extra games, zenders en toepassingen, eigenlijk vergelijkbaar met de appstore op een smartphone.
Het dolby-atmos geluid is dan weer een streling voor het oor.
Wat betreft beeld en geluid in deze prijsklasse, is deze tv zeker een aanrader.
Het enige minpuntje is dat bij gebruik met de staander, deze nogal ver naar voren steekt, wat misschien bij een tv van dit formaat wel noodzakelijk is, maar niet handig in combinatie met een soundbar.

• Beeld (4k)
  • Geluid (dolby-atmos)
  • Verschillende beeldmodes

Minpunten

• Ver vooruitstekende voet

TatianaT 16-06-2021

Top product ! Zalig geluid !

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Top product , haarscherp beeld, overzichtelijke menu's, geluid is enorm goed , net zoals je in een cinema zit, surround systeem overbodig ! Voor gaming kan ik dit toestel ook aanraden, je hebt er game optimizer op en je kan alles instellen zoals nodig ! vele opties ! + ulrta HD ! Films via het internet ( netflix , .... )is het zeker een aanrader, het beeld is mooi groot en alles springt er uit, lijkt bijna wel 3d !

• Overzichtelijke menus
  • heel goed voor gaming
  • heel goed voor online streaming

Minpunten

• Afstandsbediening

Gab Franken 16-06-2021

televisie kijken is weer een ervaring

Evaluatie LG-NANO-TV type 55NANO88 model 2021

Uiterlijk

Uitgepakt en op zijn plek! Gave, grote televisie. Let op het meubilair waarop de TV komt te staan, zo schrijft men in de veiligheidsvoorschriften. Nu, dat is een goed idee, hij weegt ca. 17 kg. En denk daarbij aan eventuele andere apparaten die op hetzelfde meubilair geplaatst gaan worden. De eerste aanblik is erg goed: smalle, zilverkleurige bezel, mooi zwart vlak en enigszins ontspiegeld, lijkt het wel.

Installatie

Dan kan de test beginnen, eerst de installatie, dan het gebruik. Een boekje ontbreekt, maar dat is wellicht gedaan voor de testsituatie. En eigenlijk mis ik dat niet – en laten we eerlijk zijn, wie leest er nog een boekwerk van zovele pagina’s. Er is wel een boekje dat mysterieus ‘Product QR-fiche’ heet. De QR-codes staan erg dicht op elkaar, zodat het in de praktijk erg lastig blijkt precies de juiste uit te lezen. Dan blijkt dat de tekst bij de QR code verschoven staat. Maar bespaar je de moeite: je komt uit op een pagina met energie-labels; geen handleidingen. De installatie en gebruik is heel intuïtief en in deze evaluatie hoop ik de lezer daarvan te kunnen overtuigen.

Magic Remote afstandsbediening

De afstandsbediening werd al door de leverancier gekoppeld: ik heb de Magic Remote meegeleverd gekregen. Aanwijzen gaat trouwens heel handig: de Magic Remote projecteert een aanwijzer op het scherm die ook met minder vaste hand stabiel op het scherm blijft. Deze schakelt zich echter (te) snel weer uit. Even schudden met de Remote en de aanwijzer is weer in beeld.

Randapparatuur

Na de televisie uitgepakt te hebben, dient de voet er aan gezet te worden. Dat bleek al handig door de leverancier gedaan te zijn. Kabels er in. Oeps, geen kabels bij geleverd. Gelukkig heb ik er zelf voldoende op voorraad: HDMI, kabels met mini-jack, infrarood audio en UTP (ethernet) kabel. Dat sluit handig aan, klik, klik en klaar. Maar nu stond mijn TV op de grond van de muur af. Ingewikkelder wordt het wanneer deze aan de muur bevestigd zou zijn. Dan is de bereikbaarheid van de ingangen erg lastig.
Tot mijn verrassing is ook de uitgang voor een bedrade koptelefoon (line-out) onbereikbaar, zelfs ik moest de TV kantelen om er bij te kunnen. Dat kan handiger!

Heb je een smart-TV gekocht maar ter plekke geen mogelijkheden voor het aansluiten op een ethernet (UTP) kabel, geen probleem. Ook de WiFi voldoet prima en levert uitstekend beeld (afhankelijk natuurlijk van de kwaliteit van je WiFi-netwerk) en is hier eenvoudig in te stellen: SSID wordt automatisch weergegeven, alleen je wachtwoord is dan nog nodig. Daar is een dingetje: er volgt een on-screen toetsenbord. Met genoemde Magic Remote kunnen de karakters een voor een aangeklikt worden. Mocht je nu een toetsenbord hebben liggen met een draadloze ontvanger, klik die dan in één van de drie beschikbare USB-poorten en je kunt de tekst via je toetsenbord ingeven. Bij mij werkte dit meteen! Mijn toetsenbord kan in principe ook koppelen via Blue Tooth, maar dat bleek niet mogelijk op deze TV.

Een (positieve) verrassing bleek het feit dat de TV uitgerust is met Blue Tooth audio! Mijn BT koptelefoon koppelde heel snel. Als de TV uitgeschakeld is en weer opgestart, wordt het geluid weer via de luidspreker van de TV weergegeven. Is dat handig? Ik vind van wel. Je hoeft dan niet eerst via een aantal klikken de koptelefoon los te koppelen. En wil je desondanks weer via de koptelefoon gaan luisteren: die wordt (soms) automatisch herkend waarna je de vraag krijgt of je deze weer aan wilt sluiten. Mocht die melding niet komen (in de meeste gevallen, helaas) is de verbinding een paar klikken verwijderd.
Nu heb ik ook aan oude externe harde schijf in een behuizing. Deze is simpel aan te sluiten via een USB kabel waarna de harde schijf automatisch herkend wordt. Kijk ook iets later in deze evaluatie – er zijn wat kanttekeningen bij het terugkijken van films.
Mijn iPhone, wat zou het handig zijn als de foto’s of filmpjes op de TV gepresenteerd kunnen worden. En zelfs dat gaat echt heel eenvoudig: via Airplay is content direct op de TV terug te kijken. Heel handig om samen even dat leuke uitstapje met vrienden te herbeleven!

Het aansluiten van mijn DVD speler via HDMI bleek eenvoudig. Deze werd automatisch herkend. Mijn speler koppelt ook via IR-audio, handig voor de bioscoopervaring bij een enerverende film. In het menu voor geluid is de uitgang eenvoudig te kiezen. Koptelefoon, TV-luidspreker of mediaplayer.

Nu heb ik ook een oude NAS (Network Attached Storage) van ruim 10 jaar oud. Ook deze werd (via DLNA) snel gevonden en kwam bij het rijtje ingangen te staan waaruit je kunt kiezen. Muziek, foto’s, video (zie echter kanttekening later in deze evaluatie) laten zich prima afspelen.

Instellingen voor beeld en geluid

Dan volgen de instellingen van het beeld, geluid, apps etc. Zoals bekend van allerlei software toepassingen: het knopje met het wieltje als icoon geeft je toegang tot alle instellingen. Heel intuïtief kies je de gewenste schermeigenschappen: gamen, film kijken, TV in een donkere kamer, of juist in een lichte kamer. Via een preview is de aanpassing meteen te zien. Handig! En hetzelfde voor de kwaliteit van het geluid; bijzonder is de toepassing AI die voor de meeste toepassingen heel handig en vooral toereikend blijkt.
Mocht je nu niet precies heel gelukkig zijn met de voorinstellingen voor beeld of geluid, de TV biedt mogelijkheden voor verdere fijnafstellingen.

Gebruik

Remote

Via genoemde Magic Remote kunnen spraakopdrachten aan de TV gegeven worden. Dat blijkt in de meeste gevallen verrassend goed te werken.

Beeld
Als alle instellingen naar jouw tevredenheid zijn gedaan, alle apparaten aangesloten, kun je pas echt gaan genieten van je nieuwe TV. De nieuwste techniek van de door LG ontwikkelde nano-cellen blijkt in de praktijk prima te werken! De kleuren zijn echt, bij snelle bewegingen is geen ghosting (na-ijlend beeld). Bij een programma met autocrossen leek het beeld af en toe schokkerig in de heel snelle bewegingen, maar omdat zich dat bij een ander televisie programma met cross-motoren niet meer voor bleek te doen, vermoed ik dat dat in de uitzending zat.

Nu kijk ik graag in een verdonkerde kamer en dan is het beeld vrijwel altijd prima. Maar nu was er het EK-hockey op klaarlichte dag. Waar ik met mijn oude toestel de gordijnen dicht moest trekken om iets te zien, bleek dat bij deze LG in het geheel niet nodig: de nano-cellen doen hun werk. Kleuren blijven echt en lopen niet door elkaar heen, de zichtbaarheid blijft uitstekend en zwart blijft zwart. Zo’n wedstrijd kijk je nooit alleen en dat is weer een voordeel van deze LG: de kijkhoek is prima. Vanuit alle hoeken is het beeld prima te zien, geen vertekening of wegvallende kleuren.
Er is ook een geheel nieuwe instelling; LG heeft die de Filmmaker modus genoemd. De idee is dat de TV de instellingen van de film zelf uitleest en daar de scherminstellingen op aanpast. In theorie is dat een mooie optie. Maar de TV staat in de kamer waar het licht is, zodat je TV wat feller moet zetten. Of het is donker waardoor de helderheid terug gebracht moet worden. Die fijnafstellingen zitten wat verder verstopt. Liever had ik gezien dat die beter in het menu met minder klikken bereikbaar zouden zijn. Deze modus vind ik persoonlijk om die reden wat minder handig in gebruik.

Geluid

Het geluid is zoals je mag verwachten van zo’n TV. Goed te finetunen (alleen de equaliser bleef om de een of andere reden uitgegrijsd) maar het menu biedt voldoende mogelijkheden om hier los te kunnen gaan. Verwacht echter geen heel indrukwekkend geluid; daarvoor dien je een bar of home cinema set aan te sluiten.
Gaming mode
Die heb ik niet kunnen testen, jammer. Mijn spelcomputer met componentenuitgang laat zich niet verbinden; wel heb ik ervaren dat oude video’s in het ouderwetse PAL formaat een betere kwaliteit lijken te krijgen wanneer als beeldmodus ‘game optimizer’ wordt geselecteerd.

Online webinars of vergaderingen

In deze tijden van Corona vinden vele bijeenkomsten plaats via streaming diensten: webinar, training of cursus. Zo heb ik via de webbrowser een Raadsvergadering van mijn gemeente online bijgewoond. Alsof je zelf in de zaal zat!

Apps

Geen smart TV zonder apps; in het home-menu staan deze keurig op een rijtje: Spotify, Videoland, Netflix, etc. Eenvoudig kunnen nieuwe apps toegevoegd of niet-ingebruik zijnde apps verwijderd worden. Ook de volgorde van de apps kan aangepast worden zodat je de apps die je vaker gebruikt vooraan kunt zetten. Door het muiswiel van de afstandsbediening ingedrukt te houden, verschijnt er ene snelmenu waarna de app verplaatst kan worden (of verwijderd).

De minpunten

En toen de uitdaging: ik heb nog een oude spelcomputer met een componenten uitgang. Daar ging het mis: de TV biedt geen componenten ingang. Mogelijk zijn adapters te verkrijgen om het signaal om te zetten naar HDMI. Houdt er echter rekening mee dat er ‘maar’ vier HDMI-poorten zijn. Ik zat daar al snel aan.
Nu ben ik zo iemand die veel oud beeldmateriaal op harde schijven heeft staan. Zowel voor eigen gebruik gekopieerde DVD’s als eigen films: geboorte kinderen, vakanties etc. Diverse bestanden bleken niet afspeelbaar te zijn. Vaak bleek dat te liggen aan het gebruik van inmiddels verouderde codices: het beeld blijft zwart of geluid wordt niet afgespeeld. De met modernere codices gecomprimeerde bestanden (bijv. H264) speelden moeiteloos af!
De Magic Remote zou af te stellen moeten zijn op de randapparatuur: DVD speler, PC, mediaplayer, settopbox etc. Het aantal keuzes voor definitie van het apparaat is echter dusdanig beperkt dat in slechts een paar gevallen de remote daadwerkelijk gebruikt kan worden voor de aansturing er van, zodat in de praktijk het gehannes met meerdere afstandsbedieningen zeker niet is opgelost.

Conclusie

De TV is heel eenvoudig in te richten naar je eigen wensen. Beeld, geluid, internet, iPhone, koptelefoon, toetsenbord, harde schijf etc. zijn eenvoudig aan te sluiten. Het beeld is door de NANO-technologie van hoge kwaliteit met uitstekend contrast, heldere kleuren en voldoende snel voor het weergeven van de snellere bewegingen. Ook zonder handleiding intuïtief naar je hand te zetten! Kanttekening is gebruik van verouderde apparaten of oudere films met verouderde codices.

Pluspunten

• draadloze koptelefoon aansluiten
  • voorgeprogrammeerde instellingen
  • Magic Remote
  • NANO-cel technologie met heldere kleuren

Minpunten

• oude apparatuur alleen met adapter aan te sluiten
  • oude films met verouderde codices spelen niet af

Jaap Klazen 16-06-2021

High End TV met uitstekende kwaliteit voor een goede prijs

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Sinds 2 weken in het bezig van deze LG NanoCell 55NANO886PB 2021. In deze 2 weken heb ik deze tv uitgebreid kunnen en mogen testen en op basis van 2 weken gebruik heb ik een aardig beeld (woordgrapje) gekregen over de kwaliteit van de televisie. De TV heb ik op de slaapkamer getest omdat ik graag het EK wilde kijken en de vrouw beneden gewoon lekker kon blijven Netflixen.

Bij het uitpakken en installeren van de TV viel me op dat alles heel erg degelijk aanvoelde. Meestal komt degelijkheid wel met een wat minder design, maar dat valt bij deze TV reuze mee. Persoonlijk vind ik de rand rondom de TV goed en duidelijk aanwezig ipv dat je 1 groot scherm hebt. Al besef ik me ook wel dat dit per persoon verschillend is. De steun zelf is makkelijk aan de TV te bevestigen al ben ik van mening dat als de TV en de steun op hun plek staan dat ik wel bang bent dat als je er per ongeluk tegenaan stoot dat hij dan omvalt, dit is voor mij wel een minpunt, zeker als je een TV als dit in een ruimte hebt staan waar kleine kinderen in rondlopen.

Ik heb het grote geluk gehad dat het EK begonnen is en dat ik deze via het glasvezelkanaal van KPN heb kunnen volgen. Hierbij viel me vooral op dat de TV moeiteloos de kwaliteit bleef waarborgen, waar ik voorheen weleens wat wazige frames had als een keeper de bal richting de middellijn schiet doordat de camera hier snelle bewegingen maakt waardoor de reactie snelheid van de TV onvoldoende was om de kwaliteit hoog te houden. Dat is bij deze TV totaal niet aan de orde!

Ook de kleuren lijken echt en hebben niet een overdreven helderheid in de normale weergave modus. Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik niet alle modi veel heb bekeken, maar belangrijkste is dat de kleurdiepte niet zichtbaar gemanipuleerd is door ze overdreven mooi weer te geven. Het beeld is aardig realistisch en het is prettig om naar te kijken.

Waar je wel duidelijk in kan zien dat je met een LED scherm te maken hebt is de echte diepe zwarttinten. Ik ben verwend geraakt door mijn OLED scherm in de woonkamer en ondanks het feit dat ik de 1 niet met de andere wil vergelijken is dit voor mij wel een klein minpuntje. Desalniettemin kijken ook de donkere scenes uit series/films lekker weg en ervaar ik dit niet als storend.

Het geluid van de TV is gewoon goed, al vond ik wel dat hij al vrij snel heel hard staat, maar met volume op 6 stond hij voor mij al hard genoeg. Tijdens het gamen adviseer ik toch om een headset te gebruiken vanwege het tijdens schiet spelletjes niet goed kunnen horen van welke kan precies het "gevaar" komt.

Waar ik absoluut positief door verrast was, was dat de applicaties Netflix, Youtube en Amazon prime echt feilloos snel en vlug werken. De snelheid waarmee de apps opstarten en door de menu's scrollen is echt super relax. Met mijn geduld is dit echt een zeer positief pluspunt.

De afstandsbediening is eenvoudig te bedienen en alle knoppen hebben een duidelijke functie. Ligt prettig in de hand en vooral het scrollwieltje zorgt in de applicaties dat je soepeltjes door de menu's vliegt.
Spraakbediening is niks voor mij en heb ik niet geprobeerd, maar het schijnt te kunnen.
Ook de menu's van de TV zijn gebruiksvriendelijk ingericht en je kunt alles met een paar drukken op de afstandsbediening heel eenvoudig naar je eigen smaak inrichten.

De kwaliteit van het gamen heb ik aan mijn oudste zoon overgelaten. Ik heb hem gevraagd hoe hij het vond om op deze TV te gamen op zijn Nintendo Switch en hij was aangenaam verrast over de kwaliteit van het beeld en de reactiesnelheid van het scherm. Waar hij op zijn oude 60Hz scherm regelmatig "lag" had, had hij hier nu totaal geen last van. Dus wat hem betreft was het heel goed.

Al met al ben ik eigenlijk zeer positief over deze LG NanoCell 55NANO886PB 2021 en als je niet meteen 2000 euro uit wil geven voor een OLED TV is dit een meer dan uitstekend en veel betaalbaarder alternatief.

Pluspunten

• Snelheid applicaties
  • Geen verlies in kwaliteit bij snelle beelden
  • Eenvoudig te bedienen/in te stellen

Minpunten

• Niet super stabiel op zijn steun
  • Zwarte kleuren (doordat ik verwend ben met OLED)

Anoniem 16-06-2021

Leuk en intuïtief, maar met enkele minpuntjes

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Ik heb de LG Nanocell mogen testen voor kieskeurig.nl.
Over het algemeen heb ik een positieve ervaring met dit toestel.

VORMGEVING & GEBRUIK
Omdat ik koos voor het staande model, moest ik wel rekening houden met de boogvormige voet. Deze is voor mijn setup onhandig. De voet neemt behoorlijk wat plaats in en past niet op mijn al aanwezige bose-soundbar. Deze heb ik dan ook niet meer kunnen aangesloten. Bijkomend heeft de voet mij hierdoor de daaropvolgende dagen gestoord. Dus bij een keuze voor een nieuwe tv, een niet te onderschatten factor. Nog een vervelende factor is dat het toestel niet kan draaien op zijn voet, door de grote onhandige voetsteun moet je er dus steeds voor gaan zitten.

SOFTWARE & streaming
De software is in eerste instantie voor installatie zeer handig. QR codes die standaard zijn om bestaande platformen te koppelen maken het mogelijk om tot een vlotte installatie over te gaan. Het werd al snel duidelijk dat chromecast en apple tv overbodig werden.
De verbazing hoe vlot het ging, had wel een kanttekening. Ook platformen die niet eigen zijn aan België of Nederland zijn vooraf geïnstalleerd. Zo kan je VOD doen, alleen zijn het franstalige films.

BEDIENING
Handig die knopjes om te kunnen wisselen tussen de verschillende streamingplaformen. De JOY stick in het midden en het aanwijzertje, zijn handig. Jammer dat de joystick alleen op en neer kan gaan en dus niet zijdelings wat het soms wat tegennatuurlijk maakt.
De streamingdiensten hebben elks hun eigen opbouw, waardoor de bediening ook steeds verschillend is. Even wennen.

SAMENGEVAT
in de prijsklasse van dit toestel tussen 800 en 1100 euro, zeker een topper. Zou ik hem kopen met wat ik nu weet, nee. De liefde liep al mis bij de voet. Maar verder wel echt een meerwaarde.

Pluspunten

• makkelijke installatie van streamingplatformen
  • Apple tv en chrome cast zijn overbodig geworden
  • Compatibel met apple home
  • Handige afstandsbediening

Minpunten

• Vormgeving van de voet steekt de ogen uit.
  • Niet compatible met Google Home
  • De tv kan niet draaien op zijn voet

Nik Braeckman 15-06-2021

Een prachtige tv dat de kijk ervaring enorm verbeterd

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Ik heb deze tv nu een aantal weken mogen testen, en hier thuis zijn we behoorlijk onder de indruk!

Over de scherpte van het beeld valt niets slecht te zeggen.
We hebben verschillende films, series en games in 4k getest en waren steeds verbaasd hoe scherp en helder alles afgebeeld werd.
Indien van toepassing zet de tv zichzelf ook automatisch over naar HDR of Dolby-vision.

Tijdens het gamen hebben we de Game optimiser opgezet en het verschil was enorm.
Deze heeft opties om bv je Blue light te verminderen, wat minder belastend is voor de ogen, en auto VRR aan te wetten, wat voor een veel aangenamer en soepeler beeld zorgt.
Hele donkere stukken waar we vroeger met een lamp moesten schijnen omdat het anders gewoon 1 zwarte vlek was, waren nu makkelijk te verkennen in het donker en hadden zeer duidelijke diepteverschillen.

Ook de kijkhoeken waren beter dan verwacht. Je moet al bijna op 90° van de tv zitten om een donkerder scherm te krijgen, En zelf met verschillende opstellingen in de kamer hebben we hier nooit last van gehad.

Qua geluid hebben we meestal de AI sound-modus zijn werk laten doen. deze zorgde voor een geweldige balans in het volume, zelfs zonder soundbar.

De menu's zijn makkelijk te navigeren, met de "Magic remote" die je kan besturen als een toverstok (Je kan hem gewoon bewegen en dan vloeit er een cursor over je scherm), of je kan natuurlijk ook gewoon de pijltjes gebruiken als dat meer je ding is.

Dankzij het design dat heel minimalistisch is, neemt hij ook geen bombastische plaats is. hij staat heel netjes en doet perfect wat hij moet doen, zonder extra plaats aan de zijkanten voor onnodige extra's.

Het enige dat we er evt op kunnen aanmerken (maar waar we zelf eigenlijk geen last van hadden) is dat tijdens films en alles met "zwarte balken", je in de balken een heel klein beetje led light bleed kan zien als je er aandachtig op gaat letten. maar dit is dan ook normaal bij dit type scherm.

Al bij al enorm onder de indruk van deze tv!

Pluspunten

• Scherpte
  • zwart waarden
  • Ai Sound
  • Game Optimiser

AA 15-06-2021

Uitmuntende tv

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Als ik naar de tv kijk, vind ik dat het een hedendaagse uitstraling heeft. Erg dun ook, wat weer ruimte besparend is. Beeldkwaliteit is wat je kan verwachten, kleuren komen goed tot hun recht, erg levendig. Helderheid is in verschillende maten aan te passen. En er zijn genoeg opties om het om persoonlijk niveau aan te passen. Dolby geluid is goed, maar uiteraard niet met een bioscoop te vergelijken. Voor een doorsnee gebruiker meer dan prima. Ook in het geluid zijn er vele opties, je kan ook extern geluidsapparaten koppelen, bij om het geluid te optimaliseren. Betreft smart functie is het echt wat je van een smart tv kan verwachten, vooral de afstandsbediening met spraakfunctie en smart point (dat je naar het scherm kan wijzen / pointen maakt het helemaal af. De installatie ging trouwens vrij vlekkeloos, niet te veel poes pas. Je komt erg makkelijk door de installatie heen.
En als gamer is er helemaal feest. Met de gaming mode, optimaliseert de tv automatisch de beste prestatie van je console/pc om de beste ervaring te creëren.

Pluspunten

• Gaming mode
  • Smart functies

Minpunten

• geluid kon iets beter

Gert-Jan Biebaut 15-06-2021

Prachtige tv met snelle processor.

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Het slim design van de LG Nano 55NANO88 zorgt er voor dat hij nagenoeg overal naadloos past. De smalle kader en design voet geven de televisie een luxe uitstraling.
Beeldkwaliteit van de LG Nano 55NANO88 is goed. Vlot beeld door 100 Hz verversing in tegenstelling tot vaak voorkomende 50 Hz. 4K resolutie is goed voor de bewuste kijker maar voor de veeleisende raad ik alsnog een 8K OLED televisie aan met het oog op de toekomst. Kleuren zijn prachtig in normale standaard modus, mooi contrast en diep zwart. Andere modi veranderen het kleurenpalet te ingrijpend: sportmodus maakt kleuren te fel, sommige modi maken kleuren dof.
Geluid is de beste kwaliteit van dit product. De AI-modus bezorgt je een heldere beleving van het geluid en past zich aan in de ruimte. Andere modi bieden ook een echte meerwaarde in functie van de toepassing die je gebruikt. Een soundbar wordt bijna overbodig.
Verder kan de tv vooral het smart gedeelte naar voren schuiven als troef: processor werkt zeer snel en reageert vlot. Streamen gaat foutloos in hoge kwaliteit, in tegenstelling tot eerste generatie smart tv’s. De afstandsbediening combineert het beste van 2 werelden: de smart remote control functie van LG is in sommige situaties een echte meerwaarde, waar op andere momenten het gebruik van eenvoudige toetsen meest efficiënt is.
Kortom kwalitatief zeer goede televisie in zijn prijsklasse, de betere middenklasse, zonder te vervallen in de prijscategorie van 8K high-end televisies.

Pluspunten

• Reactiesnelheid

Minpunten

• Beeldmodi die kleuren vervormen

Janine 15-06-2021

Gewéldige tv!

In 1 woord GEWÉLDIG!
Ik had nog niet eerder van NanoCell gehoord, maar deze LG55NANO0886PB is ronduit geweldig!
We testen nu ongeveer 2,5 week deze tv. Wat ‘n geweldige kijkervaring is dit. Onze vorige tv was een 32”, deze is 55”…wat een enorm scherm.
Het kijken naar de EK wedstrijden en de Formule 1 races is nu alsof je er, in het echt, bij bent. Ook bij talkshows lijkt ‘t alsof je aan tafel zit.
Het beeld is super scherp en heeft heel natuurlijke kleuren, hetgeen zeer prettig is aan de ogen.
De specificaties zijn al veelbelovend, maar als ik ‘t zelf zie/ervaar, zegt mij dat veel meer. Het blijkt dat ongeveer 8 miljoen pixels samen met de NANOCell-technologie voor dit prachtige beeld zorgen.
De Nanodeeltjes filteren de onzuiverheden in de rood/groen/blauw-kleurmenging en zorgen zo voor een heel zuiver én realistisch beeld. Samen met de 100Hz zorgt dit voor een natuurlijke beeldweergave met zeer scherpe details.
Je blijft uren lang tv kijken, ook omdat het een interactieve tv is, waar je heel gemakkelijk met de afstandsbediening door het menu kunt scrollen of direct op de knop van “Netflix/PrimeVideo/Disney+/RakutenTV” kunt drukken..
YouTube, films, games of je eigen foto’s bekijken.
Zelfs zonder externe soundbar is het geluid vol/warm, bij het kijken naar films lijkt ‘t alsof je in de bioscoop zit.
Wat verder ook grappig is, is dat je de tv ook kunt bedienen via voice-assistant.
Verder is het design heel strak met een mooie gebogen voet, het enige jammere is, dat deze niet draaibaar is.
Op dit enige ‘minpuntje’ na, is dit voor mij een geweldige tv!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Helderheid v/h scherm
  • Mooi groot scherm (55”)
  • Interactieve tv
  • Makkelijke bediening

Minpunten

• Geen draaibare voet

Tristan 14-06-2021

Degelijke TV voor wie niet voor OLED wil gaan

LG 55nano886PB

In naam van Kieskeurig / Reshift heb ik deze LG een paar weken in bruikleen om te testen. Deze LG maakt gebruik van Nanocell technologie die er voor zorgt dat je levendige kleuren en een superieur beeldkwaliteit krijgt die vanuit elke kijkhoek behouden blijft.
Maar laten we beginnen bij het begin, de algemene ‘look’ van de TV.

Design:
Ik koos ervoor om de LG te monteren op zijn bijgeleverde voet. Het monteren is heel eenvoudig en na nog geen 5 minuten stond hij op de gebogen voet met chrome look. Deze chrome look komt ook terug rondom de televisie, ongeveer een goede cm dik. Persoonlijk vind ik dit minder mooi en mocht dit zeker een compleet zwarte afboording geweest zijn. Aan de voorzijde is het gelukkig maar 4mm en stoort het dus minder.
Vergeleken met sommige OLED televisies van LG is hij een stuk dikker, wat wel typisch is bij LED TV’s, waardoor je er zeker niet moet mee inzitten als je hem eens wil verplaatsen. Zo’n ultra dun scherm hoeft voor mij eigenlijk niet, dus hier alvast geen probleem.
Bij mij stond hij dus op zijn voet maar je kan hem natuurlijk ook perfect ophangen aan de muur.

Set-up en smart functies:
De set-up van de televisie gaat heel vlot. Binnen de kortste keren was ik gelinkt met mijn wifi netwerk en kon ik aan de slag. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om hem aan te sluiten via een LAN connectie.
De meest populaire apps zijn al voorgeïnstalleerd en kan je dus direct inloggen met je eigen account, wat zelf nog rapper gaat als je het in combinatie doet met een smartphone. Ik vind het ook aangenaam dat je niet eerst een account moet aanmaken om apps te kunnen downloaden, wat in het verleden met andere toestellen wel al het geval is geweest.
Het is voor mij wel de eerste keer dat ik een LG televisie onderhanden had en weet dus niet of het bij alle LG’s zo is maar het ‘Home’ menu vind ik wel wat chaotisch. Ik vind het wat te druk en minder overzichtelijk. Je kan er wel je eigen regio inschakelen om zo een update te hebben van de weersverwachtingen. Ook kan je sportmeldingen; score, uitslagen, … ontvangen van je favoriete team in verschillende sporten. Bijvoorbeeld bij voetbal is het wel beperkt tot sommige competities, dus geen Jupiler Pro League waaruit je je favoriete team kan kiezen. Wel handig dat je in je menu een overzicht krijgt wanneer je gekozen team(s) spelen.
Voor wie zijn televisie als decoratie wil gebruiken kan je ook instellen dat hij dienst zal gaan doen als kader. Bijvoorbeeld kan je dan kiezen uit verschillende bekende schilderijen, of natuur aanzichten en landschappen. Heel leuk maar mij lijkt het maar niets om energie te gaan verspillen aan een digitale fotokader.
Misschien nog te vermelden waard dat Apple TV ook kan gebruikt worden en dat ook AirPlay aanwezig is en perfect werkt.

Afstandsbediening:
De LG heeft zijn ondertussen gekende afstandsbediening met het scrol wieltje en de pointer op het scherm. Voor mij was het de eerste keer dat ik deze afstandsbediening gebruikte. Het was even wennen maar uiteindelijk was ik er in een paar minuten mee weg. Het is wel leuk om met die pointer te werken, maar is het een echte meerwaarde voor mij… ik denk het niet. Ik denk dat het misschien voor oudere mensen een probleem kan geven alhoewel het redelijk stabiel blijft. Naar mijn gevoel ligt het scrol wieltje net iets te diep in de afstandsbediening. Ik gebruikte dan ook meer de klikknoppen rond het wieltje.
Zoals bij veel merken heeft de afstandsbediening snelfuncties voor de bekendste streamingdiensten, in dit geval: Netflix, Prime Video, Disney+ en Rakuten TV. Dit is natuurlijk altijd handig om zo telkens het menu over te slaan.
Ook Google Assistant en Amazon Alexa staan er op maar deze functioneren niet in België, in het Nederlands. Als je erop drukt verschijnt dan ook de boodschap dat het niet ondersteund wordt in dit land.
Stembesturing kan je via de afstandsbediening ook gebruiken. In het begin lukte dit zeer slecht, nu blijkbaar stukken beter. Lag het aan mij, te veel achtergrond lawaai, …? Ik weet het niet. Ik gebruik het eigenlijk ook niet zo veel op mijn eigen televisie. Is wel gemakkelijk als je iets wil opzoeken en het niet wil intypen. Maar duidelijk en op een normale toon spreken is de boodschap.
Beeld:
Het belangrijkste voor een goede televisie is natuurlijk het beeld. Zoals al vermeld in de inleiding gebruikt LG de Nanocell technologie die de doffe kleuren levendig maakt en zorgt voor een superieure beeldkwaliteit die uit elke kijkhoek perfect blijft.
Wat betreft de kleuren is dit echt wel een schitterende televisie. De kleuren zijn inderdaad zeer levendig en komen mooi tot hun recht tegenover de diepe zwarttinten. En zwart is hier echt wel zwart. Het contrast ligt mooi in balans.
Deze LG ondersteund ook Dolby Vision en Filmmaker mode. Voor wie niet weet wat Filmmaker mode is hier nog even een korte samenvatting. “Filmmaker is een beeldmodus en wanneer deze op een televisie geactiveerd wordt, worden diverse ‘post-processing’ technieken uitgeschakeld. Denk hierbij dus aan de beeldinterpolatie, ruisreductie, kleurversterking en scherpte. Daarnaast worden de eigenschappen van de originele film of serie in stand gehouden. Zo blijft de beeldverhouding precies zoals het door de makers bedoeld is, net als de frame rate (het aantal beelden per seconde) en de kleurweergave.”
Dus een leuke extra voor de echte cinefielen onder ons. Nu denk ik wel niet dat de doorsnee TV kijker daar zal van wakker liggen als dat er niet zou zijn.
Je kan ook je beeldmodus nog aanpassen in andere settings: levendig, standaard, eco, bioscoop, sport, game optimizer en expert helder als ook nacht. Echter als je een film of serie bekijkt die Dolby vision ondersteund kan je niet kiezen voor de modus Filmmaker maar krijg je wel cinema home en bioscoop als extra opties.
Scherpte en helderheid mag voor mij wel wat meer zijn. Of is het gewoon omdat ik wat beter gewend ben van mijn eigen OLED TV? Het is allemaal wel mooi scherp maar niet het haarscherpe. Wat ik vooral waarneem is precies een constante ruis. Maar versta me niet verkeerd, dit is een heel mooi beeld maar OLED is gewoon beter.
De helderheid is naar mijn gedacht misschien iets te donker, wat de laatste jaren al meermaals een punt van kritiek was bij de LG’s. Natuurlijk kan je zelf wat spelen met de helderheid instellingen in je menu.
Het kijkpunt uit welke hoek dan ook is fantastisch. Niets vervormd of verlies van scherpte.
Maar… wat mij wel enorm stoort is de reflectie in het scherm, ook iets wat bij LG vaker terugkomt. Overdag TV kijken kan wel wat lastig zijn en zeker als je TV naar een venster gericht staat. Als het donker is heb je er minder last maar dan nog zit er een tamelijke reflectie op. Voor mij persoonlijk is dit toch wel een behoorlijke afknapper.

Geluid:
Ik ben gewend om via een home cinema system te luisteren en dan is vergelijken niet aan de orde. Geluid die louter en alleen uit je TV komt mag je zeker niet veel van verwachten, maar bij deze LG valt het super goed mee. De balans van de klanken komen mooi uit en klinken redelijk scherp. Ze hebben hier echt wel hun best gedaan om iets moois eruit te krijgen. Het ondersteund ook Dolby Atmos en zoals bij het beeld kan je ook kiezen uit verschillende modi: AI-geluid (finetuning en upscaling tot 5.1kanaal), standaard, bioscoop, heldere stem, sport, muziek en game optimizer.

Gaming:
Ikzelf speel geen game’s dus kan ik hier weinig over zeggen maar ik kan me wel inbeelden dat deze TV heel geschikt is voor gamers gezien het goede beeld en geluid. Ook is het duidelijk dat ze bij LG enorm de nadruk leggen op verbeterde prestaties voor games.

Conclusie:
Dit is een heel goede TV als het aankomt op kleuren en geluid, met een kleine praktische afstandsbediening. Zeker een aanrader voor wie al een deftige investering wil doen in een degelijke TV met de nodige kwaliteit. Echter voor wie het net allemaal wat meer mag zijn ben je beter af met een OLED.
Wat voor mij een groot afknapper blijft is het feit dat hij enorm reflecteert. En wat ook meespeelt en zeker ook mag vermeld worden is dat deze TV een energielabel G scoort!

Pluspunten

• Kleuren
  • Kijkhoek

Minpunten

• Reflectie in het beeld

Jan Tent 14-06-2021

Life's Good

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Maandag 1 juni werd de tv afgeleverd en kon het testen beginnen  .Het uitpakken en in elkaar zetten was 15 minuten werk en totaal niet moeilijk .
Deze review kan ik schrijven omdat ik me had ingeschreven om een tv te testen van LG (kieskeurig)
Na het opstarten ging de tv door de menu en kon het kijken beginnen .
Menu is duidelijk , enorm uitgebreid en snel te doorlopen .
En toen ,ja toen viel het tegen ,ik had veel meer verwacht qua beeld en geluid .
Na enig gescroll door het menu en de persoonlijke settings te hebben veranderd werd het beeld alras beter .Maar toch echt niet naar mijn zin ,immers als je de bekende tv zaken binnen loopt ,loopt het kwijl uit je mond van de schitterende
beelden .
En toen kwam mijn vrouw er ook na achteraan met haar ,hij is veel te groot voor onze kamer ,tja en dan moet je ook nog slaap vatten .(waar ben ik aan begonnen )
Maar niet getreurd ik was toevallig een weekje vrij om het huis te gaan schilderen ,maar dat kon ook wel een uurtje later beginnen .
Mijn tv krijgt dus het signaal via Ziggo´s nieuwe Next box en aangezien ik als tester van deze Next altijd lovend praat over deze , ben ik maar in het menu gedoken en kwam al gauw een melding dat het signaal niet op 4K stond .Om een lang
verhaal kort te maken ,de tv begon te stralen als een vers geplukte veldboeket . Gaandeweg zie ik hier wat moois opbloeien mijn LG en ik .
Omdat nederland nog maar weinig in 4K uitzendt , ben ik gaan kijken op You Tube naar 4K filmpjes en dan begint de LG echt te stralen . De chromecast is niet echt meer nodig ,de telefoon maakt rechtstreeks contact met de tv.
En dan blijkt dat LG wel een hele mooie tv heeft gemaakt voor een leuke prijs .Met hun Nanocell technologie slaan ze de spijker op zijn kop .Met diepe zwarttinten en een mooie kleurweergave, hoog contrast zit je te genieten met een grote  G.
Daar onze huis grote ramen heeft ,komt er veel licht binnen ,maar de beelden blijven helder .Zelfs mijn vrouw (van hij is veel te groot) begint zichtbaar te ontdooien als de tv aan gaat .Ze zit er niet recht voor maar alles is nu veel beter te volgen .
Bij ons wordt er veel sport gekeken en dan valt er op deze tv niets aan te merken .
Het wielrennen , mkvoetbal en motorsport zijn prima te volgen en is haarscherp .De Moto Gp levert mooie beelden op en het aanvullende motor geluid wordt mooi weer gegeven .Bij het commentaar van de wedstrijden valt het op dat er bij een stilte
het motorgeluid wordt versterkt en dit werkt de liefhebbers van het sonore 4 takt geluid in de kaart .
Persoonlijk vint ik dit echt een grote meerwaarde.
Tijdens het bekijken van de beelden van de  F1 wedstrijd begint het genieten met de 4K Ultra HD beelden ,haarzuiver en je ziet dat Lewis Hamilton toch veel rimpeltjes krijgt van onze max .
De eerste voetbalwedstrijden van het EK worden ook uitgezonden in 4K .Deze beelden vallen tegen maar al snel blijkt dit aan de uitzendingen te liggen.
De Lg en ik hebben besloten om toch maar verkering te nemen ,zo perfect is onze samenwerking .
Tv is nu twee weken in onze bezit en bevalt heel goed .

Deze test is gebaseerd op het hebben van een 9 jarige tv en elke huidige tv zou al gauw beter zijn daar ben ik me van bewust.
Ook heb ik geprobeerd om mijn beeld weer te geven in voorbeelden en dat de dolby Atmos en dolby Vision goed werken blijkt uit het verhaal.
Gamen wordt er hier in huis niet gedaan ,daar kan ik dus niets over vertellen.
De afstandbediening is duidelijk , ligt lekker in de hand en met de stem te besturen .
Ten slotte nog de Filmmaker modus , persoonlijk vindt ik dit geen verbetering, kan ook zijn dat ik de verkeerde film geselecteerd heb om dit te bekijken.
Slotsom top TV.
LIFE'S  GOOD.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit

Minpunten

• Niet gevonden

Ewoud M 14-06-2021

LG NANOcell, een aanrader!

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

We hebben van de LG 55NANO886PB, die we sinds kort hebben, erg genoten. We waren al erg tevreden over de LG die we in een andere kamer hebben staan, maar we kunnen daardoor goed zien en horen dat de techniek duidelijk niet stil heeft gestaan. In het verleden zag ik wel eens op tegen de installatie van een nieuwe televisie maar met dit toestel ging het nagenoeg als vanzelf!
De beeldkwaliteit is verbeterd, waardoor kijken vanuit verschillende hoeken gewoon goed mogelijk is zonder dat je aan scherpte of contrast moet inleveren. Haarscherp beeld met geweldige kleuren die nog instelbaar zijn ook, afhankelijk naar wat je wilt kijken: sport, cinema, gaming enzovoort.
We hebben de televisie aan de soundbar gekoppeld en dit was eigenlijk heel snel geregeld. Het is makkelijk werken in het instellingsmenu en zeker in combinatie met de magic controller die we erbij kregen. Deze controller komt zeker van pas als je gebruik gaat maken van het internet en de streaming services, voor iedereen goed te gebruiken.
Het is net of de televisie kleiner is terwijl ons vorige toestel ook 55” groot was, dit zit hem in het design van de LG, een subtiele afwerkrand zorgt ervoor dat het toestel opgaat in de achtergrond die in ons geval ook zwart is, geweldig!

Pluspunten

• eenvoud van installatie
  • de magic controller
  • de kleuren
  • diverse instellingsmogelijkheden

Minpunten

• de software moest tijdens de installatie updaten

Stijn 13-06-2021

Mooie 4k TV met game potentieel!

Inleiding

Wij kregen de mogelijkheid van Kieskeurig om deze televisie grondig uit te testen en onze bevindingen hierover te delen.
De televisie is zeer gemakkelijk te monteren: voet eronder schroeven en klaar. Er is eventueel ook een andere standaard te koop om de televisie te gebruiken voor andere doeleinden zoals bijvoorbeeld als een mobiel scherm.
Eens de televisie geïnstalleerd was, kon ik aan de slag om alles in te stellen, wat ook zeer duidelijk stap voor stap uitgelegd wordt.
Zo krijg je eerst een keuzescherm om de televisie in te stellen als mobiel scherm of als televisie: in ons geval dus televisie. Nadien stellen we nog land, datum, tijd, ... in en klaar.
Dit gaat zeer vlot met de uitstekend reagerende afstandsbediening. Die werkt als een soort aanwijzer op het scherm. De afstandsbediening zelf heeft een zeer duidelijke lay – out met onder andere een snelkoppeling voor Disney+ en Netflix.
De televisie zelf heeft 4 HDMI-aansluitingen, waarvan er 2 tot 100 Hz op 4K werken, en 2 tot 120 Hz op 4K. Één van deze HDMI-poorten ondersteunt e-ARC/ARC technologie voor het geluid. Verder zijn er 3 USB – aansluitingen, een antenne – en satellietaansluiting, optical/digital audio out en een 3,5 audio out aansluiting. Er is ook een common interface, al heb ik niets om dit uit te testen.
De televisie is een mooie verschijning met zijn dunne randen, subtiele voetsteun en indrukwekkende grootte. Hier is het design weer verbeterd ten opzichte van de vorige generaties. Het is een relatief dunne televsie met een vrij laag gewicht voor een nanocell televisie.

Beeld

Eerste indruk, en deze is blijvend voor me, is dat het beeld van zeer goede kwaliteit is en zeer scherp. De kleuren van deze nanocell technologie zijn echt indrukwekkend. Dit vergeleken met mijn eigen LG 4K TV, die maar een jaar of 5 oud is, is een groot verschil. De kleuren zijn veel rijker, al raad ik niet aan om de levendige stand voor kleuren te gebruiken. Deze worden dan overgesatureerd en ‘cartoony’. Wij hebben het meestal op standaard en eco gezet: dan zijn de kleuren wat neutraler. De bioscoop – en filmmakerinstelling zijn wat warmer ingesteld en sport wat kouder. De expertmodus en game optimized zijn opnieuw neutraler.
De filmmaker modus moet de filmervaring beter maken door de televisie aan te passen zodat de film zich meer afspeelt zoals de director het bedoelde. Hier merkte ik zelf geen opmerkelijk verschil, dus laat ik het meestal op game optimized staan als ik films kijk via de PC en op standaard als ik kijk via de streamingsdiensten.
De televisie heeft een AI functie voor de HDR, welke zich ook focust op het gelaat van mensen, dit werkt zeer goed. Huidskleuren worden hierdoor goed weergegeven met goede helderheid en contrast. De zwartwaardes zijn goed voor een nanocell televisie: dit is zeker bekwaam voor een goede film – en game – ervaring. Bij bepaalde content met een zwarte banner boven – en onderaan merk je dat er zones zichtbaar zijn: de local dimming is dus iets minder. Hoewel je dit bij een volledig gevuld scherm nauwelijks merkt. Hiervoor zou ik de televisie niet laten.
De kijkhoeken zijn ook vrij goed, enkel in de meest extreme hoeken gaat de kijkervaring er wat op achteruit, hoewel dit nog steeds acceptabel is.
Geluid
Het geluid van de telelvisie zelf is zeer goed voor wat je van een televisie kan verwachten. Het klinkt zuiver en vult gemakkelijk de kamer. Dit is voor de meeste mensen meer dan in orde. Hier is ook een AI – optie die het geluid wat levendiger maakt.
Zelf heb ik vrij snel mijn soundbar aangesloten via HDMI – ARC. Dit werkt fantastisch en was zeer gemakkelijk in te stellen (véél gemakkelijker dan bij mijn eigen televisie). Dit gaat vanzelf: de televisie detecteert het automatisch en vraagt om het zo in te stellen. Bij mijn eigen tv vergde het wat werk om het juist in te stellen vooraleer alles werkte.

Hardware – software

Het besturingssysteem van deze televisie is WebOS van LG zelf. Dit werkt prima en vind ik gemakkelijk te bedienen. Wij kijken televisie via internet en dus niet via bv kabel of digibox. We moesten de app installeren, wat zeer gemakkelijk te vinden en vlotjes te installeren was.
De vernieuwde processor is een sterke vooruitgang ten opzichte van vorige generaties. Alles werkt hierdoor veel vlotter. Het pijltje van de aanwijzersafstandsbediening reageert heel vlug waardoor alles heel gemakkelijk te bedienen is. Ook apps van streamingsdiensten en om TV te kijken, starten zeer vlot op (véél sneller dan mijn LG TV) en ook films en series starten sneller met afspelen. Dit is echt een fijne ervaring.

Extra’s

Ik heb mijn gamePC ook via HDMI aangesloten op de televisie om uit te testen. Eens je de televisie juist hebt ingesteld (TV op game optimized bij beeldinstellingen), werkt dit prima. Als je dit niet doet, dan is er vrij veel vertraging op je muisaanwijzer van de PC en andere inputapparaten. Verder kan je dan ook AMD – freensync nog opzetten. Het geluid speelt dan ook via de HDMI – ARC af, wat goed is om films te kijken, maar ook om te gamen leuk is. De 120 Hz is leuk bij snelle games zoals FPS en RL. Voor story – driven iets minder belangrijk, maar toch handig: ik ben fan!
De televisie heeft ook Google Assistant en Amazon Alexa ingebouwd. Aangezien ik zelf twee smartspeakers en een smart clock heb, was ik hier zeer enthousiast over. Helaas kon ik dit niet uittesten aangezien deze functie in België nog niet ondersteund wordt. Dit is echt een tegenvaller omdat al mijn andere apparatuur wel perfect werkt met google en ik dit zeer graag wou uittesten.

Conclusie

Alles bijeen is dit een zeer fijne televisie voor deze prijsklasse. Alles werkt echt prima en vlot via de snelle processor. Het geluid is goed voor een tv, en de gameprestaties prima! Het beeld en de kleuren zijn fantastisch en de zwartwaarden en contrast zijn goed. Ik raad deze televisie zeker aan en hopelijk werkt binnenkort de Google Assistant wel.

Pluspunten

• Excellent 4k scherm
  • Goed werkende besturingssoftware
  • Gebruiksgemak
  • Game optimized mode

Minpunten

• Google assistent werkt nog niet
  • Local dimming zones

Anoniem 13-06-2021

Top toestel aan een top prijsje

Geschreven voor: LG NanoCell 55NANO886PB 2021

Prijs/kwaliteit is dit een mooi toestel - een aanrader voor wie wil genieten van mooi beeld en de flexibiliteit om veel verschillende signalen eenvoudig naar het toestel te sturen/streamen/casten.

Beeldkwaliteit LCD:
- Een mooie kleurweergave met prima zwart/wit verhoudingen, op de Expert setting is de LG op z'n best. Het toestel beschikt ook over een hoge contrastverhouding en maakt het toestel aangenaam op iets heldere locaties. Tov van het verschil met OLED, maakt LG via deze NanoCell techniek een mooie stap vooruit richting OLED en dit aan een aantrekkelijke prijs!

Geluidskwaliteit: De kwaliteit is ok, dergelijke toestellen verbind je altijd best met een soundbar/soundsystem maar het toestel geeft zeker een degelijke geluidskwaliteit. De AI instellingen zijn voor het beeld super, maar voor de klank krijg je een heel ruimtelijk geluid waarbij de spraak echt moeilijk wordt - daardoor ga je wss direct terug naar standaard instellingen en/of sluit je een soundbar aan op het toestel.

SmartTV: WebOS is zoals we kennen een toppertje - heel overzichtelijk schakelen tussen APPS en aangesloten signalen. Voor de Apple Iphone houders streamen naar Airplay zit standaard in het toestel. De LG shop is ondertussen vrij compleet en wie kabel of IPTV vaarwel wil zeggen kan per default de Apps van TV Vlaanderen/Canal Digitaal installeren, makkelijk en vaarwel digicorder/C+ kaartje zijn zeker met dit toestel mogelijk.

De TV reageert vrij vlot op acties en met de minimale vertraging en 4K is het toestel een net toestel voor de fervente gamer. De filmmaker mode op het toestel geeft voor mij geen toegevoegde waarde, makkelijker en meer superieur is de AI settings aanleggen (beeld) en afhankelijk van de bron (stream, film, nieuws, etc) kiest het toestel zelf de ideale settings (sport, game, film, etc) - makkelijk niet?

Kwa design is het toestel netjes maar niet top, redelijk veel plastiek waarbij je bij het vastschroeven van de TV Voet even hoopt de tv niet te beschadigen. Jet toestel staat op de voet ook redelijk los, het design van het toestel is prima maar wanneer je even duwt aan het toestel dan wiebelt het toestel wat. Niet dat het toestel gaat kantelen - maar toch, topmodellen bij LG maken hierin toch een verschil (wat zich dan ook in de prijs laat zien).

Conclusie: Wil je een veelzijdig modern toestel met een mooie & grote beeldkwaliteit zonder duizenden EURO's uit te moeten geven, dan moet je zeker dit toestel even bekijken.

Pluspunten

• NanoLCD verkleint de gap met OLED
  • top veelzijding OS (WebOS)
  • Mooie prijs

Minpunten

• AI in geluid
  • Wiebelend op de voet