Sony α ILCE-6000L - Reviews

Inclusief objectief
Filmen in full hd

Fred25 14-04-2016 Product jaar of meer in bezit

Voor ieder wat wils

Negatief ingestoken: ik zocht een handzame camera zonder dat ik met een grote tas met lenzen op sleeptouw moest en dan kom je al snel bij de systeemcamera's uit.
Deze is al relatief groot voor een systeemcamera.
De foto's zijn mooi, de lens is redelijk goed, en er is wat anders te koop als je dat wilt.
Qua mogelijkheden kan er veel. Je kunt alles automatisch laten doen met de risico's die daar bij horen (op het verkeerde scherpstellen bijvoorbeeld, verkeerde belichting etc.) maar handbediening is ook goed mogelijk. Zelf fotografeer ik meestal in de M- of A-stand. Scherpstellen kan handmatig maar de EVF zou wat scherper mogen zijn, daarom staat hij meestal op autofocus. Dit is op meerdere manieren in te stellen (breed, spot etc.)

Het is fijn dat bijna alle automatismen af te zetten zijn en je toch veel mogelijkheden hebt de camera naar eigen behoefte in te stellen. De witbalans kan automatisch maar die is ook per 100K handmatig in te stellen of met een paar symbooltjes (zon, bewolkt, schaduw etc.)
Bracketing kent hij voor belichting maar ook voor de witbalans, in instelbare stappen. Verder laat hij als je dat wilt een live view histogram zien op je display of in de EVF.
Hiernaast kun je allerlei trucs inzetten die photoshop ook kan, HDR bijvoorbeeld zodat je toch goed belichte tegenlicht foto's kunt maken. De ISO instelling loopt hoog door maar vanaf pakweg 1600 iso zie je de ruis komen, dat is normaal. Boven ISO 3200 kom ik eigenlijk nooit. Dan pak ik liever een ander objectief met groter diafragma. Enkele knoppen leveren shortcuts op naar het menu of een instelling, de toegewezen functie per knop is in het menu te wijzigen.
Verder kent hij ook AEL en dergelijke, in feite de zaken die je ook bij een wat duurdere DSLR zult aantreffen.
De zelfontspanner is instelbaar op 2 of 10 seconden en kan ook meteen 3 foto's achter elkaar maken. De kans dat de helft de ogen dicht heeft is daarmee kleiner. Je hebt immers wat te kiezen.
De flitser doet het maar die gebruik ik bijna nooit of anders als invulflits, ook hier liever een lichtsterk objectief. Met de RAW bestanden ipv JPEG (je kunt kiezen: JPG (std of fine), JPG+RAW of alleen RAW) kom je net wat verder zodat je niet te erg gestraft wordt als je iets onderbelichte foto's maakt. (Maar dan moet je wel op je computer aan de slag).
WiFi: lastig in te stellen vind ik, Sony heeft graag dat je SONY apps gebruikt die je op de camera kunt installeren. Daar heb ik geen zin in ;-) Liever had ik geen NFC en WiFi gehad en wel GPS. Maar je kunt niet alles hebben...
Opladen via een kabeltje met micro-USB dus handig. De accu houdt het redelijk vol maar het houdt niet over. Laatst heb ik de firmware geupdate naar v2.00. Dat ging makkelijk, de camera start nu een stuk sneller op vergeleken met v1.0.

Kortom: ik ben een tevreden mens met deze camera.

AJ Middeldorp 29-03-2016 Product maand in bezit

Supercamera!!

Mijn Canon 40D was toe aan vervanging. De Sony Alpha 6000 kwam ik op het spoor door een goede vriend van mij die erg enthousiast was door de camera. De Sony a6000 is een systeemcamera, daar vroeg vooraf enige studie.
In alle reviews kwam deze camera er erg goed uit: zowel qua gebruiksgemak, technische mogelijkheden en superkwaliteit van de foto’s. Hij doet niet onder voor een spiegelreflex en de mogelijkheden op de camera zijn enorm: zowel voor een amateur als voor een prof. Het feit dat je zelf gemakkelijk kunt variëren in iso-waarde (tot 25.00) en aantal pixels (24 MB) gaf voor mij de doorslag.
Ik heb een body gekocht met een Tamron lens 18-200 MM F3.5-6.3 Di III. Wel vraagt de camera om een snelle kaart om de foto’s te kunnen processen. Minimaal een 32 GB of nog liever een 64 GB is noodzakelijk.
De camera heb ik meegenomen op mijn vakantie naar Spanje en de resultaten waren geweldig! Je leert de camera kennen door ‘plug and play’ maar beter is om er echt de tijd voor te nemen. De handleiding is onduidelijk maar op youtube vind je goede instructies.

haand069 29-02-2016 Product maand in bezit

9,6
Fantastiche kleine en ongelooflijke veelzijdige camera.
Foto,s zijn exelent en ook de mogelijkheden zijn zeer goed. Kitlens is wat minder maar wel goed te gebruiken zeker wat afmeting aangaat. De snelheid van 11 frames per sec. is zo gaaf. Prima camera zeker ook voor sport.e.d. Deze camera is gewoon gelijk aan een DSLR.

Anne 08-02-2016 Product paar dagen in bezit

Mooie scherpe foto's, beetje zwaar maar goed te dragen. Jammer dat het lcd scherm niet geheel geroteerd/gekanteld kan worden voor selfies.

Jules 25-01-2016 Product paar weken in bezit

9,6
Voor mijn reis naar IJsland, het foto walhalla van Europa, mocht ik van een vriendin de Sony α ILCE-6000L lenen in combinatie met een prachtige Carl Zeiss lens. Nadat mijn vriendin en ik het toestel rond de Kerst-periode al een paar dagen hadden geprobeerd, waren we er al snel van overtuigd dat de mogelijkheden van dit fototoestel fantastisch waren!

Eenmaal op IJsland hebben we met de Sony α ILCE-6000L werkelijk waar fantastische foto's genomen. Het is ons voor het eerst gelukt om, door te spelen met de sluitertijd en het diafragma, van die penseel-achtige foto's te maken van watervallen! Daarnaast waren met name de portretfoto's erg mooi door de Superieur Automatische Portret functie.

Helaas hebben we het Noorderlicht niet gezien, maar ik ben ervan overtuigd dat we het deze camera vast hadden kunnen leggen!

Al met al zijn wij hartstikke blij dat we met dit fototoestel naar IJsland zijn geweest. De foto's waren magnifiek, en we zijn absoluut geen professionele fotografen!

ro.es 11-10-2015 Product half jaar in bezit

9,6
Heb 3 Sony cameras. Deze A6000 met Zeiss 16-70mmm en Zeiss 24 F1.8 mm objetief. Al met al een dure set. De A6000 is beslist geen point en shoot camera, het is meer een camera voor creatieve fotografie. Het vereist dus enige kennis van Fotografie om goede foto´s te nemen.

Als het om gemak gaat en een uitstekende kwaliteit dan is de Sony RX100 III een overweging. De eveneens Carl Zeiss F1.8- F2.8mm objetief is geweldig. Foto´s zijn vrijwel allemaal raak. Als reis camera is de RX10 een aanrader. Ook hier een Zeiss tele objetief met contante F1.8 diafragma. Ook bij deze camera zijn de foto´s snel geslaagd. Echt een compacte camera topper om er bij te hebben.

Een hele fijne camera die ik inmiddels 2 jaar heb en vaak gebruik. Sony is niet bepaald goedkoop met hun camera´s maar bied wel veel camera voor het geld. De carl Zeiss lenzen zijn in alle opzichten Top.

Fritseu 23-06-2015 Product half jaar in bezit

Kwaliteit foto
De kwaliteit van de opnamen met jpg valt me eigenlijk een beetje tegen. Daarvoor moet je hem wel op een monitor inzoomen tot minstens 2x. Dan zie je dat de Bionz-X processor alles net even te glad maakt. Ik zie persoonlijk liever een ietsje ruis dan een teruggang in scherpte. Kwestie van smaak, maar ik zou graag zien dat er een mogelijkheid was om het effect te kunnen regelen en die ben ik nog niet tegengekomen.

Verder is het een fantastische camera met een uitstekende lens. Geen spoor van vertekening, gelijkmatige scherpte en een goed contrast. Ook de kleurweergave laat niets te wensen over.

Mogelijkheden en gebruiksgemak.
Er is veel te onderzoeken hoe het precies werkt. Voor veel gebruikers misschien niet zo belangrijk, want je kunt hem ook instellen als point en shoot en het resultaat is dan vaak al prima. Voor de fotograaf, die gewend is de regie helemaal in eigen hand te willen hebben is dat wel wat lastiger. De mogelijkheden zijn echt bijzonder groot.
Zo kon ik moeiteloos mijn oude Minolta lenzen gebruiken.
Uiteraard is dan scherpstellen en diafragma kiezen handwerk, maar de belichting is in de A-stand perfect.
Verder kun je een videocamera wel thuis laten. De A6000 doet dat werk ook uitstekend. T/m 1080x60p en met prima geluid!

Vormgeving
De vormgeving is fraai. Ik voor een zwarte gekozen om geen storende spiegelbeelden in bijvoorbeeld aquariumfoto's te zien. De camera ligt goed in de hand. Bij gebruik van zware telelenzen misschien zelfs een beetje aan de lichte kant voor een juiste balans. Met de bijbehorende lenzen is dat overigens geen enkel probleem. De enige opmerking in negatieve zin is de plaatsing van de knop voor video-opnamen. Dit vind ik niet echt handig gekozen.

Degelijkheid
De camera oogt en voelt robuust aan. Echter was mijn eerste camera binnen een dag stuk. Vermoedelijk een softwareprobleem dat inmiddels met de nieuwste firmware wel nooit meer zal optreden.

ro.es 23-06-2015 Product half jaar in bezit

Gebruik de camera veel en is met verre mijn favoriete camera voor korte tripjes en op reis. Met de 2 Carl Zeiss lenzen 24mm F1.8 en de 18-70 mm f4.0 kun je de meeste situaties aan. Beide lenzen heb ik voorzien van Hoya UV filters.

Zelf gebruik ik weinig een telelens. Ik heb ook de fantastische Sony RX10 camera met een vaste Carl Zeiss telelens met een diafragma van F2.8 over het hele zoom bereik.

Qua details wint de A6000 het op vele fronten, de camera is enorm veelzijdig. Het is de A6000 die ik het vaakst gebruik. Nog na een half jaar leer ik van deze camera. Door de uitgebreide instel mogelijkheden die de compacte A6000 bied in een mooie retro behuizing, word men vanzelf creatiever met fotograferen.

Heb verder nog aangeschaft de fantastische Nissin I40 compacte flitser die zonder adapter zo op de A6000 kan worden aangesloten.

De batterij is niet al te sterk voor deze camera. Extra batterijen met een externe oplader zijn niet duur. Het is beslist aan te raden om onder weg een 1 extra batterij mee te nemen.

Foto´s, die zijn fantastisch. Zelf al met de standaard Sony 16-50mm lens.

Ann bril 29-05-2015 Product kwartaal in bezit

9,4
Heb lang getwijfeld welk toestel ik wilde. Maar ik ben heel tevreden met mijn keuze. Ik maak veel foto's van spelende kindjes. Nu kan ik supersnel foto's nemen. De foto's zijn haarscherp!!! Het toestel is gemakkelijk in gebruik.

Vlinder85 22-03-2015 Product maand in bezit

Deze camera doet alles wat ik er van verwacht. Het kleine handzame formaat is perfect voor reizen. Mijn grote spiegel reflex blijft dit keer dan ook thuis.

ro.es 20-03-2015 Product paar dagen in bezit

Vanwege mijn toenemende enthousiasme over de Sony A6000 heb ik 2 lenzen aangeschaft van Carll Zeiss. Een 24mm 1.8 en een 16-70mm F4 zoomlens. Bij elkaar een kostbare grap, iedere lens kost meer dan de camera zelf.

Voor dat ik de aankoop overging heb ik eerst veel gelezen en constateerde dat de gebruikers ervaringen van de Carl Zeiss lenzen in combinatie o.a. met de Sony A6000 overal lovend waren.

Ik twijfelde of de grote zwarte lenzen wel goed zouden staan op de zilveren A6000 uitvoering. Dat is beslist het geval, de lenzen van Zeiss zijn qua afwerking, look en feel een en al kwaliteit. De fotografische kwaliteit is geweldig en gaat een paar stappen verder dan de standaard E mount lenzen van Sony.

Ik moet zeggen dat de Sony 50mm F1.8 uiterst scherpe foto´s maakt en de lens bij uitstek is voor portret fotografie. Een geweldige lens die ook nog een betaalbaar is.

Ik had kort een Sony 35mm F1.8 lens maar vond de winst in beeldveld niet de prijs van €400 + waard t.o.v. van de 50mm die overigens ook nog eens scherpere resultaten oplevert. Gelukkig kon ik de 35mm zonder problemen retour sturen bij de leverancier (Amazon).

De Carll Zeiss 24mm is geweldig en maakt van de Sony A6000 een combinatie die met de grotere en dure SLR´s kan wedijveren. De beeld kwaliteit is Top of the bill. Hetzelfde geld voor de Zeiss 16-70mm F4 zoomlens. Het is een al kwaliteit deze lenzen van Carll Zeiss, ook de verpakking. Worden goed ingepakt in een mooi etui geleverd.

Het vraagt een stukje investering de Carll Zeiss lenzen, maar zijn de Sony A6000 camera iedere euro waard.

Jos-Willem 18-03-2015 Product maand in bezit

Ik zocht een kleine eenvoudige camera met wisselbare lensen voor thuis en op vakantie. Een camera die ook RAW schiet. Dat is de Sony A6000. De Sony A6000 is klein, makkelijk in gebruik en maakt hele mooie foto's. De auto focus functie is super snel en werkt erg fijn. Als bijvoorbeeld de kat op mij af komt lopen blijft de camera scherp op de kat.

Voor de liefhebber kan je alles manueel doen en voor snelle foto's kan je de scene mode gebruiken en dan heb je altijd een mooie foto.

jc-74 14-03-2015 Product kwartaal in bezit

De Sony A6000 is een superlichte camera met heel veel mogelijkheden. De kwaliteit van de foto's is uitstekend, ook onder moeilijke omstandigheden. Met name de stand waarbij je 's nachts vanuit de hand kunt fotograferen geeft verbluffende resultaten. (getest bij Amsterdam lichtfestival en bij schaatswedstrijden in het donker.) Je kunt naar eigen keuze alles handmatig instellen of de automaat gebruiken. De vormgeving is functioneel te noemen, een esthetisch aspect bij de vormgeving van een camera vind ik niet belangrijk. De camera houdt prettig vast. Het is even wennen hoe het menu werkt als je een ander merk camera gewend bent. Het wisselen van de lens gaat eenvoudig en snel. Ik ben tot nu toe erg blij met deze camera!

ro.es 05-03-2015 Product paar weken in bezit

9,6
Ik heb zojuist de camera uitgebreid met de originele Sony SEL50F18 lens en heb de Sony 18-200mm besteld. Ik heb mijn complete Nikon D7100 set te koop gezet. Groot voordeel t.o.v. de grote en zware Nikon reflex is dat je deze A6000 veel makkelijker meeneemt. Wat een mooi stukje techniek bied deze compacte Sony A6000. Foto´s 100% uitvergroot (mits goed genomen)zijn nagenoeg perfect tot op het detail. ik ben er heel enthousiast over.

Benrs 04-03-2015 Product maand in bezit

Ik was op zoek naar een compacter toestel met mogelijkheid plaatjes te schieten in RAW formaat, verwisselbare lenzen en dan kom je uit bij de systeemcamera's. Uiteindelijk toch voor Sony A6000 gekozen na het lezen en bekijken van tientallen reviews op websites en Youtube.

Voor mij waren de doorslaggevende pluspunten het 179 punten tellende autofocussysteem, elektronische viewfinder, mogelijkheid om in RAW te schieten en de APS-C formaat sensor. Bij andere merken hebben de systeemcamera's vaak een kleinere beeldsensor wat in lagere kwaliteit foto's doorgaans resulteert.

PaulMD 04-03-2015 Product maand in bezit

9,4
Prachtig handzame camera voor een zachte prijs gezien de kwaliteit en de mogelijkheden!
De camera voelt erg robuust en is makkelijk is gebruik en schiet adembenemende foto's!

S. Zuiderwijk 04-03-2015 Product kwartaal in bezit

De camera biedt werkelijk alle mogelijkheden voor de professionele fotograaf. Indien gewenst kunnen er interessante functies worden toegevoegd door softwarepakketjes te downloaden die eenvoudig geintegreerd worden in de menu's (bijv. slowmotion shooting of frames combineren in 1 foto). Maar standaard zit er overzichtelijk al heel veel op deze camera, zoals bijv. de mooie functie van huidskleur smoothing en het herkennen van personen/onderwerpen door de AF (die vervolgens gevolgd word en continu scherp is bij bijv. sportfotografie)

Hij is erg handzaam met een goede grip en snel in gebruik met 7 custom instelbare (draai)knoppen, voor de semi-prof is de keuze aan E-mount lenzen groot te noemen (en met adapters kunnen bijna alle lenzen erop).

Deze camera zet de standaard, waardoor spiegelreflex verleden tijd is (veel pro's zetten hun ervaringen op internet en die zijn unaniem over op deze en gelijkwaardige camera's!)

Ondanks de vele mogelijkheden bieden de autofuncties voor de dummy gebruiker al een camera die foto's maakt alsof je professional bent. Met deze aanschaf is fotografie een nieuwe hobby geworden zonder hiervoor eerst extreem te moeten investeren in vele accesoires en dure camera's.

Wat ik erg makkelijk vindt en een groot voordeel is de kantelbare flitser. Met je wijsvinger richt je deze naar boven of naar achteren en met je middelvinger druk je af. Voor binnen opnames geeft dit een mooie belichting via witte muren of plafonds en je foto's zijn niet meer overbelicht, gewoon met je bodyflitser!

bijkomend voordeel: met de standaard kitlens is het ook al een volwaardige videocamera die veel beter presteert (m.n. in donkere/binnen verlichting) dan de doorsnee handcam videocamera. Daar hebben we er een paar van geprobeerd, omdat we een videocamera zochten voor opnames van onze zoon, maar geen ervan haalde de scherpte en noise-reductie die de A6000 haalt.

De A6000 is in onze ogen absoluut een aanrader en iedere euro waard, omdat je hem kan uitbreiden in de toekomst en de extreme mogelijkheden zal je er niet snel op uitgekeken zijn en er voor vele jaren een professionele camera aan overhouden die betrouwbaar is en ieder gewenst shot zonder probleem zal vastleggen.

Imextukker 03-03-2015 Product paar weken in bezit

9,4
Na lang nadenken gekozen voor deze systeemcamera. Lang vergeleken met de Nikon D5300 (DSLR), welke in dezelfde prijsklasse valt. Uiteindelijk hebben compactheid en snelle prestaties met live-view (vanaf het schermpje fotograferen) de doorslag gegeven.

*Bouw*
Het is een mooi vormgegeven compacte camera. Hij voelt heel degelijk aan en ligt lekker in de hand (wij hebben wel allebei kleine handen). Doordat de lens inschuift wannneer de camera uit staat is het geheel erg compact op te bergen.

*Mogelijkheden*
De mogelijkheden zijn legio. Alles wat je op een camera kunt instellen is wel aanwezig. Daarnaast kun je de functionaliteit uitbreiden met eigen apps van Sony. Deze kosten soms wel een aantal euro's, maar het is leuk dat het kan. De koppeling met WiFi hebben wij nog niet aan de praat gekregen. Nu is dit ook geen noodzaak voor ons, dus na het initiele proberen hebben we er niet al te veel tijd nog aan besteed.

*Fotograferen en Beeldkwaliteit*
Het nemen van foto's gaat heerlijk snel. Scherpstellen doet hij snel en de burstmodus van 11 beelden per seconde is ongelooflijk snel. Bij die laatste zul je het jezelf wel moeilijker maken bij de selectiefase die later ongetwijfeld volgt.

Foto's bij weinig licht zijn ongelooflijk goed. De nieuwe betere DSLR's doen het waarschijnlijk ook prima, maar het verbaasde ons echt. Leuk is dat (bij een laag plafond) de ingebouwde flitser even omhoog kan worden gebogen, waardoor je met een bounce kunt flitsen. Heel leuke effecten zijn daarmee te krijgen.

*Lenzen*
Een nadeel van dit systeem is het beperkte aantal lenzen dat er wordt aangeboden. In omvang is het aanbod kleiner en in prijs hoger dan bij de grote merken DSLR's. Bedenk dus vooraf wat je ongeveer nodig hebt en kijk of het in de line-up zit. Bij ons was dit het geval, dus zijn we ervoor gegaan. Wel hoop ik dat er ook nog meer third-party lenzen op de markt zullen komen.

*Overig*
Een ander klein nadeel is het feit dat de batterij in het toestel wordt opgeladen. Dit betekent dat je niet kunt doorschieten terwijl de tweede batterij ligt te laden. Er zijn wel losse laders te koop, maar dat vergt natuurlijk weer een investering.

*Conclusie*
Je krijgt heel veel waar voor je (toch ook wel serieuze) geld. Wij zijn zeer tevreden en raden deze camera dan ook aan iedereen aan. Tegelijk is het goed om te bedenken wat je belangrijk vindt en daar je keuze op te baseren: als je een groter lenzenaanbod belangrijker vindt en het formaat je niet veel uitmaakt en je toch het lieft via de viewfinder fotografeert (de electronische op de Sony is overigens van prima kwaliteit), is de D5300 denk ik een prima alternatief. Wij zijn blij met onze keuze.

clemente 02-03-2015 Product paar weken in bezit

Very good in the qualities of photos
but difficult to get in with all the possibilities

Limited choice for a zoom

Trizzle 02-03-2015 Product maand in bezit

Kleine krachtpatser! Deze systeem camera laat zien hoe achterhaald een DSLR (met APS-C sensor) eigenlijk is. Hij is mooi, snel, licht en houdt lekker vast.
Door de mogelijkheid om de lens te vervangen met praktisch elke lens d.m.v. een adapter ring is deze camera een oprechte vervanger van de spiegelreflex.

Enige minpunten:
-Hot shoe op de zwarte versie is geverfd, daardoor maakt hij soms niet goed contact (met niet Sony flitsers)
-Resolutie van de EVF niet hoog genoeg om een realistisch OVF beelden te genereren.