Samsung Z Fold3 5G

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Test panel 7.2 nov 2021
Bekijk 8 andere uitvoeringen
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

Thomas 19-11-2021

Mooie en fijne smartphone in gebruik maar te smal voorscherm

Geschreven voor: Samsung SM-F926B

Ik heb deze smartphone 2 weken mogen testen. Van te voren was ik al erg benieuwd naar de Fold3, omdat deze naast het grote scherm aan de binnenkant (als je de Fold3 dichtklapt zit het grote scherm aan de binnenkant) ook een kleiner scherm aan de voorkant heeft. Ik vroeg mij af of dit fijn in gebruik zou zijn en dat heb ik dus mogen ervaren.

Wanneer de Fold3 is uitgeklapt (7.6'') en je dus het grote scherm gebruikt, vond ik het erg fijn in gebruik bij het kijken van video's. Je kunt ook drie apps openen en tegelijk gebruiken. Dat kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een vakantie wilt gaan boeken en ondertussen met een vriend hierover wilt chatten.
De vouwlijn is wanneer je de Fold3 gebruikt bijna niet te zien. Alleen wanneer het scherm uit staat kun je deze wel wat beter zien. Het was in ieder geval niet iets waar ik mij aan stoorde. Als je hem inklapt en dus alleen de voorzijde van de smartphone gebruikt, vond ik het scherm wel te smal. Ik ben zelf grotere smartphones gewend en wanneer de Fold3 is ingeklapt dan kon ik er moeilijker mee typen, omdat de toetsen dan erg klein zijn. Hij voelt wel stevig aan en is mooi afgewerkt met een sterk scharnier.

De 3 camera's aan de achterzijde maken mooie scherpe foto's. Je kan het formaat van de camerastand aanpassen waardoor je bij een verhouding van 4:5 (wanneer het scherm is uitgeklapt) het hele scherm in gebruik hebt. Wil je toch liever de verhouding van 9:16 die vaak bij andere smartphones wordt gebruikt, dan kan dat ook. Daarnaast heb je ook nog een selfiecamera op zowel de buiten- als binnenkant (klein en groot scherm). De kwaliteit van de selfiecamera's zijn niet heel erg bijzonder, maar gewoon prima.

De Fold3 is iets zwaarder dan andere smartphones, maar voelt desondanks toch redelijk licht in de handen. Wanneer hij is ingeklapt, is hij iets dikker maar wel smaller dan andere smartphone waardoor hij alsnog makkelijk in mijn broekzak past. Als je hem uitklapt is hij erg dun, wat ik er echt mooi en premium uit vindt zien.

Normaal gesproken gebruik ik bij een smartphone nooit de gezichtsherkenning, maar dat heb ik bij de Fold3 wel uitgeprobeerd. Deze reageerde erg goed en snel wat fijn was, want dan zit je al snel in je telefoon wanneer je deze nodig hebt. De vingerafdrukscanner zit in de aan-/uitknop verwerkt die aan de rechterkant van de Fold3 zit. Ook deze was fijn in gebruik, maar een nadeel hieraan vond ik dat je eerst het scherm aan moet zetten en dat hij dan pas je vinger scant. De batterij ging ontzettend lang mee, waardoor ik de Fold3 soms wel 2 dagen lang kon gebruiken zonden op te hoeven laden.

Het geluid vind ik van goede kwaliteit en deze kun je ook erg hoog zetten. Bij mijn andere smartphone gebruik ik al snel een box om mijn muziek mee af te spelen, maar dat is bij de Fold3 niet altijd nodig.

Mijn uiteindelijke score voor de Samsung Galaxy Z Fold3 is een 7.0. Het is een erg mooie, stevige en luxe smartphone, maar in sommige aspecten is hij voor mij niet fijn in gebruik. Dit heeft voornamelijk te maken met het kleinere scherm aan de voorzijde, deze is voor mij gewoon te smal. En om de Fold3 alleen maar in uitgeklapte vorm te gebruiken is ook niet altijd praktisch wanneer je maar 1 hand wilt of kan gebruiken (hierbij heb je wel echt 2 handen nodig).

Als het smallere scherm aan de voorzijde voor jou geen probleem is, en wanneer je het grotere scherm bijvoorbeeld handig kan gebruiken voor je werk, dan is deze Samsung Galaxy Z Fold 3 misschien wel iets voor jou!

Pluspunten

• Camera's aan de achterkant
  • Batterij gaat erg lang mee
  • Tablet formaat is erg handig
  • Voelt stevig en premium aan
  • Mooie en heldere beeldkwaliteit

Minpunten

• Scherm aan de voorzijde is te smal
  • Vingerafdruk
  • Prijzig

Kjell 14-11-2021

Heeft zijn handigheden, maar ook zo zijn minpunten.

Geschreven voor: Samsung SM-F926B

Ik heb dit product mogen testen voor 2 weken.

Toen ik de telefoon uit de doos haalde was deze al uit geklapt. Het was toch even wennen om er in te vertrouwen dat het scherm heel blijft als je hem dubbel vouwt. Het voelt in het begin iets wat stroef waardoor je het idee krijgt dat het scherm gaat breken. Hier wen je snel aan en halverwege de dag was ik van dat gevoel af en was het natuurlijke om het scherm dubbel te klappen. Beide schermen zijn goed helder en reageren goed. Ook in de naad van het uitgevouwen scherm werkt het touchscreen super.

Het uitvouwbare scherm vond ik zelf super handig voor tekeningen te maken in noties, bestanden van Excel en dergelijke te bekijken. Het scherm heeft daarvoor de precies de goede verhouding. Je vingers gaan niet voor allerlei dingen zitten en je hoeft ook niet overal voor in te zoomen. Ingevouwen het compacte van een mobiele telefoon en uitgevouwen de ruimte op het scherm van een mini tablet.

Wat vaak werd gevraagd door vrienden was "Is die telefoon niet te dik voor in je zak?". Het antwoord is nee. Tuurlijk de telefoon is dikker dan de meeste smartphones van nu, maar het is totaal niet hinderlijk. Sterker nog het is eigenlijk wel fijn je merkt beter dat je je telefoon nog op zak heb.

Wel met de telefoon ingeklapt is is het scherm vrij lang en smal. Hierdoor wordt het toetsenbord vrij klein wat voor nog al veel fouten zorgde met berichten versturen. Als de telefoon open geklapt is typt het makkelijk. Doordat de telefoon ingeklapt wordt en dan in je zak stopt verzamelt er tussen de beeldschermen wel veel stof en dergelijke van je zakken. Het scherm wordt hierdoor snel vies en ik kan mij voorstellen dat na een goede regen bui er ook zand tussen kan gaan zitten.

De beide selfiecamera's maken goede scherpe foto's. De camera om gewone foto's te maken zijn ook heel scherp. Zelfs als je heel ver inzoomt. Een handige/leuke dingetje nu met de camera is dat je het beeld ook op het ander scherm kan zien. Zo kun je makkelijk groepsfoto's maken zonder steeds te moeten kijken of iedereen nog in beeld is.

Kortom het is een zeer unieke telefoon die veel handigheden heeft. Toch zijn er ook wel minpunten aan het wordt snel vies en het smalle scherm is gewoon niet zo handig om snel even wat te vesturen.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Goede camera's
  • Veel ruimte op het uitgevouwen scherm

Minpunten

• wordt snel vies
  • smal scherm

Justin O 14-11-2021

Fantastische ervaringen die twee schermen

Geschreven voor: Samsung SM-F926B

Ik heb deze smartphone twee weken mogen testen voor Kieskeurig. Allereerst, wat een feestje om deze nieuwe telefoon in ontvangst te mogen nemen. Hele ervaring om de telefoon voor het eerst te gebruiken.

Eerlijk gezegd moest ik aan het begin wel heel erg wennen aan de schermen. Het voorste scherm is best smal waardoor ik met typen veel foutjes maakte, kwestie van wennen. Later ging het beter. Het uitklappen van het scherm gaat wat stroever dan de vroegere klaptelefoons. Mijn handen zijn niet heel groot dus ook met het uitgeklapte scherm was het even wennen met typen. Gelukkig kon je het toetsenbord op verschillende manieren instellen zodat het uiteindelijk voor mij ook goed te gebruiken was.

Wat mij echt goed is bevallen tijdens het testen van deze telefoon is het gebruiken van bepaalde apps, Pinterest, nieuwsapps, Excel en Outlook/Gmail. Bij het gebruiken van twee schermen werken deze apps optimaal. Overzichtelijk en alles binnen handbereik. Bij Pinterest heb je bijvoorbeeld drie rijen met afbeeldingen naast elkaar ipv twee bij mijn 'oude' telefoon.

De app die minder goed werkte op deze telefoon vond ik Instagram. Deze app schaalt nog niet lekker naar het scherm waardoor het minder fijn in gebruik is. Bij het gebruiken van twee schermen komt het overzicht in het midden te staan en aan de zijkant blurry beeld. Om te scrollen moest je dus midden in het scherm scrollen ipv aan de zijkant (wat ik normaal gesproken doe).

De vraag die ik regelmatig kreeg van bekende tijdens het testen; "Voel/zie je die naad?"
Bij bepaald beeld zie je de naad wel (lichtere achtergrond) maar bijvoorbeeld met kijken van video's (Netflix, Videoland) heb ik daar geen last van gehad. Ik heb ook het idee dat de naad nog precies hetzelfde is na twee weken testen).

Mijn huidige telefoon is wat aan de oude kant (nog geen face-unlock), dat beviel mij bij deze telefoon dus heel goed. Finger-unlock ook getest en die werkt ook fijn!

De accu gaat ongeveer een dag mee. Heb tijdens het testen wel de oplader van mijn werklaptop moeten gebruiken aangezien aangezien ik geen USB C oplader thuis had liggen. Daarnaast had ik na een week wel al wat krasjes op mijn voorste scherm, terwijl ik er heel voorzichtig mee om ben gegaan.

Kortom: Ik vind het een fijne telefoon, de twee schermen werken goed samen. Wat voor mij wel een min punt is is Instagram, die werkt op deze telefoon (nog) niet prettig.

Pluspunten

• Het grote scherm
  • Bepaalde apps (Pinterest, mail)
  • Ontgrendelmogelijkheden
  • Mogelijkheid tot sneltoesten

Minpunten

• Instagram (schaalmogelijkheid)
  • Krasjes op voorste scherm

DannySchop 13-11-2021

Uitstekende telefoon

Geschreven voor: Samsung SM-F926B

Het is een uitstekende telefoon. Hij gaat redelijk lang mee en is makkelijk in gebruik. Wel is hij relatief zwaar en vrij dik. Voor het gebruik van series en films is het grote scherm ideaal. Het is net of je een mini-tablet voor je hebt. Het geluid is erg goed door het gebruik van de verschillende boxen.
Voor mensen die veel gebruik maken van hun telefoon en hem overal voor nodig hebben is het een uitstekende telefoon.
Over het algemeen ben ik erg tevreden, maar het is niet voor iedereen een handige telefoon.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Fijn geluid
  • Makkelijk in gebruik
  • Veel opslagruimte
  • Mooie camera's

Minpunten

• Dik
  • Zwaar

e***************@h********** 12-11-2021

Goede telefoon, maar schiet toch net wat tekort

o Camera
De fold 3 heeft uiteenlopende camera’s. De camera’s aan de achterkant zijn goed, de camera’s aan de buitenkant zijn goed in het maken van foto’s in het donker. Zelfs als er met het blote oog niet veel te zien is, komt er toch best wat detail naar voren. De front cam op het kleine scherm is prima. Over de camera achter het grote scherm ben ik minder te spreken. Doordat deze camera achter het scherm zit, is de kwaliteit niet best. Er is veel ruis te zien en de resolutie is laag. Als selfies belangrijk voor je zijn kun je beter het kleine scherm gebruiken.
De camera-app heeft een feature waarmee je, in opengeklapte staat, het kleine scherm een preview kan laten tonen. Dit kan handig zijn als je foto’s van andere maakt of als je een selfie wil maken met de back cam. Die camera’s zijn namelijk het beste.

o Vouwbare display
Het vouwbare scherm is tof. Split screen is daadwerkelijk functioneel, maar soms wel wat onhandig met het switch van apps. In eerste instantie was ik bang dat de vouw heel storend zou zijn. In de praktijk viel dit reuze mee. Als je recht op het scherm kijkt zie je hem nog maar net zitten. Als het scherm veel licht geeft (dus bijvoorbeeld op witte webpagina’s) zie je de vouw eigenlijk helemaal niet meer.
Het scharnier voelt stevig aan. Je moet ook best wat kracht gebruiken om hem open te vouwen.

o Design
De telefoon is vrij zwaar en tevens best dik. Dat was even wennen, maar leverde geen problemen op. Het went snel.
▪ Licht
▪ Slank ontwerp
▪ 7.6” display
o Gebruiksgemak

De vingerafdrukscanner werkt in mijn ervaring snel en betrouwbaar. De scanner is gepositioneerd op de aan/uitknop. Als je de telefoon aanzet ontgrendelt hij meteen. Wat wel serieus tegenvalt is de baterijduur. De telefoon is regelmatig voor het eind van de dag leeg. Ik haal meestal een screen-on time van 3-4 uur, wat niet best is. Eigenlijk onacceptabel voor zo’n dure telefoon, maar ergens ook wel logisch. De telefoon is al vrij dik en hij moet toch handzaam blijven. De accu neemt al bijna het hele volume van de telefoon in.
Ter info, ik zit bij tele2 en heb geen 5g. 5g heeft dus geen invloed gehad op de baterijduur.

o Audio
Qua audio heb ik vooral de usb-c poort met een 3.5mm adapter gebruikt. Ik gebruikte de BLON BL-03 in ear monitor. Het viel op dat de noise floor hoog ligt. Er is veel ruis te horen. Er is een equalizer en een optie om een soort gehoortest te doen om de equalizer te tunen naar jouw gehoor. Dit is een leuke feature.

o Root toegang
Voor veel mensen is dit geen punt, maar voor mij wel. Ik ben heel principieel over rooten/jailbreaken. Ik vind dat als ik een apparaat koop, ik overal controle over zou moeten kunnen pakken. Als je de bootloader van de fold 3 unlockt om te kunnen rooten, worden alle camera’s zonder technische reden uitgeschakeld. Dit vind ik onacceptabel en hiermee slaat Samsung mijn ziens echt de verkeerde richting in. In mijn ogen is dit gewoon een middelvinger naar de eindgebruiker.

o Prijs-kwaliteit
Dit is een erg dure telefoon. Het vouwbare scherm is cool en innovatief. Dit juich ik toe. De beperkte accu duur gooit in mijn ogen wel roet in het eten. De rare beperking bij het rooten vind ik schandalig. Samsung laat zien dat ze vinden dat consumenten niet 100% eigenaar zijn van hun telefoon.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Goede backcam

Minpunten

• Front cam in het opgeklapte scherm niet best
  • Alle camera's worden uitgeschakeld bij rooten