Persbericht: Online review checken wordt vaste prik






Vooral Millennial laat ervaring van iemand anders zwaar tellen

Online review checken wordt vaste prik


Nederlanders hechten bij de aankoop van een product steeds meer belang aan online reviews. Ruim de helft leest minimaal één ervaring van iemand anders. Dat blijkt uit onderzoek door Panelwizard onder 1059 mensen, in opdracht van Kieskeurig.nl. Vergelijkingssites zijn de populairste plek om reviews te lezen.

Miljoenen Nederlanders lezen reviews wanneer ze op zoek zijn naar producten. Bij aankopen vanaf 50 euro doet ruim de helft bijna altijd eerst een vergelijkend warenonderzoek op internet. Opvallend genoeg heeft ruim 50 procent van de Nederlanders meer vertrouwen in online reviews dan de productomschrijving die door de fabrikant is opgesteld. Voor 69 procent van de ondervraagden geven de ervaringen van andere mensen soms de doorslag bij de keuze om een product wel of niet aan te schaffen.

Vakanties
Vooral voor Nederlanders die plannen hebben om er even tussenuit te gaan, is het checken van online beoordelingen vaste prik. Bij het boeken van een vakantie of hotelovernachting gaat bijna 60 procent vrijwel altijd op zoek naar reviews. Voor wat betreft de aankoop van elektronische apparaten ligt dat percentage op 67 procent.

Generaties
“Vooral Millennials, de generatie die tussen 1985 en 2000 is geboren, laten zich leiden door reviews”, vertelt Janneke ten Dam, Manager Content en Marketing van Kieskeurig.nl. “Zowel de productbeoordelingen van andere consumenten als die van experts vinden zij waardevol. Wat ook opvallend is: vrouwen laten zich eerder leiden door een positieve review dan een negatieve review (47% vrouwen vs. 40% mannen). Mannen lezen daarentegen eerder een review van een expert dan van een consument.” Vergelijkingssites zijn met afstand de populairste plek om reviews te lezen. Maar liefst driekwart van de ondervraagden surft daarvoor graag naar een online platform als Kieskeurig.nl. Daarna volgen de webshops (66 procent), fabrikanten (32 procent) en ervaringen op social media (17 procent). “Onder jongeren tot 23 jaar is het percentage dat social media als review-platform gebruikt overigens veel hoger, bijna 30 procent. Bij 60-plussers blijft dit percentage steken op 13 procent. Hierin zie je dus een duidelijk verschil in generaties.”

Betrouwbaarheid
Wel maken Nederlanders zich wel eens zorgen over de betrouwbaarheid van online reviews. “Wij toetsen binnen 24 uur iedere review aan de hand van een aantal strikte kwaliteitseisen”, vertelt Ten Dam. “Zo moet een review altijd toegevoegde waarde bieden aan andere consumenten en vooral gaan over de ervaring met de winkel of het product. Als we twijfelen aan de betrouwbaarheid, dan vragen we om een aankoopbevestiging van een bestelling. Als iemand niet in staat blijkt die te sturen, dan komt de review niet op de website.”