Cookies op Kieskeurig.nl en de overige Reshift websites
Wij maken gebruik van cookies, en dit doen we:
Voor functionele en analytische doeleinden.
Om relevante advertenties te tonen.
Om te zorgen dat je kunt inloggen met je account.
Om onze dienstverlening te verbeteren voor onze gebruikers.
Om te zorgen dat Kieskeurig.nl gratis is en blijft.
Wil je meer weten over het gebruik van cookies en hoe wij hier mee omgaan. Lees dan onze complete privacy statement hier.
Waarom moet je eigenlijk akkoord gaan met cookies?
Cookies zorgen ervoor dat wij bepaalde functionaliteiten kunnen aanbieden aan onze gebruikers en onze klanten. Kieskeurig.nl is altijd al een gratis dienst voor en door gebruikers geweest. Om te zorgen dat we Kieskeurig.nl gratis kunnen houden tonen wij bijvoorbeeld advertenties. Cookies zorgen ervoor dat jij als gebruiker advertenties krijgt te zien die relevanter voor je zijn. Daarnaast zorgen cookies ook voor inzichten in hoe onze site presteert. Hierdoor kunnen we onze site blijven verbeteren.
Wil je meer weten over het gebruik van cookies en hoe wij hier mee omgaan. Lees dan onze complete privacy statement hier.
Persbericht: Online review checken wordt vaste prik
Persbericht: Online review checken wordt vaste prik
Vooral Millennial laat ervaring van iemand anders zwaar tellen
Online review checken wordt vaste prik
Nederlanders hechten bij de aankoop van een product steeds meer belang aan online reviews. Ruim de helft leest minimaal één ervaring van iemand anders. Dat blijkt uit onderzoek door Panelwizard onder 1059 mensen, in opdracht van Kieskeurig.nl. Vergelijkingssites zijn de populairste plek om reviews te lezen.
Miljoenen Nederlanders lezen reviews wanneer ze op zoek zijn naar producten. Bij aankopen vanaf 50 euro doet ruim de helft bijna altijd eerst een vergelijkend warenonderzoek op internet. Opvallend genoeg heeft ruim 50 procent van de Nederlanders meer vertrouwen in online reviews dan de productomschrijving die door de fabrikant is opgesteld. Voor 69 procent van de ondervraagden geven de ervaringen van andere mensen soms de doorslag bij de keuze om een product wel of niet aan te schaffen.
Vakanties Vooral voor Nederlanders die plannen hebben om er even tussenuit te gaan, is het checken van online beoordelingen vaste prik. Bij het boeken van een vakantie of hotelovernachting gaat bijna 60 procent vrijwel altijd op zoek naar reviews. Voor wat betreft de aankoop van elektronische apparaten ligt dat percentage op 67 procent.
Generaties “Vooral Millennials, de generatie die tussen 1985 en 2000 is geboren, laten zich leiden door reviews”, vertelt Janneke ten Dam, Manager Content en Marketing van Kieskeurig.nl. “Zowel de productbeoordelingen van andere consumenten als die van experts vinden zij waardevol. Wat ook opvallend is: vrouwen laten zich eerder leiden door een positieve review dan een negatieve review (47% vrouwen vs. 40% mannen). Mannen lezen daarentegen eerder een review van een expert dan van een consument.” Vergelijkingssites zijn met afstand de populairste plek om reviews te lezen. Maar liefst driekwart van de ondervraagden surft daarvoor graag naar een online platform als Kieskeurig.nl. Daarna volgen de webshops (66 procent), fabrikanten (32 procent) en ervaringen op social media (17 procent). “Onder jongeren tot 23 jaar is het percentage dat social media als review-platform gebruikt overigens veel hoger, bijna 30 procent. Bij 60-plussers blijft dit percentage steken op 13 procent. Hierin zie je dus een duidelijk verschil in generaties.”
Betrouwbaarheid Wel maken Nederlanders zich wel eens zorgen over de betrouwbaarheid van online reviews. “Wij toetsen binnen 24 uur iedere review aan de hand van een aantal strikte kwaliteitseisen”, vertelt Ten Dam. “Zo moet een review altijd toegevoegde waarde bieden aan andere consumenten en vooral gaan over de ervaring met de winkel of het product. Als we twijfelen aan de betrouwbaarheid, dan vragen we om een aankoopbevestiging van een bestelling. Als iemand niet in staat blijkt die te sturen, dan komt de review niet op de website.”
Laatst bekeken
Login of registreer
Waarom betalen?
Wij verdienen ons geld met prijsvergelijkingen en advertenties (zie: https://www.kieskeurig.nl/verdienmodel). Wij kunnen onze diensten aanbieden zonder advertenties en bijbehorende cookies als je een betaald abonnement afsluit. Dat kost €99 per jaar, en heeft als voordeel dat wij je geen enkele advertentie laten zien en dat wij geen tracking cookies in jouw browser plaatsen.
Wil je toch gebruik maken van onze diensten zonder een abonnement?
Heb je al een account? Log dan hieronder in en start de betaling via de betaalknop in je account overzichtspagina. Klik hieronder om in te loggen.