Nikon AF-S NIKKOR 18–35mm f/3.5–4.5G ED

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S NIKKOR 18–35mm f/3.5–4.5G ED op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

J VAN CAMP 26-09-2017

Nikon 18-35/3.5-4.5 G AF-S ED Nederlands

Zeer goede scherpe lens,klein en niet te zwaar voor mijn Nikon D750,is wel een FX lens maar ik gebruik hem ook voor de D5600 met zeer goede resultaten .Ik was aangenaam verrast bij het zien van de eerste foto's,niet twijfelen,kopen.

Pluspunten

• Scherp
  • Licht en compact

Minpunten

• geen
  • geen

robert_2 01-08-2014

Enkele weken heb ik dit Objectief in bezit en tot nu bevalt deze uitstekend.
In feite is dit objectief 18-35G ED de upgrade van de bestaande 18-35 AF-D, die optisch minder sterk presteert. Gezien de prijs de 18-35 AF-G ED sterk de voorkeur heeft!
Dit objectief valt niet op binnen de Nikon line-up. Doordat de toepassing beperkt blijft op de FX- bodies. Waarbij momenteel het FX aanbod meer zijn doelgroep vind bij de professionele fotograaf dan bij de amateur fotografen. De alternatieven in dit segment van FX zoom objectieven hebben net iets grotere beeldhoek of zijn meer lichtsterkte dan dit objectief en een degelijkere behuizing. Momenteel lijkt de enige doelgroep gericht op amateur fotografen die wat meer uitdaging vinden en in het bezit zijn van een Nikon D610 of D700. De doelgroep zal in de toekomst uitgebreid worden, bij nieuwe FX bodies.
Ergonomie: Het verrassende lage gewicht helpt je body in balans te houden, waardoor deze de hele dag prettig bruikbaar blijft. Het objectief word niet te zwaar of storend. Een tweede voordeel is dat dit objectief wel een filter accepteert (77mm, geen vignetering). De zoom ring pakt natuurlijk beet en draait erg prettig, met 1/8 draai van 18 tot 35mm focus lengte. Vibration Reduction VRII mis ik niet, door de beeldhoek komt er veelal genoeg licht binnen voor de FX sensor.
Optiek: Wat eerste opvalt is dat het dubbele ED glas de chromatisch aberratie onderdrukt tot minimum-nihil. In de hoeken ontstaat er iets vervorming en onscherpte, maar dit prima bruikbaar is. Opvallend is dat de objectief juist scherp is bij volle opening en scherpte afvalt vanaf f/8. De beeldhoek van 18mm is breed genoeg, waarbij de zoom tot 35mm genoeg bereik geeft details uit te lichten.
Scherpstelling voor een groothoek is minder kritisch en voor dit objectief is deze snel/stil en doeltreffend. De handmatige focus ring vind ik altijd even zoeken.
Conclusie: Dit is een objectief zonder compromis, waarbij alle specificaties zeer positief uitvallen en ik de voorkeur heb om deze standaard op mijn body te hebben.