Ik heb de JBL Live 780NC koptelefoon nu ongeveer een maand in gebruik. Ik gebruik het met name tijdens het sporten (fitness) in de sportschool en op het werk (kantoortuin). De noise cancelling werkt erg goed. Eenmaal geactiveerd hoor je nagenoeg geen omgevingsgeluid. Zet je zelf muziek of een podcast aan, dan ben je écht van de buitenwereld afgesloten. Wanneer je de ambient aware-optie kiest, lijkt het of alle omgevingsgeluiden juist versterkt bij je binnen komen. Dit kan bedrog zijn, omdat je van een NC-situatie overschakelt. Op mij komt het in ieder geval erg geforceerd over, ... en dus gebruik ik deze modus maar gewoon helemaal niet.
Wat ik een fijne functie vind, is dat je (via de JBL app) kunt instellen dat de muziek gepauzeerd wordt, wanneer je de koptelefoon af doet. Dit werkt al wanneer je slechts één oorschelp optilt. Ook de tap-bediening aan het rechteroor functioneert prima.
Het draagcomfort is voor mij wennen. Ik gebruik normaal oortjes (in-ear) en dit is mijn eerste 'over-ear headphone'. De koptelefoon is niet per se zwaar, maar ik ben me soms erg bewust van de beugel op mijn hoofd. Als je gewend bent aan dit soort koptelefoons, zal jij het vast niet merken.
En natuurlijk, last but not least, het geluid! Zoals je van JBL mag verwachten, is dat dik in orde. Mooie heldere klanken in alle bereiken, ook weer via de app helemaal naar eigen wens in te regelen met de equalizer.