‘Geen barbecue zonder een biertje!’

  • Kieskeurig.nl onderzoekt het barbecuegedrag van Nederland.
Haarlem – Geen barbecue zonder bier of wijn. Zeventig procent van barbecueënd Nederland vindt dat alcohol en barbecueën onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met name samenwonende senioren pakken er een biertje of wijntje bij (74%). Van de alleenstaanden houdt 62 procent wel van een glaasje bij de barbecue. Dit blijkt uit de Barbecue Graadmeter, een barbecue-onderzoek van vergelijkingssite Kieskeurig.nl onder ruim 1.200 Nederlanders.

Nederlanders kiezen steeds vaker voor bijzondere vleessoorten, zoals bavette, procureur, pulled pork en picanha. Het vetste stukje vlees, de speklap, staat inmiddels niet meer in de top 3 van populairste vleessoorten. De lijst wordt nu aangevoerd door saté, hamburger en sparerib. Veruit het populairste sausje is knoflooksaus (60%), gevolgd door satésaus en barbecuesaus. Dat was het ook al in 2016. Nederlanders blijken trouw aan hun sauzen.

En als er iets overblijft na de barbecue? Geen probleem. De meesten eten het later op of vriezen het in (totaal 70%). Slechts 10 procent gooit overgebleven vlees en vis weg.

Mannen barbecueën vaker en eerder dan vrouwen
Als er wordt gebarbecued, is het in 89 procent van de gevallen de man die de gerechten bakt. Dat is hetzelfde percentage als in 2016. Mannen vinden zichzelf iets beter in barbecueën: goed tot zeer goed.Als vrouwen barbecueën, dan beoordelen zij zichzelf met een goed.

Als het aan de man ligt, dan gaat de barbecue al aan als de buitentemperatuur een graad of 15 is. Van de vrouw mag het toch wel iets warmer zijn, maar vanaf een graad of 20 begint het bij haar ook te kriebelen.

Houtskool
Dat Nederlanders graag barbecueën blijkt wel uit het feit dat 83 procent één of meer barbecues bezit. Zeventien procent heeft er geen, meestal omdat zij met anderen (mee)barbecueën.

In 2016 gaf 57 procent de voorkeur aan een houtskoolbarbecue, inmiddels is dat 65 procent. Die stijging heeft volgens Kjeld van Dijk, Category Manager bij Kieskeurig, onder meer te maken met de oprukkende populariteit van de zogenoemde Kamado-barbecue van merken als Big Green Egg en The Bastard. De elektrische barbecue is minder populair: 10 procent heeft er een, terwijl dat in 2016 nog 18 procent was.

Het populairste barbecue-merk is Weber. Ruim 42 procent heeft een Weber barbecue thuis, waarvan 72 procent houtskool als brandstof heeft.

Houtskool barbecues steken we niet meer aan met een stof als spiritus (14%). Het merendeel van de Nederlanders met zo’n barbecue doet dat met aanmaakblokjes of een vergelijkbaar product.

Waar het bij de houtskoolbarbecue vooral draait om smaak (38%) en fun (35%), zijn de belangrijkste redenen om voor een gasbarbecue te kiezen, het gebruiksgemak (56%) en het snel op temperatuur brengen (50%). (De respondenten konden meerdere antwoorden kiezen.)





Noot van de redactie / niet ter publicatie:

Deze persinformatie wordt u namens Kieskeurig.nl toegezonden. Neem voor meer informatie en/of interview aanvragen contact op met:

Contactpersoon: Frank van Kesteren, Marketeer Kieskeurig.nl
Telefoon: 06-34559180
E-mail: frank.vankesteren@kieskeurig.nl

Over Kieskeurig.nl
Kieskeurig.nl, onderdeel van Reshift, is in 1999 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete vergelijkingswebsite. Het doel van Kieskeurig.nl is om de consument betrouwbare, onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten. Dagelijks bezoeken ruim 170.000 consumenten Kieskeurig.nl. Zij vergelijken hier producten, prijzen en winkels, beschrijven hun ervaringen met producten en lezen de reviews van andere consumenten.

Kijk voor meer informatie op kieskeurig.nl