Barbecue Graadmeter 2016

 
In Nederland barbecueën we wat af. Gemiddeld vijf keer per jaar. En dan gooien we er het liefst vlees op, maar stokbrood met een knoflooksausje mag ook zeker niet ontbreken. Dit blijkt uit het onderzoek dat wij hebben gedaan, in samenwerking met vtwonen, over barbecueën.

Aan het onderzoek hebben 789 Nederlanders meegedaan. De uitkomsten uit deze Barbecue Graadmeter 2016 lees je op deze pagina. Bekijk ook zeker de infographic hieronder:



Infographic barbecue graadmeter 2016 Kieskeurig.nl

Download infographic Barbecue Graadmeter 2016


Persbericht:

De Kieskeurig.nl BBQ-Graadmeter, 2016 persbericht Barbecue Graadmeter 2016 onderzoek Kieskeurig.nl

Barbecue is vooral “te veel eten” Kieskeurig.nl doet onderzoek naar barbecue gedrag

Zodra de zon het kwik boven de 20 graden duwt, geurt de barbecue in de Nederlandse tuinen. Uit onderzoek blijkt dat de barbecue tot wel drie uur lang aanstaat en wordt in de meeste gevallen bediend door de man. Hij ‘gooit’ er dan het liefst saté, hamburgers en speklappen op. Meer dan de helft van de barbecue’ers vindt dat men uiteindelijk toch altijd net iets teveel eet. Ondanks het vele eten, ervaart 87 procent van de mensen barbecueën niet als ongezond.

Deze en andere feiten komen naar voren in de jaarlijkse Barbecue Graadmeter van vergelijkingssite Kieskeurig.nl in samenwerking met vtwonen welke is uitgevoerd onder bijna 800 mensen. Het onderzoek toont aan dat barbecueën niet onderhevig is aan allerlei veranderingen; bijna iedereen doet het, grofweg zo’n vijf keer per jaar. Het bereiden van een maaltijd op de grillplaat in de buitenlucht is de laatste jaren wél toegenomen.

Lisa Noordhoff, Marketing en Sales Analist bij Kieskeurig.nl, ziet wel een verschuiving naar soorten barbecues op de productvergelijkingswebsite. “46 procent van het totaal aantal bezoekers op Kieskeurig.nl gaat momenteel op zoek naar gasbarbecues. De liefhebbers van deze barbecues hebben relatief meer geld over voor een barbecue dan de kopers van een houtskoolbarbecue. De kleinere barbecues van een paar tientjes zijn minder in trek dit jaar. Zo is Weber (31 procent) momenteel het meest populaire barbecue merk, gevolgd door Cadac (17 procent).”

Dé man
Het liefst wordt er gebarbecued met het gezin of de familie, vindt 71 procent van de ondervraagden. Dat gebeurt dan vooral in de tuin of op het balkon (90 procent). De buren worden hier niet of nauwelijks voor uitgenodigd (1%). De man is in 89 procent van de gevallen nog steeds degene die het vlees klaarmaakt. Hij gooit er dan vooral saté, hamburgers en speklapjes op, want dat is veruit het meest populaire barbecuevlees. Als het om vis gaat, zijn zalm en garnalen/gamba’s het meest in trek.

Te veel eten, te veel saus
Barbecueën wordt door 87 procent van alle ondervraagden niet als ongezond ervaren, ondanks 77 procent wel aangeeft zelf toch altijd net iets teveel te eten. Vooral van het vlees, het stokbrood en de sauzen wordt over het algemeen te veel genuttigd.

Naast vlees wordt er ook geregeld groenten gegrild. Paprika is veruit de meest populaire groente (47 procent), gevolgd door courgette (29 procent). Bij de sauzen is knoflooksaus het meest populair (33 procent), gevolgd door satésaus (26 procent) en barbecuesaus (15 procent). Appelmoes en sambal zijn het minst populair (1 procent).

Variatie in barbecuethema

Ongeveer 33 procent van alle ondervraagden geeft aan weleens te variëren met een barbecue stijl. Een Amerikaans of Mediterraans thema blijkt het meest populair. De huidige trend “bewuster en gezonder eten” op het gebied van voeding gaan niet op bij het barbecueën. Caloriearme of vegetarische thema’s laat men liever achterwege, zo blijkt uit onze BBQ Graadmeter.