Sony XR-55A90J 2021 - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 13 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

9,4

Anoniem 14-05-2021

zeker een aanrader

Wat een prachtige TV.
Voor ons de prefecte grootte doordat hij in een nisje staat.
Door de bijna randloze design lijkt het alleen maar beeld te zijn als hij aan is, echt prachtig!
het installeren is ook echt super gemakkelijk!
Door de Acoustic Auto calibration weet je tv precies hoe de tv staat en hoe het geluid het beste klinkt
je gaat door een menu heen en installeert een app.
hierdoor kan je met je telefoon ook volume ect aanpassen .
Ook de handsfree voice search is super gemakkelijk vooral als je door de built in chromecast wil zoeken.
Na de installatie zie je het beeld dit is echt super scherp en de kleuren zijn adembenemend!
Zwart is echt zwart en bij films met nacht sernes is dit dus goed zichtbaar en ook mooi egaal
Daardoor laten wij vaak de Living Decor aan staan als we wat lezen of gewoon visite hebben.
Doordat het een Google tv is heb je allerlei apps erop staan.
dit is echt perfect, het menu makkelijk en er zijn veel apps die beschikbaar zijn.
Doordat wij thuis sporten hebben wij de Les Mills app erop staan en nu we dit gewend zijn willen we niet anders!
Het enige wat mij tegen valt en waar ik meer van had verwacht is het geluid.
dit is prima voor het nieuws ect maar met films vind ik dit persoonlijk wel tegenvallen.
Voor de rest stijgt hij bij mij alle verwachtingen te boven

Pluspunten

• adembenemend beeld
  • gaaf design

Minpunten

• geluid

Janine 11-05-2021

Uitstekende tv!

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Sinds een aantal weken hebben wij de Sony A90J 55" Smart TV in gebruik en daar hebben wij nog geen spijt van. Het installeren van de televisie gaat erg snel. Na het verwijderen van de verpakking moeten alleen de pootjes bevestigd worden. Dit gaat makkelijk en en daarna is het alleen een kwestie van op zijn plek zetten en en eventuele kabels aansluiten. De aansluitingen aan de achterkant kunnen netjes weggewerkt worden met behulp van afneembare klepjes die makkelijk te bevestigen zijn. Eenmaal op zijn plek is het tijd om te genieten van de strakke vormgeving. Het randloze design is prachtig en maakt het een eye-catcher in je woonkamer. Met behulp van een Google account is het instellen van de televisie een fluitje van een cent. Na het aanzetten is het een kwestie van het volgen van de stappen op de televisie en dan kun je snel genieten van de uitstekende beeld- en geluidskwaliteit van deze televisie!

Rob 10-05-2021

Wat een beeld en geluid!

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Wat een ervaring is deze TV.
Ik heb de Sony XR-55A90J nu twee weken aan de muur hangen om te testen en ik raak niet uitgekeken.
De kwaliteit van het beeld is een ervaring op zich. De kleuren en details zijn een genot om naar te kijken. Standaard heeft de TV verschillende beeld instellingen die al prima zijn voorbereid voor een specifiek doel, van standaard tot bioscoop. De "levendige" instelling vind ik persoonlijk de veel van het goede maar dat is uiteraard smaak.

Dat je met een tv in deze prijsklasse een mooi beeld krijgt mag eigenlijk voor zich spreken, maar wat de Sony echt verrassend maakt is het geluid. Zoals vermeld hangt de TV aan de muur en wordt bij mijn tv (Sony KD-49X8305C) het geluid overgenomen door de soundbar. Bij de A90J is hier geen enkele reden meer voor. Het XR Sound Position zogt voor verbluffend geluid en een mooie ervaring. Wel is de overgang in volume van spraak naar effecten soms wat heftig. Maar hier valt nog het e.e.a. in te stellen, of zorg dat je de afstandsbediening bij de hand hebt om het volume aan te passen.
Het uiterlijk en de afweking zijn prima verzorgd. Vooral de rand van de tv is erg dun waardoor er een mooi strak beeld aan de muur hangt.

De Sony draait op Google TV, dus Android gebruikers kunnen direct hun Google account gebruiken. Het aantal Apps dat beschikbaar is voor Google TV is ruim. Zo kun je naast de bekende platformen ook de Ziggo Go app installeren. Wat voor Ziggo abonnees een kastje of een ci+ module overbodig maakt, je moet dan wel een klein beetje inleveren op je beeld kwaliteit. Soms blijven Apps hangen of reageren niet zoals verwacht en helpt het om de tv te herstarten, dat is wat jammer. Maar een keer herstarten weegt niet op tegen het beeld en vooral het geluid dat je krijgt met deze Sony.

• Beeld
  • Bediening
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Soms herstart nodig

Timo 09-05-2021

De beste tv die er op dit moment verkrijgbaar is

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Ik heb deze tv al 2 weken mogen testen en raak niet uitgepraat over de kwaliteiten van dit scherm. Voor deze tv had ik een topmodel plasma tv waar de zwartwaarde als een van de beste werd beschouwd. Na het zien van het sony scherm weet ik dat de techniek grote stappen heeft gemaakt. Het uiterlijk van de tv en de verlichte afstandsbediening zijn erg mooi. De dunne zwarte metalen rand en de flexibele positie van de pootjes maken het scherm bij iedereen een sieraad voor in de huiskamer. Dan de prestaties van de tv. Zelfs met een niet al te hoge kwaliteit bron maakt de XR beeldverwerkingsprocessor er een super scherp beeld van. Met het heldere geluid wat uit het scherm komt wordt tv kijken weer leuk. Kortom een van de beste tv's die er op dit moment te koop zijn.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Beeldverwerking

Minpunten

• Gaming nog niet optimaal

EddJohnsen 09-05-2021

Beste TV van dit moment

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Ik heb de Sony XR-55A90J nu al voor een paar weken in huis om te testen, wat een absoluut schitterende tv is dit zeg! Uit de doos is dit 55 inch model vrij eenvoudig op te zetten en te installeren, een extra paar handen om de tv vast te houden terwijl de pootjes eronder gemonteerd worden is wel aan te raden. Bij de eerste keer opstarten wordt je goed door alle menuutjes en settings geloosd en binnen 10 minuten is de tv up en running. De tv draait op Google tv en dit werkt erg prettig vind ik zelf. De interface voelt zeer responsief en snel en ik heb nog geen haperingen ondervonden. Alle streaming apps zoals Netflix, Prime en Disney+ zijn aanwezig, verder heb je toegang tot de volledige Google tv Play store voor elke app die je maar kan bedenken. Ook krijg je bij alle XR modellen van Sony de Bravia Core streaming app erop. Hierop kan je met een hogere bandbreedte films van Sony streamen, en dat is goed te zien. Ik zou willen dat elke andere streaming service ook deze hogere bandbreedte zouden aanbieden, de afspeel kwaliteit komt namelijk erg dicht in de buurt van Bluray kwaliteit. Over de beeldkwaliteit gesproken, ik heb een directe vergelijking gedaan met mijn paar jaar oude LG OLED C7 en het verschil tussen de twee is toch wel goed te zien. Beiden zijn uiteraard OLED dus de zwartwaarden zijn onovertroffen zoals je kan verwachten. Waar deze Sony zich onderscheid is in de maximale helderheid, goed te zien tijdens HDR beeldmateriaal, hier heeft deze tv toch wel een stapje voor op de concurentie. Ook de kleuren zijn in mijn optiek veel meer levendig zonder een overgesatureerde look te geven. De ‘IMAX enhanced’ beeld modus op de tv geeft voor mij het mooiste en meest natuurgetrouwe beeld. Waar deze tv zich ook in onderscheid zijn de ingebouwde speakers. De tv maakt gebruik van hun Acoustic Surface audio technologie waarbij de hele glasplaat als het ware de speaker wordt. Samen met wat kleine subwoofertjes achterin het paneel geeft dit eigenlijk een boven verwachting goede audio ervaring. Het geluid wat uit deze tv komt is gewoon echt heel goed als je het vergelijkt met andere ingebouwde tv speakers. Ik maak zelf gebruik van een 5.1 set en het mooie van deze tv is dat deze een extra audio poort heeft waarmee je de tv als centre speaker kan laten dienen. Dit is een erg mooie feature voor als je geen losse speaker onder de tv wilt, het geluid komt hiermee immers direct uit het scherm. Wel raad ik aan om dit alleen te gebruiken wanneer je een a/v receiver hebt met een audio kalibratie functie. Het geluidspad naar de tv is blijkbaar anders dan naar een normale speaker en dit zorgt ervoor dat, zonder kalibratie, er een lichte echo of vertraging te horen is tussen de tv en de rest van de speakers. Bij het uitvoeren van deze kalibratie lijkt de receiver te denken dat de tv drie keer zo ver van de luisterpositie staat als dat hij in werkelijk staat, dit moet je gewoon negeren en hierna is het probleem compleet verholpen.

Pluspunten

• zwartwaarden
  • beeldkwaliteit
  • ingebouwde speakers

Daniel_28 08-05-2021

Dit is de nieuwste benchmark voor OLED TVs

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

De Sony A90J is nu 2 weken in gebruik. Hiervoor had ik een top-of-the-range Panasonic Plasma TV, die na 8 jaar trouwe dienst nog steeds betere zwarte waardes geeft dan mijn Samsung 4K led TV in de slaapkamer.

Uitpakken en instellen.
Design: De uitpak ervaring wat er goed. Je merkt gelijk aan alles dat dit een premium product is. De afstandsbediening voelt erg goed aan (iets wat minder is bij een LG OLED TV). De pootjes zijn bijzonder en stevig. Ze zorgen voor passende aansluiting op ieder tv-meubel. Het idee was om de TV op te hangen, maar dit staat zo goed dat ik dit niet meer nodig vindt. Ik heb een 55” maat en sommige mensen vinden dat te groot, maar de ervaring is dat dit niet groter voelt dan mijn oude 50” plasma. Ik zou niet kleiner willen. De beste maat is natuurlijk sterk afhankelijk van de ruimte. Instellen duurde even, maar was net zo makkelijk als het instellen van een smartphone.

Beeld
Lichtopbrengst was de enige zwakste van OLED t.o.v. van een LED TV. De belofte van dit nieuwe 2021 scherm is dat het meer licht opbrengst geeft dan vorige generaties OLED. En ja, dit scherm is fantastisch op dat vlak. Soms zelf te veel van het goede in de ‘dynamisch’ stand. De filmervaring, zeker met 4K films, is waanzinnig. De “Cognitieve XR processor” zorg dat het beeld op de voorgrond dynamisch meer licht krijgt dan het beeld op de achtergrond. Marketingpraat of niet, dit lijkt echt te werken. Wat een waanzinnige ervaring. De reactie van mijn dochter van 4 jaar was” wauw, het lijkt of ik flauwval” M.a.w., je wordt in het beeld gezogen.

Geluid
Het natuurlijk niet te vergelijken maar een Dolby 5.1 speaker systeem, maar het is vele malen beter dan ik ooit op een TV heb gehoord. Het scherm zelf fungeert aks een speaker als ik de technologie goed heb begrepen. Apple Airplay werkt vloeiend, maar built-in Chromecast is wederom een extra voordeel. Ik gebruikte Chromecast best veel op mijn oude TV, maar de behoefte naar Chromecast is inmiddels minder omdat ‘GoogleTV’ erg goed werkt. Google Voice/assistent werkt niet zo vloeiend dat je foutloos kunt schakelen tussen programma’s of een serie op Netflix kan aanzetten. Daarvoor heb ik de TV ook niet gekocht.

Conclusie
Dit de beste TV die ik ooit heb ervaren. Ik denk dat ik er zelfs nog meer uit kan halen als ik met de settingen ga spelen, maar de behoefte is daar nu niet. Met name de 4K natuurfilms van de BBC geven echt een unieke ervaring. Deze TV is absoluut een aanrader. Alles is premium, en het is dan ook niet voor niets de huidige benchmark.

Pluspunten

• Beeld is bizar goed
  • Audio is indrukwekkend
  • Google TV
  • Design is prachtig

Minpunten

• Niet gevonden; wellicht prijs?
  • Google Voice kan beter

RoLuAl 08-05-2021

Beter dan dit wordt het voorlopig niet!

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Deze OLED tv nu bijna 2 weken in huis en kunnen ervaren hoe dit top model scherm van Sony allemaal in huis heeft. In 1 woord, geweldig!. Zijn Bravia core zorgt voor een zeer snelle verwerking va elke opdracht die je geeft (schakelen tussen bronnen bijvoorbeeld) maar zeker zorgt hij voor het fantastische beeld. Echt zwart is ook echt zwart. Wij gebruiken veel een PS4 op dit toestel. De games worden zeer goed weergegeven zonder een spook beeld zoals men dat vroeger wel kon ervaren.
De afstandsbediening is super handig ingedeeld en heeft 4 sneltoetsen om naar de platformen Netflix, Disney+, YouTube en PrimeVideo. Ook zit hier een microfoontje op om snel opdrachten te geven naar je andere slimme apparaten in je netwerk (zoals de Hue lampen). Werkt snel en is erg handig. Ook schakelen naar een andere zender kan met je stem. Sw speakers zijn bijna net zo goed als een goeie soundbar. Wij hadden op de vorige tv er een meedraaien, maar hebben hem nog niet gemist op dit toestel.
Echt een top toestel

Pluspunten

• OLED beeld kwaliteit
  • GoogleTV
  • Geluidskwaliteit
  • Bediening (AB en stem)

Minpunten

• Voeten zijn niet echt praktisch

Anoniem 05-05-2021

Top product

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Wat een heerlijke TV! Voor het eerst eens geüpgraded naar een echt goede TV en dit verschil merk je. Met name films kijken en gamen geeft echt een veel betere beleving dan andere Tv’s. Ik was ook enigszins verbaasd over het geluid wat uit de TV komt, erg goed namelijk! Natuurlijk zal het met een aparte soundbar en sub woofer systeem nog vele malen beter zijn, maar voor niet audiofielen is dit echt top. Verder werkt de software van Google TV en is echt een verademing met mijn oude TV, zoveel sneller. Google Chromecast en Apple Airplay ingebouwd werkt ook top. Je kan ook andere apps installeren, zoals die van NPO, maar deze was bij mij nog wel wat buggy en crashte regelmatig, wellicht dat dit nog gefixed wordt in de toekomst. Leuke bijkomstigheid is dat je er nog twee jaar Bravia CORE bijkrijgt, nog een hele rits aan films om te streamen, maar vraag me af of ik hiervoor ga bijbetalen na twee jaar, het aanbod is nu nog niet denderend namelijk.

Pluspunten

• Scherm
  • Afstandsbediening

spaans1970 05-05-2021

Wat een plaatje !

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Inmiddels is mijn topmodel panasonic plasma tv alweer 10 jaar oud en tijd om me te verdiepen in de nieuwe technologie.
Wat een mooie tv om te zien, te horen en te beleven !
Mooi plat, superscherp beeld en enorme mooie contrasten en kleuren.
De bediening is zeer eenvoudig e de voorgeprogrammeerde knoppen voor youtube, prime video etc zijn zeer makkelijk. Google tv is zeer makkelijk te bedienen.
Maar wat voor mij minstens zo belangrijk is is dat in een tv zocht met echt een goed geluid. Nou ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van wat deze tv aan geluidservaring geeft.

kortom, mooi, simpel te bedienen, prachtige beelden, goede kijkhoek en bijna geen last van spiegelingen door lichtinval, en fantastisch geluid. Wat wil je nog meer

Pluspunten

• beeld
  • geluid
  • design
  • bedieningsgemak

Minpunten

• relatief duur

Shar27 05-05-2021

Geweldige tv ervaring!

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

De Sony Bravia OLED XR-55A90J (2021) heb ik nu twee weken in gebruik, deze was snel en eenvoudig ingesteld op alle tv senders en online streaming apps (eenvoudige handleiding!).
De voetjes van de tv kunnen op twee manieren worden bevestig of muurbeugel.

De slimme Cognitive Processor XR analyseert zeer snel wat je kijkt en verbetert de beeld- en geluidsweergave van de tv. Scherpe beelden en vloeiende snelle bewegingen, geen vertraging of vaagheid in beeldweergave bij snelle acties. Prachtige kleurweergave en realistisch geluid.

De bedieningsknoppen op de afstandsbediening lichten op zodra je deze oppakt. Met handsfree hulp van Google kunt je de afstandsbediening laten liggen en je stem gebruiken om de tv aan te zetten of te bedienen, een specifiek programma te vinden of bedienen van je smart-apparaten. Super handig!

Al met al een unieke tv ervaring en erg gemaksvriendelijk in gebruik.

Pluspunten

• Scherp beeld en vloeiende snelle bewegingen
  • Prachtige kleurweergave en r ealistisch geluid

Minpunten

• Geen draaibare voet
  • ...

J Smedts 04-05-2021

Fantastische TV, maar problemen met ingebouwde chromecast

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Toen ik de TV uit de doos haalde zag ik direct wat voor schitterend uit het heeft. Het grote scherm i.c.m. met de dunne omlijning en smalle voeten maakt het echt een design object in onze huiskamer. Het past perfect bij de rest van het interieur. Ook de afstandsbediening is erg handig. Hij geeft automatisch licht zodra je hem oppakt. Dit is erg handig in het donker.

Het installatieproces was er helder en gemakkelijk. Wat opviel was het krachtige en perfecte geluid. Tijdens de installatie werden wat voorbeeld geluiden gegeven, indrukwekkend. Verder is de beeldkwaliteit fantastisch. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er iets beters is dan dit. De kleuren zijn werkelijk prachtig. Het kijken van sportwedstrijden is een feestje. Verder is het koppelen van verschillende apps erg gemakkelijk en overzichtelijk. De menustructuur is erg gebruiksvriendelijk en logisch.

Het enige puntje van kritiek is de ingebouwde chromecast functie. Die gebruik ik regelmatig om direct te streamen vanaf mijn mobiele telefoon. Hoewel ook hier het koppelen en de beeldkwaliteit perfect is, valt de verbinding - zodra ik aan het streamen ben - iedere +-10/15 minuten weg. Erg vervelend. De tv schakelt zich voortdurend terug naar het hoofdmenu. Het ligt niet aan mijn telefoon of aan de wifi verbinding, alles is gekoppeld en actief tijdens het proces. De tv geeft ook aan dat de wifi en chromecast gewoon gevonden wordt, maar om onverklaarbare redenen blijft hij 'wegvallen' en moet ik steeds opnieuw koppelen.

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Ingebouwde chromecast

Freek 04-05-2021

Sony... Er bestaat geen betere.. OLED.

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Zoek je de beste televisie en wil je geen compromissen sluiten? Dan is de Sony A90J een no-brainer. Deze TV heeft in vergelijking met andere OLED-televisies een veel hogere helderheid, waardoor HDR-beelden er levensecht uitzien. Met de nieuwe XR-chip van Sony worden beelden ook in realtime geanalyseerd en verbeterd, dat zie je ook echt! Zo ziet een HD televisie-uitzending er uit als 4K met HDR. Er zit enorm veel kracht in deze televisie.

Wat een mooie toevoeging is, is Google TV OS. Je hebt beschikking tot alle apps die er tot toe doen: Apple TV+, Prime Video, Netflix, Disney+ etcetera. En je kunt de televisie dankzij de sensoren die het heeft instellen als een soort van schilderij-frame. Je ziet dan kunstwerken en het beeld is afgesteld op het licht in je kamer, waardoor het beeld er levensecht uitziet.

Deze televisie heeft ook beschikking over nieuwe Dolby Vision functies, waardoor het beeld accurater wordt weergegeven. En van fabrieksaf wordt deze televisie al goed gekalibreerd.

De speakers van de televisie zitten achter het scherm. Eerst was ik wat sceptisch hierover, maar na het bekijken van enkele films en series kan ik je zeggen: dikke bass en prachtige geluidseffecten waarbij het lijkt alsof het van achtere komt.

De afstandbediening is van zeer hoge kwaliteit en heeft backlit toetsen, in het donker zie je dus waar je op moet drukken. Verder bezit de afstandsbediening een microfoon waarmee je het geluid van de televisie kunt kalibreren. Je krijgt dan geluid speciaal op maat gemaakt voor jouw kamer. En dat merk je.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • XR-processor maakt films nog beter
  • Google TV

Minpunten

• Geen muisaanwijzer zoals bij LG

Van Keulen 04-05-2021

Ongeëvenaarde beeld- en geluid ervaring!

Geschreven voor: Sony XR-55A90J 2021

Onze Sony Bravia uit 2014 maakte vorige week plaats voor de A90J 2021.

Zodra de tv ingesteld kon worden viel het intense geluid als eerste op. Bij het instellen worden er al diverse geluiden afgespeeld , waardoor we meteen een indruk kregen van het kunnen van het toestel. Wat een verschil met onze vorige tv, waarbij het geluid in vergelijking hiermee echt niks meer voorstelt! Wat deze tv bereikt met de ingebouwde speakers (in het scherm), lukt een andere tv alleen met losse boxjes. Het geluid is fenomenaal en je hebt al echt de ervaring van surround zonder extra geluidsboxen!

Naast geluid blinkt deze televisie ook uit op het gebied van het scherm en de kleuren. De reden dat wij bewust voor OLED kiezen is dat in onze kamer vooral s avonds als de tv aangaat veel zonlicht binnenkomt. Dit weerkaatst op de muren en daarmee ook op het tv-scherm. Met onze vorige tv betekende dit dat alle gordijnen dicht moesten en dan was het redelijk te zien. We waren dus enorm benieuwd naar het verschil tussen ons voormalige LED scherm en dit OLED scherm.
Omdat het scherm zich aanpast naar de omgeving hadden we hier goede hoop op, en ja, er is zéker veel verschil te zien! Het is niet zo dat alle reflectie weg is als er heel veel licht in de kamer is, maar zeker vanaf recht voor de tv is het beeld goed te zien! Ook viel ons op dat s avonds de (schemer-)lampen niet meer reflecteerden in het scherm, iets wat bij de vorige tv wel het geval was. Dit zorgt er voor dat je zéker donkere scènes veel beter kunt volgen en je veel meer meegenomen wordt in het beeld en de film ervaring veel beter uitkomt!

Wat ook prettig is, is dat onze Apple TV niet meer nodig is en we alles kunnen casten naar deze tv zonder extra kabeltjes of apparatuur! Hoe minder kabels hoe beter! 😉

Het beeld in stand by stand is zelf in te stellen naar eigen foto’s of één van de collecties die beschikbaar zijn. Voorheen had ik een hekel aan de stand-by bubbels van onze tv, nu kijk ik met plezier naar de mooie foto’s die langskomen als bijvoorbeeld spotify of radio aanstaat.

1 van de redenen dat we voor een nieuw model tv wilden gaan was dat de vorige TV wat update problemen gaf. Niet alle apps waren meer beschikbaar en soms viel de tv plots uit. Met dit model zijn alle apps zoals NLziet, disney+ en natuurlijk wel gewoon beschikbaar, het menu is overzichtelijk en alle apps en instellingen gemakkelijk te vinden.

We zijn na 1 week al enorm tevreden gebruikers van deze TV!

Pluspunten

• Perfect geluid, geen boxjes meer nodig
  • Weinig tot geen reflectie op het scherm!