De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fossil FTW4061 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

Dwk1980 16-01-2022

complete smartwatch

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Wat een prachtig horloge om te zien! Niet te groot en past ook goed om de wat dunnere pols. De kast is in tegenstelling tot de gemiddelde smartwatch niet te groot waardoor hij als een echt horloge overkomt. Het scherm werkt soepel bij elke aanraking en is kraakhelder. Zwart is echt zwart. De wijzerplaten zijn gemakkelijk te veranderen en hierdoor kun je hem aan je kledingstijl of aan de gelegenheid aanpassen. Je kan merken dat er een krachtige processor in zit je scrolt gemakkelijk door de menu's of opent een app of functie in een handomdraai. Wat ik wel jammer vindt is dat je nog niet kan betalen met het horloge omdat Google Pay nog niet in NL werkt. Maar dat ligt niet aan het horloge. De accuduur is redelijk maar kan behoorlijk verlengd worden door de juiste instellingen.
Lees minder

Pluspunten

• bescheiden formaat maar toch compleet
  • verwisselbare wijzerplaten en bandjes
  • snel opladen

Minpunten

• accuduur

TimTim 10-01-2022

Aanrader

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Smartwatch fossil, een hele leuke smartwatch kun je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken.
Van de tijd lezen tot WhatsApp berichten lezen, sportactiviteiten bijhouden, het weer in zien en nog veel meer functies die je interessant vindt.
Met zijn mooie uitstraling past het vrijwel bij elke outfit die je draagt, licht in gewicht en compact, maar er is een klein nadeel "de batterij".
De batterij is echter vrij snel leeg bij intensief gebruik mocht je deze op spaarstand hebben gaat hij redelijk lang mee maar verwacht niet dat je er meer dan 2 dagen mee zal doen, hier hadden ze toch nog een betere optie voor morgen verzinnen.
Conclusie: fijne smartwatch die ik zou aanraden.

Pluspunten

• Uitstraling
  • Compact

Minpunten

• Accu duur

joojo 01-01-2022

Mooi smartwatch, die prettig aanvoelt om je pols.

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Ik vind deze smartwatch erg mooi qua uiterlijk. Strakke vormgeving, daar hou ik van. Enige nadeel is dat het horloge wat aan de grote kant is voor mijn pols. Ik vind deze mooier bij mijn vriend, hij heeft het horloge ook een tijd gedragen.
Opstarten en koppelen van apps werkt makkelijk. Ik vind het vooral prettig om mijn appberichten te checken en een app voor het joggen te gebruiken. Moet eerlijk zeggen dat ik verder weinig meerwaarde in een smartwatch zie, maar dat zegt meer over mij dan over deze fossil smartwatch. De accuduur valt me wel een beetje tegen. Het is echt nodig om deze iedere dag opnieuw op te laden (maar kan ook aan de wijze van gebruik liggen).
Voor mensen die op zoek zijn naar een mooie, betaalbare en comfortabele smartwatch is deze fossil smartwatch zeker een aanrader.

Pluspunten

• mooi design
  • voelt lekker aan om je pols

Minpunten

• gaat soms per ongeluk uit (verkeerde handbeweging)
  • accuduur

t**@b*********** 29-12-2021

Gemengde gevoelens...

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Op het eerste oog is het een mooi stukje techniek, mooie afwerking en ziet er degelijk uit. Vergeleken met mijn oude smartwatch is hij een stuk lichter, dunner en voelt de siliconen band prettig aan. De uitstraling van een klassiek horloge met de features van een modern horloge. Het eerste min puntje wat me opviel is dat dit horloge geen contactloos laden heeft. Ook vind in de laadtool wel erg eenvoudig waar concurenten een staande houder bieden met draadloos laden. maar als dat alles zou zijn zou ik daar vrede mee hebben. Na de eerste keer opstarten verwachte ik ondersteuning door de Fossil app echter was dit niet het geval. Het horloge is te bedienen met Google Wear OS wat ook wel weer logisch is. Na het verbinden had ik veel moeite nodig om mijn Google Fit account geactiveerd te krijgen en moest deze handeling vervolgens vaak herhalen voor andere functies. Eenmaal op gang... Accu leeg... oké, setup vraagt veel maar zoveel had ik niet verwacht. Eenmaal weer vol kon ik de setup afmaken. Na veel notificaties uit te zetten, scherm uit als ik niet kijk, andere achtergrondjes erop zetten, batterij schema op zuinig zetten en nog kon ik amper 1 dag volhouden met een lading. Er zit een slaap tracker op maar als ik die gebruik kan ik in de ochtend eerst weer laden om de dag vol te maken. Samengevat: PRO's: Mooi design, zit prettig, top display, werkt erg snel, lichtgewicht, ziet er goed uit. CON's: Batterij valt erg tegen, laadaansluiting niet van deze tijd.

Pluspunten

• snel
  • licht
  • dun
  • stijl
  • fijne siliconen band

Minpunten

• batterijduur

j**********@h********** 20-12-2021

Aanrader!

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Sinds een maand heb ik de Fossil Gen6. Mijn eerste smartwatch.
Het koppelen met mijn samsung telefoon ging vrij snel en is makkelijk, het instellen van de meeste apps ook. De eerste 3 dagen bleef ik nieuwe mogelijkheden ontdekken.
Het menu is enorm uitgebreid en de de keuzes om je horloge te personaliseren zijn enorm. Erg fijn.
De batterij gaat ruim een dag mee als je alles gebruikt, daarentegen laad hij supersnel op. Binnen een kleine 3 kwartier is het horloge weer volledig opgeladen.
Ik ben er erg blij mee en mis het als ik een dag mijn normale ouderwetse horloge om heb.

Pluspunten

• VEEL OPTIES
  • Personalisatie

Minpunten

• Batterijduur

t********@h********** 13-12-2021

Fijne smartwatch

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Horloge is eenvoudig te koppelen aan je telefoon, dit werkt echt heel makkelijk. mooie vormgeving en prettig bandje. Het was even uitzoeken om alle functies te ontdekken, maar na alles uitvoerig uitgezocht te hebben ben ik zeer tevreden. Het horloge heeft veel fijne functies, en werkt perfect. Het enige nadeel vind ik dat de accu vrij snel leeg gaat bij optimaal gebruik. Het voordeel is weer dat ie met een half uurtje weer opgeladen is. Maar als je 'm savonds aan de lading legt dan gaat ie op zich een volle dag mee.. de ingestelde meldingen zijn echt heel handig voor als je je telefoon even niet in de buurt hebt liggen, en apps en mails zijn zelfs op het horloge deels af te lezen. Ook zijn er heel veel wijzerplaten in te stellen zodat je het horloge helemaal naar je eigen wens kan personaliseren. Ik ben zeer tevreden over dit horloge, en zal 'm nog lang met veel plezier gebruiken.

Pluspunten

• Makkelijk in te stellen
  • Goede kwaliteit
  • Laad snel op

Minpunten

• Accu gaat snel leeg

PV91 03-12-2021

Een stap voorwaarts, maar niet premium

Geschreven voor: Fossil FTW4061

De Fossil FTW4061 Gen 6 smartwatch is ten opzichte van zijn voorgangers een flinke stap voorwaarts. De software draait soepel en werkt eenvoudig, de knoppen aan de zijkant voelen degelijk aan en ook het scherm zelf oogt helder. Vooral het gebruik van het horloge voor het lezen van meldingen en een snelle blik op de verschillende tegels werkt weer zoals het hoort; snel en vloeiend. Bij de Gen 5 viel dat nog wel eens tegen, waardoor ik merkte dat ik regelmatig gewoon mijn telefoon pakte om even mijn agenda te bekijken. Met de Gen 6 is dat niet langer nodig en werkt de smartwatch weer waarvoor het naar mijn mening voor is bedoeld: informatie sneller en eenvoudiger tot je nemen zonder telefoon.

Een belangrijk minpunt van het horloge is het scherm en dan met name de grootte van het display ten opzichte van de totale grootte van het horloge. Het display loopt niet netjes door tot de bezel waardoor er een zwarte rand van 2-3mm zichtbaar blijft. Met een zwarte wijzerplaat valt het niet erg op, maar met veel wijzerplaten vond ik het ronduit storend. Het benadrukt namelijk dat het een nep-horloge is. Het is zonde, want in deze tijd zijn er andere smartwatches die wat dit betreft beter zijn afgewerkt.

Wat betreft de oplaadsnelheid: dit is een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van voorgaande smartwatches, want binnen 30 minuten is het horloge van 30% tot 90-100% opgeladen. Met zo'n beetje alle functies ingeschakeld heb ik gemiddeld nog 30% na 24 uur over, waardoor het horloge dagelijks slechts 30 minuten hoeft te worden opgeladen. Het enige verbeterpunt op het gebied van opladen is het gemis voor draadloos opladen. Hierdoor is het nog altijd nodig om het speciale draadje mee te nemen als je bijvoorbeeld meerdere dagen op pad gaat.

Als laatste: een smartwatch blijft voor mij een leuke gadget. Het instellen van verschillende wijzerplaten, het bijhouden van het aantal stappen dat je zet op een dag, het snel tot je nemen van informatie (weer, agenda, etc.) en het beheren van je muziekspeler werkt allemaal prima. In hoeverre data van de fit-apps accuraat is is nog altijd de vraag. Met name de nieuwe zuurstofmeter lijkt een leuke toevoeging, maar wat doe je met de resultaten? Vrijwel niets, maar als gadget is het toch leuk dat het kan!

Pluspunten

• Software werkt vloeiend
  • Helder display
  • Snel opladen

Minpunten

• Zwarte rand rondom het display
  • Geen draadloos laden

Sanders 28-11-2021

Stoer smartwatch

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Deze smartwatch is zeker een aanrader. Het koppelen met een android telefoon gaat vrij soepel. Het horloge heeft voldoende mogelijkheden om hem te personaliseren. Zo kies je of je een digitale look of een analoge look wilt. Daarnaast zijn er verschillende schermen die je kunt toevoegen en/of verwijderen; denk aan weerbericht, stappen, timer, hartslag .... zelfs nieuwskoppen. Berichten (zoals Whatsapp) zijn duidelijk te lezen en makkelijk te beantwoorden. Het enige wat ik mis is een goede registratie van activiteiten. Ik had verwacht dat het meer sportwatch zou zijn. Ik zie dit niet als een mijn joint, maar als een verschil in verwachtingspatroon. De Google voice optie is absoluut een pluspunt. Het horloge voelt verder licht om de pols en ziet er verder stoer uit. Al met al een mooie smartwatch

• Duidelijk scherm

Minpunten

• Mist sportmogelijkheden

sanderbbb 28-11-2021

Een prachtige smartwatch met een paar verbeterpunten

Geschreven voor: Fossil FTW4061

De Fossil FTW4061 wordt meegeleverd met een usb-a laadkabel (zonder adapter) en silliconenbandje. Laatste heb ik meteen geswapt voor een nylon strap want dit vind ik persoonlijk fijner zitten en een robuustere uitstraling hebben.

De Fossil FTW4061 is een prachtige smartwatch met een helder en haarscherp oled scherm en snellere processor dan het model hiervoor, de Gen 5. Hij werkt heerlijk snel en de bediening vindt plaats via aanraking van het scherm en de 3 knoppen, waarbij de middelste tevens gedraaid kan worden om door het menu te scrollen. De logica van Wear Os 2 is snel onder de knie te krijgen. Je kunt kiezen voor een tour als het je niet duidelijk is. Jammer is wel dat Wear Os 3 nog niet geinstalleerd is, begin 2022 volgt als het goed is de update.

Verschillende apps en functionaliteiten bevinden zich standaard op de FTW4061 waaronder stappenteller, hartslag- en zuurstofmeter. De accuraatheid hiervan is moeilijk te zeggen. Soms werkt het ook pas bij een 2e of 3e poging en de stappenteller week op momenten een paar duizend af in vergelijking met die van mijn vriendin. Eerlijk gezegd heb ik deze functies niet nodig dus het maakt mij weinig uit, maar het is wel iets om over na te denken als je fervent sporter bent. Een app als spotify speelt trouwens geen muziek op het horloge af, hopelijk volgt een fix via een updare. Google home en maps werken prima op de Fossil. Ik ben een groot fan van de berichtenmelding en het bellen via de smartwatch. Deze zijn handig en cool. Whatsapp draait niet op smartwatches, in mijn ogen een gemistte kans.

Het grootste nadeel van deze smartwatch is helaas de accuduur. Met moeite haal je de avond als je hem 's ochtends hebt opgeladen. En dan staat het scherm op aanpasbare helderheid en gps uit. Veel check ik het horloge echt niet, maar ga er ongeveer vanuit dat kijken/2 minuten spelen gelijk staat aan 5% accuduur. De meegeleverde skins van Fossil vond ik een beetje saai, dus heb van Facer wat skins geinstalleerd. Ik merkte gelijk dat de ene skin erg veel invloed heeft op de batterijduur en de andere weer amper. Ik was soms in 3 uur tijd 50% van de accu 'kwijt' en weet nu dat dat hoogstwaarschijnlijk door bepaalde skin kwam. Dit is een kwestie van ontdekken.

Ja, de Fossil heeft wat nadelen, maar wat een heerlijk horloge is het toch. Ik ben horloge liefhebber, bezit meerdere horloges (waaronder Breitlings) maar merk toch dat de Fossil veel draagtijd krijgt. Heeft ie zijn flaws? Jazeker. Maar is hij cool? Absoluut!

Pluspunten

• Scherm
  • Snelheid

Minpunten

• Accuduur
  • Ontbreken wear os 3

paulusverhoeven 24-11-2021

Mooi comfortabel horloge met een beperkte accu

Geschreven voor: Fossil FTW4061

De uitstraling van de Fossil Gen 6 bevalt mij wel met de uitgesproken knoppen die makkelijker in te drukken zijn. De draaikroon wordt goed beschermd in is makkelijk te bedienen. Een fijne feature om door de menu's te navigeren op de smartwatch. Met de 1GB RAM-geheugen aanwezig, alsook 8GB aan opslag, werkt de telefoon soepel en is er voldoende ruimte op muziek op te slaan. Moet deze watch nog wel testen samen met een bluetooth headset. Het 1,28 inch AMOLED-display lijkt ziet er netjes uit en heeft een mooi contrast. Wat ik wel jammer vind is de rand om de scherm, had deze graag kleiner gezien en is nu wat storend bij sommige watch-faces. Ik gebruik meestal een digitale layout en dan is dit niet zo storend maar bij een analoge layout vindt ik deze te aanwezig. Vindt de aanwezigheid van de SpO2-sensor om de zuurstofsaturatie van je bloed te meten wel een grappige feature. De hartslagsensor werkt verder goed. Er is weinig software van Fossil zelf aanwezig, maar je kunt vertrouwen op de Google Fit-apps om je conditie bij te houden, al mis ik hier wel een stress meet app. Het batterij verbruik is wel een kritiekpunt. Bij 'normaal' gebruik houd deze nu bij mij ongeveer 1,5 dag vol (dag en nacht gebruik), wat toch wel een verschil is met mijn oude smartwatch en die van mijn vrouw, die makkelijk meerdere dagen meegaat. Misschien dat dit nog verbeterd met de update naar wearos 3 volgend jaar. Er is wel een positieve kant: de Fossil Gen 6 wordt geleverd met een nieuwe, snellere oplader die je smartwatch in minder dan een uur van nul naar honderd kan opladen. Nu ligt hij s'ochtends vaak even aan de lader wat dan weer voldoende is om deze vol te laden. Over het algemeen heeft de Fossil Gen 6 verschillende voordelen ten opzichte mijn andere horloge zoals de pasvorm en uiterlijk, maar door de beperkte levensduur van de batterij kan een min punt zijn voor sommige gebruikers. Als je de horloge s'avonds tijdens het slapen niet gebruikt en dan aan de lader legt is dit echter geen probleem. Voor mij had het scherm groter gemogen en de horloge ook iets en de rand om de scherm kleiner, maar tot nu toe erg tevreden met de horloge. Komende tijd meer apps ontdekken en watchfaces.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Comfort
  • Scherm

Minpunten

• Accu

J8091 23-11-2021

Fossil Gen 6

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Een heel fijne smartwatch, met een sportfunctie. Apps lopen soepel en snel en zijn ook makkelijk te installeren. De effectieve accuduur bij veel gebruik is ongeveer een dag. Maar met een half uurtje zit je batterij weer redelijk vol. Het horloge meet ook je zuurstofgehalte in je bloed net zoals je hartslag. Alleen bij hoge hartslagen ( vanaf 120 bpm) vind ik het onnauwkeurig worden in vergelijking met een borst hartslagmeter. GPS tracking doet het wel erg goed en is nauwkeurig.
Je kunt bellen met je horloge en die gesprekken zijn van hoge kwaliteit. Ook je muziekspelers zijn erg makkelijk te bedienen. Daarnaast zit het horloge prettig om de pols en is zeker niet te zwaar. Ook is het redelijk makkelijk om er andere polsbandjes bij te kopen en te installeren.
K ben erg tevreden met dit horloge, maar zoek je eigenlijk een sporthorloge dan zou ik het niet aanraden.

Pluspunten

• Duidelijk scherm
  • Snelle processor
  • Veel apps
  • Draagcomfort
  • Bediening is logisch

Minpunten

• Hartslagmeter
  • accuduur 1 dag

Ptr 22-11-2021

Super gaaf 'klokje'. Maar!

Geschreven voor: Fossil FTW4061

Ik heb deze Fossil Gen 6 mogen testen en enige tijd geleden heb ik deze thuisgesturud gekregen.
Was echt ontzettend nieuwsgierig en kon niet wachten om de smartwatch te gaan bewonderen.
De verpakking:
Het eerste wat mij opviel was de verpakking. Ik vond dit, gezien dat wat je krijgt aan watch en wat de prijs is, dat deze erg karig was. Een simpel doosje, doorzichtig dekseltje wat met plakband vastzat.
Dat viel tegen want dat maakt het geheel dat het er een stuk goedkoper uit ziet.
Maar ja, lekker belangrijk, dat is alleen de verpakking.
Eenmaal uitgepakt overtrof de smartwatch mijn verwachtingen wat betreft de 'looks'.
Ziet er strak en gelikt uit. Ik heb de zwarte Gen 6 met zwart bandje mogen uitproberen.
De inhoud van de verpakking is een oplader (zo 1 waar je je horloge oplegt) en een tweetal boekjes. Een soort snelstartgids en een uitgebreid boekje met gebruiksaanwijzingen.
En die heb ik echt wel nodig want ik ben een leek op het geboed van smartwatches.
Echter, geen nederlands in het boekje, dus terug in d edoos want daar kan ik niets mee. Wel gezocht op gebruiksaanwijzing via google maar helaas geen passend ekunnen vinden.
De test:
Oke, zoals eerder gezegd, gelikt klokje, zit lekker en staat, vind ik persoonlijk, wel erg gaaf.
Eerst eens volledig opgeladen en maar eens op ontdekkingstocht gegaan.
Wat ontzettend veel mogelijkheden, meer dan ik had verwacht en ik weet zeker dat ik niet alles ga gebruiken.
Enkele dingen, met mijn 'non kennis' van een smartwatch kunnen installeren en d eapp geinstalleerd op de telefoon.
Koppelen app en watch is kinderlijk eenvoudig. Gaaf dat je allemaal verschillende smoeltjes kan instellen. Dus heb je zin in analoog je tijd zien of digitaal dan kan dat in verschillende kleuren en verschillende interfaces. Ook zijn er mogelijkheden dat je vooral ziet wat je gaat doen (wandelen, hardlopen etc)
Er zijn met de app nog veel meer mogelijkheden om in te stellen maar ik heb ze niet allemaal geprobeerd.
Berichtjes van outlook, whatsapp en bv weer komen binne op je telefoon. Je kan hier op attent gemaakt worden door een geluid of trillen. Gekozen voor trillen. Leek me toch wat fijner als steeds dat gebliep aan je pols.
Al met al; Veel mogelijkheden, mooi, en snel reagerend via de touchscreen.

Maar!!Ja daar is de 'maar' uit de titel:
Het horloge heeft ook nadelen.
Ik persoonlijk vind het aflezen erg moeilijk en zelfs met een leesbril vind ik het bijna niet te lezen wat er op je horloge staat. De tijd trouwens wel. Trillen is erg vervelend.
Ik vind de accuduur beperkt 1 keer per 1 a 2 dagen opladen

Ik heb hem nu enige tijd in gebruik en het horloge heeft voor mij geen meerwaarde.
Ik wil/hoef niet alles bij te houden in mail, berichten en wat al nog meer. Ondanks dat alles supergoed werkt heb ik persoonlijk ook niet zoveel aan bv stappentellers, hartslagmetingen en dat je slaap inzichtelijk wordt gemaakt.

Als je helemaal 'into' smartwatches bent dan heb je hier wel een gaaf horloge aan met ontzettend veel mogelijkheden.