Panasonic DG Vario-Elmar 100-400mm F4.0-6.3 ASPH - Reviews

Objectiefbajonet
Micro Four Thirds
Filtermaat
72 mm

Beoordeling op basis van 1 review geschreven op Kieskeurig.nl.

jeavada 24-12-2016

telezoom

Ik gebruik al vele jaren met grote tevredenheid en veel plezier de Olympus E-M1 camera.
Voor het grotere telewerk gebruikte ik tot hiertoe een ouder 4/3 Olympus objectief 70-300 waarbij ik mij voortdurend ergerde aan de trage focusinstelling. Dit nieuwe objectief van Panasonic/Leica Vario-Elmar 100-400mm is op dit gebied zeker een verademing: steeds haarscherp en supersnel, zelfs met het grootste diafragma. Het zoombereik is groot (100-400 of 200-800 in vgl. met kleinbeeld). De optische stabilisatie werkt meer dan voortreffelijk, alleen spijtig dat deze niet kan gebruikt worden in combinatie met het ISIS systeem van Olympus zoals wel mogelijk is met het recente M43 300mm objectief van Olympus.
Een gewicht van 1,5 kg voor een dergelijke camera met zoom valt al bij al nogal mee zeker in vergelijking met gelijkaardige opstellingen.
De lens is stof en spatwaterdicht, dit is eveneens belangrijk als je in onze contreien al eens in de natuur gaat fotograferen; uiteraard moet je dan ook een camera hebben die over dezelfde eigenschappen beschikt.
Echte minpunten heb ik niet gevonden; mogelijk vind je, zoals door sommigen beschreven, de zoominstelling iets te stijfjes maar mogelijk verbetert dit met het gebruik.

Pluspunten

• optisch zeer goed
  • stof en spatwaterdicht
  • zeer snelle focus
  • groot zoombereik

Minpunten

• zoominstelling nogal stroef