Bosch 0 600 849 H00

• Test panel 8.4 apr 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch 0 600 849 H00 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Robbert van Spronsen 24-04-2020

Lichte maar toch sterke hegtrimmer!

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

Ik had een tijdje terug besloten om een snoerloze snijder te kopen, maar ik heb altijd twijfels gehad over het batterijvermogen en de capaciteit. Met deze heggenschaar werden de twijfels die ik had over de batterij ongegrond gebleken toen ik het eenmaal gebruikte. Het verwijderen van een snoer bij het gebruik geeft je echt vrijheid om te bewegen en te werken zoals je wilt - niet alleen op één plek blijven, tussendoor verplaatsen en doorgaan, en dan teruggaan als je besluit dat je wat stukjes hebt gemist. Maar de echte test was de mix van verschillende planten die deel uitmaken van de heg. Ik was bang dat het niet zo goed zou werken, of het met de beschikbare kracht er doorheen zou komen. Maar het gaat prima zo blijkt.

Ik heb slechts één mogelijk issue wat ik kan melden, en het is er een dat niet voor iedereen van toepassing is, omdat niet iedereen een heg heeft die op sommige plaatsen boven hun hoofd torent en moeilijker te bereiken is dan de andere. Om de trimmer te activeren, moet je beide schakelaars tegelijk ingedrukt houden. Dit is niet ongebruikelijk en is een vrij standaard veiligheidsfunctie. Maar een van de schakelaars, die aan de voorkant, heeft de neiging om een beetje in zijn behuizing te schommelen. Dus als je hem in het midden knijpt is dat prima, maar als je meer naar links of rechts knijpt, wordt hij niet geactiveerd. Dat is natuurlijk geen probleem als je de tool gebruikt zoals het hoort. Natuurlijk kan ik de fabrikant daar niet echt de schuld van geven, maar ik wil het benoemd hebben.

De trimmer was in gebruik snel, gaf goed feedback en de trimmers zijn scherp (dus wees voorzichtig). De trimmer is van metaal dat het snijden vergemakkelijkt. Gemakkelijk op te bergen omdat er geen kabels nodig zijn. Ik kan verder echt niets negatiefs vinden! Dat is een primeur voor mij! Aanrader voor iedereen die een eenvoudige, gemakkelijk te gebruiken heggenschaar nodig heeft voor licht tuingebruik. Algehele samenvatting echter? Het is een heel behoorlijk stuk uitrusting.

Pluspunten

• Licht
  • Robuust
  • Scherpe 'messen'
  • Draadloos
  • Batterij is ook voor andere Bosch producten

Bladep 22-04-2020

Vrijheid++

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

Het grootste voordeel van de Bosch EasyHedgeCut is toch wel de vrijheid.
Eenvoudig de accu erin en aan de slag zonder dat je iedere keer in de gaten moet houden waar de stroomkabel zit. Tegelijk ook geen verlengkabels leggen en die opruimen dus de tijdsbesparing is vanzelfsprekend.

Gewicht:
Accu heggenschaar tegen de benzine en elektrische. Voordelen van beide mogelijkheden.
Het gewicht van een elektrische maar met de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt van de benzine heggenschaar.

De accu heeft voldoende power om behoorlijk wat meters te snoeien voordat je begint te merken dat die leeg begint te raken, mooi moment om even pauze te nemen en tegelijk snel in de oplader en daarna kan je gewoon verder.

Nadeel.
Uiteraard is er altijd wel iets, voor mijzelf was dit de stabilisatie handvat, is vond deze te klein en tegelijk niet zo degelijk gemaakt als de rest van het apparaat. Aan de binnenzijde is het handvat voor de helft "hol" waardoor het een "goedkoop" gevoel krijgt. Maar na het aantrekken van handschoenen is dat probleem vanzelf weer opgelost.

Prijs kwaliteit verhouding.
Ik vind hem prima, je krijgt veel “machine” voor een niet te hoog prijsje.

Samenvattend:
Dit gaat de nieuwe standaard worden van heggen snoeien. Ik zie op dit moment niet meer de meerwaarde van elektrische of benzine heggenscharen tegenover deze Bosch EasyHedgeCut

Pluspunten

• Vrijheid
  • Prijs/kwaliteit
  • Nieuwe standaard van heggensnoeien.
  • Sterk genoeg

Minpunten

• 2e handvat voelt beetje goedkoop

Susanna Hilberdink 22-04-2020

Fantastisch lichtgewicht heggenschaar!

Mijn 1e indruk
De verpakking:
Bij de ontvangst van het product vielen mij direct 2 dingen op. De degelijke verpakking en het absolute lichtgewicht. Alvorens de verpakking te openen, was ik haast in de veronderstelling dat de inhoud niet compleet zou zijn, vanwege het lichte gewicht.
Bij het openen van de verpakking was ik hierdoor direct al aangenaam verrast, het product bleek gelukkig volledig en compleet in de verpakking te zitten.

Het product:
Mijn 1e indruk van het product zelf was dat dit enigszins van mindere kwaliteit oogt. Maar dit komt mogelijk door de enigszins wat matte kleurstelling.
De heggenschaar zelf is écht een mega lichtgewicht apparaat. En ook hierdoor gaat de gedachte direct uit naar een ietwat mindere kwaliteit.
Dan valt het direct op dat het apparaat maar 1 accu bijgeleverd heeft. Dit is dan ook direct een eerste minpunt met name voor de mensen met een grotere tuin met vele snoei werkzaamheden.

De accu:
De accu heeft een redelijke oplaadtijd wat het toch iets onhandig maakt indien je een grotere tuin hebt.
Waardoor je toch ook een 2e accu wel zult missen. Hier staat wel tegenover dat de accu wel een behoorlijke accuduur heeft en dit zal voor mensen met een gemiddelde tuin absoluut ruim voldoende zijn.

Het (eerste) gebruik:
Wederom valt toch als eerste weer het lichtgewicht enorm op. Zeker voor mij als vrouw, is dit écht absoluut een groot pluspunt!
Wij hebben bij het testen verschillende haagsoorten gesnoeid zoals onder andere de buxus, een ligusterhaag en onze laurierhaag. Zeker met deze laatste haag heb ik persoonlijk altijd het meeste moeite, aangezien de takken vaak toch wat dikker zijn en de haag hoger is.
Maar wauw, wat gaat deze heggenschaar hier gemakkelijk doorheen en ook kost het met deze heggenschaar vanwege het lage gewicht, geen enkele moeite om bovenhands te werken.
Wederom een groot pluspunt is het werken zonder snoer! Geen lange verlengkabels en haspels meer, maar nee gewoon een volle accu erin en je kunt direct van start.

Concreet samengevat:
Deze heggenschaar maakt de snoei werkzaamheden sneller, veiliger en absoluut minder belastend voor je lichaam! Dus al met al een fantastisch apparaat en daarmee een absolute aanrader!

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Snoerloos
  • Lange accuduur
  • Redelijk lang snijblad
  • Krachtig genoeg, ook voor dikkere takken

Minpunten

• Maar 1 accu bijgeleverd
  • Redelijke lange laadtijd
  • Kleurstelling

Floor 20-04-2020

Accu power & groot gebruiksgemak

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

De Bosch elektrische heggenschaar op accu komt in een prima doos, zonder onnodig verpakkingsmateriaal. In de handleiding wordt aangeraden voor het eerste gebruik de accu volledig op te laden. Dat de accu ook op de andere Bosch machines te gebruiken is, lijkt mij erg handig. Wel duurt het opladen van een lege accu maar liefst 2 uur. Helaas is er geen indicatie lampje op de accu om te zien hoe vol deze nog is tijdens het snoeien.

De heggenschaar is niet groot en makkelijk hanteerbaar. Weegt maar een paar kilo en past makkelijk in een kast. De bescherming om de zaagbladen vind ik er iets goedkoop uitzien, maar ‘t doet z’n werk.
De taxushaag krijgt als eerste een snoeibeurt. We hebben heel wat meters heg hier in de tuin staan, dus ik kan mijn lol op. De Bosch heggenschaar gaat pas aan nadat beide handvatten ingeknepen worden, wat de veiligheid enorm verhoogd, aangezien het apparaat eigenlijk geen andere delen heeft om ‘m vast te houden. Wat mij tegenvalt is dat ik, met mijn wat kleinere vrouwenhanden, best hard moet knijpen in de handvatten. Anders gaat die beveiliging aan en valt meteen de motor stil.

Tijdens het gebruik valt meteen op dat er weinig lawaai is. Moeiteloos snijdt hij door de takken, zowel de jonge scheuten, als de stugge oude takken. Ook het snoerloos werken is erg prettig. Verder gaan de snoeibewegingen soepel en de accu houdt het lang vol. Zo lang zelfs dat ik ‘m niet leeg krijg na ruim een uur, maar moe ben ik wel! De accu heeft van mij gewonnen.

De keer erop is de beukenhaag aan de beurt. Deze heeft in dit seizoen nog alleen oude, dorre takken waar de accu heggenschaar zich karig doorheen hapt. Door de snelheid waarmee de snoeibladen schuiven, schudden de takjes nauwelijks. Hierdoor is de snede niet grof en wordt het een net geheel. Pas bij een echte dikkere tak stoppen de snoeibladen er even mee. Takje verwijderen en door!
Pas na totaal ongeveer 2 uur snoeien is de accu toe aan een oplaadbeurt.

Samenvattend vind ik het een prettige, lichtgewichte heggenschaar. Ik had niet verwacht dat snoerloos zó fijn zou werken! Weinig lawaai, en een krachtige accu met lange werkduur. Het valt mij wel zwaar dat mijn handen en onderarmen echt moe worden van het knijpen in de handvatten.

Pluspunten

• weinig lawaai
  • krachtige accu
  • goed snoeiresultaat

Minpunten

• hard knijpen in handvatten

Freek 18-04-2020

Fantastische heggenschaar met top batterij!

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

Gestart met unboxing van de heggenschaar. Zit degelijk verpakt met een oplader en een batterij er bij. Heggenschaar is licht zonder de batterij, de batterij is ook niet zwaar en dus ook gezamenlijk zeer goed te "tillen".

Ik heb de heggenschaar getest op een naaldheg én een loof heg. Beide heggen snoeit de schaar met gemak. Het is serieus alsof je met een warm mes door de boter heen glijdt. Ik heb de heggen achter elkaar door gesnoeid en ben dus ruim 1 uur aan het snoeien geweest. Tussendoor de batterij NIET op hoeven laden. Bij de echt dikkere takken loopt de schaar (m.i. logisch) vast maar komt niet klem te zitten. Je kunt hem dan dus eenvoudig weer verwijderen en verder snoeien.

Wat me ook op valt is dat de heggenschaar een prettige balans kent. Het bovenhandvat als het achterhandvat zijn zo vorm gegeven én uit elkaar geplaatst dat dit de schaar prettig hanteerbaar maakt.

Na gebruik de schaar met een vegertje schoon geveegd en daarna weer de hoes over het "mes gedeelte" heen geschoven.

Al met al een hele prettige heggenschaar die ik zéker aanbeveel.

Pluspunten

• (licht) gewicht
  • goede balans
  • scherp snoeimes
  • batterijduur

Minpunten

• Standaard maar met 1 batterij geleverd

MarjanPL 18-04-2020

Erg fijn in gebruik deze Bosch heggenschaar!

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

Bij het uitpakken van de heggenschaar dacht ik eerst wat een vreselijk licht apparaat...dat kan vast geen goed teken zijn. Maar niets is minder waar. Na het opladen van de accu meteen aan de laurierhaag begonnen...als boter gaat hij door de heg heen. Ook de dikkere takken waren geen enkel probleem. Over de accu heb ik ook geen klachten. Al ons snoeiwerk kon op deze ene accu. Echt heel fijn dat je zonder tussendoor op te hoeven laden al je hagen en struiken kunt snoeien ( nu heeft dat natuurlijk ook gewoon te maken met de grote van je tuin ;-) maar in ons geval dus geen probleem).

Pluspunten

• Licht
  • draadloos
  • Accuduur

Tim Aarsen 17-04-2020

Degelijke machine

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

Ik heb de heggeschaar twee weken mogen testen. Helaas niet op alle hagen omdat het groeiseizoen nog niet is begonnen. Op onze laulier en buxushaagjes heb ik de heggenschaar echter wel kunnen uitproberen.
Allereerst iets over de verpakking: de heggeschaar zit volledig in karton verpakt. Daar ben ik blij mee. Gelukkig geen onmogelijke piepschuimen kollossen die alleen in de grijze kliko gepropt moeten worden. Dat doet Bosch goed!
Dan het apparaat zelf. De kleur is mat donker groen. In eerste instantie komt de behuizing iets wat goedkoop over maar dat blijkt in de praktijk wel mee te vallen. Mogelijk komt dat door de matte finish van het plastic. Wat me opvalt is de lader; bij de accu boormachines is dat een behoorlijk groot en degelijke kast maar bij deze heggeschaar is het een adapter en een kleine plastic plaatje wat je als het ware over de accu heen schuift. Het werkt maar ik had daarbij wat meer veracht van Bosch. Het laden duurt in verhouding ook best lang; 2 uur. Zeker gezien het feit dat er maar 1 accu bij zit is dat best langzaam. Een snellader zou dus wel prettig zijn geweest. Voor een grotere tuin is een extra accu aan te raden. Zo kun je met een accu aan de slag terwijl er eentje op laad en kom je dus nooit zonder stroom te zitten.
Dan het gebruik. De machine is al met al niet zwaar; zo’n 2,5 kg dus voor lang snoeiwerk is het goed te doen. Veel lawaai maakt het ook niet dus gehoorbescherming is niet nodig. Het snoeien van de buxus geen prima. Ik kreeg een mooi egaal resultaat. De laulier had de bosch het wat moeilijk mee maar dat is ook niet gek. De takken zijn soms wel 2 cm in doorsnede en dat is net wat te gek voor deze heggeschaar. Tot een cm gaat het prima maar daarboven is het lastiger. De takken worden dan ook niet mooi afgesneden. Met het snoeien van de laulier (10 m lang, 3 m hoog en 2 m breed) was de accu leeg. Ook niet gek want dat is behoorlijk wat. Fijn dat er een 2 ah accu bij zit. Dat is mooi qua capaciteit en ik denk dat de meeste mensen hier voldoende aan hebben. Voor onze tuin, met alle hagen is of een 2de accu nodig of eentje van 4 ah. Al met al een fijne machine.

Pluspunten

• sterke accu
  • degelijk
  • sterk
  • stil
  • verpakking volledig karton, geen piepschuim

Minpunten

• acculader; snellader was fijner geweest
  • vormgeving/kleur wat 'saai'
  • een extra accu was fijn geweest

M. Redelijkheid 16-04-2020

Lichtgewicht voor licht gebruik

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

Wij hebben een grote tuin met veel hagen.
Ik was daarom ook erg enthousiast toen ik deze heggenschaar kon testen.
In de weken dat ik hem in bezit had heb ik hem ook vergeleken met andere heggenscharen.

Accu:
Wat ontzettend prettig is aan deze heggenschaar is dat het een heggenschaar is op accu.
Dit betekend geen last van het snoer wat in de weg zit en dus veel bewegingsvrijheid.
Ondanks de lichte kleine accu gaat deze toch ontzettend lang mee!
Pas na ruim 1,5 uur intensief gebruik stopt de heggenschaar bij weerstand van dikkere takken.
Een voordeel is dat wanneer je meerdere apparaten hebt van dit merk je de accu's onderling kunt wisselen.
Als je echt lang achter elkaar wilt werken is het aan te raden een 2e accu aanschaffen omdat je anders lang moet wachten (120 min.) totdat je weer verder kunt.
Jammer is dat er geen indicatielampje op de accu zit welke aangeeft hoe vol de accu is.

Blad heggenschaar:
Deze heggenschaar is geschikt voor takken tot 15mm, dit is prima voor de wat fijnere hagen.
Wanneer je grovere hagen hebt, zoals een coniferenhaag merk je dat dit meer moeite kost, zeker wanneer je wat grondiger wilt snoeien.
Ook wanneer er takjes op het blad vallen en er dus zwaarder gewicht op het blad komt, merk je dat hij er moeite mee heeft.
De lengte van het blad is zeer geschikt voor de wat kleinere hagen, maar wanneer je echt hoge en grote hagen hebt heb je minder bereik en krijg je een minder strak resultaat.
Voor kleinere hagen met fijner blad (bijv. buxus/ liguster) is deze lengte juist wel weer erg prettig omdat het hem handzamer en preciezer maakt.

Vormgeving/ gebruiksgemak:
De heggenschaar ligt goed in de hand en is ergonomisch vormgegeven en gebruiksvriendelijk.
Wel mist hij een extra vergrendeling (aan/uit knop) die de professionele apparaten vaak wel hebben.
De body is van kunststof en oogt wat goedkoop.
Het is een licht apparaat en dus goed hanteerbaar.

Conclusie:
Prijs kwaliteitsverhouding is goed, belangrijk is om goed te kijken waar je deze heggenschaar voor wilt gebruiken.
Aan te bevelen zijn de kleine tot middelgrote hagen, grote hagen zijn wat minder geschikt.

Pluspunten

• accuduur
  • snoerloos
  • gewicht
  • prijs/ kwaliteit

Minpunten

• accu laadtijd
  • bladlengte (bij grotere hagen)
  • geen indicatielampje op accu

Ruud Overes 16-04-2020

Prettig in de hand, lang gebruik accu

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

Ik heb de Bosch heggenschaar 2 weken getest. Ik heb diverse hagen op mijn terrein, variërend van beuk tot braam.
Ik heb de heggenschaar als zeer prettig in het gebruik ervaren. Licht en prettig in diverse richtingen te bewegen. Daarbij zijn zelfs de dikkere bramentakken geen enkel probleem. Ook opschoot van jonge boompjes, maakt de heggenschaar korte metten mee.
De accu gaat lang mee, ik heb mijn langste sessie ongeveer 2,5 uur gewerkt, en merkte nog niet dat de accu minder werd. Daarbij heb ik zowel haagbeuk, braam, lijsterbes als allerlei andere struiken/boompjes gesnoeid.
Ik miste wel een indicatie systeem, om te kunnen zien hoe vol de accu nog is. Dit is zeker handig als je de heggenschaar een paar keer kort hebt gebruikt.
Verder voelt de heggenschaar licht aan, maar verwacht geen top professionele constructie kwaliteit. Mijn oude Bosch heggenschaar met snoer, gaat in ieder geval wel al jaren mee.
De messen zijn van een prettige lengte, zodat je mooie lange banen kunt maken, maar klein genoeg om ook te kunnen trimmen.
Het opladen van de accu gaat ook simpel. Dit keer geen enorm laadapparaat, maar een eenvoudige kleine adapter.
Geluid van de heggenschaar is prima, zeker als je een motorheggenschaar gewend ben. Ik ga zeker overstappen.
Zeker een fijn apparaat voor de normale tot grotere tuin met heggen.

Pluspunten

• licht
  • lange accuduur
  • handelbaar
  • lengte messen

Minpunten

• ontbreken accu capaciteit indicator

Luuk 06-04-2020

Prima accu heggenschaar

Geschreven voor: Bosch 0 600 849 H00

Ik heb dit product mogen testen op onze taxushaag van +/- 10 meter breed en 3 meter hoog. Een hels karwei om te doen met een reguliere manuele heggenschaar. Ik heb nooit geïnvesteerd in een elektrische heggenschaar want de reguliere heggenschaar voldeed nog naar mijn idee. Hieronder laat ik weten hoe ik dit product heb ervaren.

Algemeen:
De Bosch EasyHedgeCut 18-45 is een elektrische heggenschaar met een bladlengte van 45 cm. Bosch heeft haar producten ingedeeld in de categorieën Easy, Universal en Advanced. De Easy variant is de “thuis” variant voor eenvoudige heggen. De Universal en Advanced zijn voor het grotere en professionelere snoeiwerk. Je kunt het apparaat aanschaffen met of zonder het accupakket. Dit kan als je reeds in het bezit bent van een 18 volt accu uit het Bosch Power for All Accusysteem hebt. Dit kan aanzienlijk schelen in de aanschafkosten van het apparaat.

Algemene beschouwing:
De Bosch EasyHedgeCut 18-45 kan takken met een diameter van 1,5 cm aan. Mocht hij moeite met een tak hebben dan lost het apparaat dit zelf op door een antiblokkeersysteem. Een intelligente chip merkt dit op en veranderd van richting net zolang tot hij de tak doorheeft. De 18 volts accu zou voldoende moeten zijn voor +/- 110 m2 aan heg en binnen 65 minuten weer opgeladen moeten zijn.

Qua gewicht hij weegt 2.3 kilogram en ligt lekker comfortabel in de hand. Bedieningswijze is volgens mij per direct duidelijk. Er zit een beveiliging op, namelijk een aan en uit schakelaar en een inschakelblokkering. Zonder dat deze laatste is ingedrukt weigert het apparaat. Je moet dus altijd met beide handen werken. Ik vind de inschakelblokkering voor de veiligheid noodzakelijk, echter voelt dit ten opzichte van het apparaat als een goedkoper onderdeel. Er zit veel speling in de blokkering, vooral van de zijkanten

Gebruik:
Het apparaat is prettig in gebruik, hij gaat zonder moeite door de taxushaag. Ook met dikkere takken heeft hij geen moeite. Het gewicht en de trillingen en geluid vallen mij heel erg mee en wat heerlijk is het om geen rekening te hoeven houden met snoeren! Dit maakt het werk heel makkelijk. De speling in de inschakelblokkering blijft mijn inziens goedkoop aanvoelen. De accu heeft het de hele heg vol gehouden wat ik erg netjes vind.
Al met al een prettig en degelijk apparaat. Heel makkelijk in gebruik en ik zie echt voordelen met het uitwisselbare 18 volts accu systeem!

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Uitwisselbare accu
  • Gewicht

Minpunten

• Speling in de inschakelblokkering