Sparta Regular E (heren/2016) grijs - Reviews

Plaatsing motor
voorwiel
Uitvoering
heren

Beoordeling op basis van 1 review

glamourboy 15-09-2016 Product paar weken in bezit

Simpel en goed

Superfijne fiets, lekker eenvoudig zonder zinloze voorzieningen. Degelijk gebouwd met goede materialen.
Fietst heerlijk en voelt stevig aan door het stijve frame.
Geen handmatig verstelbaar stuur of andere dure contructies die je toch niet gebruikt.
Geen ingewikkeld gemonteerd zadel met uitgebreide verstelmogelijkheden, maar gewoon ouderwets geklemd op een zadelpen.

Omdat ik in de Limburgse heuvels fiets, wilde ik een fiets zonder vering.
De meeste mensen realiseren zich namelijk niet dat er door de vering bewegingsenergie verloren gaat en je dus harder moet trappen !
De veren en dempers absorberen namelijk de bewegingsenergie en zetten deze om in warmte.
Als je alleen maar vlakke trajecten rijdt, valt het wel mee, maar als je moet aanzetten op een heuvel merk je het verschil wel degelijk.
Bovendien gaan verende constructies na verloop van jaren stroever en krijgen ze speling. Dit weet ik weer uit eigen ervaring met mijn oude Gazelle.
Keerzijde is, dat deze Sparta voorzien is van een 3-versnellingsnaaf die iets meer wrijvingsverliezen kent dan een derailleurversnelling, maar daar staat weer tegenover dat er minder onderhoud noodzakelijk is door de gesloten kettingkast.
In plaats van een draaiknop bij het handvat had ik liever een aparte hendel gehad voor de bediening van de versnellingen. Nu gebeurt het wel eens dat er onbedoeld een andere versnelling ingeschakeld wordt.

De ondersteuning van de voorwielmotor is prima en komt er heel geleidelijk bij.
De motor is wel te horen tijdens het fietsen, maar dit is een zoemgeluid wat niet storend is.
Als de ondersteuning uitgeschakeld is, heeft de motor een vrijloop zodat je gewoon kunt fietsen. Dit schijnen niet alle e-bikes te hebben, je voelt dan toch nog lichte weerstand zodat je harder moet trappen. Maar de Sparta heeft daar dus geen last van.
Ik lees wel eens dat een voorwielmotor duidelijk voelbaar is in de wegligging, maar dat kan ik niet zeggen. Als ik niet wist dat de motor vóór zat, zou ik het niet gemerkt hebben. Het voelt allemaal heel natuurlijk en evenwichtig aan, niks mis mee.

Ik heb gekozen voor de grotere accu (400Wh).
Hiermee haal ik 50-60 km. Ik heb dan 90% op stand 3 (deze staat standaard aan als de ondersteuning ingeschakeld wordt) en 10% op stand 5 (de hoogste) gereden.
Het ontladen gaat niet helemaal gelijkmatig. Als de accu vol is, duurt het vrij lang voordat het eerste en 2e streepje uit gaat, maar de resterende 3 gaan een stuk sneller. Als je dit weet, maakt het natuurlijk niet uit.
Het opladen duurt 5-6 uur.

De remmen (roller brakes) voldoen prima, al kwamen er de eerste 100km wel akelige schuurgeluiden uit alsof er zand in zat. Kennelijk moeten deze ook inlopen, want het geluid is nu nagenoeg weg.
Wel belangrijk bij roller brakes is dat ze periodiek van (speciaal !) vet worden voorzien. Dit is een klein nadeel, maar er staat tegenover dat ze, mits correct onderhouden, wel een fietsleven mee moeten kunnen.

De verlichting is prima en werkt op aparte batterijtjes. Wel moet je voor- en achterlicht apart met schakelaartjes op de lampen bedienen. Je moet om het achterlicht aan te zetten dus wel afstappen. Bij duurdere modellen kan dit vanaf het stuur.

Nog een punt waaraan je ziet dat het een instapmodel is, is het feit dat er op het stuur alleen een simpel bedieningskastje zit met aan-uit schakelaar, instelling ondersteuning (5 stappen) en accu indicator.
Voor een uitgebreider display met o.a. snelheidsmeter, km-teller, resterende afstand en licht aan-uit indicatie moet je wederom bij de duurdere modellen zijn.
Het bedieningspaneeltje zelf is niet afneembaar.
Nadeel is wel, dat in het schemer/donker de lampjes op het display veel te fel zijn. Dit is wel een beetje een misser want het is echt storend, vind ik. Om dit op te lossen heb ik ze afgeplakt zodat ze niet constant de aandacht trekken.

Bij de fiets krijg je een duidelijke en uitgebreide handleiding.
2 aparte boekjes, een voor de fiets zelf en een voor het electrisch gedeelte.
Al met al ben ik tevreden met deze fiets. Hij doet wat hij moet doen: fijn fietsen met de mogelijkheid voor ondersteuning zonder overbodige luxe.
Mensen die meer luxe en uitgebreidere mogelijkheden willen, zullen meer (soms zelfs meer dan het dubbele) moeten uitgeven.
Voor mij biedt deze fiets voldoende.
Wat betreft betrouwbaarheid en degelijkheid kan ik nog weinig zeggen omdat ik de fiets pas een paar weken heb.
Maar de eerste indruk is in ieder geval goed.
De toekomst zal het uitwijzen !

Pluspunten

• Goede prijs
  • Stijf frame
  • Geen zinloze opties
  • Soepele ondersteuning

Minpunten

• Display licht te fel
  • Maar 3 versnellingen