LG OLED55C16LA 2021 - Reviews

• Test panel 8,9 mei 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 57 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

8,9

Nathalie 16-05-2021

Perfecte Gaming TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

De OLED TV’s staan erom bekend dat ze bij de top behoren op het vlak van gaming TV’s. Ik heb gedurende deze testperiode me dan ook vooral op het gaming aspect toegespitst.

Ik ben zelf in het bezit van zijn 3 jaar ouder broertje en heb dus al wat ervaring met LG. De beeldkwaliteit is er dan ook op vooruit gegaan met zeer warme en intense kleuren. De beelden zijn haarscherp in 4K en zwart is bij deze LG ook effectief zwart. Het enige nadeel waar ik tijdens het gamen dan wel op bots, is dat het beeld bij een meer donkere game zeer moeilijk te zien is wanneer je deze overdag speelt in een zeer lichte ruimte. Wanneer je echter in een donkere kamer speelt, ervaar je geen problemen.

Wat deze TV ook zo bijzonder maakt is dat, eender vanuit welke hoek je kijkt naar de TV, het beeld niet vervormt, ook niet als je vlak naast de TV staat.
Het design geeft niet veel verschil met zijn 3 jaar oudere broer alhoewel ik wel heb moeten wennen aan de witte achterkant. Het geeft wel als voordeel dat ik beduidend meer licht in de ruimte had doordat de witte achterkant het licht weerkaatste terwijl bij de oudere versies de zwarte achterkant het licht gewoon absorbeert.

Het geluid is misschien 1 van de aspecten waar LG wat minder in scoort. Het geluid is zeker degelijk, zelfs goed te noemen. Maar als je naast een prachtig beeld, ook graag het optimale uit het geluid wil halen, zal een soundbar een goede oplossing zijn. Voor de modale kijker of de gamer die vooral een hoofdtelefoon gebruikt, is de ingebouwde speaker ruimschoots voldoende en biedt deze naast het standaard geluid, ook nog enkele andere modi zoals AI geluid, bioscoop, sport, Heldere Stem Pro, muziek en Game Optimizer.

Deze LG werkt met een nieuw type afstandsbediening (magic remote) die gebruiksvriendelijk is, de stembesturing liep wat stroever bij mij maar dit zal eerder aan mijn accent liggen. Samen met de magic remote is er ook een aangepast platform, de webOS 6.0 ThinQ AI. Het nieuwe home-menu is even wennen maar na een 2-tal weken had ik het al aardig onder de knie. Al de bekendste streamingdiensten zijn hierin opgenomen: Netflix, Youtube, Disney+, Apple TV, Prime Video, Spotify. Je kan daarnaast ook je eigen toestellen ermee verbinden. Het menu is zeer duidelijk en gebruiksvriendelijk en geeft wat meer uitleg bij elk onderdeel. Op deze manier hoef je niet telkens de gebruiksaanwijzing erbij te nemen als je iets wil aanpassen.

Net zoals bij de oudere versies, heb je terug de keuze tussen verschillende beelmodi. Een nieuwe voor de gamers onder ons, is de Game Optimizer die je nog kan aanpassen naar eigen wens.
Voor de gamers is deze TV trouwens het neusje van de zalm. Met 4 2.1 HDMI-uitgangen en 120 Hz speel je zonder probleem al de next-gen games op performance mode. Ik heb enkele van de next gen games getest die de performance mode ondersteunen en je merkt dat deze tv dit zonder probleem aankan. Het beeld haperde niet en de beelden gingen vlotjes in elkaar over.

Een ander nieuwe beeldmodus is de filmmaker modus. Dit is een modus die de regisseurs in het leven geroepen hebben omdat ze films op de manier willen tonen zoals ze bedoelt zijn, dus niet met aangepaste frame rates en kleuren. Wat mij opviel was dat dit terug een redelijk donker beeld gaf, waardoor kijken naar een spannende film gedurende de dag in een verlichte kamer niet meteen mogelijk was. Wat dan weer als voordeel is dat de film meer tot zijn recht zal komen in een donkere kamer en het schrikgehalte een pak hoger zal liggen.

Naast deze nieuwe beeldmodi, hebben we nog levendig, standaard, Eco, Bioscoop, Sport, Expert (heldere ruimte) en Expert (donkere ruimte). Voor elk wat wils en het is even zoeken welke voor jouw het beste past. Zeker als je weet dat je deze nog verder kan aanpassen naar eigen wens. Voor mij persoonlijk was de Expert (heldere ruimte) de beste en mooiste optie.

Pluspunten

• 1,2 HDMI
  • Haarscherpe kleuren
  • 120 HZ

Minpunten

• Donkere games moeilijk zichtbaar in lichte ruimte

TG 12-05-2021

Verrassend goede TV!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Namens Kieskeurig heb ik de kans gekregen om de LG OLED te testen. Na enkele weken testen ben ik super enthousiast. Ik ben zeer tevreden over zowel de beeldkwaliteit als het geluid van de LG.
Het eerste wat opvalt is het super dunne beelscherm en het strakke, randloze design. Na het uitpakken kun je beginnen met installeren. Dit is zo gedaan: je installeert de app op je smartphone en je wordt er zo doorheen geloodst.

Beeldkwaliteit
Dat grote OLED beelscherm moest wel prachtig beeld geven dus zijn wij begonnen met het kijken van een natuurdocumentaire. Wat een eerste indruk! Haarscherp beeld en prachtige kleuren. Soms lijkt het zelfs alsof er een 3D effect in de TV zit. De zwarttinten zijn echt zwart wat een extra goede beleving geeft. Zorg ervoor dat je niet te veel reflectie hebt op de TV, dit verminderd de scherpte.

Geluid
Als je de LG in een hoek tegen de muur aan hebt staan, dan komt het geluid niet echt goed tot zijn recht. Je kunt dit wel ‘rechttrekken’ door instellingen aan te passen. Mijn ervaring is dat het geluid, wanneer de TV vrij staat van hoeken, van goede kwaliteit is. Door te spelen met de verschillende geluidsinstellingen kun je zelf beoordelen wat voor jouw ruimte het beste is. Mocht je het geluid via een koptelefoon willen ontvangen dan kan dit heel gemakkelijk via de AUX uitgang achter de TV. Inpluggen en klaar. Je hoeft geen instellingen te wijzigen.

Gebruiksgemak
De LG ThinQ App is niet alleen handig bij de installatie maar ook bij het bedienen van de TV. Je kunt de app als een soort mousepad gebruiken. Daarnaast kun je het beeld van je smartphone delen. Leuk om foto’s of filmpjes op groot beeld af te spelen! Het LG smart platform bevat eindeloos veel apps. Zo staan alle grote streamingsdiensten standaard geïnstalleerd. Met een druk op de knop kijk je Netflix, Amazon Prime en Disney+. Ideaal.

Ik ben boven verwachting verrast door deze TV. Het is een dure aanschaf, maar deze is zeker de moeite waard.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Handige smartfuncties
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Geluid dof in kleine ruimte
  • Aanschafprijs
  • Weerspiegeling

JeroenV 11-05-2021

Bovenverwachting goede TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Vanuit Kieskeurig kreeg ik de kans om deze tv te testen. Wat me als eerste opviel was het strakke design van deze tv, ongelooflijk plat en een randloos design.
Het installeren van deze tv was ook een peulenschil. Aansluiten wijst zichzelf uit en door de instructies te volgen kun je zo van deze tv genieten.

De beeldkwaliteit is voortreffelijk. Zeer scherp, zwarte beelden zijn ook echt zwart en het contrast komt goed naar voren. Waar je zit ten opzichte van de tv maakt niet uit, je hebt bijna overal goede beeldkwaliteit.

In eerste instantie viel het geluid wat tegen, het klonk wat flets en was eigenlijk zelfs een beetje teleurstellend. Echter heb je veel mogelijkheden om het geluid te optimaliseren en al snel genoeg kon ik toch een instelling vinden die geschikt was voor onze huiskamer.

Het smart platform van LG werkt goed, snel en heeft oneindig veel opties. Van series kijken op Netflix tot het bekijken van livestreams op Twitch. De "standaard" apps zoals netflix & amazon prime worden razendsnel opgestart. Wisselen tussen deze apps gaat ook razendsnel. Dit is toch wel heel anders dan bij mijn "oudere" tv. Het koppelen van je telefoon is ook een aanrader. Naast het bedienen van de tv heb je ook mogelijkheden om je telefoonscherm te delen zodat je ook alle leuke dingen van je telefoon snel op de tv kunt laten zien.

De magic remote is ook nog een pluspunt van deze tv. Je kunt je tv makkelijk bedienen en de ingebouwde cursor zorgt ervoor dat navigeren tussen de apps nog makkelijker gaat.
Soms heeft de cursor een vreemde oriëntatie maar dit heeft vooral te maken met hoe je de cursor "oproept". Even wachten en opnieuw oproepen lost dit op.

Tijdens het gamen zorgt deze tv voor een nieuwe game ervaring. Het scherpe beeld met het hoge contrast maakt het een genot om te gamen. Zet hierbij de goede beeld- en geluidsmodus aan en je verliest je in het spel.

Al met al een heel goede tv die mijn verwachtingen heeft overtroffen! De Oled technologie is erg innoverend en de eindeloze opties en featuren hebben meer boven verwachting verrast!

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Eindeloze smart functies
  • Snel smart platform
  • Strak design

Minpunten

• Geluid in eerste instantie matig
  • Integratie andere afstandsbedieningen

Karel 10-06-2021

Prachtig betrouwbaar toestel

Korte bevinding
Een TV met prachtige beeldkwaliteit, ook het geluid van het toestel is meer dan oké. Daarnaast beschikt het toestel over alle apps die je nodig hebt om jouw favoriete serie, film of clip te vinden.

Meer in detail

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van het toestel is erg goed. Zoals je van een OLED TV mag verwachten zijn de kleuren en het contrast op het toestel prachtig. Net zoals ze beloven is ook zwart echt zwart. Ook bij het kijken naar niet 4K-origineel materiaal mer je dat dit heel mooi wordt weergeven, hier levert het toestel mooi resultaat. De kijkhoek van het toestel is enorm groot. Er zijn verschillende modussen om de beeldkwaliteit weer te geven, in het begin switch je weleens maar na een tijdje merk je dat de standaard weergave heel mooi beeld geeft en de meerwaarde van het switchen soms wat uitblijft. Dit toestel is ook uitermate geschikt om te gamen, het beeld wordt erg vloeiend weergegeven.

Geluidskwaliteit
Bij de meeste hedendaagse tv's is de geluidskwaliteit slecht en een grote teleurstelling. Uiteraard kan je het niet vergelijken met een aparte soundbar maar standaard is het meer dan acceptabel. Het toestel werd zowel gebruikt voor films, series, muziek luisteren en gamen en voor alle onderdelen is het geluid goed.

LG WebOS
De software die op het toestel draait is aangenaam en intuïtief opgebouwd. Je kan handig met de afstandsbediening door het menu je weg vinden. De muisaanwijzer bewegen door het menu met de handige afstandsbediening is snel bij het typen van tekst. Soms moet je wel even op een toets drukken om deze functie te heractiveren.
De apps die LG aanbiedt zijn enorm gevarieerd, je kan er de standaard apps van Youtube, Netflix, Disney+, ... allemaal op vinden maar er zijn ook andere apps voor meer gevorderd gebruik zoals Plex. De apps installeren en gebruiken gaat goed. Ik ondervond amper problemen/fouten met Apps, een hoge betrouwbaarheid is altijd goed.
De spraakbediening is naar mijn bevinden van iets mindere kwaliteit. Hij zoekt niet altijd de juiste zoektermen of soms duurt het erg lang vooraleer je een zoekresultaat krijgt.
Het internet is erg stabiel, zowel bekabeld als draadloos.

Design
Zelfs wanneer het toestel uit staat krijg je vaak positieve opmerkingen over het design. De voet van het toestel is mooi en de dikte van het paneel is ongeloofwaardig dun. De uitsparing voor kabels aan de achterkant is handig al mocht dit voor mij nog wat breder om meer dikke kabels in weg te werken. Vanaf de voorkant/zijkant zijn de kabels amper te zien.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Software en apps
  • Voldoende aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Prijs blijft toch wel hoog voor een tv

Kevin Bas 09-06-2021

Extreem goed beeld en een echte eyecatcher in je huis!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Voor mij was dit de eerste keer dat ik een OLED tv kon bekijken, en het verschil met mijn vorige tv was dan ook fenomenaal! Het begint al met het prachtige design van de tv, de dunne rand en de superstrakke voet waar hij op staat, echt een eyecatcher in huis.

Maar waar het om draait is natuurlijk het beeld en geluid. Wat mij over dat laatste opviel, was dat er best wel goed geluid komt uit deze tv , iets wat ik niet gewoon was van eerdere "platte" tv's. Maar toch geef ik de voorkeur om het geluid via mijn AV-receiver te sturen, dat geluid kan je met geen enkele tv bereiken.

Over het beeld dan, toch het belangrijkste uiteindelijk... Het beeld is superscherp, met heel rijke en levendige kleuren, veel contrast en echt zwart! Er zijn een heel aantal beeldmodi in te stellen, de ene al wat beter dan de andere, maar dat is voor een groot stuk ook persoonlijke smaak. Er zit er maar 1 tussen die zwaar tegenvalt, en dat is de sportmodus. De kleuren zijn dan echt overdreven fel! Maar dit is een fenomeen dat me bij andere tv's ook al is opgevallen. Het meest gebruik ik de gewone standaardmodus, daarbij komen over het algemeen de meeste beelden al heel goed tot hun recht. De filmmaker modus is ook wel aan te raden om de beelden echt te zien zoals ze door de makers bedoelt zijn, maar doe dit wel in een ruimte die donker genoeg is, want het beeld valt dan wat donker uit.
Hierbij komen we ook uit bij een ander minpunt, de tv komt wat minder tot z'n recht in een ruimte met veel daglicht, je hebt dan behoorlijk veel last van reflectie. De kijkhoek daarentegen is altijd goed, vanuit alle hoeken kan je het beeld erg duidelijk zien.
Wat betreft gamen, gebruik dan zeker de beeldmodus "game optimizer"! Ik kan niet goed uitleggen hoe het precies komt, maar dit voegt toch wel een extra dimensie toe aan je games, het lijkt soms of je er midden in zit.

De tv werkt verder heel vlot, ik heb geen haperingen vastgesteld, de menu's zijn duidelijk en het navigeren er door gaat makkelijk. Er zijn heel wat apps voorgeïnstalleerd en deze werken allemaal zoals het hoort. Tegenvaller is wel dat er geen ondersteuning is voor Google Assistent.

De afstandsbediening ligt goed in de hand, het is een zogenaamde "magic remote", die werkt met een soort muisaanwijzer door met je afstandsbediening in de lucht te bewegen. Ik ben er niet meteen fan van en schakel meestal over naar de gewone navigatieknoppen, maar het is een kwestie van wennen en persoonlijke voorkeur. De afstandsbediening instellen als universele afstandsbediening voor je andere apparaten (decoder, receiver, ...) heeft me wel al wat kopzorgen bezorgd. Ik slaag er tot op heden nog niet in om dit zo ingesteld te krijgen zoals met mijn oude tv.
Er is ook stembesturing voorzien via een knop op de afstandsbediening, maar daar heb ik toch nog wat moeite mee. Mits wat oefening om de commando's goed uit te spreken, lukt dit wel. Al vind ik het een beetje overbodig omdat je meestal toch met de afstandsbediening vrij snel de juiste handelingen kan uitvoeren.

Als coclusie kan ik stellen dat deze tv echt wel superieure kwaliteit levert, de kleine minpuntjes wegen absoluut niet op tegen al het moois dat je te zien krijgt! De prijs is natuurlijk wat hoger, maar je krijgt er veel voor terug.

Pluspunten

• Extreem goed beeld
  • Goed geluid
  • Heel mooi design(met strakke voet)
  • gebruiksvriendelijke en snelle bediening
  • uitstekende game-prestaties

Minpunten

• moeilijk instellen universele afstandsbediening
  • reflectie bij daglicht

Salim 02-06-2021

Prachtige LG OLED TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Wat een geweldig, mooie LG OLED tv is dit!!!
Wij hebben de OLED55C16LA een aantal weken in gebruik en hij overtreft onze verwachting.
Er zit een prijskaartje aanvast, maar de kwaliteit komt dan ook zeker tot zijn recht.
Het heeft een flinter dunne beeldscherm met een prachtige beeldkwaliteit.

Beeldkwaliteit
De 55 inch OLED beelscherm geeft een prachtig beeldkwaliteit en het is een beleving om netflix films/series, voetbalwedstrijden te kijken of games erop te spelen. De kleuren zijn helder en je ziet de pixels niet wat zo fijn is om naar te kijken.

Geluid
Wij hadden de LG OLED tv op onze tv meubel staan wat een prachtig zicht is maar ook het geluid klinkt lekker. Het lijkt wel of je een soundbar hebt. Geluidkwaliteit wat uit de boxen komt is erg goed en de beleving bij het kijken van een film/serie is nog meer genieten hierdoor.

Gebruiksgemak
De LG OLED tv is erg gebruiksvriendelijk. Als we bij de afstandbediening beginnen. De sneltoetsen voor diverse apps werkt erg handig, zoals een sneltoets naar Netflix, Prime, Disney+ bijvoorbeeld. Ook de muis die over je beeldscherm beweegt wanneer je met de afstand beweegt werkt erg fijn. Zo kan je snel een film uitkiezen. De Smarttv functie is ook erg overzichtelijk. Naar de apps die je gebruikt geeft het ook een weergave van het weer.
De installatie van de LG OLED tv was ook erg simpel. Binnen een mum van tijd is de tv gebruiksklaar.

Ik ben boven verwachting verrast door de TV kwaliteit die deze LG OLED tv aanbied.

Pluspunten

• dunne scherm
  • mooie beeldkwaliteit
  • krachtig geluid
  • gebruiksgemakt van de smarttv

Minpunten

• ben ik niet tegen gekomen

Anoniem 22-05-2021

Beter kijkplezier!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Leuke ontmoeting met Oled technologie. Heel wat beter dan, vooral scherper beeld, huidig toestel. Heel scherp beeld, heel helder ook door de scherminstellingen waaruit je kunt kiezen. Beetje jammer wel van de reflectie bij schuin zicht, ook de scherpte lijdt hier een beetje onder. Wel heel goede zwarttinten. De kwaliteit van het geluid op het toestel zelf is heel behoorlijk tot goed. Zo'n toestel verdient echter een externe geluidsbron, zo komt het geheel beter tot zijn recht ; zelf gebruik ik een 5.1 surround. Dan is het echt genieten van wat je ziet. De smart functies zijn niet echt mijn ding maar ze werken zeker vlot. Wifi verbinding ging wat minder vlot, maar dit kan uiteraard ook aan je netwerk liggen. Duidelijke menu's die je vlug wegwijs maken in de vele mogelijkheden van dit toestel, en de afstandsbediening werkt heel vlotjes. Enkel het energielabel valt wat tegen maar is blijkbaar bij alle merken een teer punt. Kortweg, zeker een aanrader voor wie houdt van scherpe beelden/mooi contrast en gebruiksgemak. Zou er wel eentje aan de muur willen.

Pluspunten

• Scherpte
  • contrast
  • beeldinstellingen

Minpunten

• geluid is zozo
  • energieverbruik

vdd 21-05-2021

Toppertje, maar daar betaal je voor!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

De LG OLED55C16LA is de nieuwe introductie in Oled technologie voor 2021.
In de testperiode die ik mocht doorbrengen met deze Oled tv van LG heb ik deze dan vooral vergeleken met mijn eigen Oled tv van 3 jaar oud, met een eerste generatie Oled scherm.
Ikzelf bezit een Oled tv van een concurrerend merk, maar gezien het enkel LG is die Oled schermen kan produceren komt het scherm zelf dus van dezelfde fabrikant als deze 55C16LA.

Beeldkwaliteit
"Out of the box", komt de tv met de beeldkwaliteit ingesteld op de ECO-modus.
Dit valt snel aan te passen met enkele klikken naar FILMAKER-modus wat meteen de tv tot zijn complete recht laat komen. Ik heb nog maar weinig tv's gehad die zo weinig aanpassingen in de instellingen nodig hadden om meteen zo'n correcte kleurweergave te geven.

Voor ik de verschillen tussen de 2 Oled tv's van verschillende generaties ga bespreken, wil ik nog aangeven dat deze technologie over de absolute top van beeldkwaliteit/zwartwaarden/contrast/brede kijkhoeken/... beschikt en niet te vergelijken valt met tv's met LCD/LED/Plasma/QLED -scherm technologie. Wat betreft de verschillen tussen Oled en andere types van beeldschermen, deze zal ik hier niet aanhalen, want ze zijn reeds veelvuldig besproken in andere reviews.

Zonder meetaparatuur kan ik persoonlijk wel stellen dat de maximale helderheid en kleur intensiteit bij de LG OLED55C16LA er sterk op vooruit is gegaan. Side by side vergelijken van de 2 tv's brengt dit duidelijk aan het licht (excuse the pun).
Met hun lagere maximale helderheid, hebben Oled schermen van de vorige generatie als minpunt, dat in ruimtes met veel lichtinval het beeld minder helder is. Vooral bij het bekijken van HDR beeldmateriaal dat een donkere scene weergeeft (denk aan de gekende GOT aflevering in het laatste seizoen) waarbij zelf de max helderheid is ingesteld, is het soms moeilijk om alle details te zien.
Vergelijk die extreme situaties met het nieuwe oled paneel in de OLED55C16LA en het is meteen duidelijk dat we hier spreken over een paneel met een hogere helderheid, om meer uit de HDR beelden te halen.

Plaats de tv's elk in een andere kamer, dan zijn de verschillen in lichtopbrengst en kleur-intensiteit een pak minder opvallend. Voor een goed verlichte woonkamer kan de nieuwe generatie OLED wel tot zijn recht komen. Voor gebruik in een iets donkerdere kamer of slaapkamer zou ik persoonlijk de nood voor een upgrade naar de nieuwe generatie minder groot vinden.

Geluid
Het zijprofiel van de OLED55C16LA is zeer dun, onderaan de tv bij de voet is er wel bredere behuizing aanwezig voor alle componenten, alsook de klankkast.
We waren blij verrast met de kwaliteit van de ingebouwde speakers.
Gesprekken in films en series zijn goed te volgen, muziek is meeslepend en er is een kleine hint van bas aanwezig.
Vergelijken met een stand alone sound system kan natuurlijk niet. Maar de computer speakers die ik nog liggen had konden niet veel beter produceren dan de ingebouwde speakers van de LG.
Bij dit niveau van beeldkwaliteit hoort volgens mij een kwaliteitsvol geluidssysteem, dus bespaar niet op je installatie, want het is mogelijk dat deze niet veel beter presteert dan de ingebouwde speakers.

Bouwkwaliteit
Zoals hierboven reeds aangehaald, is het beeldscherm van de tv zelf zeer dun.
Maar de voet waarop het beeldscherm rust, neemt juist wel veel plaats in.
Het steunpunt van de voet ligt achteraan het scherm, dit om een zo'n klein mogelijk zichtbaar oppervlak van de voet voor het beeldscherm te brengen.
Wat optisch zeer mooi is maar wel veel plaats laat tussen de muur en het beeldscherm
Het beeldscherm is maar liefst 22cm van de muur verwijderd, met het verste puntje van de voet 26cm.

De mooiste opstelling voor deze tv, lijkt me dan ook een vaste montage tegen de muur met een tv-beugel.

Smart TV
De LG OLED55C16LA komt met LG's eigen WebOS software.
In vegelijking met mijn Android smart tv duurde de installatie tijd van de WebOS toch wel langer.
Je moet namelijk eerst een account aanmaken bij LG alvorens hier gebruik van te kunnen maken, via de tv zelf lukte het me niet.
Hierbij moet ik wel vermelden dat dit een eenmalige procedure is.
Als je eenmaal ingelogd bent is alles wel terug te vinden voor de gebruiker.

Persoonlijk verkies ik nog altijd de Android smart tv interface van mijn eigen tv.
De hele ervaring voelt intuïtiever aan, zoals iedere Android smartphone.
De eerste setup gebeurd gewoon via je Android smartphone, die maak connectie met je tv en je bent meteen ingelogd in je google account.
Waarna je eigen apps (indien beschikbaar op de tv) worden gedownload.

Bij de OLED55C16LA lijkt de app store minder progamma's te bevatten.
De meest gebruikte apps vind je natuurlijk wel terug, maar gebruik je meer specifieke app's dan kun je best eens de lijst bekijken voor ondersteunde apps op de LG website.
Zo zit er bijvoorbeeld geen ingebouwde Google Chromecast in de LG, wat ervoor zorgde dat ik niet van mijn Telenet app kon casten rechtstreeks naar de tv, wat wel lukt naar mijn Android Oled.
App's zoals Netflix, Youtube, Plex, Disney+, Apple TV, Spotify... zijn wel te installeren, waardoor het mogelijk is om rechtstreeks te casten naar de tv eens de respectievelijke app is ingesteld.

De afstandsbediening die je fysiek als "laserpointer" kan gebruiken om te navigeren door de menu's is handig, maar persoonlijk vind ik mezelf toch al snel overschakelen naar de standaard navigatieknoppen uit gemak. Voor mij is deze dus eerder een gimmick, net zoals de stembesturing trouwens.

Prijs
Een grote factor in het aankopen van een tv is natuurlijk ook de prijs.
In het algemeen is het moeilijk om een Oled tv te bekomen onder de €1000.
Hoewel de vorige generatie Oled's nu wel die richting uitgaan met de introductie van deze nieuwe 2021 panelen.

Is het zijn geld waard?
Heb je reeds een Oled LG tv of een tv met een Oled scherm (wat dus ook een LG scherm heeft) dan zou ik persoonlijk de stap naar de nieuwe modellen niet zetten gezien de huidige marktprijzen.

Bezit je nog geen Oled tv en denk je de stap te maken? In mijn opinie, zeker doen.
Eens je een Oled tv bezit is iedere andere tv in vergelijking minder indrukwekkend.
Hierbij brengt de nieuwe generatie zoals deze LG OLED55C16LA een betere schermkwaliteit met zich mee, maar ook jarenlange ondersteuning op vlak van software en updates.
Terwijl dit bij de vorige generaties in de toekomst snel zal worden afgebouwd.

• Contrast
  • Zwartwaarden
  • Kijkhoek

• Montagevoet

Patricia 20-05-2021

De beste tv

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Ik heb deze tv een aantal weken mogen testen van kieskeurig.nl.
Dit is een prachtige tv met een heel dun scherm.Dit is de eerste keer dat ik
naar een tv met OLED scherm heb gekeken.Het beeldkwaliteit is vanuit elke hoek
Perfect,het ultra dunne scherm is scherp met een prachtige kleurweergave,diepe zwarttinten,
zwart is echt zwart.

Het installeren van de tv was heel gemakkelijk,de stekker in het stopcontact en de rest gaat vanzelf.
Er staan veel apps op voor de smartfuncties die heel gemakkelijk teselecteren zijn met de
afstandbediening,ook staan er een aantal snelkoppelingen op de afstanbediening zoals Netflix
Disney+ zodat ze nog sneller opstarten.Via het beeldscherm of afstandbediening kan je de tv
ook bedienen met stembesturing wat ik heel fijn vindt.ook zit er een muisfunctie op wat ik wel
wennen vond dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk,genoeg mogenlijkheden om de tv te bedienen.

Helaas kon ik mijn dolby surround niet op de tv aansluiten dat vond ik wel jammer maar omdat je
het geluid naar keuze kan instellen was het niet zo erg want het geluid is niet slecht en ook daar genoeg mogenlijkheden om zelf het geluid na keuze intestellen.

Minpunten heb ik niet over deze OLED tv van LG, het uiterlijk is prachtig,het beeld is super helder
met schitterende kleuren,met een filmmaker mode waardoor het lijkt ofdat je in de bioscoop zit,zo levendig!
Deze LG OLED tv waar niks aan ontbreekt is een geweldige tv, een schilderij aan de muur.
Ik vond het een genot om naar tekijken.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Beeldkwaliteit
  • Smartfuncties
  • Gebruikersgemak
  • Stembesturing

Anoniem 20-05-2021
Deze review wordt nog gecontroleerd door Kieskeurig.nl

Anoniem 19-05-2021

Prachtige OLED tv met ook degelijk geluid

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Nogmaals dank aan Keuskeurig.be dat ik deze geweldige tv een aantal weken heb mogen testen.

Mijn verwachtingen waren hoog na het lezen van de reviews van zijn voorganger de LG CX, maar nog steeds ben ik elke dag onder de indruk van al zijn pracht en werden mijn verwachtigen overtroffen met deze opvolger genaamd LG C1 of LG OLED55C16LA voluit.

• Beeldkwaliteit OLED

De beeldkwaliteit is één van deze LG zijn sterkste punten, het beeld is haarscherp tijdens 4K content, maar ook mindere content van bijvoorbeeld je provider of USB schaalt hij heel makkelijk en mooi op, waardoor het elke seconde genieten is.

Op mijn vorige tv’s wilde ik mij nogal eens storen aan een te hoog contrast of onjuiste kleurweergave, maar deze LG streeft de perfectie na en zwart is hier ook echt zwart!

Enig minpuntje vind ik de vrij lage helderheid als er veel licht is in de ruimte rond de tv, maar met een aantal aanpassingen in de tv is dit al een stuk beter dan met de standaard instellingen.

Een pluspunt daarentegen is dat je vanuit alle hoeken van je kamer kan genieten van het prachtige scherm zonder aan kwaliteit te moeten inboeten.

Het is een strak en sober design, met een witte achterkant en flinterdun scherm, niet dun, maar flinterdun! Je moet het gezien hebben om te geloven. Hierdoor gaat het scherm geruisloos op in de omgeving. De bouwkwaliteit lijkt mij zeker stevig. Je kan het scherm ophangen of op een grote grijze voet plaatsen.

• Gebruiksgemak

o Installatie

Wanneer je de tv voor het eerst aanzet moet je een paar stapjes doorlopen die zichzelf uitwijzen. In een paar minuten kan je aan de slag met je favoriete serie!

o Menu

Deze is simpel en intuïtief, zoals in mijn ogen een menu hoort te zijn. Je zult snel de opties terugvinden die je zoekt en er wordt vaak omschreven waarvoor deze opties dienen. Dit vind ik zeker een meerwaarde.

o Stembesturing

Tegenwoordig komen er meer en meer apparaten op de markt die je met de stem kan besturen, de ene doet dat al beter dan de andere. Na het gebruiken van deze tv kan ik concluderen dat LG ook dit op punt heeft, dit is echt een verademing om niet telkens elke letter te moeten typen, maar je kan gewoon zoeken naar de serie/film die je wilt met behulp van je stem.

o Afstandsbediening

Deze ligt goed in de hand en heeft een handige functie waarmee je een druk op de knop een cursor op je scherm krijgt. Dit is samen met de stembesturing een hele aangename manier om snel(ler) door de menu’s heen te gaan. Je kan de gevoeligheid van deze cursor makkelijk aanpassen als je wat trager of sneller wilt kunnen bewegen.

• Geluidskwaliteit

Het geluid is zoals bij de meeste tv’s niet het belangrijkste en ook niet altijd goed te noemen. Als je een tv koopt in dit budget, heb je waarschijnlijk nog wel wat ruimte om er een homecinema bij te kopen om optimaal te kunnen genieten van je thuiscinema. In vergelijking met mijn vorige tv’s vind ik het geluid eigenlijk wel goed. Voorheen moest ik regelmatig het geluid lager of hoger zetten naar gelang er muziek werd gespeeld of wanneer er veel dialogen waren. Dit heb ik bij deze LG nooit moeten doen en vind ik een hele verademing! Je hebt bijv. de optie AI Sound Pro waardoor de tv zelf kan bepalen hoe het geluid het beste tot zijn recht komt, hierdoor is de muziek nooit te luid en hoor je de dialogen duidelijk!

• Smart functies
Het smartplatform werkt goed en snel en je hebt veel apps ter beschikking zoals Netflix, Apple TV, Disney+, Youtube, Amazon Prime of je kan je tv gebruiken als schilderij (dit moet je zeker eens proberen!). Met de app van LG kan je je smartphone gebruiken als controller

• Gameprestaties
De tv kan automatisch ontdekken wanneer je een game start en schakelt zo over naar de game modus waardoor integratie met G-Sync een extra meerwaarde biedt. Vooral bij snelle games zoals een shooter of FIFA zie je een echte verbetering.

Pluspunten

• Prachtig scherp beeld
  • Mooie kleurweergave
  • Strak design
  • Meer dan degelijk geluid voor een tv
  • LG Platform

Minpunten

• De lage helderheid in lichtrijke ruimtes

Roeland V. 17-05-2021

Superieur beeldkwaliteit op elk vlak

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Al een ruime tijd zie ik verschillende advertenties en reviews voorbijkomen van de nieuwste generaties van televisies. Na deze allemaal goed te hebben opgevolgd en verschillende reviews te hebben gelezen blijkt dat een OLED tv een ideale vervanger zou zijn voor mijn huidige 7 jaar oude LCD televisie.
Ik was dan ook verheugd dat ik bevestiging kreeg om één van de LG OLED topmodellen mocht uittesten.

De televisie is zo verpakt en de handleiding zo simpel dat na het bekijken van een unboxing video en het lezen van de handleiding de televisie samen met een paar extra handen in een handomdraai geplaatst en aangesloten was.

Na het opstarten en het instellen van de nodige instellingen die via het handige menu waarbij je stap per stap worden begeleid was de tv in geen tijd ingesteld.

Ik had al door veel reviews te hebben gelezen en bekeken vernomen dat de beeldkwaliteit van de LG OLED superieur is en dit kan ik alleen maar bevestigen. Via de verschillende instellingen kun je alles nadien nog naar eigen smaak beter afstellen zodanig de scherpte, helderheid, contrast en kleurweergave perfect afgesteld kan worden. Zo heb je de ultieme kijkervaring afhankelijk van wat je aan het bekijken bent. Dit vanuit bijna elke kijkhoek en met de diepste zwarttinten die kenmerkend zijn voor de LG OLED technologie.

Via de handige afstandsbediening met “cursor pointing” en stembesturing kun je vlot door de menu’s scrollen en is alles binnen handbereik. De aanwezige smart functies en streaming services werken door de quadcore processor en verschillende netwerkverbindingen naadloos.

Games komen op deze LG OLED tv ook volledig tot hun recht, dit door de superieure beeldprocessor en de “game optimizer” mode die maakt dat je 4K games op 120hz en 1ms response time via HDMI 2.1 kan spelen. Zo worden alle games feilloos weergegeven in de beste kwaliteit afhankelijk van de aangesloten console.

Als film en serie liefhebber is er een spectaculaire optie in de instellingen te vinden onder de naam “Filmmaker Mode”. Deze zorgt er namelijk voor dat films en series zo worden weergegeven zoals de regisseurs het in gedachten hadden. Hierdoor komt alles nog beter tot zijn recht en in de puurste vorm waardoor de mogelijkheden van dit LG OLED paneel eindeloos zijn.

Ik had gevraagd om de televisie te testen met een voet en via deze staander komen de verschillende geluidsinstellingen beter tot hun recht dan als je deze televisie aan de muur monteert zonder voet. De voet zorgt er namelijk voor dat het dolby geluid perfect tot bij je raakt, het geluid kun je terug via de verschillende instellingen naar eigen wens afstellen.

Afhankelijk van je voorkeur vind ik het design tijdloos en dun gemaakt dat de televisie in verschillende woonkamers perfect tot zijn recht kan komen. Zowel aan de muur waarbij de dikte een groot voordeel is, maar ook staande op een meubel is dit een prachtexemplaar.

Als besluit kan ik stellen dat deze televisie al mijn verwachtingen op alle vlakken heeft ingevuld. Mijn verwondering is telkens groot als ik deze LG OLED televisie aanzet. De beeldkwaliteit is echt superieur.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bloedsnelle processor
  • Magic Remote
  • Menu besturing is vlot en uitgebreid
  • Perfect voor gaming

Minpunten

• licht reflectie bij zonnig weer

Anoniem 17-05-2021

Aanrader

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Fantastische beeldkwaliteit, haarscherp en natuurlijke kleuren die via de snel te veranderen beeldmodus ook nog kan aangepast wordt aan wat je juist bekijkt.
De geluidskwaliteit is goed en kan ook weer met enkele klikken worden via de instellingen in de geluidsmodus. Het volume is voor mij meer dan voldoende.
De uitgebreide smart functies zijn via de afstandsbediening heel makkelijk en snel op te roepen en de streaming services zijn een leuke extra. Minpuntje is dat de F1 app niet werkt op dit toestel.
Het instellen van het toestel gaat heel makkelijk dankzij de goed uitgedachte menu's en de magic remote is een plezier om mee te werken. De stembesturing is een leuk dingetje, als heeft die het soms moeilijk met woorden in een andere taal.
De kids zijn helemaal weg van de gameprestaties: snelheid, scherpte, kleuren en zelfs het geluid zijn super.
Het design is heel strak, met een mooie brede voet waardoor kabels mooi verborgen zijn.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Magic Remote
  • Eenvoudig in te stellen en te bedienen
  • Geluidskwaliteit
  • Smart Functies

J van loosbroek 16-05-2021

LG OLED55C16LA 2021

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Heb dit toestel mogen testen na een aantal weken testen kan ik concluderen dat de Beeldkwaliteit super duidelijk en scherp is en zwart is ook echt zwart
Dit is echt een aanrader met films met donker beelden erin.
Kijkhoek is ook super van alle kanten goed te zien.
Enige minpuntje dat ik heb ervaren bij veel licht inval in huis wil het scherm wel spiegelen.
Connectiviteit van het toestel is ook handig in gebruik heeft zowel Bluetooth als apple airplay 2
En de afstandsbediening heeft ook een handig pijl aanwijzer

Pluspunten

• Zwart is echt zwart
  • Handig in gebruik

Minpunten

• Glanzend scherm lastig bij veel lichtinval

Dennis V. 16-05-2021

Prachtig toestel

Prachtige TV !
Deze werd zelf geinstalleerd door de mensen die hem kwamen brengen.
Qua design is de tv heel mooi , super dun als ook de omranding van de tv.
Het geluid van de TV is zuiver en duidelijk tegen een vrije muur, staat bij ons niet in een hoek van de woonkamer. Voor ons was de instelling AI-Pro de beste ervaring, zeer duidelijk en zuiver, kwam iets luider over dan de gewone standaard op hetzelfde volumenivea.
Maar wij verkiezen nog altijd een goeie surroundsysteem erbij die wij reeds hebben.

Wat wij persoonlijk zelf een beetje missen is het feit dat als je de tv op voet hebt je deze niet kan verdraaien, iets wat wij bij onze eigen tv een voorganger van deze wel kunnen. Je kan wel uit verschillende hoeken kijken naar de tv, maar dit geeft toch een kleine meerwaarde. Deze heeft ook een zeer zware voet in vergelijking met onze tv die een soort van X-voet heeft. Alsook maken wij gebruik van een surround en deze komt net wat hoger dan de onderste rand van de tv.

De beeldkwaliteit is super. Zuiver beeld , heldere kleuren. De instelling levendig is te fel qua kleuren (met bepaalde programma's zoals een natuurdocumentaire) maar de standaard setting van de TV vind ik al goed genoeg om films en dergelijke te kijken.
Verder heb je nog beeld modes cinema home ,bioscoop , filmmaker mode , wanneer op game console ook game optimizer.
De ondersteunde stream apps (Netflix , Prime video ,… ) bieden ook Dolby atmos/vision + HDR aan die echt beter beeld geven aan je films en series tijdens het streamen.
De diepe tinten zwart doen ook veel aan de ervaring want het is nu echt zwart want het zijn geen lichtgevende pixels meer.
Dus vanuit welke hoek je ook kijkt je zult genieten van je kijkervaring.
Gamen op de tv is zeer aangenaam. Lekker groot , mooi kleuren , HDR schiet automatisch aan bij ondersteunende games voor betere beeldondersteuning. Een echte aanrader.

De apps op de tv zijn superhandig. Zoals eerder vermeld bieden de apps een beter visuele ondersteuning dankzij de features van de TV. Als je de apps via bijvoorbeeld playstation afspeelt zoals ik vroeger deed heb je enkel de standaard HD beeld functie. Nu bieden de apps Dolby Atmos/Vision , HD en HDR aan.
De apps zijn bereikbaar via home screen maar dankzij het design van het TV bakje zijn er sneltoetsen naar 4 stream apps + google home en alexa. Enkel google en alexa nog niet kunnen gebruiken wegens het blijkbaar niet ondersteund word in dit land op de TV.
Er is ook stembesturing beschikbaar via de afstandsbediening maar nog niet echt nodig gehad dus persoonlijk vind ik deze overbodig.
Dankzij het bakje kan je ook met een cursor werken op de TV wat leuk en heel handig is.
Een eventueel klein minpuntje (persoonlijk voor vrouwen dan) op de remote zelf de cursor die iets wat te diep zit. Denkende aan vrouwen met lange nagels is deze moeilijker te gebruiken want door de nagel druk je op de omliggende knoppen ipv op de cursor zelf, er moet al met de nagel gewerkt worden om deze in te drukken en door de ribbels kom je vaker in scroll modus dan in het klikken.

Kort gezegd de TV is een echte aanrader voor film, serie en game fans.

Pluspunten

• beeldkwailiteit
  • kleuren
  • gebruiksvriendelijkheid

• Niet verdraaibare voet

Frank Nijs 16-05-2021

aangename kennismaking

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Omdat ik van plan ben dit najaar een nieuwe tv te kopen, ben k ingegaan op de vraag om deel te nemen aan het testpanel. Momenteel heb ik een 6jr oude Sony LED tv in gebruik, en ik was echt heel benieuwd om te zien wat de toegevoegde waarde is van een OLED tv tov een steengoede LED tv. Belangrijk punt: is het het prijsverschil waard? Voornaamste punt voor mij is de algehele beeldkwaliteit.
Het toestel werd thuis geleverd en uitgepakt. Alle instellingen waren snel in orde gebracht. Verbinding met de Telenet decoder en wifi was snel gemaakt, de afstandsbediening had snel de basisfuncties van de AB van die decoder geleerd en ik kon aan de slag. Ik ben niet tevreden met de basis beeldinstellingen, dus dan maar aan de slag met de handmatige instellingen. Hiermee kom je heel ver. Na een hele poos uittesten kom ik tot een bevredigend resultaat. Scherpte en helderheid zijn uitstekend. Elk detail wordt haarscherp afgebeeld. De kleurweergave is top, alhoewel moeilijk af te regelen. En jammer genoeg moet ik vaststellen dat wat bij de ene zender prima is, dat op een andere zender weer niet is. En zelfs het ene programma tegenover het andere geeft soms een wereld van verschil. Maw je wordt keihard op de fouten van de uitzending gewezen. Het enige wat me uiteindelijk niet echt goed gelukt is, is de weergave van de huidtinten. Voor mij persoonlijk laat deze LG op dit punt een steek vallen. Maar maken verschillen, dit is dus echt persoonlijk. Anderzijds zijn de zwarttinten gewoon top en contrast is ook heel goed, In de beperkte ruimte waar de tv stond, kon ik eigenlijk niet ver genoeg naar de zijkanten uitwijken, maar voor mij leek het beeld vanuit de verschillende hoeken meer dan voldoende.Ook als je er niet recht voor zit, is het beeld goed.
De geluidskwaliteit: niet veel soeps, net zoals zowat alle (flatscreen) tv's. Veel te dunnetjes. Ik sluit normaal gezien mijn tv via de decoder digitaal aan op een topkwaliteit stereo versterker en compacte speakers met subwoofer(zgn 2.1 set). Maar die set alleen kost een veelvoud van de tv, dus ik ben verwend. Het geluid van de TV alleen krijgt van mij een dikke onvoldoende, maar dat is dus relatief, want dat geldt voor mij voor elke tv. Als je investeert in een mooie dure tv, koop er dan liefst meteen een degelijk geluidssysteem bij. Het krikt de kijkbeleving compleet op.
De smartfuncties en streaming functies heb ik niet kunnen testen. Ik ben 'old school' en heb geen enkele streaming dienst in huis. Ik zou het liefst een top tv vinden zonder de smartfuncties, maar helaas... dat bestaat blijkbaar niet meer.
Het gebruiksgemak van de tv is gwoon goed. Afstandsbediening is eenvoudig maar goed. De basisfuncties van de decoder laten zich mee aansturen door de AB. De stembesturing heb ik niet gebruikt. De menu's voor de instellingen zijn duidelijk. Jammer genoeg wordt er geen gedrukte manual bijgeleverd. OK, de tv is voorzien van een helpfunctie, maar een gedrukte handleiding is handiger, zeker als je niet meer van de jongsten bent. Voor de afstandsbediening is dan wel een manual bijgeleverd.
Het design van het toestel is AF. Het eerste wat in ons opkwam was: dit is een pracht van een toestel. Die zou wat design betreft mogen blijven. Flinterdun scherm, aan de onderkant dikker omwille van de electronica, zeer elegante voet aan de voorkant. Aan de achterkant en uit het gezicht stevig en dikker. Mooi zo. Meer dan voldoende aansluitingen, enkele aan de zijkant en enkele aan de achterkant. Met een dongle voor alle aansluitingen zou het nog beter zijn, want die kan je volledig wegwerken in de kast met een enkele dunne kabel naar de tv. Vermoedelijk zal dit bij de duurdere LG's wel inbegrepen zijn, maar deze heeft het niet.
Conclusie: zou ik deze tv kopen aan de gemiddelde verkoopprijs van €1800 ? Vrij zeker niet. Ondanks de uitgebreide pogingen om het beeld voor de volle 100% naar onze smaak te krijgen is dit niet gelukt voor de huidskleur. Die laat te wensen over. Het beeld is verder keihard, knal in het gezicht. Ik houd van een zachtere kijkervaring zoals ik die bij bv Sony ervaar. Anderzijds heb ik bijna een 3D ervaring als ik naar een film kijk. Het lijkt wel of de personages elk moment uit het toestel zullen stappen. Zo levensecht komt alles over. Het design heeft ons volledig kunnen overtuigen.
Al bij al toch een toestel dat vele mensen zal aanspreken. Het was een eerder aangename kennismaking met het merk. De duurzaamheid zal nog moeten blijken. Daarvoor is de testperiode te kort

Pluspunten

• design
  • aansluitingen
  • bedieningsgemak
  • duidelijke menu's

Minpunten

• keihard beeld
  • geluid
  • geen gedrukte manual bijgevoegd

Maick Lemaier 15-05-2021

Kleur explosie voor je ogen

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Wilde kijken of LG beter was dan Samsung en meer functionaliteiten heeft.

Jaren geleden kocht een LG en de kwaliteit was die tijd super en ik was zeer content met de TV. In de loop der jaren kwam de concurrent van LG meer in betere klasse en kocht ik een Samsung. Nu wilde ik weten of ik na veel kijken weer een LG wilde kopen en Via Kieskeurig kreeg ik de gelegenheid om dit toestel te testen.

De TV heeft een mooi design ik ben onder de indruk van het toestel. De grote van het toestel is precies goed voor de huidige locatie in mijn woonkamer. Als ik de TV voor het eerst aanzet komt het logo van LG prominent in beeld en kan ik TV gaan instellen. in de eerste instantie had ik TV via een decoder aangesloten op de kabel, maar heb toch maar de CI-module geplaatst. De Decoder liep soms vast en het was omslachtig om te zappen. Qua vormgeving kan je natuurlijk niet veel met een TV, maar ik denk dat dit toestel het best tot zijn recht komt aan de muur. Er zitten helaas 2 diktes aan verwerkt in de TV waardoor het niet geheel strak tegen de muur kan en je altijd een ruimte ziet tussen TV en muur. Aan de bovenzijde van het verdikte deel zitten de warmte gleuven dus de TV kan op deze manier wel zijn warmte goed kwijt.

Beeld en geluid:
Het beeld is super helder en de kleuren zijn zoals ze moeten zijn. Rood = rood, Wit = wit en het meest belangrijke van alles Zwart = zwart. Heel vaak is zwart een beetje een slap aftreksel van zwart. De kleuren zijn naar mijn mening zeer goed en komen goed overeen met de werkelijkheid. Uiteraard kan de verschillende beeldmodus kiezen.
Het geluid staat bij mij op AI-Pro, want dat maakt het al met al toch iets beter. Maar je kan hier net als bij het beeld kiezen uit verschillende opties

Smartfunctie en Apps:
Netflix is zo ingesteld en Disney ook. Het voordeel van de afstandsbediening is dat de deze betaalzenders zijn ingesteld zodat je er zonder veel moeite kan komen. Ook zijn er verschillende apps te downloaden eigen is op dit punt bijna alles mogelijk. Wat wel fijn is dat de laptop zonder veel moeite connect en kan dienen als media-player. Helaas is dit model geent op de Apple en kan het niet zo goed functioneren met Android. Ook ondersteund het geen Google Home. Daar in tegen heeft het wel alles voorbereid voor LG-HOME dus sluit je apparaten van LG aan en de wereld ligt aan je voeten.

Afstandsbediening en gebruiksgemak:
De afstandsbediening (AB)kan bijna alles zelf een decoder aansturen, maar helaas heb je wel de decoderafstandsbediening nodig op sommige momenten. Dus de AB kan niet alles. Het gebruiksgemak is oke maar niet super, wat wel leuk en fijn is , is dat de AB ook gelijk een pointer is en je dus met je AB kan wijzen op je scherm waardoor je een cursor op je scherm hebt. Voor de rest kan je alles met deze AB, veel te ontdekken dus.

Gameprestatie:
Ik heb met plezier mijn game-console aan dit apparaat gehad. Kleuren zijn helder en zeer goed. uiteraard is het afhankelijk van je console maar de beeld zijn scherp en zeker niet slecht afgevlakt. Voor de Gamer is dit toestel een ware verademing.

Al met al een leuk toestel, maar het scoort geen 10

Pluspunten

• Kleuren
  • Zwarttint
  • Geen grote warmte bron
  • Smart

Minpunten

• Niet strak tegen de muur

simonschilder@quicknet.nl 14-05-2021

zeer mooi design en super beeld

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

heb LG tv gekocht vanwege mooi design ,kwaliteit en heeft prachtig beeld en zeer gebruiksvriendelijk
elke dag genieten

Pluspunten

• gebruiksvriendelijk
  • super beeld

Anoniem 14-05-2021

Prachtig beeld, prijs wel een dingetje (zie voorgangers)

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Ik heb deze smart-tv voor het kieskeurig.nl testpanel 3 weken mogen testen. Dat bericht kwam net toen ik op het punt stond de LG OLED55CX6LA (een voorganger, best uit de test Consumentenbond) aan te schaffen. Maar 1 character verschil in het typenummer met deze OLED 55C16LA, maar een wereld van verschil in prijs. Uitdaging voor mij was ook om uit te vinden wat ik als leek zou merken van de verbeteringen in de C16LA ten opzichte van de CX6LA. Lastig want de aanschaf van de laatste heb ik even uit moeten stellen, dus zelf proefondervindelijk vergelijken was niet mogelijk.

Info van de website van en telefonisch contact met LG
Ik heb de 2 tv’s met elkaar vergeleken met de vergelijker op de site van LG. Het enige in het oog springende verschil was de processor, nu een 4e generatie in plaats van een 3e. Sommige specificaties, vooral van dit nieuwste model, waren niet gevuld. Telefonisch contact ontstond doordat ik hulp had gevraagd bij het aanmelden bij LG, wat in eerste instantie niet lukte. Men verwees mij door naar de winkel, maar ik heb me niet weg laten sturen: ze zullen bij LG zelf toch wel het meeste verstand hebben van hun producten?! Ik heb duidelijk gevraagd: wat merk ik als leek van de verschillen??
Vervolgens kreeg ik alleen bevestigd dat de beeldkwaliteit identiek is; voor wat betreft het geluid: de ene 40W is mijns inziens de andere niet, er kan verschil zijn in systemen, maar mijn vraag werd niet begrepen. Ik kreeg telkens te horen dat geluidskwaliteit voornamelijk afhankelijk is van de kwaliteit van de bron. De nieuwe processor zorgt in ieder geval voor snellere en betere bediening, aldus LG.

Testomstandigheden
• Ik ben gezegend met zeer goed zicht (140% t.o.v. de gemiddelde Nederlander) en ook aan mijn gehoor mankeert nog niets.
• De televisie kan bij mij helaas nergens anders staan dan voor een groot raam waar veel (zon) licht doorheen komt. Inmiddels is daar een kamerscherm achter geplaatst.
• De decoder van mijn provider staat ergens anders, heb ik dus niet aangesloten. Heeft voor de test ook weinig zin aangezien ziggo geen 4k doorgeeft.
• Helaas heb ik geen game-ervaring en kan daarover dus ook geen uitspraken doen.
• Voor het testen heb ik voornamelijk gekeken naar de 4k en 8k filmpjes op YouTube.
• De kijkafstand bedraagt in mijn geval ongeveer 3,5 meter. Over de ideale kijkafstand wordt heel verschillend gedacht en geredeneerd. Voor een zo gedetailleerd mogelijk beeld zou je veel dichterbij moeten zitten (voor een 55 inch scherm: HD: 278 - 348 cm; 4K: 167-236 cm; 8K: 46 - 112 cm), maar of dat met zo’n groot scherm prettig kijkt…. dus als je op 3,5m zit en geen haviksogen hebt, bestaat de kans dat er voor jou geen verschil in detail tussen HD en 4K waarneembaar is.
• Ik zit ook vaak onder een hoek te kijken.
• Ik heb alleen wifi, bedraad internet kan hier niet. Van belang voor de 4K-beelden uit de apps. In eerste instantie had ik 9 Mbit/s. Ook dan doet de tv het, maar 4k-kwaliteit zag ik pas nadat er hier wifi-boosters waren geplaatst.

Bevindingen bij installatie
• Aanmelden bij LG voor personifiëring werkte niet, met een ander e-mailadres wel.
• Wifi doet het zonder meer, daarvoor is aanmelden bij LG niet nodig.
• Het heeft zin om een speedtest te doen in de ruimte waar je je tv wilt plaatsen als je afhankelijk bent van wifi.
• Geen ingebouwde streammogelijkheden, nu ben ik leek maar dat was een tegenvaller. Wie 4k wil streamen moet een dure chromecast ultra of iets gelijkswaardigs van een ander merk aanschaffen.
• Voorgeïnstalleerde apps: YouTube, NPO, Netflix, Apple tv, Prime Video, Pathé Thuis, Disney+, Canal Digitaal, Rakuten TV, een webbrowser, een mediaplayer, en andere, mij onbekende apps.
• Ziggo Go kan je alleen installeren op Android smart tv’s en dus niet op deze. Erg jammer.
• De afstandsbediening ligt fijn in de hand, maar is in het donker niet afleesbaar, en met zoveel (erg) kleine knopjes en brachydactylyduimen mis ik dat enorm.
• De afstandsbediening werkt in eerste instantie met een aanwijzer als het gaat om de keuzemenu’s. Met mijn onstabiele handen wil ik dat uit zetten, maar ik heb niet kunnen ontdekken hoe. Nu moet ik dat elke keer opnieuw ongedaan maken. Dat kan door vervolgens gewoon op de normale manier door de menu’s heen te gaan.
• Wat ik ook enorm mis is dat deze joekel niet draaibaar op zijn voet is. De kijkhoek is meer dan groot genoeg maar ik kijk gewoon graag recht tegen het scherm aan, en dat kan nu niet altijd. Je kunt een tv van dit formaat niet in je eentje verzetten. Uit verpakking halen en installatie moet ook altijd met 2 personen.
• Externe apparatuur aansluiten is een kwestie van plug & play, in ieder geval van mijn Panasonic blu ray speler.
• Er kan worden opgenomen op een usb-stick die je in de tv steekt. Echter voor je naar een andere zender kunt zappen ben je verplicht de opname te stoppen.

Beeld en geluid
• Voldoende default mogelijkheden voor het instellen van beeld en geluid. Is ook verder nog te finetunen.
• Supermooi ontzettend gedetailleerd natuurlijk beeld, geen ‘overbelichting’ voor je ogen.
• Er zit trouwens ook een blauwfiltermogelijkheid op. Persoonlijk vind ik dat niet mooi. Het beeld gaat naar oranje neigen.
• Ook al zou je door de afstand tot de tv geen verschil in detail zien, dan nog doet dit natuurlijke beeld met zijn mooie zwarttinten fijner aan.
• Doordat er bij mij veel licht door het grote raam achter de tv naar binnen kwam, gingen mijn pupillen dicht, en zag ik de tv bijna niet meer. Bij mijn oude tv, een plasma, had ik daar minder ‘last’ van. Ik heb daarom als tijdelijke oplossing een kamerscherm geplaatst: problem solved.
• Beeld en geluid kan je door de tv zelf laten checken.
• Het zwart is gewoon zwart. Echt zwart. Omdat dát pas echt natuurlijk is, ben je er zo aan gewend. Dit heeft een positieve invloed op het contrast. Dat is groot zonder nadrukkelijk (te scherp) aanwezig te zijn.
• Het geluid is in orde, en echt wel beter/ruimtelijker dan de oudere generaties platte tv’s maar kan niet tippen aan het aansluiten van externe boxen, wat ook logisch is. Het geluid zit duidelijk aan de achterkant. Er is aan de onderkant van het scherm weinig ruimte om daar geluid door te laten, misschien dat dat ook scheelt.

Gebruiksaanwijzing
• De manier waarop de tv door 2 mensen bij installeren en/of verplaatsen vastgepakt zou moeten worden is in strijd met het niet mogen aanraken van het scherm. Ik heb niet goed gezien hoe de installateurs dat dan deden.
• Ik heb het idee dat er veel meer kan dan in de gebruiksaanwijzing wordt vermeld. Ik heb de papieren versie in het plastic gelaten om die heel te houden en de handleiding van de site gedownload, wellicht had ik een verkorte versie te pakken.
• Wat mij opviel: er wordt gewaarschuwd voor beeldretentie (inbranden zoals bij plasma’s ook kan). Dit is ook bij OLED mogelijk. Er wordt uitgelegd wat mogelijke oorzaken zijn en er worden tips gegeven.

Pluspunten

• Zeer natuurlijk gedetailleerd beeld

• Niet draaibaar op voet
  • Te kleine en onverlichte knopjes op AB

Henri 13-05-2021

Prachtige tv

Geschreven voor: LG OLED55C16LA 2021

Het uitpakken en opstellen van de tv gaat vrij gemakkelijk. De Tv heeft een zeer zware voet, die niet stoort maar toch enigszins massief aandoet. Hij is wel lekker zwaar zodat de tv stevig en stabiel staat.
Enige nadeel is het snoer. Dat zit vast aan de tv en betrekkelijk kort. Ik heb de kabels namelijk weggewerkt via een buis in de muur en de stekker is te groot en past dus niet door de buis. En aangezien het snoer vastzit aan de tv is de enig oplossing een verlengkabel. Daar is dus duidelijk niet over nagedacht. Veel tv’s hangen tegenwoordig of de kabels zijn weggewerkt en dan is dit wel een nadeel.

o Beeldkwaliteit OLED
Er is een aantal instellingen om het beeld in te stellen: Eco, standaard, levendig, bioscoop, sport, game optimizer, Filmmaker en Expert (donkere kamer/ lichte kamer).
Ik zie weinig verschil tussen Eco en standaard. Levendig was voor mij te fel en de kleuren doen onnatuurlijk aan, dezelfde beleving heb ik bij de Sport instelling. Filmmaker instelling zou de beelden weergeven zoals de producenten van films en series het hebben bedoeld. Voor mij wordt het er niet mooier op. Lijkt wel of alles geler wordt en donkerder en wit is niet echt wit meer. De Bioscoop instelling lijkt hier veel op. De expert instelling laat ook weinig verschil zien. Of het nu avond is of overdag ik zie geen verbetering. Game instelling heb ik (nog) niet kunnen testen.
Kortom ik kijk in de ‘Eco’ of ‘standaard’ instelling; dat geeft voor mij uitstekend beeld.
▪ Scherpte en helderheid
De scherpte van het beeld is prachtig. Het beeld is mooi en helder en blijft dat ook, ook bij snelle actiescènes of vergelijkbaar. Er is geen vertraging te zien en alles wordt mooi natuurgetrouw weergegeven. Het beeld is qua detail, scherpte en verversing uitstekend.
▪ Kleurweergave
In vergelijking met mijn huidige tv zijn de kleuren geweldig. Kleurweergave is uitstekend. Kleuren worden mooi en helder weergeven; scherp en ook natuurlijk aandoend.
▪ Diepe zwarttinten en contrast
Het contrast is ook uitstekend en zwart is ook echt zwart. Ik blijf het bijzonder vinden dat uit zo’n platte beeldbuis zo’n mooi beeld kan komen.
▪ Beeldkwaliteit vanuit verschillende hoeken
Beeldkwaliteit is zoals gezegd prima, ook vanuit verschillende hoeken. Enige nadeel is dat je toch weerspiegeling ziet. Weliswaar veel minder dan bij mijn huidige tv maar toch dusdanig dat op sommige momenten als de zon naar binnen schijnt het beeld minder goed te zien is en dan toch de gordijnen dicht moeten.

o Geluidskwaliteit
Geluid van deze tv is aanmerkelijk beter dan dat van mijn huidige tv. Dat komt mede door het keuzeprogramma waardoor het geluid door de AI wordt geoptimaliseerd. Standaard is het geluid erg flets. Mij bevalt de instelling ‘bioscoop’ het beste. Deze geeft een mooi vol geluid.
Bij films speel ik het geluid wel altijd af via mijn geluidsinstallatie. Ik vind dit geluid nog altijd beter dan menig soundbar of surround systeem. Geluid en met name de bas komen dan veel beter naar voren.
Hier werkt de afstemming en synchronisatie van ondersteunende apparatuur ook weer uitstekend. Had ik bij de vorige tv enige vertraging tussen het beeld en geluid nu is alles perfect afgestemd en loopt het exact synchroon.

o Smart functies
De smart functies zijn zeer uitgebreid. Standaard zitten er een heleboel apps op die nuttig zijn. Blijft uiteraard afwachten hoe dat over een aantal jaren zal zijn.
Ik heb de LG app niet gebruikt aangezien daar toch te veel klachten over zijn en er privacygevoelige informatie wordt gevraagd. Streamen gaat prima via de Chrome cast maar ikzelf gebruik de Home app van Apple probleemloos voor mijn IPhone en tablet. Werkt prima en eenvoudig.
o Gebruiksgemak
Het installeren van de tv gaat vrij eenvoudig en intuïtief en de afstandsbediening ligt lekker in de hand en reageert snel. Handig is dat ook toestemming wordt gevraagd om privacygevoelige aspecten te delen of niet. Ook het menu is makkelijk te bedienen en alle aspecten zijn makkelijk terug te vinden. Of het nu geluid of beeld is of iets anders.
▪ Menu
Menu is eenvoudig en makkelijk te volgen. Eigenlijk wijst zich alles vanzelf.
▪ Stembesturing
Dit was wel een eye opener. Geweldig eenvoudig te bedienen en biedt echt extra gemak. Normaal zit je te hannesen om alle letters een voor een in te typen en nu stel je gewoon je vraag en het zoeken begint. Erg handig en echt een toegevoegde waarde.
▪ Afstandsbediening
Zoals gezegd de afstandsbediening is handig en klein en ligt goed in de hand. Hij werkt via RF, dus je hoeft niet op het scherm te mikken om iets te selecteren. Je ziet een cursor bewegen over het scherm als je de afstandsbediening beweegt in je hand. Erg handig. Er zitten voorkeurknoppen op voor Netflix, Prime video, Disney+ en Rakuten. Ik gebruik het liefst één afstandsbediening en wat dat betreft is het mooi dat alles ook werkt via de KPN-afstandsbediening (behalve dan de specifieke tv-instellingen etc.)

o Design
Vormgeving is mooi en strak. Zeer dun scherm zonder randen en alles netjes weggewerkt aan de achterkant.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • goed geluid
  • veel opties
  • snelle processor

Minpunten

• toch weerspiegeling bij zon
  • te kort snoer, niet afneembaar