De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JBL BAR 500 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

GSur 14-01-2024

JBL Bar 500: Een goede soundbar met krachtige bas

Geschreven voor: JBL BAR 500

Momenteel heb ik de JBL Bar 500 Pro 5.1 een paar weken mogen testen, in combinatie met mijn Samsung 4KQ80B TV.

Eerder heb ik een JBL Bar 3.1 (oud model) aangeschaft, en een Samsung Q600B 3.1.3 soundbar, waardoor ik een vergelijkend review kan schrijven.

Omdat ik al ervaring hebt met een JBL soundbar was ik niet verrast door de grote doos, omdat de JBL draadloze subwoofer een stevige maat heeft met een krachtige bas. Ook de soundbar zelf is vrij fors maar past goed onder mijn 75 inch TV.

De soundbar zelf qua design is redelijk basic, en met een plastic / rubber coating met onverlichte toetsen. Het design van de 3.1 en Q600B zijn van metaal en doen toch wat luxer aan.

De Bar 500 heeft nu WiFi en ARC HDMI 4k als mooie features, al is de Dolby Atmos een hele basic versie, en niet me de laatste standaarden zoals de Q600B. Verder zijn de directe App integratie met bvb Spotify ook goeie opties voor muziek streamen.

Het geluid zelf is warm met een sterke bas, wat past bij Gaming / Muziek / Films etc. Dit was ik al gewendbij de Bar 3.1, en de Bar 500 is vergelijkbaar en net iets luider en zuiverder.

Qua afstellen en geluids opties vind ik de Bar 3.1 veel preciezer af te stellen dan de Bar 500. De Bar 500 vertrouwt op kalibratie en de JBL One app om het geluid aan de ruimte aan te passen.
De JBL One App vind ik redelijk teleurstellend doordat de afstelling ook daar heel beperkt is. (Bas Mid Treble)

Qua helderheid en volume gaat de Bar 500 aardig luid, maar niet extreem meer dan de 3.1 / Q600B. De Samsung klinkt meer helder, en sprankelend maar met veel te weinig bas productie. De JBL is daarin kampioen, met een overweldigende bas.

In vergelijking qua prijs met andere soundbars, vind ik de JBL alsnog de beste door de flinke bas productie waardoor films / series kijken en gaming icm met mijn TV prettiger is. JBL heeft daarentegen nog wel een slag te maken met features en speakertechnologie. Een goede update tegenover de Bar 3.1 en 5.1 maar kan nog wat leren van de Samsung soundbars.

Pluspunten

• Subwoofer en Bas
  • Auto- Calibratie
  • WiFi / Streaming opties
  • Volume en geluid

Minpunten

• Niet de laatste technologie aan boord
  • basic Dolby Atmos (stereo)
  • Minder afstellingsmogelijkheden
  • Forse maatvoering

Pat 13-01-2024

Krachtpatser!

Geschreven voor: JBL BAR 500

Bij het uitpakken van het product was ik meteen al enthousiast over deze set. Heel robuust, mooie kleur (antraciet) en een flinke klankkast waar ik veel van verwachte.

Het aansluiten van de sounbar met de tv verloopt heel simpel (netsnoer en HDMI). Ook het koppelen van de subwoofer met de soundbar gaat vlekkeloos. De koppel knop op de afstandsbediening hoefde niet eens te worden gebruikt. De verbinding werd automatisch gemaakt.
Ook het koppelen via Bluetooth en een mobiele telefoon verliep moeiteloos. Wanneer de soundbar op de tv is aangesloten (eARC) kun je de afstandsbediening van de tv gebruiken om het volume van de soundbar aan te passen. Het koppelen van een afstandsbediening is niet nodig. Ook niet zoals in dit geval, de tv een ander merk is. Wanneer je de afstandsbeding wel wilt gebruiken beschikt deze over een overzichtelijk geheel. Geen wirwar aan knoppen maar bescheiden functies en dat is erg prettig. Ook geen groot log apparaat.

Helaas geen voorkeur instellingen qua geluid (bioscoop, sport, spraak, concert enz…) die je naar eigen wens kunt opslaan. De TV heeft dit wel. Maar indien het geluid naar de soundbar wordt verstuurd vervallen de instellingen van de tv.

De app, welke je op je smartphone kunt installeren biedt ook vele mogelijkheden waaronder een afstandsbediening, een equalizer, kalibratie, wifi-streaming van je muziek met de bekende streamingsdiensten.

Qua vormgeving ziet de soundbar er erg goed uit. Mooie slanke vormgeving met ronde hoeken en bovenop instelknoppen voor het volume en bronselectie. Het display is goed af te lezen aan de voorzijde. Tevens wordt de soundbar geleverd met ophangbeugels.

De subwoofer is een flinke robuuste kast en een echte krachtpatser. With Thrilling Bass, zoals op de doos staat vermeld, doet hij zijn naam eer aan. De sterkte van de bas is instelbaar in 5 levels. Ik heb ze alle 5 getest en moet eerlijk zeggen dat level 1 tot en met 3 voor mijn woning met houten vloer meer dan genoeg was. De gehele vloer vibreert mee wanneer je het volume maar enigszins opvoert. Dus een leuke actiefilm kijken is leuk maar wel beperkt tot een bepaald niveau. En nogmaals, dit is mijn ervaring bij een kleine, oude woning met houten vloer. Bij een betonnen vloer kun je waarschijnlijk wat losser gaan….Maar het beluisteren van muziek geeft een verrassend resultaat. Een geweldig mooie, warme en volle sound. De soundbar met zijn vele speakers en hoge tonen gecombineerd met de subwoofer is een genot! Het vult de gehele huiskamer. Ook bij een hoog volume blijft het geluid aangenaam zonder vervorming.

Dus mijn eindoordeel: Top setje en echt een aankoop waard.

Pluspunten

• vormgeving
  • geluid
  • bedieningsgemak en aansluiten

Minpunten

• geen voorkeursinstellingen qua geluid

IngridO 11-01-2024

prachtig geluid

Geschreven voor: JBL BAR 500

Deze sounbar mogen testen via review.nl. We hadden onlangs een nieuwe tv gekocht en hier nog geen systeem op aangesloten. Ons oude dolby systeem was flink verouderd en we wilden graag iets draadloos. Dus deze test kwam als geroepen. Het uitpakken en aansluiten was geen enkel probleem. Eenmaal de app op de telefoon kon ik meteen spotify al afspelen en was ontzettend verrast door het volle geluid.
Op de tv aansluiten was echter wel moeilijk. We hebben een Philips ambi light tv en daar zaten flink wat haken en ogen aan. Uiteindelijk met google de juiste instellingen op de tv zelf zo kunnen instellen dat we de soundbar eindelijk werkend hadden. Nu willen we niet anders meer.
Bij overschakelen van bijvoorbeeld gewone tv naar Netflix veranderd de sounbar zelf de instelling meteen naar dolby. Wat een geluid heb je dan. Mooi vol met een prachtige bas. Ondanks dat de sounbar voor je staat beleef je het geluid rondom. Via de app kan je het geluid naar voorkeur instellen.
Bovendien is het design prachtig en slank.

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • design
  • geluidsafstemming
  • gemakkelijk te gebruiken

Remco Scholten 07-01-2024

mooi geluid, mooie soundbar en een mooie prijs

Geschreven voor: JBL BAR 500

De JBL Bar 500 Pro 5.1 zwart is een mooie soundbar en subwoofer combo die het huis kunnen laten trillen tijdens het kijken van films en het beluisteren van muziek. de dolby surround werkt verbazingwekkend goed ondanks deze soundar geen detachable speakers heeft voor een echte surround beleving. De bar is makkelijk in te stellen en klaar te zetten. het zijn maar 3 kabels die je moet inpluggen en de quickstartguide begeleid je er makkelijk doorheen. ook kan je de soundbar aan een wifi netwerk koppelen zodat je overal op dit netwerk de speaker kan aansturen vanaf je telefoon.

ik vind het een erg mooi product voor deze prijs vooral als je de kracht van de subwoofer voelt.

Pluspunten

• prijs
  • geluid kwaliteit
  • subwoofer

Minpunten

• optische kabel niet meegeleverd

Puck Puck 12-12-2022

Gewoon een goede Soundbar

Geschreven voor: JBL BAR 500

De compacte JBL 500 Pro set bestaande uit een soundbar met subwoofer zorgen ervoor dat de geluidseffecten perfect hoorbaar zijn. Elk geluid komt binnen zoals het bedoeld is. Een mooie extra is het, 3D effect, zonder dat je extra speakers nodig hebt. Het is zeker niet zo goed als een echte 5.1 set maar de setup is ook veel makkelijk. Opvallend goed was het stemgeluid. Deze werd niet overstemd tijdens de geweldige geluidseffecten van de actie momenten in de film. Ook de heerlijke vrouwenfilms komen tot hun recht omdat de spraak echt helder is.

Het installeren van de set was makkelijk, ondanks dat de subwoofer draadloos werkt was het connecten zo gebeurd. Het pairen ging sneller dan verwacht. Uiteraard super handig dat je vrij bent om je woofer overal neer te zetten. Hierdoor konden we hem overal plaatsen waar we wilden zonder dat we kabels zien lopen net als bij onze oude set.
Het koppelen met diverse streamingsdiensten was geen probleem. Super handig als je net als ik muziekliefhebber bent.
Samengevat ben ik dus behoorlijk tevreden met deze set en zou ik hem zeker aanbevelen. Het stukje uitstraling is een kwestie van smaak. JBL heeft een stoere afwerking maar een stukje luxe uitstraling mist hij naar mijn mening maar dat is voor mij niet het belangrijkste. Een aanrader dus.

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • robuuste look

Minpunten

• Mocht van mij iets harder kunnen

k**************@g******** 10-12-2022

Geweldig geluid!

Geschreven voor: JBL BAR 500

Na lang wikken en wegen eindelijk de overstap gemaakt van een 5.1 opstelling naar een soundbar met subwoofer. Vooral vanwege de ruimte en de draden door de huiskamer/langs de muur.
Enigzins sceptisch over de vervanging, ben ik nu echt volledig overtuigd van de soundbar. Jeetje wat een geluid!

Nadat het pakket per post was bezorgd, viel het mij op dat het pakket wel erg groot was. De reden, de soundbar is vrij lang (langer dan in eerste instantie gedacht). Maar gelukkig past deze nog voor onze (49 inch) TV. Met de bijgeleverde beugels is het ook mogelijk om de soundbar op te hangen, wij hebben ervoor gekozen deze neer te zetten/leggen.

Na het uitpakken van de soundbar en het aansluiten via de ARC aansluiting op de TV, een goede plek bepaald voor de draadloze subwoofer. Doordat deze niet bedraad is aangesloten via de soundbar, hadden wij alle vrijheid om deze een plekje te geven waar deze het beste tot zijn recht komt (naast de bank). Nadat de stekkers in het stopcontact waren gestoken, konden we de soundbar instellen via de JBL One app. Kalibreren was zeer eenvoudig, de soundbar en de app doen het werk voor je. Omdat we wat persoonlijke voorkeuren hebben qua geluid, konden we dit ook via de app eenvoudig instellen. Iets minder bass, iets meer hogere tonen, maar net waar je persoonlijke voorkeur ligt.

Toen was het eindelijk zover, het geluid echt testen. Waar moet ik beginnen; Het geluid is geweldig, of je nu muziek luistert of een film kijkt, het geluid is altijd goed. Stemmen zijn zuiver bij film en de surround bij films is bizar goed. Misschien nog wel beter dan mijn 5.1. systeem! Je hoort de geluiden echt om je heen, en dan met maar 1 soundbar (in plaats van meerdere speakers om je heen).

Voor ons een erg groot pluspunt van deze soundbar is de ingebouwde chromecast en het kunnen streamen van je favoriete muziekdienst, direct naar de soundbar. Geen gedoe meer met kabels, maar altijd je favoriete muziek op je soundbar. En ook wanneer je het volume lekker opschroeft, blijft het geluid goed. Wij zijn echt fan!

Pluspunten

• Dolby Atmos
  • Draadloze subwoofer
  • Eenvoudig in te stellen
  • Geluid

Minpunten

• Lengte soundbar

Verwidx 09-12-2022

Mooie soundbar met top geluid Dolby Atmos en muziek

Geschreven voor: JBL BAR 500

Wij hebben de soundbar nu een paar weken in huis en erg tevreden! Wij hadden een receiver met boxen, center en subwoofer. Ook mooi geluid, vooral muziek maar neemt veel ruimte in, veel draad wat door de kamer loopt. Maar door de soundbar en draadloze subwoofer is dit probleem gelijk opgelost! Wij waren al benieuwd naar Dolby Atmos, maar die ervaring is echt onwijs gaaf! Geeft zoveel meer beleving aan je films, series en games! En de muziek klinkt ook geweldig mooi, hadden we niet verwacht. Daarnaast de ondersteuning 4K en de mogelijkheid met streamen van bijvoorbeeld Spotify is echt ideaal. Daarnaast nog ingebouwde wifi met AirPlay, Alexa Multi-Room Music en Chromecast built-in. Ook de JBL one app is handig en kan je alles nog even extra na wens fine tunen, zoals synchronisatie geluid, de bas en boxen. De installatie is makkelijk, de box update zelf, en het geluid kan je makkelijk kalibreren. Een mooi geluidssysteem, is zijn geld zeker waard.

Pluspunten

• Dolby Atmos
  • HDMI eARC 4K
  • Streaming
  • Draadloze subwoofer

Minpunten

• Weinig HDMI mogelijkheid

Lauram 08-12-2022

Erg mooi geluid!

Geschreven voor: JBL BAR 500

Wij hebben de JBL soundbar 500 pro nu bijna drie weken in huis. Het pakket was vrij groot toen we het afhaalde en paste precies in de auto. Dat had er vooral mee te maken dat de soundbar vrij lang is, hij is ruim een meter lang. Eenmaal uitgepakt is de soundbar zo geïnstalleerd, wij waren er hooguit een half uur mee bezig. In eerste instantie zag ik de toegevoegde waarde niet zo van een soundbar, maar nu ik heb ervaren hoe goed het geluid is, begrijp ik dat mensen zo enthousiast zijn. Het geluid is echt top, series en films zijn zo een stuk leuker om te kijken. Verder hebben we overdag vaak muziek aan en ook dan is het geluid erg goed. Al met al heel erg blij met deze aankoop!
Enige nadeel dat ik kan bedenken is de subwoofer, die vinden wij vrij groot. Maar nu hij eenmaal een vaste plek in de woonkamer heeft, valt hij al bijna niet meer op.

Pluspunten

• Geluid
  • Mooie stoere soudnbar
  • Snel geïnstalleerd

Minpunten

• Grootte van de subwoofer

MrMusic 07-12-2022

Goede draadloze sub, fijn geluid

Geschreven voor: JBL BAR 500

Het design vind ik prachtig en staat super onder mijn 65 inch Sony tv. Ook de draadloze subwoofer kan je eenvoudig een gewenst plekje geven.
Ik heb deze soundbar nu 4 weken in gebruik en hij voldoet voor mij aan veel verwachtingen.
Deze set heeft geen achterspeakers maar dat vind mis ik niet, de soundbar geeft echt een surround geluid en de subwoofer een fijne ondersteunende bass.
Het fijne is dat wanneer je gewoon tv kijkt de stemmen zeer helder hoort, ook muziek luisteren ervaar ik intensiever. Ook de geluidservaring in combinatie met de Playstation 5 is indrukwekkend!
Instellen gaat gelukkig eenvoudig door de JBL one app te gebruiken. Een 3d geluid kalibratie helpt met het instellen van het geluid voor jouw ruimte. Of dat helemaal optimaal is moeten we maar geloven maar het klinkt voor mij erg goed.
Voor mij is dit een goede soundbar voor een prima prijs.

Pluspunten

• Draadloze subwoover
  • Surround sound