Fossil Q Explorist HR - Reviews

Vorm
rond
Kleur behuizing
blauw

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 17 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

P. Morsinkhof 18-10-2018

Luxe smartwatch, leuke functies, matige accu

Design
Dit is toch wel het pareltje van de smartwatch: het design. Er zijn niet veel smartwatches die er zo als een mooi, luxe horloge uitzien. Vooral deze met het metalen bandje ziet er mooi uit en levert ook complimenten op van mensen die hem ook niet direct als smartwatch herkennen. Het ronde scherm zonder inkeping (a la Moto 360) vind ik perfect, een vierkant scherm moet net je smaak zijn.

Functionaliteit (hartslag, GPS)
De setup van de smartwatch is simpel als je een beetje weet hoe je normaal apparaten verbindt met bluetooth en apps. Daarna krijg je direct al je WhatsApp-notificaties binnen, kan je sport gaan tracken of nieuwe apps installeren (ook Strava, Runtastic, Cardiogram, enzovoorts). De ingebouwde GPS werkt ook goed, met na 10-20 seconde een accurate locatie. Ideaal is hierbij dat je je telefoon zelf dus niet meer mee hoeft te nemen voor bijv. hardlopen!
De hartslagmeter werkt ook goed, maar heeft soms (vooral tijdens het sporten) toch wel wat fouten. Zo loopt hij dan tijdens hardlopen op van 150 naar 180, terwijl ik juist voor een stoplicht sta bijvoorbeeld. Of dit komt door mij, zweet tussen de sensor en mijn pols, of iets anders weet ik niet, maar het is wel een onhandig nadeel als je hier veel om geeft.

Accuduur
Helaas is de accu, zoals anderen aangeven, best wel belabberd. Na de eerste paar dagen gebruikt is de accu wat meer 'ingeleerd', en dan hou je het op zich wel een rustige dag vol. Als je echter een fanatieke sporter bent en daardoor een sportmode gebruikt met hartslag- en GPS-tracking kan je met bijv. 40 minuten sporten in de ochtend de rest van je dag beginnen met 65% accu over. Als je dan je meldingen de rest van de dag binnenkrijgt en om de zoveel tijd even bekijkt loop je het risico dat in de avond de accu echt leeg is - puur als horloge voor de tijd werkt ie dan ook niet meer. Dit brengt dus meteen het idee mee dat het een smartwatch als gadget is en niet als simpel horloge waar je altijd de tijd op kan zien. Met de nieuwere chipsets moet dit beter worden.

Prijs
De adviesprijs van 299 euro is fors, zowel voor een luxe horloge als voor een smartwatch. De concurrentie zit ook rond deze prijs, maar daar krijg je smartwatches voor met bijv. een langere accuduur of echt een sport-smartwatch. Als je een tech-liefhebber bent zonder smartwatch is dit zeker een mooie om te beginnen!

Pluspunten

• Design van het horloge & bandje
  • Mooi, ronde scherm zonder inkeping
  • Hartslagsensor en zelfstandige GPS

Minpunten

• Accuduur

Bauke 14-10-2018

Review FTW4012

Eerste ervaring:
Het horloge komt in een doorzichtige verpakking en direct valt het mooie design op. Omdat ik redelijk dunne polsen heb moesten er wel een aantal schakels verwijderd worden. Dit heb ik niet eens zelf geprobeerd maar gewoon bij de juwelier laten doen (kosten 5 euro).
Installatie:
Ik kan redelijk goed met computers overweg en heb al jaren lang een android telefoon. Maar ook al had ik dit niet dan was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Installatie ging heel erg makkelijk, gewoon de aanwijzingen in het scherm volgen en een paar minuten later kun je het horloge gebruiken. Na installatie werden er wel direct een aantal updates geinstalleerd, maar dit heeft het gebruiksgemak alleen maar verbeterd.
Design:
Ik heb dit product nu ongeveer 2 weken in gebruik en krijg heel veel positieve reacties op het design. Door het mooie bandje vind ik dat het er extra luxe uitziet. Ik krijg veel positieve reactie dat het horloge er mooi en luxe uitziet. Ondanks dat ik redelijk smalle polsen heb ziet het horloge er niet belachelijk groot uit wat ik een groot voordeel vindt.
Software:
De software voelt heel soepel aan en het horloge reageert heel snel. Waar ik aan moet wennen is dat wanneer ik mn pols omdraai om de tijd te bekijken ik een fractie van een seconde moet wachten tot het scherm aanspringt. Omdat dit mijn eerste smarthorloge is moet ik daar heel erg aan wennen.
Omdat ik het horloge nog maar 2 weken heb, heb ik helaas nog niet alle mogelijkheden ontdekt, maar dat maakt het ook wel leuk omdat ik nu elke keer iets nieuws ontdek.
Ik heb vaak spotify aanstaan op de fiets en nu hoef ik mijn telefoon niet meer uit de zak te halen want ik kan spotify nu bedienen via mijn horloge.
Batterijduur:
Ik doe ongeveer 1.5 dag met een batterij, wat ik in eerste instantie redelijk kort vond, maar als ik het vergelijk met andere android wear horloges (van kennissen) is dit blijkbaar normaal.

• gebruiksgemak

Minpunten

• prijs
  • Batterijduur

Dennis 19-10-2018

Modieuze smartwatch met leuke functies

Ik moet in het begin even wennen aan deze horloge.

Batterij vind ik wel redelijk snel leeg gaan, ik moet hem na 2 dagen echt opladen. Ik probeer de batterij verbruik omlaag te krijgen door het schermpje uit te laten. Hij is alleen aan als ik op een knopje druk. 's nacht zet ik hem om batterij bespaarmodus.

Ik gebruik hem nu voornamelijk voor de meldingen die van mijn telefoon afkomen. Deze meldingen kan je trouwens per stuk aan of uitschakelen. Google fit app vind ik geweldig, dwingt mij meer om te gaan bewegen.

Keuze uit meerder klokjes vind ik ook wel leuk. Ik vind het wel jammer dat er geen ingebouwde speaker inzit voor o.a. alarm en Google assistent. Ik ben na 3 weken gebruiken wel redelijk tevreden.

Wat ik trouwens ook fijn vind, is dat je vrij makkelijk een bandje kan wisselen, zonder speciale gereedschap. Wat mij heel erg meevalt, is dat hij goed op mijn arm zit. Normaal, als ik thuis komen, doe ik vrijwel altijd mijn horloge af, omdat hij dan niet lekker zit. Dat heb ik met deze niet, hij zit lekker om mijn pols. Ik heb er zelfs mee geslapen.

Pluspunten

• Design van het horloge
  • Mooi rond scherm
  • Mogelijkheden
  • GPS
  • Hardslagsensor

Minpunten

• Batterijduur
  • prijs

gertitombo 17-10-2018

Mooie stylvolle smartwatch

Fossil heeft een mooi en stylvol smartwatch op de markt gezet.
Het horloge heeft veel mogelijkheden en je kunt veel zaken ermee regelen. Je kunt je wijzers regelen zoals je wilt.
Het weer, nieuws, notificaies zoals e-mails/WhatsApp zijn eenvoudig af te lezen.

Er zit een GPS op, waarmee je zonder je telefoon, je locatie kan bijhouden. Muziek luisteren gaat ook goed met een bluetooth koptelefoon.

Installeren van Android Wear ging eenvoudig en had het horloge binnen enkele minuten aan mijn Android telefoon gekoppeld.

Batterij gaat net een dag mee. Indien je langer dan een dag je horloge wilt gebruiken, zul je één en ander uit moeten schaken. Graag wil ik alle functies gebruiken dus had het niet gedaan.

Zelf vind ik de Fossil Gen4 smartwatch mooier dan een Apple watch. Deze ziet er namelijk uit als een echt horloge!

Pluspunten

• Mooi stijlvol design
  • Heel mooi scherm
  • Watchfaces kun je eenvoudig wijzigen.

Minpunten

• Batterij gaat net een dag mee
  • GPS gebruikt veel batterij

Mick Dundee 16-10-2018

Multifunctionele Smartwatch

Ik kan niets meer dan lof uitspreken over deze stoere Smartwatch. Hij zit als gegoten, ziet er lekker grof uit en is makkelijk in gebruik.
Je kan er oneindig veel apps op installeren naar eigen smaak en behoeftes. Ik kan bijvoorbeeld nu al mijn inkomende berichten en emails bekijken, snel het weer en voetbaluitslagen zien. Ook kan ik mijn mobiel commandos geven door middel van het in te spreken (dit is een erg handige optie). Tevens kan ik Spotify en diverse apparatuur ermee bedienen. Conclusie: ik houd 'm.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Makkelijk in gebruik
  • Oneindig veel handige apps

Minpunten

• Met wifi (is geen vereiste) gaat accu snel leeg.

Sebastiaan van Essen 16-10-2018

Mooi stijlvol horloge met veel extra's

Afgelopen week heb ik de Fossil Explorist Gen 4 FTW4016 mogen testen. Wat gelijk al bij het openmaken van het doosje in het oog springt is dat het horloge heel erg stijlvol is. Die mooie bruine leren band maakt het horloge gelijk een stuk stijlvoller eruit zien dan veel andere smartwatches. Wat leuk is is dat veel collega's en vrienden heel erg geïnteresseerd zijn in dit horloge. Dit betekend dat deze opvalt. En ook in de positieve zin van het woord, want stuk voor stuk zijn de reacties heel erg goed.

Ikzelf heb hele smalle polsen, waardoor veel horloges mij niet goed passen. Door de afmetingen van het horloge, past deze goed om smalle polsen, zonder dat het afbreuk doet aan het design. Het scherm daarentegen is erg groot, waardoor meldingen goed af te lezen zijn.

Bij het openen van het doosje echter, zat er geen oplader bij. Ik weet niet dat dit is doordat ik meedoe aan de #testingFossilQ actie van theinsidersnet.com, of dat deze er gewoon niet bij afgeleverd wordt. De batterijduur is ongeveer 1 dag, wat redelijk standaard is voor een smartwatch. Dit kan verlengd worden door bepaalde functies uit te schakelen en het scherm uit te schakelen. Het opladen gaat erg gemakkelijk met de meegeleverde laadkabel.

Het gebruik van de knoppen aan de zijkant gaat erg natuurlijk. In de software van het horloge worden deze knoppen heel consistent met dezelfde functies door de menu's heen gebruikt. De 2 kleine knoppen zijn naar persoonlijke voorkeur aan te passen welke functie deze oproept.

Het wijzigen van de lay-out op het home scherm gaat snel en hierdoor ook heel gemakkelijk aan persoonlijke voorkeuren aan te passen.

Hartslag wordt vrijwel altijd correct gemeten zover ik zelf kan meten. Verder heb ik het Fit gedeelte niet getest.

Zou ik dit horloge voor mijzelf kopen? Voor deze test zou ik zeggen, nee, niets voor mij. Veel te duur voor de functie van het apparaat. Maar nu ik hem een paar dagen getest heb, ben ik helemaal om. Het horloge is gewoon heen erg mooi, alleen al om te gebruiken als klok. Hierin is Fossil erg geslaagd.

Pluspunten

• Mooi stijlvol design
  • Gebruikersinterface makkelijk aanpasbaar
  • Makkelijk te bedienen

Minpunten

• Accuduur

wouterbenk 15-10-2018

Geweldig horloge

Het Is een prachtig horloge. Een juweel aan je pols. Het is een robuust horloge met veel oog voor detail. De update naar de nieuwe Wear OS ging heel snel en loopt soepel. Het verbinden met de telefoon was zo gedaan. Het mooie is dat ook al je telefoon de bluetooth uit heeft staan dat je via je wifi gewoon nog alle meldingen binnenkrijgt op je horloge. Er zijn vele handige functies aanwezig in de Fossil. Ik heb eigenlijk geen overbodige en onnodige functies kunnen ontdekken. Ik ben heel positief over de Fossil smartwatch. Ik kan dit prachtige horloge zeker aanraden voor een ieder die op zoek is naar een mooie en goede smartwatch.

• Soepele werking

Minpunten

• Geen speaker aanwezig

J van Wezel 15-10-2018

Makkelijk in gebruik

Fijn horloge dat makkelijk te koppelen is met je smartphone. Besturing werkt prettig en simpel.
De smartwatch bevalt prima, hij zit lekker om de pols en de bediening is erg prettig. De batterijduur kan beter maar bij dagelijks gebruik is het goed te doen. Zelfs met Alway-On display

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Draag comfort
  • laad snel en makkelijk op
  • bandjes makkelijk te verwisselen

Minpunten

• Plastic bandje
  • soms snel leeg

PV 15-10-2018

Een fijn dragend, strak horloge!

De Fossil Q Explorist Gen 4 (FTW4018) is mijn vierde smartwatch en ik moet zeggen: deze smartwatch zit het lekkerste! Dit voornamelijk door het bandje dat licht en zacht aanvoelt. Het type smartwatch (classic, frontier, sportief etc.) hangt af van persoonlijke smaak, maar deze Fossil zit tussen een klassiek en sportief klokje in en kan daarom in mijn geval bij iedere gelegenheid worden gedragen.

Wat betreft de specificaties: hardwarematig is de Fossil Gen 4 een hele verbetering ten opzichte van de voorganger (de FTW 4000). Het scherm ziet er mooier uit, het horloge voelt sneller aan en de batterij is een heel stuk verbeterd! Ter illustratie: aan het einde van een lange dag had ik met de Gear S3 nog gemiddeld 45-50% batterij over. Met de Fossil FTW 4000 was dat helaas regelmatig 0-10%... Enigszins tot mijn verbazing vanwege andere reviews, heb ik met de Fossil FTW 4018 gemiddeld aan het einde van de dag nog 40% batterij over. Iets dat voor mij perfect is, aangezien ik het horloge toch dagelijks oplaad.

Als laatste de software: ik heb ervaring met zowel Android Wear als Tizen en heb persoonlijk een sterke voorkeur voor Android Wear. Op applicatie niveau heeft Android Wear net iets meer mogelijkheden i.c.m. een Android telefoon. Het grote verschil zit 'm echter met name in de meldingen en het gemak van reageren op bijvoorbeeld whatsapp-berichten. Bij Tizen zag ik alleen het laatst binnengekomen bericht van Whatsapp, terwijl bij Android Wear de volledige gesprekken kunnen worden teruggelezen. Dit soort kleine verschillen zorgen ervoor dat ik liever een horloge draag met Android Wear.

Al met al bevalt de Fossil Q Explorist Gen 4 (FTW4018) heel erg goed. Ik ben blij met de mogelijkheden, batterijduur en natuurlijk de looks. Wat mij betreft is het daarom zeker een aanrader!

Pluspunten

• Strak design: sportief en toch netjes
  • Android Wear
  • Batterijduur t.o.v. voorganger

Minpunten

• Zwarte rand rondom het scherm

Edwin Beumer 15-10-2018

Mooie smartwatch

Strak soepel werkende smartwatch. Menu makkelijk en simpel. Ideaal tijdens het hardlopen door de ingebouwde gps. Nadeel is de accuduur. In mijn geval krap een dag(redelijk gebruik). En dat is wat weinig

• Soepel werkend

Minpunten

• accuduur
  • geen speaker

wilmo 14-10-2018

fantastische smartwatch van fossil

mooie en lichte smartwatch, makkelijjk te installeren. erg veel keus in displays en deze daarna nog aan te passen en in te stellen naar wens.
appjes goed te lezen en te beantwoorden ook met spraak.
hartslagmeter en stappen teller houden je activiteit bij. berichten komen erg duidelijk over op de watch. er zijn verder nog voldoende apps te installeren. zelf mountainbike pro geinstalleerd moet deze nog wel gaan testen. enigste is dat de batterij elke dag geladen moet worden deze houdt het net geen dag vol

Pluspunten

• licht
  • makkelijk te installeren
  • hartslagmeter

Minpunten

• batterij

Sander 11-10-2018

Mooi horloge met twijfelachtige meerwaarde

Wat een mooi klokkie! Een eyecather, stoer en tijdloos. Nou ja, tijdloos, dankzij het ambient display is hij in pricinpe nooit tijdloos.
Het viel me mee dat het horloge op WearOS 2.1 rap reageert en dat met een verouderde chipset. Wel een groot nadeel aan deze soc is dat de batterij erg snel leeg gaat. Einde dag heb ik regelmatig dat de batterij bijna leeg is en het ambient display niet meer werkt. Groot nadeel. Zeker wanneer je je realiseert dat de batterijduur alleen maar minder gaat worden.
Ik twijfel persoonlijk nog aan de accuraatheid van zowel de stappenteller (zit hier een vertraging op) en de hartslagmeter (deze verspringt nog wel eens).

Mijn grootste twijfel is Fossil niet aan te rekenen: wat is nu de meerwaarde van een smartwatch (voor mij). Mijn telefoon ligt doorgaans naast me en is even snel gepakt als dat ik op een horloge kijk. Daarnaast is het scherm natuurlijk relatief klein en dus de geboden informatie beperkt. Ook de WearOS apps laten te wensen over. Lang niet al mijn (favoriete) apps hebben ondersteuning en degene die dit wel hebben zijn dusdanig beperkt in gebruik, dat de werking te wensen overlaat. Nogmaals niet Fossil aan te rekenen, maar jammer is het wel.

Voor de tijd heb ik al jaren geen horloge meer. De tijd zie ik ook op mijn telefoon of rechts onderin het scherm van mijn computer. Wat blijft dan over? Een (relatief) duur accessoire met erg veel elektronica welke minimaal één keer per dag moet worden opgeladen.

Bedenk dus goed of een smartwatch wel iets voor je is. Is dat het geval, dan heb je ondanks de korte batterijduur aan de Fossil een erg mooi exemplaar. Maar wellicht is wachten op een Fossil horloge met de nieuwe Qualcomm 3100 chipset een beter plan...

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Snelheid
  • Opties

Minpunten

• Batterijduur
  • Apps
  • Algehele meerwaarde

Ronald 11-10-2018

Mooie smartwatch

Het is een mooi smartwatch, hij zit lekker om de pols en de bediening is erg makkelijk. De batterijduur kan beter maar bij dagelijks gebruik is het goed te doen. Zelfs met Alway-On display .

De koppeling met een android telefoon is erg makkelijk en alle notificaties komen binnen, zoveel zelfs dat ik er een paar uit heb gezet omdat ze toch niet zo erg nodig zijn (facebook, instagram, spelletjes enz)

Wel mis ik de interne speaker die in de vorige versie nog wel zat. Zeker in verband met de Google assistant

Door het design lijkt het een normaal horloge, hierdoor moet je wel iets inleveren aan accuduur en je mist de speaker.

• Bedieningsgemak
  • Verschillende wijzerplaten
  • Verwisselbare bandjes

Minpunten

• Accuduur
  • Stappenteller icm Google Fit niet nauwkeurig
  • Geen interne speaker

Thomas van der Ende 09-10-2018

Erg mooi design, en fijn scherm

Eerste Ervaring
Als eerste was ik teleur gesteld dat er bij het horloge geen gereedschap bij het horloge zat om het bandje te verstellen. Daarnaast zat er ook geen uitleg bij over hoe dit te werk gaat. Als je hier niet het juiste gereedschap voor heb raad ik je sterk aan om langs een juwelier te gaan om het bandje op maat te laten maken anders het je kans dat je het horloge beschadigt.

Installatie
Het verbinden met de android wear app verliep vlekkeloos dit werkte allemaal heel gemakkelijk. Het koppelen was op een Oneplus 5T. Na dat het horloge verbonden was en had geüpdatet werkte deze heel intuïtief het swipen is erg veel verbeterd ten op zichten van vorige versies.

Batterijduur
Zoals bij de meeste smartwatches is de batterij duur niet heel lang. Eerste dagen ging de batterij bij mij net aan een dag mee. Na een paar dagen (omdat ik er minder mee zat te spelen) ging de batterij een tot anderhalve dag mee.

Look and Feel
De style van het horloge is ook mooi, strak ontworpen, geen kieren tussen de aansluitingen van het bandje. het draai knopje werkt soepel en zit voldoende weerstand op voor het fijn laten werken van het scrollen.
Ook het knopje om het bandje los te maken zit heel netjes in het bandje verwerkt. Hierdoor ziet het er goed afgewerkt uit.
Het scherm is goed leesbaar, zelfs in direct zonlicht, Dit is fijn als je notificaties probeert te lezen. Daarnaast is het scherm groot genoeg om alles goed leesbaar in beeld te brengen.
Enige nadeel, om te typen op dit scherm moet je niet te grote vingers hebben aangezien het toetsenbord wel erg klein is, gelukkig is er gelukkig is er "Speech to text".

Minpunten
Ik heb een keer gehad dat een van de pinnetjes die in de sluiting zit er uit viel, ik weet niet hoe dit gekomen is aangezien ik deze pinnetjes noot heb verwijderd of heb bijgesteld. Het kan eventueel zijn dat deze tijdens productie niet goed is vast gezet.

Pluspunten

• Prachtige design
  • Groot scherm
  • Gemakkelijk in gebruik

Minpunten

• 1 dag accuduur

Graaf083 08-10-2018

Fossil the next generation ?

Fossil is echt zo'n merk waarvan ik denk....WAUW wat een gave horloges altijd. Vol overgave dan ook begonnen met het testen van deze smartwatch. Het stijlvolle horloge oogt goed, zeker ook met alle verschillende wijzerplaaten die je kan instellen. Het draagcomfort is prima, de siliconen band zit prima en is goed verstelbaar. De app's zijn makkelijk te downloaden en werken vlgs mij prima op het horloge. Echter....wat is het horloge snel leeg. 24 uur haalt hij echt niet met regelmatig gebruik en dat is echt jammer. Samen met de missende GPS functie maakt dat ik dit niet een aanrader ga vinden op de markt. Vergelijkbare modellen van concurrenten hebben dit inmiddels wel op orde. Dus voorlopig blijf ik nog even bij de analoge modellen van Fossil.

Pluspunten

• uitstraling design
  • makkelijk bedienbaar

Minpunten

• batterij
  • gps

RichardSp 06-10-2018

Positief verrast

Na enkele dagen kan ik in ieder geval zeggen dat ik het horloge prachtig vind en er nu al erg blij mee ben. De notificaties komen mooi snel en goed binnen. Je voelt het heel zachtjes als je een bericht krijgt. Installeren en aansluiten op mijn iPhone 8 ging heel snel. Expres de boekjes niet gelezen en gekeken of het horloge op intuïtie is te gebruiken. Dat bleek het geval te zijn, alles direct kunnen instellen en gebruiken. Inderdaad is de accu niet geweldig, maar opladen gaat weer supersnel. Hoop wel dat de accessoires voor deze horloges snel uitgebreid worden (Dock om je horloge op te leggen, extra oplader, etc). Na wat intensiever het horloge gebruikt te hebben moet ik constateren dat ik hem mooier vind dan de Apple iWatch die ik eveneens heb. Je hebt totaal niet het idee dat het een smartwatch is en de afwerking is zeer stijlvol. Wel minder apps te gebruiken dan de Apple iWatch maar niet onoverkomelijk. Door de grootte van het scherm (ik heb de Apple iWatch 38mm) vind ik de Explorist ook duidelijker. Voor de sport apps geef ik de voorkeur aan de Apple iWatch.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Comfort
  • Bedieningsgemak

Minpunten

• Accu
  • Accessoires

B. Ermelo 03-10-2018

Mooie design, werkt goed!

Het is een erg mooie smartwatch, en ben blij dat het er niet uit ziet als een smartwatch! Het design is erg mooi! Ook makkelijk in gebruik en werkt prima met mijn Android telefoon (S9) . Enige minpunt is de batterijduur (een dag). Hij laadt daarentegen wel weer heel snel op!

Pluspunten

• Erg mooi design
  • Laadt snel op
  • Makkelijk in gebruik
  • Veel mogelijkheden en apps
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Batterijduur