Sonos PLAY:1 zwart - Reviews

Bluetooth
Multiroomspeaker

Hans 11-09-2016 Product paar maanden in bezit

Sonos Play I

Waarin kleine producten groots kunnen uitpakken. nauwelijks groter dan een 1/2 yoghurt, maar een sound om je vingers bij af te likken. Om maar niet over een bedieningsgemak te spreken. Slechts een woord is op zijn plaats: KLASSE.

Pluspunten

• Bedieningsgemak
  • App (IOS, Androoi en PC)

Minpunten

• geen aan/uitknop

thies 02-08-2016 Product kwartaal in bezit

sonos play 1

Ik heb de sonos play1 samen met de sonos sub en de sonos playbar gekocht voor een 5.1 geluid en dat is goed uitgepakt ..prima geluid

Paul van den Hout 11-07-2016 Product jaar of meer in bezit

Waar voor je geld

Heerlijke speaker voor het geld. Zeker als ze ze samenschakeld in stereo. Je staat versteld van het "volwassen" geluid wat ze produceren (vooral op de lagere volumes). De integratie van muziek services door sonos en het gebruiksgemak is in deze klasse onovertroffen. Sinds elke kamer in ons huis is voorzien van play 1's gebruiken we de traditionele stereo nog maar zelden. Doordat de play 1 ook in vochtige ruimtes is te gebruiken kan deze ook geplaatst worden in badkamer of buiten onder een afdak!

asteffner 26-05-2016 Product paar dagen in bezit

Zeer goede speakers voor in de keuken

Voor muziek bij het koken hebben we twee sonos:1 systemen aangeschaft. Hiervan hebben we geen moment spijt gehad.
Het installeren is zeer eenvoudig en het koppelen als stereo paar was ook zo gebeurd.

Bij de speakers hebben we ook de bijbehorende ophangbeugels gekocht, waarbij we de speakers ondersteboven hebben opgehangen.
Hierbij kunnen we het volume aanpassen zonder de app te gebruiken.
Wat wel jammer is, dat de 'onderkant' niet af te dekken is met een deksel of iets dergelijks.
De stroomkabel is aan de lange kant, wat wel een nadeel is als je ze ophangt.

Qua geluid is dit stukken beter dan bijvoorbeeld de JBL charge die we tot nu toe gebruikt hebben.
Als het systeem in stereo mode is, klinkt het net wat voller. Ook wordt het geluid niet overstuurd als deze wat harder staat.
Spottify ondersteuning is goed (helaas geen spottify connect), radio e.d. moet nog uitgetest worden.

chomsnl1 22-11-2015 Product paar dagen in bezit

Geluid prima, maar verder rampzalig, beslist geen aanrader. Ik had er drie gekocht om later uit te breiden naar een surround sound set voor de TV, maar dat blijkt helemaal niet ondersteund te worden, Sonos ondersteund DTS sound niet, en dus kan het per definitie helemaal geen surround sound worden, ook niet met een Sonos Playbar en sub. Ik heb er drie gegroepeerd als een zodat je overal dezelfde muziek hoort. Alleen de-groeperen ze zich om de have klap, zodat er maar een van de drie het doet en de rest stil is. Stelt niet zoveel voor om opnieuw te groeperen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ook valt regelmatig het hele systeem uit. Zou aan de wifi settings moeten liggen, maar er is bij mij in de buurt helemaal niet zoveel wifi verkeer, en welk kanaal ik ook kies, Sonos blijft regelmatig uitvallen. Heb al geklaagd bij Sonos maar niets van gehoord. Jammer, behoorlijke miskoop.

hansg65 13-11-2015 Product paar dagen in bezit

6,7
Sonos wordt wel de Apple onder de audio leveranciers genoemd. En bij het uitpakken van het product, wordt dat ook waar gemaakt. Een mooie verpakking, een prachtig weggewerkte aansluiting voor de stroom, een mooie, degelijke luidspreker. Het klopt allemaal. Om een Sonos luidspreker te gebruiken, heb je vervolgens een app nodig. Die helpt je bij het configureren van je luidspreker en op zich is er tot dat moment helemaal niets aan de hand. De vergelijking met Apple blijft opgaan: de luidspreker is zonder enige probleem aangesloten op mijn draadloos netwerk.

Maar dan… ik wil met een Sonos, of iedere andere zogenaamde multiroom luidspreker, twee dingen doen: internet radio (en dan bij voorkeur via TuneIn omdat ik daar al mijn voorkeurszenders al in heb staan) en Spotify luisteren. Om te testen hoe de Play:1 klinkt, begon ik met de laatste. En daarmee begonnen ook de problemen. Bij het benaderen van mijn playlists, kreeg ik de foutmelding “Kan niet bladeren door muziek”. Ook bij het openen van nummers “met ster” (je Spotify favorieten), kreeg ik dezelfde melding… De Sonos app ook maar eens op mijn tablet geïnstalleerd; zelfde probleem. Onder het motto ‘misschien werkt het op een iPad beter’, de iPad van mijn vrouw maar eens geprobeerd. En hé, nu krijg ik wel een deel van mijn playlists te zien. Een deel, want bij een aantal blijft ‘Loading…’ staan. Ondertussen zie ik hetzelfde op mijn eigen Android tablet en telefoon. Blijkbaar duurt het even voordat je je playlists kunt zien? Maar op geen van de devices kan ik mijn favorieten zien. En ik ben niet de enige: Googlen op “sonos unable to browse music spotify”, geeft tienduizenden hits.

Ondertussen begint me iets anders te storen: waarom moet ik eigenlijk via de Sonos app naar mijn Spotify muziek? Ik vind de Spotify app véél fijner dan de Sonos app… En ik heb al mijn muziek gewoon onder ‘Nummers’ in ‘Jouw muziek’ staan, maar dat zie ik in de Sonos app al helemaal niet terug. Voor mijn verjaardag heb ik nog een andere leuke gadget gehad: de Gramofon. Een prachtig klein kubusje dat aan mijn ‘ouderwetse’ stereo installatie is gekoppeld en waarmee ik oa. Spotify muziek naar mijn stereo installatie kan streamen. Dat apparaatje maakt gebruik van Spotify Connect. Spotify Connect is een feature van een groeiend aantal leveranciers van audio apparatuur waarbij de apparatuur zelf de muziek van Spotify haalt en je Spotify zelf op een mobiel apparaat als afstandsbediening gebruikt. Het werkt fantastisch! Waarom ondersteunt Sonos dat niet?

En dan komt de volgende overeenkomst met Apple aan het licht: jij als consument bepaald niet wat handig is en wat jij wilt, nee, dat doet Sonos wel voor jou. En Sonos vindt dat je alles via hun app moet doen, want dat vinden zij handig… voor jou… Waar grote en zeer gerenommeerde merken als Marantz, Denon, Onkyo, NAD, Bose, JBL en mainstream merken als Philips, Denon, Samsung, LG, Panasonic, Sony en Yamaha Spotify Connect ondersteunen, steekt Sonos gewoon een middelvinger op naar jou als consument. “You are correct, we do not support Spotify Connect and do not have an ETA for this feature.” is simpelweg het antwoord van een support medewerker via Twitter (de support van Sonos via Twitter is goed en snel!). Alles moet via de Sonos app. Ik vind dat buitengewoon raar. Als ik een printer koop, ga ik toch ook niet naar de printer app om een document vanuit Word te printen…? En zelfs Apple fans zijn gewend aan AirPlay: streamen vanuit vele applicaties. En de Chromecast van Google: je streamt toch gewoon vanuit YouTube of Netflix of wat dan ook?

Gisteren had ik het nog met een Sonos fan over mijn ervaringen. Hij begon Sonos te verdedigen: er zou wel een kwaliteitsreden zijn voor de houding van Sonos. Nou, muziek komt bij Spotify vandaan, of je het nu via de Sonos app of de Spotify app ophaalt, het is de Spotify server die de kwaliteit bepaald. En na enig zoekwerk, vonden we een interessant artikel: onder de kop Sonos heeft frictie met Spotify, bevestigt de CEO van Sonos dat ze Spotify Connect nooit zullen ondersteunen. Ze willen zicht niet ‘onderwerpen’ aan partijen als Spotify… Gezien deze houding is het zelfs mogelijk dat Spotify haar API gaat sluiten voor Sonos en je op je dure Sonos apparaten helemaal geen Spotify muziek meer kunt spelen… Je zult maar voor duizenden euro’s geïnvesteerd hebben in dit eigenwijze merk… Met deze instelling van Sonos, ben ik er helemaal klaar mee. Weg met Sonos!

Pieter20275 14-10-2015 Product paar dagen in bezit

Twee play 1,s gekocht als muzieksysteem. Ze voelen solide en muziek speelt zonder onderbrekingen(spotify) Ze geven goed geluid.
Je mag ze ook niet vergelijken met hi end apparatuur omdat dit veel duurder is.
Kortom prima systeem modern en goede sound.

chogenhuis 24-07-2015 Product paar weken in bezit

Sinds een paar weken een Sonos connect ( voor de aansluiting aan mijn bestaande installatie) en 2 play 1 boxen in mijn bezit. Ben er erg tevreden mee. Alleen de installatie van de Connect werkte in eerste instantie niet, pas na een update kwam de verbinding tot stand. installatie van de Play 1 is in een oogwenk gebeurd. Ideaal systeem, goede geluuidskwaliteit.

mummels 20-07-2015 Product paar weken in bezit

Heb de Sonos 1 nu een paar weken in gebruik en ben erg enthousiast. Goed geluid, mooie vormgeving en een koppeling met Spotify. Die was overigens wel wat lastig te maken

martijn75 11-06-2015 Product paar dagen in bezit

Even een paar dagen geprobeerd en de Sonos Play 1 geeft een redelijk geluid, niet meer en niet minder. Moest het alleen meerdere keren opnieuw opstarten. Ligt misschien ook aan instabiele internetverbinding hier in huis. Uiteindelijk voor een andere oplossing gekozen.

Ben gegaan voor een setje Q Acoustics BT3 Bluetooth speakers (apt-x). Prachtig setje compacte speakers met verbazingwekkend goed geluid (zie reviews). Vele malen beter dan de beste soundbar voor dat geld en met zeer fraai hifi geluid. Deze heb ik op mijn smart tv aangesloten middels optical out op mijn tv. Je kunt er ook nog een sub op aansluiten als je dat zou willen. Prachtig TV/HiFi geluid en ook Spotify vanaf mn smart TV werkt super.

Daarnaast kan ik gewoon middels mijn telefoon of tablet middels apt-X Bluetooth alles afspelen. Fantastisch alles-in-één system en ik heb geen receiver oid meer nodig. Voor 499,- prachtig geluid in huis. Voor vergelijkbaar geluid zou ik bij Sonos veel meer moeten investeren.

SSJ2Samus 02-06-2015 Product kwartaal in bezit

De afgelopen maanden middels dagelijks gebruik mijn Play 1 uitvoerig kunnen testen en het is een heel erg mooi audio streamer. Inmiddels heb ik ook kunnen testen hoe goed of HD audio zoals Tidal en Deezer Elite het doen. Zelf gebruik ik Tidal. Ik heb meerdere nummers op zowel Spotify als Tidal afgespeeld. Als je goed luistert kan je een verschil merken maar een meer casual muziek liefhebber zoals ikzelf merkt het verschil niet of nauwelijks.
De besturingsapp voor je smartphone, tablet en laptop hebben sinds mijn eerste gebruik een update gehad en het is er wel beter van geworden. Een nog wat gebruiksvriendelijkere interface waardoor nu vooral op de smartphone het wat makkelijker bedienen word.
Ook als je buiten zit is de Play 1 een prima speaker waarbij hij een prima geluid produceert.
Na mijn oorspronkelijke review was ik al erg tevreden, maar ik ben nu helemaal overtuigd en ga in de toekomst mijn Sonos systeem uitbreiden.

hansg65 23-05-2015 Product paar dagen in bezit

Mogelijkheden zijn waardeloos! Geen ondersteuning voor Spotify Connect en binnen Sonos app alleen maar foutmeldingen bij benaderen Spotify playlists. Niet kopen wanneer je graag de Spotify app gebruikt. Je MOET de Sonos app gebruiken... Nou, bedankt...!

chomsnl1 06-03-2015 Product paar dagen in bezit

Hopeloos, NIET KOPEN. Ik erger me kapot aan dit apparaat. Werkte een tijdje zonder enig probleem, gaat vervolgens bijna niets meer. Alles opnieuw gestart, alles werkt weer. Volgende dag weer hetzelfde problem, enzovoorts. Helpdesk van Sonos is ook reuze - niet dus! - handig, staan dingen in die er niet zijn, opties die je moet veranderen zoals de wifi kanaal, alleen bepaalt Sonos zelf welke wifi kanaal gebruikt wordt, dus dat schiet niet op. Alles weer uit gezet en aan, werkt alles weer, maar ja, volgende dag hetzelfde probleem, boodschap "network connection speed insufficient to maintain playback buffer". Koop liever wat anders, van Bose of zo, maar niet deze rommel. BALEN!

SSJ2Samus 05-02-2015 Product paar dagen in bezit

Een super mooi en kwalitatief goed product in een heel klein jasje.
Mijn eerste Sonos speaker, gekocht bij de Media Markt tijdens de BTW actie.
Speaker voelt erg solide aan. Installeren is met een paar minuten al klaar. Makkelijk bedienen vanaf laptop en smartphone. Laptop software is wat makkelijker om de geavanceerde functies en instellingen mee te vinden en gebruiken. Geluidskwaliteit is overweldigend voor zo'n kleine speaker: weegt ongeveer 1,3 kg.
Je eigen muziek, internetradio en streamingdiensten zijn ruim vertegenwoordigd.
Sonos is momenteel de beste in draadloze hifi. Het enige nadeel is de prijs hoewel dat mij persoonlijk er niet van weerhoud mijn Sonos systeem uit te gaan breiden. Dat is trouwens nog 1 van de sterkere punten. Je kan achteraf componenten makkelijk toevoegen.

bramgra 02-02-2015 Product maand in bezit

Na mijn oude Denon set 7 jaar te hebben gehad, tijd voor iets nieuws. Eerst de Playbar met Sub. En een paar dagen geleden twee Play 1 erbij gekocht om de set 5.1 te maken. Wat een geluid. Super heldere sound.

De Play 1 in stereo is ook ongelooflijk! Een echte aanrader. Iedereen verbaast zich over het geluid uit twee zulke compacte speakers. Het zit ook super degelijk in elkaar. Door de Mediamarkt btw actie had ik beide 1's voor €320. Da's leuk meegenomen.

SONOS support blijft je volgen en reageert binnen een dag. Je hebt ook telkens dezelfde support medewerker. Ik had een issue met de Playbar dat 1 radiozender er soms mee stopt.

M. Wes 23-01-2015 Product paar weken in bezit

Voor mijn doen heb ik lang getwijfeld voordat ik de eerste play:1 gekocht heb. Vorig jaar in de zomer had ik al een paar keer verbaasd staan luisteren naar het geluid dat zo'n klein boxje kan produceren. In december de 1e gekocht en binnen veertien dagen er nog twee bijgehaald.

Heerlijk om door je huis te lopen en overal dezelfde muziek te horen. In de woonkamer wel voor een stereopaar gekozen omdat dat het geluid in een grotere ruimte zeker optimaliseert. Geen gedoe met radio-tuner-cd-speler meer of een steeds wegvallend antenne-signaal. Heerlijk gewoon.

Installatie is heel eenvoudig. Wel bestaat de kans dat bij directe streaming via wifi er storing optreedt door andere wifi-apparatuur die - heel vervelend- gebruik blijkt te maken van hetzelfde IP-adres. Maar ook dat was na constatering snel opgelost.

Kortom ik ben ontzettend blij dat ik overstag ben gegaan en met 1 jaar gratis Deezer erbij heb ik een muziekbibliotheek om U tegen te zeggen.

willemlevi 07-01-2015 Product kwartaal in bezit

Fijn systeem, Sonos
Sinds enkele maanden het Sonossysteem, een Connect en een Play5, aangesloten op mijn high-end geluidssysteem. Dat werkt tot nu toe prima; ook ná updates van zowel Sonos(systeem en app) als de diverse updates van iPads en PC's in huis.
Enige puntje van aandacht: het Sonos-systeem raakt in de war als er teveel sturingsapparaten (2PC's/2iPad's/3gsm's) via de app op worden ingeplugged; logisch natuurlijk, gewoon niet doen!
EXTRA - Mijn lokale high-end leverancier ging, na levering en installatie van onze Sonos, nog dezelfde week failliet; vervelend i.v.m. garantie? Helemaal niet, even een mailtje naar Sonos gedaan en nog dezelfde dag, zwart-op-wit, een extra garantie van Sonos gekregen bij eventuele problemen. Perfect geregeld! Over de duurzaamheid (hier: 6) kunnen we uiteraard (nog) niets zeggen omdat we Sonos relatief kort in huis hebben.
Kortom, alle gebruikers in huis zijn - in alle opzichten! - erg blij met Sonos. Een aanrader wat ons betreft!

chomsnl1 08-11-2014 Product paar dagen in bezit

6,2
Niet kopen! Dit was een hele goede set (ik heb zowel de Sonos Play:1 als Play:5). En de geluidskwaliteit is nog steeds prima. Maar helaas heeft Sonos het behoorlijk verprutst door een ander soort draadloos netwerk te gaan gebruiken. Het gevolg: vaak kan een iPad of iPhone de Sonos niet meer vinden, het regent foutboodschappen in de app, en heel veel klanten klagen steen en been, zei ask.sonos.com. Ik heb hier helaas ook erg last van en baal als een stekker. Voorheen werkte alles prima, zonder enige hapering. Maar sinds die veranderingen (zie http://www.sonos.com/en-nl/rock-solid-wireless) is er gewoon van alles mis. Je kan vaak ineens niet meer het nummer spelen wat jij toevallig wilt op dat moment, dan krijg je een vage foutboodschap (een veel voorkomende klacht op ask.sonos.com). Maar het ergst is het wanneer je iPhone of iPad gewoon ineens denkt dat er helemaal geen Sonos systeem is. Volgens Sonos (waar ik geklaagd heb) ligt dat aan Apple. Maar ja, daar mee lossen ze het probleem dus niet op. Wellicht dat het ooit weer goed komt, maar voorlopig zou ik maar even wachten totdat je iets van Sonos koopt.

kleijn72 31-10-2014 Product half jaar in bezit

Dit zijn hele handige speakers, het bedieningsgemak is super, goed te koppelen met spotify en door iedereen te begrijpen en te bedienen, maar.... ik vind het geluid echt vreselijk, het is alleen maar bas. De hoge tonen worden zijn volkomen levenloos. Als je graag naar klassiek of live muziek luistert heb je hier geen goede speaker aan. Ik heb pc speakers van een paar tientjes in de keuken die beter klinken in het hoog.

Henk 04-10-2014 Product paar dagen in bezit

Ik ben echt heel tevreden over de Play 1 ik heb er 2 gekocht en in stereo gekoppeld.
Dit is echt een verbetering kwa stereo geluid, maar je kan ze natuurlijk ook afzonderlijk gebruiken.
Het zijn echt degelijke speakers.
Ik zou eerst voor de Bose sound touch gaan, maar ik heb toch gekozen voor Sonos.
Ik heb hier absoluut geen berouw van.
Ook de keuze voor 2x play1 ipv 1x play5 bevalt me prima want het geluid van deze speakers is weergaloos.
Het installeren is kinderlijk eenvoudig.
Ook de App van Sonos waar je alles mee bediend werkt goed en overzichtelijk.

TOP