Epson Perfection V600 Photo - Reviews

USB 2.0
Scannertype
filmscanner, flatbedscanner

Oosting 11-07-2016 Product paar weken in bezit

Snelle kwalitatief zeer mooie scans maken

Ik gebruik de Epson scanner voornamelijk voor het scannen van oude familie foto's (van papier, niet van negatieven). Ondanks wisselende berichten ben ik zeer te spreken over de meegeleverde software. Deze werkt uitstekend onder Windows 10 en kan ik voor mijn klus (snel veel foto's in hoge kwaliteit scannen) prima gebruiken. Ik kan meerdere foto's per "keer" scannen (de software maakt er afzonderlijke scans van) wat de snelheid ten goede komt. Ondanks dat de geadverteerde scan-resolutie van 6400 dpi bij lange na niet wordt gehaald (dit is overigens "gebruikelijk" bij scanners) is het resultaat bij de maximaal effectieve resolutie van circa 1500dpi indrukwekkend. Zelfs van de kleinere oude en beschadigde familie foto's kan ik wat moois/groots maken. Voor mensen die niet zo handig zijn met fotobewerkingsprogramma's werken de ingebouwde verbeteringen (herstellen van stof, krassen en kleuren) prima.

Ik heb naast deze Epson ook ervaring met een Canon scanner: de ondersteuning en meegeleverde software van Epson is beter. Kwalitatief ontlopen de scanners elkaar niet zo.

Overigens heb ik voor de vormgeving een "zesje" gegeven: maar een scanner koop je natuurlijk/hopelijk niet om de vormgeving. Deze apparaten zijn nou eenmaal functioneel vorm gegeven: groot en lomp. Verwacht geen verrijking van je bureaulandschap :) afgezien van dit criterium gewoon een hele goede scanner.

Jan 20-05-2016 Product paar dagen in bezit

Prima foto scanner voor de hobby.

Na heel veel zoekwerk op internet leek mij deze scanner voor mij wel te gaan voldoen. Ik wil gewoon al mijn documenten, mijn foto's, mijn negatieven en mijn dia's kunnen digitaliseren. Weg met laden en dozen vol papier, foto's, negatieven en dia's, leve de digitale wereld. Eindelijk alles op één en hetzelfde medium vanuit de stoel bekijken!
Er zijn misschien veel betere en duurdere scanners, maar ik hoef geen 100%. Een pixeltje meer of minder is mij niet van belang, het plaatje moet er vooral redelijk uit zien en documenten goed leesbaar zijn.
Deze scanner overtreft mijn verwachtingen, 'n foto uit 1930 werd haarfijn gescand. Details die met het blote oog op de foto niet waar te nemen zijn, zie ik wel op een vergroting van de scan, geweldig!
Wat negatieven geprobeerd, die zien er ook prima uit. De bijgeleverde houdertjes waarin de negatieven en dia's ingelegd moeten worden voelen wat fragiel. Ik ben bang dat ik die met mijn grote handen 'n keertje per ongeluk kapot maak.
De werking van de scanner is logisch en de gebruikershandleiding duidelijk.
Met het bijgeleverde programma 'Scan-n-Stich Deluxe' waarmee je bv. A3 en andere formaten op deze A4 scanner zou moeten kunnen scannen doet niet wat het zou moeten doen. Maar waarschijnlijk ligt dat aan mij.
Al met al ben ik tot nu toe tevreden.
Hoeveel uur ik ermee door zal gaan brengen ligt natuurlijk aan de degelijkheid van de machine. Pas een paar dagen in bezit, vandaar geen mening betreft de degelijkheid.

vettejus52 15-01-2011 Product jaar of meer in bezit

6,2
Nadat de eerste mijn dia's niet goed scande kreeg ik een nieuwe. Het heeft mij zoveel moeite gekost om erachter te komen dat het niet aan mij lag, dat ik 11 maanden geen zin had weer te beginnen. De helpdesk van Epson was erg slecht! Nu 2200 dia's gescand en meestal gaat het goed. Nu begonnen met kleurnegatieven. Weer moeizaam begin met blijkbaar heel kleine , moeilijk verwijderbare stofjes op de glasplaten, die erg hinderlijk in het scanresultaat zijn. De houder voor de filmstrips is wat onhandig, gammel. De gebruiksaanwijzing is erg lastig te doorgronden voor een leek. Meer iets van alle instellingen proberen, kost vele dagen. Scans van foto's tijdschriften e.d. zijn makkelijk te maken en perfekt van kwaliteit.

Suljkan 06-04-2010 Product paar weken in bezit

Ik heb dus toch voor V600 gegaan (zie vraag onder). In het begin was het een beetje zoeken naar beste instelling (kleur, contrast, saturation,...) maar nu gaat het goed. Ik had het even moeilijk met zwart-wit negatieven; hij kon het verschil niet maken tussen schaduw en details en daardoor werd alles gelijkkleurig maar dat zat eigenlijk in instelling "grain reduction". Ik scan alle negatieven eerst met 1200dpi resolutie en dan waar nodig met 6400dpi. Sommige beelden zijn toch niet de moeite waard.
Digital ICE maakt beeld schoon (stofvrij) terwijl het beeld zelf origineel blijft, geen vervormingen dus. Dit geldt alleen voor kleuren negatieven, z/w niet want ik krijg sterke vervorming in beeld. Ik ben nog niet achter gekomen waarom is dat.

CON's:
- adapter voor negatieven en/of dia's is kwetsbaar maar als je voorzichtig doet is dit geen probleem. Alleen ik zie het niet overleven na 10.000 negatieven.
- handleiding is slecht en voor software bestaat het niet eens, zelfs niet als pdf. Eigenlijk hoef je geen handleiding te hebben voor software, maar alleen uitleg voor bepaalde functies zou wel handig zijn. Maar dat is niet mee geleverd en online uitleg stelt niets voor. Daardoor moet je eerste week spelen met alle instellingen totdat je het vindt.

PRO's:
- scan-kwaliteit van negatieven is goed. Resolutie is voldoende om A1 prints te maken, misschien zelfs A0.
- hij is snel. 12 negatieven tegelijk doet hij in 4 minuten en dat is met 1200dpi zonder digital ICE. Grotere resolutie betekent langere scan-tijden en dat verdubbellen als je met digital ICE scant.
- digital ICE is handig maar ik zou hem niet te vaak gebruiken, alleen als het echt nodig is. Het maakt dus scan-tijden langer terwijl je soms negatief hebt die juist door stofjes mooier wordt.

Ik heb alleen in "Professional Mode" mee gewerkt, andere modes zijn niet voldoende voor wat ik nodig heb. Ook heb ik alleen negatieven gescand, foto's of documenten heb ik nog niet gedaan maar daar verwacht ik gewoon net zo goede prestaties als voor negatieven.

Voor iemand die klein aantal negatieven (tot 2000) in klein resolutie wil scannen en voor mail en internet wil gebruiken is deze scanner te duur. Er zijn goedkopere en kleinere film-scanners.
Voor iemand die eigen collectie negatieven en dia's (meer dan 2000 en minder dan 8000) wil digitaliseren is dit een aanrader. Prijs is redelijk, kwaliteit en snelheid is goed genoeg voor gevorderde amateur fotograaf. Ik ben er voorlopig blij mee.

W.Schnack 18-03-2010 Product maand in bezit

7,4
Ik kocht een Epson V500 Photo, maar die ging na een week dood. Niets meer, geen enkele reactie van het apparaat. Tot op dat moment waren de scanresultaten, reflecterend zowel als negatieven (kleinbeeld) prachtig.
Cameraland in Alkmaar wilde mij zonder meer een nieuwe geven, maar ze waren op. Toen heb ik met een paar tientjes erbij een V600 Photo meegenomen, de opvolger.
Bij navraag beweerde Epson dat de specificaties dezelfde zijn, maar de scanner is uitgerust met de 'nieuwste technieken'. Wat dat ook moge zijn.
De scankwaliteiten van het apparaat, zowel foto's als negatieven, zie ik als heel goed. Ik heb er al vele honderden zwart-wit-kleinbeeldnegatieven mee gescand en soms zijn de resultaten beter als die in mijn doka met een Nikon-objectief.
Net als bij de V500 is het negatiefraampje kwetsbaar. Bovendien hebben ze bij Epson een idiote blauwe balk bedacht, die knippert tijdens het scannen. Nutteloos en raar, maar onbelangrijk.
De programmatuur werkt goed (met WinXP) hoewel ze dat bij HP (5470, mijn vorige scanner) beter kunnen.