Netgear X4S AC2600 - Reviews

Aansluitingen
ethernet (RJ-45)
Firewall

SuperBB 03-11-2016 Product paar maanden in bezit

Snelle en volledig WIFI-dekking voor het ganse huis

Na een eenvoudige installatie bij mij thuis, nu meer dan een maand geleden, is het toestel niet 1 keer vast gelopen. Zijn 'quality of service' overschreidt daarmee al zijn voorgangers.
Het bereik is zeer goed. De eerste keer dat ik een router heb die tot in de verste hoekjes van ons huis een voldoende sterk signaal geeft, en dit aan een hoge snelheid. Zelfs achteraan in de tuin, kan ik zonder problemen youtube filmpjes streamen.
Meer moet dat niet zijn

Pluspunten

• Signaalsterkte Wifi
  • Snelheid wifi
  • Stabiliteit

Hans 02-11-2016 Product paar weken in bezit

NETGEAR Nighthawk R7800 prima router

Zeer snelle router met een prima bereik. Installatie bestaat eigenlijk alleen maar uit het aansluiten van de router en het volgen van de eenvoudige instructie op de App.

Pluspunten

• Snel
  • Eenvoudige aansluiting
  • Goed bereik

Wouter 02-11-2016 Product paar weken in bezit

Snelle router met veel mogelijkhede

Via een aanbieding van IBOOD heb ik de Netgear X4S AC2600 ofwel de R7800 Nighthawk gekocht. Mijn vorige router was traag en had op zolder slecht bereik. De specificaties en positieve reviews van de R7800 hebben mij overgehaald deze router te kopen.

De router werd geleverd met een voeding, een ethernet kabel, vier antennes, een resource CD en een quickstart handleiding in een stevige doos.

De router heeft veel aansluitingen: 1 x WAN, 4 x LAN, 2 x USB 3.0 en 1 x eSATA.

Omdat ik een router/modem van mijn internet provider heb, die niet in bridge mode kan worden gezet, moest ik de R7800 achter de router van mijn provider plaatsen. Het instellen van de router heb ik daarom handmatig gedaan met behulp van Netgear Genie, de software die op de router is geïnstalleerd. Dit ging redelijk eenvoudig. Ik heb daarbij de R7800 als router geconfigureerd, omdat in de bridge mode veel functionaliteit verloren gaat, en dan kun je beter een goedkopere router kopen. Dit ging prima. Ook het instellen van het gast netwerk ging goed. Op het gast netwerk is ook zowel 2.4G als 5G beschikbaar. Deze zijn appart in te schakelen.

Het is wel aan te raden goed na te gaan wat je router instellingen zijn en waar nodig aan ze te passen, want de loginnaam en het paswoord om toegang tot de router te krijgen zijn universeel. Verder dien je zelf te controleren dat je de laatste firmware hebt. Het is wel aan te raden deze te installeren, o.a in verband met veiligheid. Tevens is UPnP standaard ingesteld, waardoor kwaadwillenden via internettoegang tot je netwerk kunnen krijgen. Zie bijv. https://www.security.nl/posting/39877/Overheid+waarschuwt+voor+UPnP+op+router. Het is beter deze uit te schakelen.

Netgear Genie geeft verder netjes weer wat de instellingen van de router zijn en welke apparaten eraan verbonden zijn.

Netwerk Genie is dus beschikbaar op de router zelf (te benaderen met je web-browser: is ook beschikbaar als app in de Apple App store (ipad, iphone), Google play store (android) en als download voor wondows en de Mac. Ik heb de android versie geinstalleerd. Met de app kun je ook je router instellen. De app heeft nog meer functies als de software van de R7800 zelf. Zo kun je analyseren hoe sterk je netwerk signaal is, en welke kanalen gebruikt worden, zowel door de R7800 zelf als door andere routers in de buurt (zoals die van de buren). Op deze manier is het mogelijk optimale kanalen te kiezen voor je router (voor 2.4G en 5G).

De R7800 beschikt ook over een VPN service. Vanaf het internet is de router dan te benaderen en kan een VPN verbinding worden opgezet. Erg handig als je op een publiek netwerk zit en veilig wil internetten. Netgear Genie heeft tevens een installatie handleiding voor verschillende systemen, zoals Windows, MacOSX, ipad/iphone en android. Daarbij wordt gebruik gemaakt van bijv. OpenVPN. Dit is handig als je veilig wil internetten vanaf een openbare locatie, zoals een hotel of vliegveld via een openbaar netwerk. Je kunt dan een veilige VPN verbinding met je router thuis maken. De router kan zelf de configuratie bestanden maken voor de VPN client op je toestel. Helaas werkte dit bij mij niet, omdat de R7800 achter de router van mijn provider zit. Hierover wil ik nog contact opnemen met de klantenservice van netgear. Het is jammer dat de router niet zelf verbinding kan maken met een VPN server. Dit kunnen overigens weinig routers. Mocht je dit willen, dan kun je de DD-WRT Kong Mod installeren (op eigen risico).

De router werkt over het algemeen goed. Echter heb ik al verschillende keren problemen met de wifi connectie gehad. De computer geeft dan aan dat er een verbinding is met de router, zonder verbinding met internet. Het uit- en weer aanzetten van de wifi op de computer verhielp meestal het probleem. Ook mijn android toestel verliest soms volledig de connectie met de router.
De signaalsterkte en de snelheid op zolder is behoorlijk verbeterd ten opzichte van mijn vorige router. Echter, de snelheid van de TP-link GB powerline is nog stukken beter. Via de wifi van de R7800 (Zowel 2.4G als 5G) haal ik ongeveer 2/3 van de maximale snelheid van mijn provider (12 mbps), terwijl de powerline vaak dicht bij de maximale snelheid zit (20 mbps). Het is onduidelijk hoe dit komt, want de genie app geeft veel hogere doorvoersnelheden tussen de apparaten en de router aan.

Het gast netwerk werķt ook goed. Het is makkelijk in te stellen en het is prettig dat op die manier gasten niet op je netwerk kunnen komen, maar toch kunnen internetten.

Via Netgear Genie kun je veel instellen. Naast de VPN service en het gastnetwerk, kun je de ledlampjes uitzetten. Dit heb ik gelijk gedaan. Jammer dat het ledje van de power wel aanblijft. Je kunt verder ook Parental Control aanzetten, netgear downloader gebruiken, om torrents mee te downloaden, een back up maken van je instellingen voor als je de router moet resetten en readyshare instellen. Met deze laatste kun je je eigen could creeren in je netwerk mbv een externe USB harddisk. Ook kun je er een printer mee aansluiten via de usb poort, waarmee het een netwerk printer wordt. Dit is alleen handig als je printer in de buurt van je router staat. Ook biedt de router de mogelijkheid gebruik te maken van Dynamic QoS. Hiermee kun je aplicaties en apparaten qua bandbreedte prioriteren of limiteren binnen je netwerk.

Hoewel je veel kunt instellen met Netgear Genie vind ik de software niet altijd even overzichtelijk. Ik ben vaak even aan het zoeken voordat ik de juiste optie heb gevonden. De netgear website geeft wel duidelijke step by step instructies over hoe je bepaalde dingen moet instellen. Hier heb al een paar keer gebruik gemaakt, en het werkte prima.

Tot slot is de R7800 redelijk groot en prijzig. Maar je krijgt er wel veel waar voor terug in de vorm van snelheid en opties, hoewel opties als MU-MIMO meer voor toekomstig gebruik zijn.

Pluspunten

• Veel mogelijkheden
  • Gastnetwerk
  • VPN server
  • Snelle router
  • MU-MIMO

Minpunten

• Duur
  • Verbinding soms niet stabiel

StefanS 01-11-2016 Product paar weken in bezit

I feel the need... the need for speed!

In moderne huishoudens wordt tegenwoordig door heel veel verschillende apparaten WiFi gebruikt: telefoons, laptops, tablets, gameconsoles maar ook minder voor de hand liggende devices zoals thermostaten, lampen, koelkasten, weerstations etc. Juist met name om goed voorbereid te zijn op de toekomst met al het gestream van data over de WiFi verbinding was ik op zoek naar een snelle en stabiele router. Gelukkig is de lange en zware zoektocht ten einde want ik wil geen andere router meer dan de Netgear R7800 Nighthawk X4S AC2600! Ja het klinkt als een hele mond vol en normaal is dat allemaal veel bombarie en interessantdoenerij maar bij deze router is het zelfs nog bescheiden! Waarom? Kom ik neem jullie mee op een reis zodat jullie ook kennis kunnen maken met deze geweldige router.

Het begon allemaal lang geleden in een klein stadje hier ver vandaan. Er werd bij het kasteel van koning Stefan een mysterieus pakje bezorgd. Dit optrekje bestaat uit zo'n 7 woon/slaapkamers en een flinke tuin. Na het openen bleek dat hierin de glimmende Netgear Nighthawk zat. Snel aan de slag gegaan met het uitpakken en het eerste dat mij opviel was dat de router enorm degelijk aanvoelt maar wel flink van formaat is, zeker met de antennes aangesloten. Dit is wel even iets om rekening mee te houden als je hem in een kleine ruimte weg wilt werken. Na het aansluiten het moment supreme: het opstarten van de router. Wow wat een kermis van lichtjes! Gelukkig zit er op deze router een knop om de lampjes uit te schakelen. Heerlijk wat een rust!

Na het opstarten was het tijd om de router in te stellen. Zelf ben ik redelijk technisch en heb ik al regelmatig routers ingesteld. Het instellen van de Netgear was echt een verademing t.o.v. mijn vorige router. Ik was gewend om een ip adres in te toetsen en dan maar bidden dat je ook echt bij de router kon komen. Met de Netgear werkt alles via een website/Netgear Genie. Normaal heb ik het niet zo op geesten maar deze geest liet gelukkig, zonder gewrijf aan de router, wel mijn wensen in vervulling gaan. Instellingen komen in een basis set waarin o.a. instellingen zitten zoals Internet instellingen, WiFi instellingen, Quality of Service en een gastnetwerk (erg handig tegenwoordig met iedereen die bij je langs komt en toegang wil tot WiFi) en een geavanceerde set waar de techneut in mij helemaal happy van wordt: je kan hier meer diepgaande instellingen maken voor de WiFi en uiteraard kan je ook de beveiliging instellen en dt is geen overbodige luxe met al die online schurken de laatste jaren. Let op: er zitten zo veel functies op deze router, heel veel hiervan gebruik ik niet eens en alle functies kunnen overweldigend overkomen voor een leek. Het is echter wel heel goed dat er zoveel mogelijk is met deze router en ik denk dat hij ook prima bedrijfsmatig ingezet kan worden. Zelfs de meest verzuurde netwerkbeheerder kan je met de aanschaf van deze router weer laten lachen.

Na het instellen eindelijk benchmarken want die enorme snelheid en bereik, daar doen we het voor! Wij haalden met onze oude router net mach 1 maar met deze router hoopten we minimaal mach 3 te halen. Voor het benchmarken gebruik ik de site speedtest.nl Ik heb een KPN 20MBit abonnement en ik zit ver van de centrale af dus ik haalde sowieso al geen schokkende resultaten met mijn oude router. Met de Netgear haal ik 72.638KByte/seconde down en 88KByte/seconde up. Dit is ruim 2x sneller dan mijn oude router (die geen 801.11AC ondersteunde). Mission accomplished :-) Het bereik is ook echt enorm. Voorheen haalde ik op ze zolder nauwelijks bereik en daardoor was het daar lastig om te streamen. Nu heb ik gewoon goed bereik en kan ik eindelijk streamen zonder al dat irritante gebuffer. Afgelopen week zag ik toen ik aan het einde van de straat stond (zo'n 300 meter verder) dat ik nog (minimaal) bereik had. Dat is echt ongelofelijk!

De router is nu zo'n 4 weken in gebruik en ik ben er zo blij mee. Alles waarvoor ik hem kocht doet ie super goed en zelfs nog veel meer! Met de Netgear als kloppend hart van mijn thuisnetwerk ga ik back to the future en heerlijk genieten van alle digitale ontwikkelingen die nog gaan komen in en om het huis!

Pluspunten

• Enorm snel
  • Flink bereik
  • Veel configuratie mogelijkheden
  • Lampjes kunnen uit!
  • Makkelijk te configureren

Minpunten

• Vrij groot in omvang

Frans 31-10-2016 Product paar weken in bezit

Prima router

Online deze router besteld vanwege de goede reviews die deze router ontvangt. Ik kan deze tot nu toe alleen maar bevestigen. Router was snel geleverd en werkt eigenlijk al "out of the box".
Na het aansluiten inloggen en meteen de nieuwste firmware erop gezet (op moment van schrijven V1.0.2.04)
Heb handmatig het ip adres aangepast naar 192.168.0.1 omdat dit beter paste in de rest van mijn netwerk. De router bediend dagelijks meerdere telefoons en Ipads, streamt netflix naar de tv in HD en de laptop van het werk (via VPN verbonden met het werk), en nog enkele pc's op de werk kamer. Zelfs als deze staan te downloaden merken we geen vertraging op de telefoons of laptop, netflix blijft ook gewoon werken.
Waar onze vorige router hier zo langzamerhand problemen mee had doet deze het allemaal prima zonder haperen. QoS werkt dus prima. Tot nu toe enige minpuntjes is dat de interface soms wat traag aanvoelt, de menu's anders zijn dan ik gewend was, dus soms even zoeken en een enkele keer is de vpn verbinding van de laptop weg gevallen, opnieuw verbinden aanklikken op de laptop herstelde de verbinding weer.
Bereik van de router is ook prima. Hangt bij ons gewoon in de meterkast (niet ideale plek maar daar komt het signaal nu eenmaal binnen). Desondanks gewoon bereik zelfs op 1e verdieping en zolder en zelfs tot in de tuin.
Heb de router nu ongeveer 4 weken in gebruik en nog niet 1 x hoeven resetten.
Snelheid is ruim voldoende, vooral op de 5 Ghz hogere snelheden dan ik gewend was!
Haal gewoon de maximale download snelheid van ons internet (UPC 200/20).
m.v.g.,
Frans

Pluspunten

• bereik is prima
  • snelheid wifi
  • instel mogelijkheden voldoende
  • downloadmanager voor HTTP/FTP, BT of eMule
  • aansluiting voor externe hd of usb

Minpunten

• trage aanvoelende interface
  • netgenie app werkt niet vlekkeloos

BennyL 31-10-2016 Product paar weken in bezit

Zeer goede WiFi, veel mogelijkheden, kortom prima toestel !

Inleiding
Ik had nog een oude Netgear WNDR3700 die dringend aan vervanging toe was. Deze had 7 jaar zijn dienst goed bewezen, maar schoot de laatste tijd een beetje te kort als het aankwam op online streaming (bijvb. Netflix), multi-tasking, en draadloos bereik. Na wat research heb ik geopteerd voor de Nighthawk X4S R7800 van Netgear. Tot nu toe heb ik hier nog geen seconde spijt van gehad.

In de doos
• de router
• stroomadapter
• 4 antennes
• netwerkkabel
• handleiding

Opstelling
Aangezien ik meer functionaliteit wens dan de standaard mogelijkheden die mijn Telenet router/modem mij biedt opteer ik ervoor om de Telenet router enkel de verbinding te laten maken met het internet, en alle routerfuncties besteedt ik graag uit aan mijn Nighthawk X4S R7800.
De router staat centraal in het huis, net achter de Telenet modem. Aangezien er heel wat toestellen zijn aangesloten op mijn netwerk zijn er twee van de 4 Gigabit poorten verbonden met mijn twee 24-poort gigabit switchen waarop dan alle toestellen verder zijn aangesloten.
Mijn router heeft dus heel wat werk als “hart” van het netwerk.

Interface
Wat me meteen opviel toen ik naar de webinterface van de router surfte was de mooie en overzichtelijke lay-out die zeer gebruiksvriendelijk over komt. Netjes opgesplitst tussen de “Basic” functies waar je de meeste basisinstellingen kunt aanpassen, en de “Advanced” functies waar je terecht kan voor het finetunen van de router.
Op mijn oude WNDR3700 had ik DD-WRT als firmware geïnstalleerd om me op die manier meer instellingsmogelijkheden te bieden. Dit heb ik op mijn nieuwe Nighthawk X4S R7800 tot op heden nog niet nodig geacht. Wat misschien een beetje jammer is, is dat het “out of the box” niet mogelijk is om je via telnet te connecteren op de router. Maar ik neem aan dat dit voor 99.9% van de gebruikers ook niet nodig is.

Functies
Hieronder ga ik trachten een lijstje te maken van de taken die mijn router vervult.

DHCP Server:
Aangezien mijn Telenet modem dus eigenlijk in “bridge” mode staat doet de Nighthawk X4S R7800 dienst als DHCP server. Dit wil zeggen dat al mijn toestellen (bedraad of draadloos) een IP-adres krijgen van deze router. Dit is een basisfunctionaliteit van elke router, maar echt een essentieel en niet te onderschatten onderdeel. Let wel op: Als je wilt dat port forwarding correct werkt moet je het IP adres dat de router krijgt van de Telenet router wel fixeren. Dit wil zeggen dat hij bij elke reboot hetzelfde (WAN-) IP-adres krijgt. Dit is noodzakelijk als je m.b.v. Port Forwarding van buitenaf aan je netwerk wil geraken. Uiteraard kan je in de geavanceerde instellingen het start- en eindadres instellen van de DHCP Server, en de nodige adresreservaties kan je ook inbrengen. Zo krijgen de toestellen in deze lijst steeds hetzelfde IP adres. Dit is handig als je bijvoorbeeld een NAS of printer hebt aangesloten die je steeds op hetzelfde IP-adres moet kunnen bereiken.

Wireless:
Je kan hier zowel het uitzenden (SSID Broadcast) van het 2.4Ghz als van het 5Ghz WiFi signaal instellen. Hierbij is het belangrijk dat je een kanaal gebruikt dat nog niet (veel) in gebruik is door u (of uw buren). Tevens is het de bedoeling om zo weinig mogelijk te overlappen met een ander WiFi toestel. Hiervoor zijn talloze tools beschikbaar (bijvb Wifi Analyzer voor Android). Het kan immers zeer nadelig zijn voor de kwaliteit van het draadloos signaal als twee toestellen in elkaars omgeving op hetzelfde kanaal ingesteld staan. Een ander belangrijk aspect van WiFi is uiteraard ook de beveiliging ervan. Hier hebben we de mogelijkheid om geen beveiliging te kiezen, hetgeen uiteraard niet ideaal is. Verder hebben we de keuze tussen WPA2-PSK [AES], WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES], of WPA/WPA2 Enterprise. Hier lijkt WPA2-PSK [AES] me voor gewoon thuisgebruik of SoHo toepassingen de beste keuze. Voor wie het belangrijk vindt kan er ook een schedule ingesteld worden om bijvoorbeeld ’s nachts het uitzenden van het WiFi signaal uit te shakelen.

Dynamic QOS:
Hier staat QOS voor Quality of Service. Het komt er eigenlijk op neer dat bepaald netwerkverkeer al dan niet meer of minder prioritair wordt behandeld dan ander netwerkverkeer, en dit per applicatie en per toestel. Zo wordt er bijvoorbeeld een hogere prioriteit toegekend aan streaming zoals Netflix. Hier had mijn vorige router dus grote problemen mee, maar deze Nighthawk X4S R7800 heeft hier niet de minste moeite mee.

Parental Control:
Parental control, oftewel ouderlijk toezicht, is een handige functie indien je sommige functies, websites, of applicaties wilt blokkeren. Ook kan je dit inplannen zodat sommige sites (zoals bijvb. Facebook) niet toegankelijk zijn op het moment dat de kinderen eigenlijk hun huiswerk zouden moeten aan het maken zijn.

ReadySHARE
Dit is een functie die ik zelf niet gebruik omdat er al een NAS en een printserver op het netwerk zijn aangesloten. Ik heb voor deze review toch even de test gedaan en een NTFS geformatteerde HDD aangesloten op een USB3.0 poort. Het resultaat hiervan viel me verrassend genoeg heel goed mee. Ik kreeg leessnelheiden van 85 MB/sec. en schrijfsnelheden van 50 MB/sec. Er zijn zelfs veel NAS toestellen die deze snelheid niet halen.

Guest Network
De optie om een gastennetwerk te activeren vind ik wel héél handig. Mijn vorige router had deze functionaliteit niet, en dat was een echt gemis. Het voordeel van het activeren van deze functie is dat je iemand toegang tot het internet kan geven via dit gastennetwerken zonder dat hij/zij verder toegang heeft tot de rest van uw netwerk. Je kan ook hier weer dit afzonderlijk (de)activeren voor ofwel 2.4 Ghz ofwel 5 Ghz.

Port Forwarding / Port Triggering
Port forwarding gebruik je als je je bijvoorbeeld van buitenshuis wilt connecteren op de NAS die op uw thuisnetwerk is aangesloten. Op dat moment vindt er NAT plaats (Network address translation) om het extern IP-adres te vertalen naar het interne IP-adres. Ook de poort waarnaar je wilt connecteren moet op analoge manier overgezet worden van de externe poort (bijvb 45000) naar de interne poort (bijvb 22 voor SSH). Net hiervoor dient dus de Port Forwarding.

Dynamic DNS
Dit gaat nauw samen met het verhaal hierboven van de Port Forwarding. Het merendeel van de internet-abonnees krijgt van zijn Internet Provider geen vast IP-adres. Dit is immers veel duurder dan een gewoon “standaard” internet abonnement. Door gebruik te maken van de Dynamic DNS Service maakt uw router met een server van bijvoorbeeld www.No-IP.com of www.Dyn.com, om aldus het huidige IP-adres te gaan koppelen aan een naam. Als je vanop om het even welke locatie ter wereld dan gaat verbinden naar die naam, dan belandt je dus bij jouw thuisnetwerk. Hier ben ik wel van DNS Service provider moeten veranderen omdat de vorige niet werd ondersteund. Maar dat was maar een kleine moeite.

VPN Service & VLAN/Bridge Settings
Deze services heb ik niet in gebruik en zal je in 99,99% van de gevallen ook niet nodig hebben. Handig om te weten dat de functies er zijn indien nodig. Ik heb ze niet getest omdat ze gewoonweg niet van toepassing zijn in mijn netwerk.

LED Control Settings
Hier heb je de mogelijkheid om de LED lichtjes op de router aan of uit te schakelen. Ik heb, eens de router geconfigureerd was, geopteerd om deze LED lichtjes uit te schakelen. Ze geven immers veel licht en kunnen als irritant ervaren worden. Zeker omdat mijn router net achter de TV tegen de muur is bevestigd. Enkel de Power LED kan je niet uitschakelen. Moest dit nog een storende factor zijn, dan kan je er natuurlijk steeds een stukje isolatietape over plakken.

Installatie:
De installatie van deze router is helemaal niet ingewikkeld. Hardware matig volstaat het om de antennes op de juiste plaats te monteren. Dit staat netjes aangegeven met cijfertjes van 1 t.e.m. 4. Hier kan je je dus al niet in vergissen. Verder staan alle verschillende aansluitingen ook netjes aangeduid. Zo wordt het ok al heel moeilijk om je te vergissen tussen de WAN of de LAN kant van de router. De eSata en USB poorten zijn ook goed aangegeven.
Het enige minpuntje dat ik hierbij kan optekenen is dat als je je router aan de muur bevestigt, dat de netwerkkabels dan langs boven moeten aangesloten worden. Ik heb er dan ook voor geopteerd om mijn router verticaal tegen de muur te monteren ipv horizontaal.

Draadloos bereik:
Het WiFi bereik van deze router is (mede dankzij zijn MU-MIMO techniek) zéér goed te noemen. Waarbij mijn vorige router (en zeker ook de Telenet router) toch wel wat problemen hadden om overal goed signaal te geven, heeft deze Nighthawk X4S R7800 een veel beter bereik. Nu heb ik overal in huis deftige signaalkwaliteit, en heb ik ook geen probleem om tot achteraan in de tuin te geraken. Dit scheelt dan ook weer wat op mijn 4G data volume .
[MU-MIMO staat voor multi-user multiple input multiple output. MU-MIMO werkt met beamforming om verschillende streams tegelijk naar verschillende ontvangers te brengen, op een enkel kanaal.]

Betrouwbaarheid:
Wat betreft de levensduur van deze router kan ik uiteraard nog niet veel zeggen aangezien ik hem nog maar een kleine maand in gebruik heb. Wel heb ik hiervoor dus een andere Netgear in gebruik gehad voor +- 7 jaar, en heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Wat betreft de stabiliteit ben ik ook van deze Netgear zeer te spreken. Ik heb hem tot nu toe nog geen enkele keer moeten herstarten, wat je ook wel mag verwachten van een router van deze prijsklasse.
Wat betreft duurzaamheid vind ik dat ook alles wel snor zit. Alles ziet er vrij stevig uit.
Een laatste aspect van de “betrouwbaarheid” van eender welk toestel is de manier waarop het up-to-date gehouden wordt. Netgear heeft een heel eenvoudige manier geïmplementeerd om een Firmware Update uit te kunnen voeren. Dit kan eenvoudig weg door een klik op de knop op de webinterface. Deze update is het eerste wat ik bij de installatie heb gedaan. Sinds is er geen update meer geweest (is ook slechts een periode van 3-4 weken).

Conclusie:
Deze router lijkt op het eerste zicht misschien prijzig, maar van zodra je er een beetje mee gewerkt hebt wil je niets anders meer en ben je zijn prijs al snel weer vergeten. Hij heeft een goede interface met veel instellingsmogelijkheden. Indien dit toch te ingewikkeld is doorloop je gewoon de configuratiewizard. Deze wijst zichzelf uit, de meeste instellingen kan je gewoon standaard laten staan.

Ik wil er ook nog even bij vermelden dat Netgear ook een applicatie heeft voor je smartphone (Genie) waarin je heel veel instellingen van je router kan wijzigen. Deze applicatie heeft voor de eenvoudigheid een zeer gelijkaardige layout als de webinterface van de router. Dit is wel leuk.

Kortom:
Ik raad deze router aan iedereen aan die net dát beetje meer wilt.

Pluspunten

• Zeer goed WiFi Signaal
  • Functionaliteiten
  • Gebruiksgemak (interface: makkelijk in te stellen)
  • Stabiliteit (geen periodieke resets nodig)
  • Snel (hoge bandbreedte)

Minpunten

• Design (maar dat is persoonlijk)
  • Geen telnet ondersteuning by default

jordyke 30-10-2016 Product paar maanden in bezit

Geweldige WIFI kwaliteit en mogelijkheden

We hebben deze aangeschaft als de zoveelste router, die ons WIFI probleem moest oplossen, en of hij dat gedaan heeft!

Het leuke aan het geheel is dat je geen IT’er moet zijn om dit toestel te installeren. Wat vaak vergeten wordt is ook het feit dat je om het toestel up to date te houden (en veilig) ook geen IT’er moet zijn. De firmware updates. Zoals je verder kan zien, zeker een aanrader qua functionaliteit en gebruiksgemak.
Mijn opstelling:
De wifi Router staat centraal in het gebouw. Er zijn 2 smartphones geconnecteerd (Iphone en Android phone), Er is 1 canon Wifi printer geconnecteerd, er zijn 2 ipads en 1 android tablet geconnecteerd, en tot slot nog 2 laptops. Voorts staan er buiten nog 2 IP foscam camera’s. 1 smart tv, als laatste zijn er nog 2 android TV players aangesloten. Dit komt in een totaal op 11 zogoed als continu verbonden toestellen. Alle toestellen zijn verbonden met de WIF 2.4 gHz Band.
In onze buurt is het netwerk vrij goed verzadigd. Zo zijn er geen vrije kanalen meer voordat we de router aansloten..
Eerste bevindingen:
Voor de aanschaf hebben we verschillende Acces points en WIFI routers gehad. Telkens met een beperkt bereik als resultaat. Na de Buffalo High Range Reeks, het extra acces point van Telenet kwam deze in aanbieding, ook de laatste poging die we gingen wagen (de kosten lopen ook snel op zo…).
Het goede en zelfs onverwachte in deze zaak is dat deze Router ook effectief ons WIFI probleem oploste. We hadden eerder in huis 3 Wifi Routers staan, met zelfs dan nog beperkt bereik. Deze 3 werden vervangen door 1 Netgear R7800, met zelfs een beter bereik dan voorheen. De router staat binnen en geeft in de tuin bereik tot voorbij 50m, wat in de zomer toch wel leuk is. In mijn geval staat op die afstand een IP camera, waardoor heel ons erf bewaakt is. Het toestel is ook niet het meest elegante toestel, maar heeft een groter en agressiever uiterlijk, niet bepaald om in een strak interieur in het zicht te plaatsen, wat later blijkt ook niet nodig te zijn. Een positieve eigenschap is dat je bijna alle flikkerende led lampjes kan uitschakelen. Het power Ledje zelf is niet uit te schakelen, wat een beetje spijtig is, gezien het nogal wat licht geeft.
Tot slot is de user interface nogal traag bij het laden, wat mij persoonlijk niet stoort gezien je hier eens ingesteld niet meer op moet zijn.
Selectie netwerkkanaal:
In tegenstelling tot de gewone netwerk routers, beschikt deze over 2 kanalen die hij gebruikt (per frequentie, op 2.4 en 5 GHz) om te connecteren. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om overal in huis (en erbuiten) een goed bereik te hebben. Op zich moet je hier niets voor doen, het toestel bepaalt zelf het juiste kanaal.
Beamforming:
Een goede functionaliteit is beamforming. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat je een snellere connectie krijgt en minder ‘Blind spots’ zal hebben. Dit gebeurt kort uitgelegd door het het actief opzoeken van de Clients en de connectie naar daar te richten in plaats van het signaal gewoon wildweg rond te sturen.
Wifi Snelheid:
In de testopstelling verkrijg ik in heel het huis snelheden met een minimum van 30Mbit/s. Dit is behoorlijk veel als je weet dat er overal dikke muren tussen zitten en we een verzadigd netwerk hebben. De standaard Telenet Router kan op die afstand zelfs niet connecteren. Buiten halen we een snelheid van 20 Mbit/s op een afstand van 50 M (op een gewone klaarlichte dag, niet extra vochtig enz.). Dit laatste in tegenstelling tot wat hier en daar geschreven staat. De 5 Ghz band werd kort getest en wel zeker OK bevonden, doch gebruiken we deze niet; praktisch alle devices beschikken over de 2.4 Ghz Band.
LAN snelheid:
Er zijn 5 Lan aansluitingen voorzien. 1 dient voor het WAN en de rest voor een intern netwerk. Over de Lan snelheid valt weinig te zeggen, deze bedraagt in theorie 1 Gbit/s en komt in de praktijk ook in de buurt hiervan. Meer dan voldoende voor een thuisnetwerk (of KMO bnetwerk).
Wifi Uitschakelen:
Wat voor mij een leuk item is: men kan timings bepalen waarop het toestel geen wifi signaal uitzend. Op die manier kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld in de nacht een tijdspanne zoner Wifi te hebben. Denk dan aan de grote converse rond het al dan niet schadelijk zijn. Bij mij staat dit dus wel uit in de nacht wanneer er nopoit op het wifi moet gewerkt worden.
Fysieke aansluitmogelijkheden:
Het toestel beschikt buiten de Lan poorten ook over 1 eSata en 2 USB 3 Poorten. Hierop kunnen externe schijven aangesloten worden, om dan verder te delen via het netwerk (of zelfs een peronal cloud op te zetten). Met de Readyshare mogelijkheden kan je: een externe schijf delen via het netwerk, een personal Cloud opzetten, een usb printer omtoveren tot een netwerkprinter en tot slot een readyshare vault opzetten. Dit alles werkt simpelweg via de eenvoudige User Interface. Voor het opzetten van de cloud dien je wel aan de Telenet zijde alles correct te zetten (zodat je effectief tot aan de router kan vanuit het internet). Zo kan u ook de schijven benaderen via dlna (dus via uw smart tv). De doorvoersnelheid van dit alles is ook meer dan behoorlijk (en komt vaak in de buurt van de effectieve write en Read snelheden!).
Gastnetwerk:
Ook beschik ik nu over een gastnetwerk, waarbij je in Router modus (dus niet in Acces Point Modus) ervoor kan zorgen dat de gasten het interne netwerk en zijn gebruikers niet kan zien. Ideaal om te gebruiken bij feestjes .
Veiligheid en parental control
De Router beschikt ook over de mogelijkheid om Services en Sites te blokkeren. Zo kan je bijvoorbeeld ook sites blokkeren op basis van Keywords of toegang tot services weigeren op bepaalde tijdstippen. Zo kan je ook bepalen dat uw PC wel alles mag en een andere (die van de kinderen, of de ipad, …) niet.
Firmware updates:
Zoals eerder reeds aangegeven is het een gemakkelijke operatie om de firmware up to date te houden. Toch is dit vaak een onderschat gegeven: de firmware moet eigenlijk om veilig te zijn steeds up to date zijn. Met de R7800 is dit een simpele druk op de knop! Zeker een aanrader als je hem uit de doos hebt gehaald, zodat je zeker niet geconfronteerd bent met een bug in een oude firmware, waardoor je denkt dat het toestel niet goed functioneert.
Stabiliteit:
In deze opstelling hebben we nog nooit het toestel moeten herstarten, wat op zich vrij uniek is…
Extra’s:
Om niet alles te verklaren wil ik toch nog meegeven dat er nog wel wat items zijn die interessant kunnen zijn, maar voor bijna iedereen niet nodig zijn voor een router. Zo kan je alternatieve firmwares installeren (zoals bvb de kong mod, maar met nog wel wat issues en op eigen risico!), kan je (voorlopig in Beta) hem gebruiken als download manager enz. Ook is er nog een app beschikbaar, nice to have, maar in mijn ogen niet nodig omdat alles doet wat het moet doen.

Pluspunten

• WIFI bereik
  • Gebruiksgemak
  • Parental Control
  • aansluitmogelijkheden
  • Mogelijkheid tot getimed uitschakelen van WIFI

Minpunten

• Grootte
  • uitzicht (kan ook positief zijn)

Helsenbe 29-10-2016 Product paar weken in bezit

Top toestel

Eenvoudige installatie, hoge bandbreedte, bijzonder veel functionaliteiten en instellingen op maat. Handige app.

Pluspunten

• Bandbreedte
  • Functionaliteiten
  • Personalisatie

liejpen 28-10-2016 Product paar weken in bezit

Goed product, maar vooral goede ondersteuning van netgear!

Ik kan hier de zelfde verhalen neerschrijven als elke andere gebruiker: goed product, ver bereik, snelle wifi, mooi design,... Maar laat ons eerlijk zijn, dergelijk zaken vind je net evengoed bij andere producten en dat weet netgear ook. Meestal komt het er daarom bij een koper op aan zijn keuze te maken in prijs en/of persoonlijke smaak.

Als IT-er heb ik heel wat ervaring met IT apparatuur en ik ben al heel wat fabrikanten afgelopen in routers: belkin, cisco, zyxel, tp-link, D-Link, ... De meeste toestellen doen wel wat ze beloven en af en toe moet je dat ding wel eens herstarten en dat is ook wel normaal.

Maar waar het verschil echt in wordt gemaakt is geloven in je product en je gebruikers ook professioneel benaderen. Ik heb verschillende netgear producten in huis en de support al meermaals moeten benaderen en dit is gewoon top en in mijn ogen bijna onbetaalbaar. Terwijl andere fabrikanten je vragen het product terug te sturen, omdat ze geen oplossing vinden (zegt ook veel over de kwaliteit van het product zelf en hun helpdesk en ondertussen zit je ook gewoon zonder toestel en is dit heel vervelend), doet netgear heel veel inspanningen naar hun klanten toe voor een goede support en klanttevredenheid. Je koopt daarom niet enkel een router bij netgear, maar een totaalpakket, zoals bvb de gratis genie app die echt een meerwaarde biedt voor deze router.

Mijn conclusie is dat de nighthawk in al zijn variaties een goed product is en dat lees je op zoveel review sites op internet, dus geen nood om dit hier nogmaals te herhalen. Maar betaal gewoon dat extraatje meer voor alles wat je bij je product bij krijgt : een goede gebruikersconsole, belooft wat op de doos staat en een geweldige ondersteuning van de fabrikant, wat maakt dat het product zich onderscheidt van andere spelers op de markt.

Ik beveel daarom dit product aan net als de fabrikant indien je nog andere producten van netgear zou willen kopen.

Pluspunten

• design
  • wifi bereik/snelheden
  • gratis genie app
  • gebruiksgemak
  • geweldige support netgear

Minpunten

• soms herstarten, zoals elke router

Marc 28-10-2016 Product paar weken in bezit

Netgear Nighthawk: het zonnetje in huis.

Inleiding
Ik heb geen bijzondere IT achtergrond of ervaring, desondanks verliep de installatie van deze krachtige router ‘als een zonnetje’. Dat werd dus geen ‘nachtwerk’. Binnen een half uurtje was de overgang van oude naar nieuwe router gefikst. Dus geen gemor en iedereen in huis tevreden! Het fine-tunen aan de hand van de duidelijke handleiding kwam daarna, maar was voor eerste gebruik niet nodig. Een IT-amateur kan de was doen. Een goed begin voor een hopelijk lang router-leven.

Situering
Ik heb de router in de huiskamer geplaatst, onopvallend bovenop een hoge kast. (De hinderlijk knipperende lampjes van de router kunnen gelukkig eenvoudig worden uitgezet). In de wand erachter bevindt zich de meterkast in de hal, waarin een NAS staat en diverse op internet aangesloten gateways (alarm, verwarming, zonnepanelen, slimme meter e.d.). Vanuit de meterkast lopen de UTP-kabels naar de werkkamer boven, de zolder, TV en audio installatie in de woonkamer.
De glasvezel kabel komt helaas via een andere hoek van het huis binnen. De afstand tussen het KPN modem (experiabox) en de router bedraagt 8 meter. Maar dat is geen problem (mede dankzij gebruik van goede afgeschermde FTP-kabels!)
In het TV-en audiomeubel bevindt zich een switch en in de werkkamer boven ook.
Het hele network bestaat nu uit, een iMac, een laptop, 2 ipads, 2 smartTV’s, 2 iphone’s, appleTV, AV-receiver, mediaplayer, 2x NAS, printer en gateways voor alarm, zonnepanelen, slimmemeter, CV-thermostaat.

Setup
Zonder echte IT-achtergrond en uitgebreide kennis is een leesbare liefst Nederlandstalige handleiding, die je stap voor stap kunt volgen essentieel.
Daarnaast is natuurlijk een duidelijke router-webinterface ontontbeerlijk. De doos bevat een korte schriftelijke niet nederlandstalige manual. Een uitgebreide NL-handleiding bevindt op CD-ROM. De Netgear Genie webinterface verschijnt na het intypen van de login-gegevens van de router in de browser. Dat gaat zowel via een vaste al een wifi verbinding. Voor een IT-leek dus allemaal goed te doen en anders had ik gebruik kunnen maken van de telefonische helpdesk, maar dat was dus niet nodig.
Alle aangesloten apparaten werden direct gevonden. Wat ik handig vind is dat je die in de router-interface desgewenst een eigen naam en pictogram kunt geven.
De KPN-experiabox stond al in de bridge-modus. De Netgear nighthawk nam alle instellingen netjes over.
Na een paar weken probleemloos functioneren heb ik me wat verder in de functies verdiept, zoals poortreservering met een vast IP-adres. (bv mediaplayer). Daarnaast bevat het basismenu van de Netgear Genie webinterface ook een instelling voor Dynamische QoS: dat staat voor ‘automatische verkeersprioritering per toepassing en apparaat’.

Wifi-bereik
Over het wifibereik ben ik zeer tevreden. Met mijn vorige router had ik met de 5Ghz band boven in huis amper bereik, wat op zich wel logisch was. Nu heb ik binnenshuis zowel beneden als boven een goed en sterk signaal op zowel de 2,4Ghz als 5Ghz band.
Overigens vind ik de aanezigheid van een gastnetwerk op zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz heel handig. Je kunt desgewenst aanvinken of dat alleen internettoegang is of ook toegang bidet tot andere gebruikers binnen het interne network. Ik heb een speedtest gedaan op verschillende locaties in huis. De verbetering is aanzienlijk, maar je ziet het natuurlijk ook aan het snel inladen van webpagina’s tijdens het surfen via wifi. Het bereik in de tuin en om het huis is ook verbeterd. Als ik met de auto thuis de oprit oprijd en bv. mijn huisalarm wil uitzetten, dan pakt mijn Iphone nu het wifi-signaal op, terwijl ik dat voorheen via 3/4G moest doen.

Functies
De specificaties voor deze router zijn net als zijn uiterlijk indrukwekkend. Voor een leek – wel oppervlakkige lezer van een computerblad - ook niet allemaal te doorgronden.
Wat voor mij telt is dit: mijn netwerk nú is veel uitgebreider dan 5 jaar geleden en dat gaat nog wel even door met alle domotica op komst. Ik verwacht dus van deze Netgear Nighthawk R7800 dat die al die communicatie binnen mijn netwerk en naar buiten goed, probleemloos en snel afhandelt. En dat voorlopig blijft doen! De ervaringen van de eerste weken zijn uitstekend. Het is allemaal sneller en vooral ook stabieler. Minder traag ladende en vastlopende schermen op tablets of smartphones.
Ik gebruik niet alle functies, maar ik denk er nog wel het nodige uit te kunnen halen en de prestaties verder te kunnen optimaliseren. Een kwestie van goed lezen.
Deze router heeft , zoals de meeste, maar 4 LAN-poorten. Met extra switches is dat op te lossen.

Conclusie
Voor mij dus echt een goede aankoop. Misschien wat aan de dure kant, maar dat weegt wel op tegen de gebruiksvriendelijkheid, vooral tijdens de installatie. Tijd is ook geld.
Ik kan er als IT-leek goed mee overweg. Er zijn veel gebruikers zoals ik, denk ik, die zich met een duidelijke handleiding heel ver komen.
Het wifi-bereik in en om huis is prima, mede te danken aan de centrale positionering in huis.

Pluspunten

• eenvoudige installatie en duidelijke handleiding
  • interface met basismenu en geavanceerde functies.
  • goed wifibereik in zowel 2,4 en 5ghz
  • gastnetwerk
  • dyn. QofS (automatische verkeersprioritering)

Minpunten

• iets aan de dure kant

robprincen 28-10-2016 Product paar weken in bezit

Eenvoudige installatie, goed bereik, snelle processor

Nu een paar weken in mijn bezit en ben vooral erg tevreden over deze aankoop. Met de Netgear Genie snel geinstalleerd en vlug aan het werk. Ook een gastnetwerk is zo geconfigureerd. Doordat ik in de Genie-app wat functionaliteit miste, ook maar eens rechtstreeks in de router gaan neuzen en kwam behoorlijk wat extra instel-mogelijkheden tegen. Ik gebruik de router in combinatie met een Engenius Acces Point en wilde het zendvermogen van de Netgear verlagen (jazeker, u leest het goed), zodat op zolder de Netgear ondergeschikt werd aan het AP. Nu het zendvermogen op 50% is ingesteld op de 2.4Ghz-band, schakelt mijn iphone/tablet automatisch over op het acces point, en weer terug naar de Netgear wanneer ik weer op de begane grond ben. Het bereik op de 5GHz-band is beduidend groter dan bij mijn vorige router (TP-link wdr4900). Verder merk ik dat ik een hoop meer power heb om verschillende apparaten tegelijkertijd te laten werken. Geen vertragingen, geen haperingen. Ik ben geen gamer, maar kan me voorstellen dat ie dat probleemloos kan. Video (draadloos) streamen op meerdere apparaten tegelijk is ook geen uitdaging meer. Van de USB-aansluiting zag ik het nut niet zo in, maar nu ik het in gebruik heb, is het toch wel heel handig! Tegenwoordig in huis toch al gauw 2 mediaspelers, 2 iphones, 3 tablets, 3 smart tv's, laptops, diverse stereoapparatuur met netwerkaansluitingen, philips hue, netwerkcamera's en een xbox in mijn netwerk en deze router-upgrade was eigenlijk al eerder nodig. Hopelijk biedt Netgear in de toekomst goede en voldoende firmware updates. Kortom, in mijn zoektocht naar een router tot circa 200-225 euro heb ik naar mijn gevoel een topper te pakken.

Pluspunten

• eenvoudige installatie
  • flink bereik wifi
  • snelle processor

Minpunten

• Netgear Genie alleen basis instellingen
  • groot qua formaat

Andy 28-10-2016 Product paar maanden in bezit

Netgear R7800 Nighthawk X4S review

Verpakking en meegeleverd:
De router wordt geleverd in een mooie stevige verpakking, met een handleiding, voeding adapter, een ethernet kabel, vier antennes (gelabeld) en de router zelf.

Opstelling:
Wij wonen in een hoekhuis waarbij de Ubee modem/router in de woonkamer geplaatst is, vlakbij de hoofdaansluiting van ziggo, op onze kast in de hoek van de woonkamer. Deze modem/router is in bridge modus ingesteld. De router is ongeveer 1 meter van de modem geplaatst wegens ruimte gebrek, deze staat dus op onze kast. Vanaf de router gaat er een korte UTP kabel in de Synology NAS die in de kast geplaatst is. Alle apparatuur zoals 3 tv’s, 6 smartphones , 2 tablets, 4 laptop's, 2 PS4 en 1 desktop worden met wifi verbonden aan de router.

Instellen
De router was heel gemakkelijk in te stellen door de netgear genie wizard, met deze wizard kon ik stap voor stap de basis instellingen regelen van de router zoals een SSID en password voor mijn wifi. Voor de geavanceerde instellingen moest ik via het ip van het apparaat inloggen op de router zodat ik deze opties kon wijzigen. Ook is er genie app die op een smartphone of tablet geinstaleerd kan worden, zodat je de basis instellingen en je router kan monitoren via je mobiele apparaten.

Bereik en funties
T.o.v de TP router die ik eerst had, is het draadloos bereik fantastisch, ik heb in iedere hoek van het huis draadloos bereik. Zelfs achter in de tuin kan ik rustig zitten en kan ik genieten van mijn internet verbinding.

Afgezien van alle standaard functies wat tegenwoordig op een router te vinden is, zoals:
- 802.11 ac/b/g/n
- dual band Wi-Fi
- Gastnetwerk
Ben ik erg te spreken over de MU-MIMO functie, ik merk dat afgezien van het draadloosbereik, dat ook de draadloze stabiliteit 100x beter is dan met mijn oude router.

Conclusie
De prijs van deze router is rond de € 170.00, dat is een behoorlijk bedrag voor een router. Maar voor de mensen die hoge snelheden, groot bereik of met veel mobielen apparaten te gelijk aan het werk zijn is deze router wat mij betreft zeker zijn geld waard. Gezien mijn kennis van netwerk apparatuur heb ik niet alle functies kunnen gebruiken wat deze router te bieden heeft, desondanks is het een top product van Netgear. En heeft het mijn probleem met slecht draadloos bereik opgelost.

Pluspunten

• Draadloos bereik
  • Makkelijk in te stellen
  • Stabiel netwerk

• Groot apparaat

Dennis 27-10-2016 Product paar weken in bezit

Gebruiksvriendelijk, tegenvallend bereik

Bijna alles wat je kan lezen over deze router is waar. Hij heeft erg uitgebreide mogelijkheden en is heel gebruiksvriendelijk. Ik ben zelf ook heel erg enthousiast over de networkgenie. Daarmee beheer je je met je tablet super-gemakkelijk je hele netwerk: de gebruikers, de inlogmogelijkheden, de netwerkfilter. Allemaal volgens het boekje.
Maar wat toch tegensteekt is dat het bereik, ondanks de 4 externe antennes én 'beam'vorming toch niet echt sterk lijkt te presteren. Niet op 2,4 en niet op 5GHz. Mijn D-Link met interne antennes die ik ervoor gebruikte, had zelfs een groter bereik. Daarbij komt dat het internet met regelmaat uitvalt. Computers die uit slaapstand komen, maken opvallend moeilijker connectie dan met de vorige router.

Pluspunten

• Networkgenie
  • Installatie

Minpunten

• Bereik
  • connectieproblemen

brambo600 27-10-2016 Product paar weken in bezit

Prima router

Ik had in eerste instantie een modem/router van de kabelleverancier van Nederland. Het bereik van de wifi was erg onstabiel en viel steeds weg, de snelheid was ook te laag.
Dit is mijn reden geweest om een nieuwe router aan te schaffen.

Ik woon in een rijtjeshuis bouwjaar 1989, de router heb ik nu op zonder hangen boven het trappengat in Bridge mode aangesloten op de modem van de kabelleverancier. (via UTP)

Op zolder en op de eerste verdieping haal ik op telefoon, tablet en laptop een snelheid via wifi van maximaal 40 mbit.
In de woonkamer zakt het terug om de mobiele device naar 10 mbit.

In de woonkamer heb ik ook Nivdia Shield staan, deze heb ik voor de lol even via wifi aangesloten op het 5g netwerk. Ik kan op dat moment nog steeds 4K content streamen van de NAS die op zolder staat.
Dit betekend dat het WIFI bereik sterker en sneller is dan met de wifi van de kabelmodem in de gangkast op dezelfde verdieping.
De aansluitmogelijkheden van de modem zijn goed, USB 3 en Esata voor de mensen die belangrijke data of foto’s extern willen opslaan.

Het verschil merk je echt met streamen en foto's bekijken, kan het iedereen aanraden.

Pluspunten

• Wifi bereik is erg goed
  • Aansluitmogelijkheid van esata en USB 3
  • Led kan uitgezet worden

Minpunten

• maar 4 utp aansluitingen

Rens 27-10-2016 Product paar weken in bezit

Zeer goede router

Perfect apparaat.
- doet wat er gezegd wordt
- wifi signaal prima
- snelheid draadloos internet echt bizar goed
- installatie kan niet eenvoudiger

Al met al een zeer goed product! Wil je beter en sneller draadloos internet dan zou ik dit apparaat zeker aanraden!

Pluspunten

• Snel draadloos internet
  • eenvoudige installatie
  • netjes vormgegeven

Bart Nijssen 27-10-2016 Product paar weken in bezit

Stabiele snelle router, the Nighthawk x4s.

Algemeen is dit een goed product.
De snelheid zit goed, dankzij de dual band en NU-MIMO. Het is tevens een stabiele router. De router bied ook uitgebreide mogelijkheden zoals ge-timed wifi in en uit schakelen, parental control, USB en eSata poorten, enz ...
De webinterface vind ik een minpunt wegens te verward en te traag. Bv. : een DHCP reservatie maken werkt helemaal niet intuitief. Maar het werkt wel allemaal en dat is een plus.
Een ander minpunt is de ontvangst over langere afstand. Ik had gehoopt met deze router het volledige huis (geen groot huis, maar wel 3 etages) te dekken, maar dat lukt niet. Zal toch een repeater moeten aanschaffen.

Pluspunten

• Mogelijkheden gastnetwerk en 2.4 en 5 Ghz netwerk
  • Mogelijkheden zoals getimed wifi uitschakelen enzo
  • Snelheid wifi

Minpunten

• Ontvangst over langere afstand
  • Snelheid webinterface

Theo vd H 27-10-2016 Product paar maanden in bezit

Router waar je geen omkijken naar hebt.

Een router is zo'n apparaat dat je moet installeren en waar je verder niet veel omkijken naar moet hebben. Ik heb zelf een webserver, een smart tv, een tablet, 2 smartphones, 2 desktop pc's, een nas, diverse gasten die gebruik maken van mijn wifi en alles functioneert zonder problemen en met een behoorlijke snelheid. Kortom zonder in al te technische details te treden, ik ben dik tevreden over de opvolger van mijn oude Cisco router.

nicole 27-10-2016 Product paar weken in bezit

Geen perfecte router

Wij hadden eigenlijk een stevige router nodig om een groter bereik te creëren en met meerdere apparaten te kunnen werken. Op zich doet hij dat prima mits je de router in het midden van het huis neerzet. Het is jammer dat het ingebouwde gastnetwerk niet stabiel is en af en toe wegvalt. Ik hoop dat de volgende update dit gaat verhelpen,

Ebo 27-10-2016 Product paar weken in bezit

Uitstekende snelle en uitgebreide router

Router inmiddels een maand in gebruik. Is semi-professionele router met alle mogelijkheden tot instellen. Portforwarding is ruimschoots aanwezig, dus een HomeServer achter de router draaien is geen enkel probleem. Qua snelheid zit het ook snor met AC protocol op de 5 GHz band. Ik haal in mijn hele woning, ruime eengezinswoning met bg en nog 2 verdiepingen, overal de maximumsnelheid van mijn internet abonnement (200 down en 20 up). Ook rondom de woning overal prima ontvangst. De router staat in de meterkast. Ik had op elke verdieping een router staan, dat is nu dus niet meer nodig. Verder prima mogelijkheid voor gastnetwerk met optie toegang op eigen netwerk of uitsluitend internet. Firmware is prima in te stellen en overzichtelijk. De router is niet goedkoop, maar biedt zeker waar voor zijn geld.

Pluspunten

• Overal verbinding in eensgezinswoning
  • Hoge snelheid
  • Makkelijk in te stellen
  • Uitstekende portforwarding
  • Gastnetwerk

Minpunten

• Qua afmeting groter dan gemiddelde router

Joost 27-10-2016 Product paar weken in bezit

Prima router

Ik was op zoek naar een nieuwe router omdat mijn oude een niet al te sterke WiFi verbinding had en ook beperkt was in functionaliteit. Ik was op zoek naar een makkelijk in te stellen en te bedienen apparaat waarbij WiFi gast-netwerk en VPN opties hoog op het verlanglijstje stonden. Met deze router heb ik die zeker gevonden en hij ziet er ook nog eens geweldig uit, alsof Kylo Ren je mee wil nemen 'naar de dark side' (bijna te jammer om in een kast te stoppen!). Erg makkelijk vind ik ook de mogelijkheid om hem via een app op je mobiele telefoon aan te kunnen sturen en het feit dat er veel uitbreidingsmogelijkheden zijn. Aanrader.

Pluspunten

• Snel en goed wifi
  • Configuratie en mogelijkheden
  • Mooi

Minpunten

• Duurdere klasse router