Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart - Reviews

Maximale resolutie
4000 x 3000 pixels

Piduru2 29-09-2015 Product paar dagen in bezit

9,4
De FZ200, de voorganger van de FZ300 heb ik al een paar jaar in bezit en daarmee heb ik de FZ300 die ik een paar dagen in mijn bezit heb vergeleken. Over de FZ200 ben ik zeer tevreden, maar de FZ 300 is een heel ander verhaal. Na een paar dagen experimenteren en vergelijken ben ik zeer enthousiast over de 300. Filmpjes en 4K foto's maakte ik (nog) niet.
Wat meteen opvalt is de grotere, heldere zoeker. Het in de zoeker vinden en volgen van bijvoorbeeld vliegende vogels gaat veel beter en het zoekerbeeld is daarbij veel rustiger. Het scherpstellen gaat zeer veer sneller. Er kan gefotografeerd worden met aanzienlijk kortere tijden. De camera is een beetje groter en rond de 100 gram zwaarder. Betere grip. Spatwater- en stofdicht. Een oogschelp, terwijl de FZ200 die niet had.
De knoppen en wieltjes zitten op een betere plaats.
Het abusievelijk aanraken van een knop of wieltje, bijvoorbeeld het diopteriewieltje, gebeurt denk ik niet snel meer. Bij hogere resoluties is duidelijk minder ruis waar te nemen en de kleuren blijven dan beter. De camera lijkt gelijkmatiger te belichten. Handmatig scherpstellen gaat veel gemakkelijker. De stabilisatie lijkt verbeterd. Meer zoomfoto's zijn scherp. Het schermje is veel beter van kleur. Touchscreen.
Het menu is veel duidelijker, met uitleg waar een instelling voor dient.
Dit zijn mijn eerste indrukken.

els1968 03-10-2015

ik heb de FZ200 en de FZ1000, ik overweeg om mn FZ200 weg te doen en er dan een FZ300 bij te nemen, bedankt voor de review

zeevogel 05-10-2015

Hallo Piduru2,

Heb je ook ervaring met het foto's maken voor snelle vogels (bijvoorbeeld : roofvogels in de vlucht?)

En hoe is het focussen van de FZ300 ?

Piduru2 06-10-2015

Hallo Zeevogel,
Ik vergelijk enkel met de FZ200.
Het scherpstellen gaat zeer snel. Een stuk sneller dan bij de FZ200, zeker in de macrostand.
Het meebewegen met bewegende voorwerpen veroorzaakte bij het kijken door de zoeker enigszins schokkende beelden, bij de FZ 300 is het zoekerbeeld in dat geval veel rustiger. Door de grotere zoeker is het een stuk gemakkelijker een vogel in beeld te krijgen. Ervaring met het fotograferen van snelle vogels heb ik niet.

123 fotogeniek 24-10-2015

Hallo,
Is deze camera ook geschikt voor goeie macrofoto's

Math 29-10-2015

Math.
Ik zoek een camera voor natuurfoto's maar ook om gebouwen te fotograferen. Heeft de lens groothoek?

Lumix-fan 15-11-2015

Klopt het, dat de FZ300 een low pass filter voor de sensor heeft? Dit i.t.t de FZ200 die dit filter niet heeft en daardoor wat scherpere foto's maakt met wat meer detail.
Zelf heb ik de FZ200 en overweeg de aanschaf van de FZ300. Bij de FZ300 zou dit filter geplaatst zijn te gunste van de 4K video modus. Dit zou wel de fotokwaliteit iets verminderen. Is dit merkbaar?

giel 19-11-2015

Hallo, ik twijfel tussen Fz300 en FZ1000.
Mijn vraag gaat over de autofocus. Ik heb zelf de FZ200 en die is niet snel genoeg om bv. vliegende vogels te fotograferen.
Is de autofocus snel genoeg?

zeevogel 20-11-2015

Hallo Giel,

Dat doet de Fz300 wel beter dan de FZ 1000, je kan door de 4k ook foto's nemen, en daar een foto uit halen van 8 megapixel

Cineast 08-01-2016 Product maand in bezit

9,4
Het is een toestel met een kleine sensor en dat merk je. Dus echt geen DSRL. Dit wordt gelukkig gecompenseerd door de lichtsterke lens en alle andere mogelijkheden.
Met de firmware update kan je nu achteraf scherpstellen. Videokwaliteit is fantastisch.
Snelheid is ook fantastisch. 30 foto's maken per sec en een goede selectiemogelijkheid. Zorg wel voor een snelle geheugenkaart. De vele mogelijkheden vragen wel een tijdje studie. Dus je moet het leuk vinden om je te verdiepen in al die mogelijkheden. Scherm met touchscreen is ook geweldig. Zoekertje is ook geweldig.

BvW 21-01-2017 Product paar weken in bezit

Handzame camera met veel gebruikersgemak

Deze lichtgewicht camera heeft een geweldige prijs-kwaliteit verhouding. De verschillende unieke functies (o.a. 4K video, tracking van het foto-object en 5 stabilisatoren) en de goede foto's die ook in wat donkere ruimtes goed te maken zijn, maken dat deze camera zich op meerdere vlakken onderscheid van zijn collega's.

Pluspunten

• Gebruikersgemak
  • Gewicht
  • Snelheid
  • Fotokwaliteit

Minpunten

• Rode focuslampje
  • Vormgeving

Sengacoaching 02-01-2017 Product paar dagen in bezit

Praktisch formaat met lichtgevoelige lens

Keuze van deze Bridgecamera gemaakt op basis van specificatie fabrikant en diverse internationale reviews op internet. De handgreep is ergonomisch waardoor gebruiker met problemen met hand camera ook goed kan vasthouden. Camera beschikt over een lichtgevoelige lens en uitgebreide mogelijkheden. Hiernaast is de camera spat- en waterdicht. Dus geen angst voor de eerste regendruppels. Uitgebreide Wifi toepassingen. Komende tijd ervaring op doen met de camera.

Pluspunten

• Lichtgevoelige lens
  • Spat- en waterdicht
  • Minimaal gewicht Bridgecamera
  • Wifi mogelijkheden
  • Ergonomische greep

Lumix FZ300 29-12-2016 Product paar dagen in bezit

Fijne camera

Via Kamera Express deze camera aangeschaft. Mooie camera met fijne bediening.
Ik ben een niet ervaren fotograaf die graag mooiere foto's wil maken dan met een standaard compactcamera. Prettig zijn de standaard functies waarbij de instellingen al op bepaalde situaties zijn ingesteld.

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • prettig in de hand

Minpunten

• nog niet ontdekt

Olga 26-12-2016 Product paar weken in bezit

Veel mogelijkheden maar geen lenzen hoeven wisselen

Ik heb deze camera gekocht bij de Kamera Express in Den Haag. Ik wilde graag een stap verder dan mijn simpele compactcamera. Bij het zoeken naar een beter model staarde ik me eerst vast op een grote sensor. Bij de Kamera Express lieten ze me inzien dat een beginnende leek als ik daar toch niet veel baat bij heeft. Daarom heb ik gekozen voor dit model. Een kleinere sensor maar wel een hele goede lens met een mooie groothoek en flink zoombereik, 1 van mijn eisen. Daarnaast ben ik blij met de snelle burst mode die hier op zit om wildlife mee te fotograferen. De eerste resultaten in de automodus zijn al positief met mooie kleuren. Ik heb zin om de camera de komende tijd te ontdekken en wegwijs te worden in de verschillende instellingen als sluitertijd en diafragma.

Pluspunten

• 1 lens met voldoende zoombereik
  • Snelle burstmode
  • Water en vuilbestendig
  • Ondanks zijn grootte nog behoorlijk licht

Minpunten

• Kleine sensor

Jacqueline 26-12-2016 Product paar dagen in bezit

Gebruiksvriendelijk en super foto's!

Naar aanleiding van een fotoboek dat ik zag bij een collega helemaal enthousiast geraakt over deze camera. Na wat zoekwerk definitief de keuze gemaakt voor deze camera. Absoluut geen spijt! Prima prijs/kwaliteit verhouding en veel mogelijkheden met deze camera.

Pluspunten

• Compact
  • Mogelijkheden zoals een professionele camera

F.C.M. Holtkamp 03-12-2016 Product paar dagen in bezit

Compact

Panasonic Lumix DHC-FZ300 is een 'kleine jongen' die veel kan. Ik zie weleens fotografen met kilo's aan apparatuur slepen. Dat wil ik absoluut niet!

Pluspunten

• Scherpe foto's
  • Een prima automatische functie

Minpunten

• 'Binnenfoto's' zijn vaak niet scherp.

Lumix liefhebber 27-10-2016 Product half jaar of langer in bezit

Scherpte valt tegen

Na een uitstekende ervaring met de FZ100 en vervolgens FZ200 heb ik deze opvolger aangeschaft. Daar heb ik eerlijk gezegd spijt van. De scherpte is in vergelijking met zijn broertjes ronduit slecht. Daarbij komt dat na een jaar intensief gebruik, de camera de geest heeft gegeven. Gelukkig dat er 2 jaar garantie op zit, anders had ik nu al zonder gezeten. De reparatie duurt na verwachting 4 tot 5 weken. 'k Ben blij dat ik m'n FZ200 bewaart heb, kan ik in ieder geval scherpere foto's maken. Tip: even langer doorsparen. De FZ1000 is aanmerkelijk beter.

Pluspunten

• Camera is stof en spatwaterdicht

Minpunten

• Opties schakelen terug in slechtere startpositie.
  • scherpte, pixels goed te zien bij somber weer

Lumix-fan 27-10-2016

Beste Lumix liefhebber,

Ik kijk een beetje vreemd op na u review te hebben gelezen.

Paar vragen:

U geeft aan de voorkeur te geven aan uw FZ200 en toch gebruikt u intensief een jaar lang de FZ300!
Mijn vraag is dan ook bent u dat afgelopen jaar wel of niet tevreden geweest over de foto's?
Als u niet tevreden was waarom bent u dan toch de FZ300 blijven gebruiken?
De specificatie van de lens plus sensor zijn bij de FZ200 en FZ300 gelijk.
Hoe verklaart u dan de mindere fotokwaliteit?
Is het niet zo dat de vele verbeteringen doorgevoerd bij de FZ300 ruimschoots opwegen tegen de volgens u wat minder scherpe foto's van de FZ200?
Overigens bent u volgens mij de eerste die aangeeft dat bij u de foto's van de FZ300 minder scherp zijn dan de foto's van uw FZ200.
Misschien toch een slecht exemplaar getroffen, aangezien uw camera ook vrij snel stuk is gegaan?

Zelf heb ik de FZ100, de FZ150 en de FZ200 in bezit gehad en overweeg nu de FZ300. Vandaar mijn belangstelling.

Johan 30-10-2016

De FZ200 weigerd(e) (regelmatig) in de volledige zoomfunctie. Vandaar de aanschaf van de FZ300. Je mag er toch wel vanuit gaan dat de opvolger beter is?
De mindere fotokwaliteit heb ik oók bij professionele reviews gelezen. Die adviseren dan ook om niet de volledige 24x zoom te gebruiken, omdat dan de fotokwaliteit zichtbaar achteruit gaat.
Wat mij ook opviel is dat de kwaliteit na 100.000 clicks langzaam achteruit ging.
Ik fotografeer (freelance) bij Telegraaf en Leidsch Dagblad, dus wens toch een perfect scherpe foto.

Kevin 23-09-2016 Product paar weken in bezit

DSLR vervanger!

Deze camera zit zo vol met functies dat je er als professionele fotograaf prima mee kan spelen.

Ook voor de mensen die geen zin hebben om zich er in te verdiepen zitten er veel simpele maar toch zeer leuke functies op

Omdat de lens zo ver in kan zoomen (600mm) is het een super camera voor als je onderweg bent
Geen gesleep met dure extra lenzen.

Het enige nadeel is doordat de kleine sensor minder licht op kan vangen dan bijvoorbeeld een full frame sensor. Er sneller ruis in ne foto ontstaat bij donkere omstandigheden.
Nu is de prijs natuurlijk ook niet te vergelijken met een fullframe dus laten we geen appels en peren met elkaar vergelijken.

De film kwaliteit en instellingen zijn echt fantastisch!

Voor iedereen die graag filmpjes maakt is dit echt een super camera.
Zelfs de microfoon is van erg goede kwaliteit.
Natuurlijk wel stereo dus neemt echt alle geluiden op.
Maar er is de optie om andere microfoons aan te sluiten.

Zeker aan te raden deze camera.

Pluspunten

• Zoom 600mm
  • Relatief goedkoop
  • Alles in 1 pakket
  • Super filmkwaliteit
  • Veel instellingen

Minpunten

• Kleine sensor
  • Minder goed in het donker