Sonos Play:1 DUO

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sonos Play:1 DUO op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Costadelmaza 11-08-2019

Super geluid

Geschreven voor: Sonos Play:1 DUO

Vorig jaar kochten we de duoset van Sonos Play one. Dit naar aanleiding van goede revieuws op kieskeurig.nl en ter vervanging van ons oude mini audioset. Het is eigenlijk een soort geluidsbox met slechts 3 kleine knopjes die aamgestuurd wordt door een app op je telefoon. Hij is klein en produceert een supergoed geluid. De app werkt erg gemakkelijk; niet alleen om radiozenders te beluisteren maar ook muziek af te spelen van je eigen samengestelde playlist. Met de functie bladeren in de app zoek je al veel muziek op en speel je gemakkelijk af op de Sonos naar keuze. Je kunt in de ruimte waar de 2e Sonos staat natuurlijk iets anders afspelen dan in de andere ruimte. Wij vinden het oog ideaal, zo'n kleine box met een super geluid!

Pluspunten

• Klein maar toch heel goed geluid, goede bass
  • Gemakkelijk te bedienen via telefoon

Costadelmaza 22-04-2019

Super geluid

Geschreven voor: Sonos Play:1 DUO

De Sonos play gekocht als duo- set. Bevalt prima. Een in de keuken en 1 in de kamer. Kan ook zo ergens anders in het stopcontact; buiten of boven. Als je maar wifi- bereik hebt. Neemt weinig plaats in beslag en het geluid is boven verwachting. Installeren was even een dingetje maar is uiteindelijk gelukt.

Menno 21-01-2019

Klein maar fijn

Geschreven voor: Sonos Play:1 DUO

Fijne draadloze boxen met mooi stereo geluid doordat je er twee kunt koppelen. Nemen niet veel ruimte in.

Pluspunten

• Niet zo groot
  • Mooi stereo geluid bij twee gekoppelde boxen
  • Uitbreidbaar met soundbar

Minpunten

• Geen AirPlay

Hans 24-12-2017

Sonos Play 1 bundel

Geschreven voor: Sonos Play:1 DUO

Door goede ervaring met Sonos , het systeem uitgebreid met een bundel play 1.
Speakers passen prima in het reeds bestaande systeem. En zoals gewoonlijk bevallen ze prima.

Pluspunten

• draadloos
  • goede geluidskwaliteit

Paul 01-01-2017

Goed geluid

Geschreven voor: Sonos Play:1 DUO

Omdat de geluidsweergave van de SONAS apparatuur prima is heb ik gekozen voor dit product.
Daarbij blijkt nu deze speakers eenvoudig via WIFI en dus met al onze devices te bedienen zijn, de installatie was een fluitje van een cent.

Pluspunten

• Prima geluidsweergave
  • Eenvoudig te bedienen ook via SPOTIFY
  • Makkelijke installatie
  • Mooie vormgeving

Bart Danckaers 15-12-2016

fantastische klank voor zo'n klein toestel

Geschreven voor: Sonos Play:1 DUO

Het installeren en opstarten van de nieuwe luidsprekers heeft minder tijd gevraagd dan het afbreken van de oude installatie met versterker en luidsprekers. Bovendien nemen ze een pak minder plaats in en klinken ze een pak beter.
Vanaf nu is onze muziek te bedienen via de SONOS app vanaf elke aangesloten smartphone in huis. Ik had op voorhand ergens gelezen dat het SONOS systeem verslavend is; dat kan ik enkel beamen.

Pluspunten

• zeer eenvoudige installatie
  • mooie klank uit een klein doosje
  • systeem is zeer eenvoudig uit te breiden
  • geen luidsprekerkabels nodig

Minpunten

• prijs
  • voldoende (extra?) stopcontacten nodig

Tilimo 22-11-2016

SONOS PLAY:1 is groots in klein formaat

Geschreven voor: Sonos Play:1 DUO

Waar je ook kijkt, zodra het gaat om muziek in huis of geluid in het algemeen, SONOS wordt vrijwel altijd genoemd als een van de mogelijkheden. Best logisch als je kijkt dat SONOS een groot aantal verschillende producten aanbiedt. SONOS PLAY:1 is misschien wel het meest toegankelijke instapmodel als het gaat om het vullen van je huis met sfeer in de vorm van geluid. Maar is het ook het waard om 230,- euro neer te tellen voor een speaker niet groter dan 16cm bij 12cm? Ik heb al een tijdje mogen werken met 2 SONOS PLAY:1 modellen en heb nu een aardig beeld gekregen waarmee ik hoop antwoord te kunnen geven op die vraag. We gaan naar de speaker(s) kijken op het gebied van Design, Functionaliteit, Gemak en natuurlijk Geluid.

Design
Zoals gezegd is de SONOS PLAY:1 niet heel groot, toch zitten er voldoende materialen in die de speaker meer dan goed kunnen laten functioneren. Zo krijg je 2 Klasse D digitale versterkers, dit zijn schakelende versterkers wat er voor moet zorgen dan er geen vermogen verloren gaat, 1 tweeter voor een heldere response bij hoge frequenties en 1 midwoofer voor de middenfrequenties wat belangrijk is voor het afspelen van stemmen en instrumenten. Ook zorgt de midwoofer voor het afleveren van een diepe en rijke bas.

SONOS heeft er voor gekozen om de speaker een soort van 360 graden model te geven, waardoor het geluid uit alle richtingen komt. Een klein voorproefje op de sectie 'Geluid', maar het effect van 360 graden is zeker te horen. Aan de bovenkant zitten drie knoppen, twee voor het reguleren van het volume en 1 om te pauzeren of om verder te gaan, en een lampje om de status van de speaker aan te geven. Ook worden de knopen gebruikt in combinatie met elkaar waardoor extra functies toegevoegd worden. Voorbeelden van dit soort functies zijn het synchroniseren van de speaker met de applicatie of het koppelen van twee SONOS PLAY:1 speakers als stereopaar. Tot slot is het aansluiten van de stekker aan de onderkant mooi verwerkt en wordt er alles bij elkaar genomen een mooie, zeer degelijk aanvoelende speaker gecreëerd.

Functionaliteit
De SONOS PLAY:1 is ervoor gemaakt om muziek mee af te laten spelen. Via een WiFi verbinding en de applicatie van SONOS zelf heb je toegang tot meerdere muziekdiensten. Let op, alles wat afgespeeld wordt via de speakers wordt geregeld met de applicatie. Als een muziekdienst niet door SONOS wordt aangeboden is voor zover nu bekend is het ook niet mogelijk om muziek af te spelen via die muziekdienst. Een belangrijke reden hiervoor is dat de SONOS PLAY:1 alleen werkt via het internet (WiFi en ethernet). Bluetooth is dus geen mogelijkheid. Hierdoor valt misschien voor velen een belangrijke bron van muziek weg, namelijk YouTube. Er is een applicatie van een third party member die het mogelijk maakt om video’s af te laten spelen op de speakers tegen een kleine vergoeding, maar echter niks van SONOS zelf. Toch zijn er meer dan voldoende andere muziekdiensten die een hele hoop goed kunnen maken.
Een andere beperking is de afwezigheid van een AUX aansluiting. Zo kunnen de speakers dus niet gebruikt worden voor je pc of tv. Er zijn wel andere producten van SONOS die dit kunnen en ook kunnen verbinden met de SONOS PLAY:1. Zo kun je toch indirect gebruik van de speakers voor je pc of tv. Daar komt wel voor in de plaats een mogelijkheid om je SONOS PLAY:1 speakers aan de sluiten aan een houder via een schroefdraad. Dit maakt het mogelijk het geluid van de speakers mooi te verdelen over de kamer naar wens. Een andere mooie bijkomstigheid in de optie om de twee speakers te laten functioneren als een stereopaar. Hierdoor wordt het mogelijk om het geluid nog beter de kamer te laten vullen. Daar komt nog bij dat SONOS eerst de kamer ‘scant’ met behulp van het apparaat waar de applicatie op geïnstalleerd staat. Door geluid uit de speakers te laten komen en dit geluid op te laten vangen door de microfoon van je telefoon of tablet, kan SONOS de manier waarop geluidsgolven afgebroken worden bepalen en zo zorgen voor de optimale setting. Klein nadeel van het afspelen in stereo, zit je dicht bij een van de twee speakers dan ben je al snel het stereo effect kwijt of is het duidelijk minder aanwezig. Echter kan dit opgelost worden door een juiste positionering van de speakers.

Gemak
Een SONOS PLAY:1 speaker kan dus een hoop en heeft ook een hoop te bieden. Maar het zou zonde zijn als al deze functionaliteiten verloren gaan doordat het moeilijk te begrijpen is hoe het allemaal geactiveerd of gebruikt moet worden. Gelukkig is dit een punt waar SONOS naar mijn mening zeer positief op scoort. Alles is zeer netjes en overzichtelijk aangegeven en de meeste processen worden duidelijk uitgelegd in de applicatie zelf. Zo ga je stapsgewijs naar het doel wat je wilt bereiken zonder al te groten stappen te hoeven maken. Vaak is het niet meer dan 1 of twee knoppen indrukken en je hebt al bereikt wat je wilde bereiken. Ook het voor het eerst synchroniseren van de speaker met de applicatie kost slechts enkele minuten. Het gaat eigenlijk allemaal zo eenvoudig dat er vrij weinig meer over te vertellen valt. En dat zien we toch niet vaak.

Geluid
Maar ja, alles wat hierboven beschreven is zal allemaal leuk en aardig zijn. Als het geluid niet naar wens is, heb je er niets aan. Om dit te testen heb ik de speaker verschillende soorten muziekstijlen laten afspelen. Denk aan pop, rock, dance, klassiek of puur vocaal. Om het allemaal nog wat beter te kunnen bekijken heb ik een blinde test gedaan met een vergelijkbare speaker in de zelfde prijsklasse. Uit deze test kwam naar voren dat de voorkeur voor bijna alle muziekstijlen uitging naar de SONOS PLAY:1. Bij enkel klassiek werd in de meeste gevallen de andere speaker tot winnaar uitgeroepen. Het antwoord voor dit resultaat is vrij simpel te verklaren. Het geluid wat uit de speaker komt is een klein beetje aangepast ten opzichte van het origineel. Denk aan de grote speakers bij concerten. Vaak klinkt het geluid dan ook iets zwaarder en warmer, IETS minder natuurgetrouw zou ik haast willen zeggen. Daarom werd klassiek niet als favoriet gekozen bij de SONOS PLAY:1. Klassiek wil je zo helder en natuurgetrouw mogelijk hebben. Je zou haast elke snaar wil horen. Echter heeft dit vaak als gevolg dat alle andere muziekstijlen wat kil klinken. SONOS kiest hier voor warmte, voor kamer vullend geluid. En ja, SONOS doet dat goed. Heel goed zelfs.

Een ander belangrijk onderdeel voor mij is een goede bas. Heeft SONOS PLAY:1 een goede bas?

Nou, ik kan alle andere fans gerust stellen, want ja, SONOS PLAY:1 heeft een goede bas. Niet te overdreven, maar duidelijk aanwezig. Ik heb zelfs soms ervoor moeten kiezen bij sommige nummers te bas iets zachter te laten klinken om de buren niet voor de deur te hebben. Ook het volume wat de speaker kan bereiken is prima in orde. Je kun hem gerust gebruiken voor een feestje, mits je buren dat goed vinden natuurlijk.

Nu ook even wat aandacht voor het stereogeluid. Dit is namelijk heel erg goed uitgewerkt en zeker een reden om een tweede speaker aan te schaffen. De speakers hebben samen een mooie harmonie en het is duidelijk te horen dat je naar stereo aan het luisteren bent. Het komt bijzonder dicht in de buurt van het stereogeluid wat je kunt horen via een goede koptelefoon. Ook zorgt het gebruik van stereo ervoor dat het nog meer lijkt alsof het geluid overal vandaan komt. Heerlijk.

Dus… wat is het eindoordeel?
SONOS lijkt goed te weten wat ze willen met de PLAY:1. Ze gaan voor gemak, mooi ontwerp en zorgen dat het geluid op geen enkele manier hierdoor negatief beïnvloed wordt. Natuurlijk zijn er hier en daar wat kleine aanmerkingen, want een mogelijkheid tot bluetooth zou denk ik voor vele toch de speaker net iets extra’s geven. Echter zorgt het gebruik van WiFi/ethernet ervoor dat de verbinding altijd in stand blijft en de speakers vanuit het hele huis bestuurd kunnen worden. Het geluid is warm en verzorgd en zoals gezegd wordt de bas zeker niet vergeten. En vergeet zeker niet de applicatie welk gebruiksvriendelijk is en snel werkt. Oh, en had ik al gezegd dat de speaker heerlijk klinkt. Ach, vast wel. Gewoon even voor de zekerheid.

Ik begon met de vraag of het de 230,- waard is en ik denk dat het na het lezen van dit alles het wel duidelijk is. Toch om in de voetsporen van SONOS te blijven en te gaan voor gemak, mijn antwoord: Ja, het is die 230,- euro meer dan waard.

Pluspunten

• Warm en kamervullend geluid
  • Mooi en praktisch ontwerp
  • Behoud van de verbinding met het netwerk
  • Gebruiksvriendelijke applicatie
  • Stereogeluid mogelijk

Minpunten

• Geen bluetooth of AUX aansluiting
  • Muziek zoals klassiek klinken iets minder helder

Diedo 28-07-2017

Hartelijk dank voor jouw uitgebreide review Tilimo. Ik was aan het twijfelen tussen een Sonos en een ander merk :-)

Drostenstraat 28-11-2016

Volgens mij is het probleem tv op te lossen met een sonos connect. Moet natuurlijk wel connecten Metje portemonee