Sony SRS-ZR5 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony SRS-ZR5 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Mellie 16-02-2018

Onverwachts goede luidspreker

Geschreven voor: Sony SRS-ZR5 zwart

Set luidsprekers met vrijwel onbeperkte stream- en aansluitmogelijkheden. Ik had ze (2 stuks in stereo opstelling) aanvankelijk gekocht als veel beter alternatief voor een soundbar, van er zit een mooie ARC HDMI aansluiting op waarmee je ze ook eenvoudig op de TV aansluit (daar kunnen concurrenten nog iets van leren, want meestal zit je daar hoe dan ook aan een kostbare soundbar vast naast je draadloze stereo speakers).
Maar toe ze eenmaal stonden was ik verrast door de geluidskwaliteit. Vol, warm en gedetailleerd tot en met een stevig geluidsniveau (in de Music Center applicatie een niveau iets over de helft) in een grote huiskamer. Bij een hoger volume gaan ze wel wat vervormen, maar dat is niet vreemd. Het is echt onvoorstelbaar wat er uit dit formaat komt. Alleen persoonlijk vond ik out of the box de bas iets te zwaar, maar dat was met de equalizer eenvoudig te corrigeren naar mijn smaak. Gebruik alleen niet de " ClearAudio" equalizer instelling, want persoonlijk vind ik dat dan veel van het mooie geluidsbeeld verloren gaat.
Fijn is ook dat je de Music Center applicatie gebruikt om in te stellen. Verder kan je bedienen met Spotify Connect en via de TV. (en je hoeft dus niet al jouw bronnen met de Music Center app te bedienen)
Ook de bluetooth geluidskwaliteit werkt gewoon goed.

Kortom: echt heel erg goed, zeker qua prijs- kwaliteit verhouding. Ik vind het ook heel merkwaardig dat de reviews in vakbladen niet zo heel erg positief zijn en twijfel dan ook echt aan de objectiviteit.

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden
  • geluidskwaliteit (warm, vol, gedetailleerd)
  • formaat
  • geen extra app nodig om muziek af te spelen
  • is als stereo set beter alternatief voor soundbar

Minpunten

• ClearAudio equalizer instelling in echt zonde
  • Out of the box te veel bas (is te corrigeren)

UHD 30-10-2017

Geweldig

Geschreven voor: Sony SRS-ZR5 zwart

Ik gebruik deze speakers samen met de Soundbar HT-790 van Sony. En mijn beoordeling omtrent deze kleine speakers zijn in een woord geweldig, alleen de begin instellingen zijn wel erg complex want je moet iedere speaker op de router instellen, daarna volgt er nog een instelling via de Sony soundbar Home menu van de HT-790 om de afstand tot de luisterplaats en de sterkte in te stellen van deze achterspeakers via het tv beeld, koppelen en surround instellingen. Dan volgt nog de Sony Songpal app om de speakers te koppelen via de smartphone met de Soundbar en via instellingen van deze app kun je de instellingen aanpassen van het geluid via de equiliser. Daarna download je jou radio zenders op je smartphone en die installeer je weer in de songpal app.
Al met al veel instellingen maar als men het een keer gedaan heeft is het ook klaar.

Het geluid is geweldig en van zeer hoge hifi gehalte beter dan cd kwaliteit. De tv hoeft er niet bij aan, de soundbar koppelt automatisch bluetooth en de achter speakers om radio te luisteren. Druk op de NPO Radio 4 app en alles gaat vanzelf of op Classic FM of andere app.

Om het geheel afstellen kan men gebruik maken van YouTube daar staan veel surround voorbeelden voor de instellingen. Wil men tv kijken dan koppelt alles zich vanzelf. Ik heb een paar films uit geprobeerd in een woord geweldig wat een druk en geweld.

Pluspunten

• Draadloos
  • Zeer goed geluid
  • Instellingen

Minpunten

• algehele begin instellingen

Jan 16-12-2017

Hoe bedien je de beide boxen apart van elkaar in de surround modus? Want ze staan duidelijk te zacht, maar krijg dit niet voor elkaar. Ook niet via den Sony app.
Groet, jan

Xaobotnik_ 30-07-2016

Sony SRS-ZR5, veelzijdige multiroom-speaker

Inleiding

De afgelopen week heb ik de Sony SRS-ZR5 mogen testen. Dit is een draadloze, connectieve speaker welke momenteel 230 euro moet kosten. Het idee is dat je vanaf je telefoon of tablet of evt. je computer muziek streamt naar deze speaker of meerdere van deze speakers tegelijkertijd. Ik zeg meerdere speakers, omdat er de mogelijkheid is meerdere van deze speakers draadloos aan elkaar te koppelen en ze samen te laten werken in een stereo opstelling. Je zou ze eventueel ook in een surround-opstelling kunnen opnemen wanneer je over een van de compatibele speakeropties van Sony beschikt.

Dit laatste is in termen van functionaliteit en gebruiksdoel iets waar deze serie draadloze speakers van Sony zich voor een deel onderscheidt van opties die andere merken aan bieden; namelijk gebruik in combinatie met je televisie. De SRS-Z5 heeft een HDMI ARC-aansluiting, wat betekent dat je dus de audio van je tv automatisch over deze speaker kan laten lopen zonder dat je de speaker eerst hoeft in te schakelen oid.

Design

Het design van de SR-ZR5 is minimalistisch te noemen. De designaccenten doen wel een beetje denken aan wat we bij Sony's Xperia-telefoons zien. Feitelijk is het gewoon een net vormgegeven een kubus, dus in principe zou het in iedere omgeving te plaatsen moeten zijn zonder dat het te veel opvalt. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit als een nadeel ervaren en liever een stukje design zien, oftewel waar er gekozen is voor een meer kunstzinnige benadering. De grootste fout die je kan maken is wanneer je tussen deze twee ideeën in gaat zitten, en dat heeft Sony gelukkig niet gedaan. Ik denk verder dat een meer conservatief ingestoken ontwerp breder te verkopen is, en Sony hier dus geen verkeerde keus gemaakt heeft.

Aan de bovenzijde vinden we een aan-/uitknop, de volume-toetsen en de functionaliteit-toets. Als je eenmaal weet waar ze zitten kun je ze makkelijk vinden, ondanks dat ze niet te voelen zijn aan het oppervlak. Aan de linkerzijde van de bovenkant zitten de indicatoren voor welke connectie in werking is. Deze indicatoren zijn niet te zien wanneer deze niet ingeschakeld zijn, ook niet wanneer je heel goed probeert te kijken.

Nadeeltje is naar mijn mening het ledje dat in de aan-/uitknop verwerkt zit. Deze is naar mij idee echt te fel. In de uit-stand (oranje) is het erger dan wanneer de ZR5 ingeschakeld is (geel). Dit is overigens een ergernis die ik bij wel meer apparaten ken. Eigenlijk alle apparaten die ik kan bedenken die een standby-lichtje hebben, met uitzondering van televisies. Geen idee waarom fabrikanten een dergelijke felheid zo nodig vinden. Het is uiteraard eigen aan de oranje en rode kleur die zo over komt, maar iets van een doffe afwerking van de afscherming zou toch moeten helpen, naar mijn idee. Overigens merk je het alleen wanneer je zicht hebt op de bovenzijde van de speaker.

De bouwkwaliteit is degelijk. De (externe) bouw is volledig van plastic, maar voelt toch redelijk stevig aan. Ook de speakergril is van plastic, iets wat misschien een beetje afdoet aan de feel. Echter, naar mijn ervaring met andere producten, kun je een metalen bouw soms horen in het geluid, dus wellicht dat dit een bewuste keus is geweest. Ondanks dat het plastic is, voelt en oogt de speaker toch redelijk chique. Het is in ieder geval verre van goedkoop. Met ongeveer 2 kilogram hebben de speakers een redelijk gewicht , wat bijdraagt aan het gevoel van bouwkwaliteit, zonder dat ze irritant worden bij het verplaatsen. Het gewicht is ook dermate dat de speaker niet zomaar zal verschuiven.

Connectiviteit

De draadloze verbinding werkt via het netwerk (ethernet en wifi) en bluetooth. Daarnaast kun je de speaker via een 3,5 mm jack aansluiten ('dunne koptelefoonaansluiting'), maar dergelijk gebruik is niet waar de focus ligt van een product als dit. Op de achterzijde vinden we verder een HDMI-aansluiting welke je zoals gezegd kunt gebruiken in combinatie met een ARC-ondersteunend apparaat (in de praktijk meestal een televisie). Op de achterzijde vinden we verder een USB-aansluiting zodat je ook nummers kan afspelen vanaf een USB-stick. De ZR5 ondersteunt ook NFC, waarmee je dus zonder het scannen naar apparaten middels het op de speaker leggen van bijvoorbeeld je (over NFC-beschikkende) telefoon, een connectie bewerkstelligt.

De draadloze bediening kan op verschillende manieren. In de eerste plaats ondersteunt de ZR5 Google Cast. Feitelijk betekent dit dat je via het bekende Chromecast-protocol je audio kan streamen ('casten') naar de ZR5. Dit kan dus per app welke dit ondersteunt, maar ook via de Chromecast-app waarmee je feitelijk alles kunt weergeven (tenminste, via Android, op een iPhone zijn deze mogelijkheden beperkt tot de specifieke apps die het ondersteunen).

Verder werkt het ook via DLNA, waar veel apps eveneens ondersteuning voor hebben, maar belangrijker nog, ook je PC. Hoewel je via een Chromebrowser-plugin prima de Chromecast-functie kan gebruiken vanaf een computer, hoeft dit dus niet, en kun je via een DLNA-ondersteunende media-speler (zoals de standaard mediaspeler van Windows) gewoon je audiocontent streamen.

Via bluetooth kan gewoon een simpele audioconnectie aangelegd worden zoals we dit kennen van de simpele bluetooth speakerstjes. Tenslotte is er de Songpal-app van Sony zelf. Hierover meer onder het kopje ‘gebruik’.

Interessant/teleurstellend genoeg kan de ZR5 ondanks de ondersteuning van Chromecast audio, niet functioneren in een multi-room-omgeving op basis van het Chromecast-protocol. Erg jammer, aangezien dit toch een van de voordelen is van dit protocol, namelijk de mogelijkheid verschillende opties van verschillende merken toe te passen in één omgeving. Misschien dat dit in de toekomst met een update mogelijk gemaakt wordt?

Gebruik

De gebruikservaring met de ZR5 is me zeer positief ervaren. Alle functies werkten meteen en zeer snel. Ik heb enkele andere Chromcast-producten, en de connectie daarmee gaat lang niet zo snel als met de ZR5. Zoals reeds opgemerkt zijn de functie- en volumetoetsen makkelijk te gebruiken zonder dat je kijkt, en de indicatoren voor welke connectie in gebruik is, zijn duidelijk afleesbaar.

Wanneer je de speaker wil bedienen buiten de simpele bluetoothconnectie of Chromecast-opties om dien je gebruik te maken van Sony's eigen app genaamd SongPal. Overigens heb je deze app sowieso nodig voor de initiële configuratie, om de speaker met het netwerk te verbinden.

SongPal werkt naar mijn ervaring prima. Het ziet er goed uit, zit simpel en overzichtelijk in elkaar en is zeer gebruiksvriendelijk en compleet. Ik kan geen functie bedenken die ik mis voor een apparaat als de ZR5.

Geluid

Het geluid dat uit de ZR5 komt was voor mij in eerste instantie lastig te duiden. Er lijkt duidelijk een nadruk te liggen op het laag. Ondanks dit gegeven is de bas niet overdreven laag. Wanneer je erover nadenkt is dit niet onlogisch. Er is een mede-focus op gebruik in combinatie met je TV (dat wil je wat overdrijving van het laag), en uiteraard blijft het maar een kleine speaker en het creëren van iets waar een pompende bas uit komt, zou ten koste gaan van de overige tonen.

De vraag is in hoeverre De ZR5 echt bedoeld is om ook te functioneren als een enkele speaker. De speaker is zeker capabel, maar een degelijke stereo-opstelling kan het niet vervangen. In de directe vergelijking legt de ZR5 het gewoon af tegen een degelijke stereo-speakersset voor de PC (van iets van rond de 100 euro), laat staan gewoon een audio oplossing die echt voor de woonkamer bedoeld is. Echter, is deze vergelijking niet bepaald eerlijk uiteraard, aangezien de ZR5 een flinke lading aan draadloze opties heeft, overige connectieve opties en daarnaast de versterking zelf moet regelen. En daarnaast is het maar één speaker die per stuk ook kleiner is dan de opties waar ik het over heb ter vergelijking.

Ik kwam erachter dat de ZR5 vooral geschikt is voor gewoon degelijke muziek op de achtergrond. En dan merk je dat je feitelijk weinig mist ten opzichte van muziek via een gewone geluidsopstelling, ondanks de genoemde nadelen van de ZR5; iets dat ik toch als bijzonder ervaar. Het volume dat uit de ZR5 komt is daarnaast zeer indrukwekkend en hetzelfde geldt voor het bereik; de ZR5 hoeft niet luid te staan om teksten uit podcasts of een nieuwsuitzending te begrijpen.

Nogmaals, het detail is over het hele bereik minder dan goedkopere opties, en de bas is eveneens niet indrukwekkend, echter is dit puur in de vergelijking. Zonder deze vergelijking, denk ik dat weinig mensen echt iets zullen missen aan de ZR5.

Het geluid dat uit de ZR5 komt is uiteraard een heel stuk beter dan mensen uit hun televisie krijgen, al heb je er dan natuurlijk wel minimaal twee nodig. De draadloze functie in deze situatie vind ik maar van beperkt nut, aangezien je hem toch aan een stopcontact zult moeten pluggen, iets dat veel lastiger weg te werken is dan wat speakerkabels. En wanneer je gebruik wil maken van de HDMI ARC-functie is de draadloze functionaliteit er sowieso niet. Aangezien je voor het betreffende bedrag veel overtuigendere opties kan krijgen, zou je het dus echt alleen moeten gebruiken in combinatie met je televisie wanneer je ook de overige functies gericht op streamen gebruikt.

Conclusie

Naar mijn mening zet Sony met de SRS-ZR5 een apparaat neer dat slim in elkaar zit en veelzijdig in te zetten is, en daarnaast voor de generale ervaring prima presteert. Voor de audiofiel is het niet, noch voor de wat kritischere muziekbeluisteraar; de ‘geluid voor het geld-ratio’ is daarvoor te beperkt. Hetzelfde geldt voor de optie om hem te gebruiken als TV-speaker, wanneer je de draadloze stream-opties niet interessant vindt.

Voor een generale gebruiker echter, bezorgt de ZR5 een prima luisterervaring en met een krachtig volume en goed bereik. Daarnaast levert de ZR5 prettige gebruikservaring in combinatie met een telefoon, tablet of PC in een apparaat dat verpakt is als een kleine, conservatief vormgegeven speaker welke niet misstaat noch hoeft op te vallen in welke omgeving dan ook. De ZR5 is naar mijn weten ook de enige draadloze optie van deze categorie welke via ARC aan te sluiten is aan je TV, en hoewel het als alleenstaande functie niet veel waarde heeft, is het als toevoeging toch een unieke feature die andere opties niet hebben.

Kort samengevat, voornaamste plus- en minpunten:

+ Minimalistische vormgeving en klein van formaat
+ Prima volume en bereik
+ Acceptabele audiokwaliteit voor een multiroom-speaker
+ Goedwerkende Songpal-app

- Puur voor de prijs geen indrukwekkende audio (eigen aan multiroom-speakers)
- Multi-room-functie Chromecast werkt niet

Wesley V 29-07-2016

Sony SRS-ZR5 draadloze speaker

Design:
Understated chique.
Eenvoudig maar mooi afgewerkt. Verrassend klein maar ook vrij zwaar (1,7 kg) voor zijn grootte. Met zijn 100 x 161 x 100 mm is hij net wat groter dan mijn JBL Pulse.

Installatie:
In luttele seconden is de speaker verbonden met het netwerk en kan je beginnen streamen. Letterlijk.
Zelfs het koppelen met de laptop via BlueTooth verloopt enorm vlot wat bij andere speakers soms niet het geval was. (Zo zouden installaties eigenlijk altijd moeten zijn)

Geluid:
Enorm veel bas voor grootte. Let wel op plaatsing, het liefst een eindje van de muur plaatsen anders worden de bastonen overheersend.
Mooi evenwichtig geluid, qua hoge tonen legt hij het af tegen de Geneva M maar dan spreken we ook over een andere prijsklasse. Tegenover de Sonos houdt hij goed stand. De beste kwaliteit behaal je uiteraard met CD's en FLAC.

Connectiviteit:
In een woord allesomvattend te noemen.
De speaker is in ieder geval veel veelzijdiger dan de Sonos:
Bluetooth (met NFC en LDAC), WiFi ( GoogleCast of SongPal/Google Play Music app), netwerkkabel, AUX aansluiting, zelfs HDMI met ARC. En als dat nog niet genoeg is kan je er ook gewoon een USB stick in steken.
GoogleCast werkt vlot (apps zoals MediaMonkey en PocketCast zijn zeker aan te bevelen). De integratie met Spotify (betalende account vereist) en Google Play Music (betalende account vereist) is goed uitgewerkt. De SongPal app (Sony's eigen app) is voorlopig de enige die MultiRoom functionaliteit aanbiedt voor deze speakers. (Nu zou daar volgens de laatste berichten nog dit jaar verandering moeten in komen maar voorlopig kan je deze speaker nog niet koppelen met andere speakers/versterkers via de ChromeCast audio).
Via de app kan je ook bestanden afspelen vanaf netwerkdrives, laptops en NAS systemen (of zelfs vanaf andere Sony apparaten zo blijkt).
De speakers staan ook voortdurend in standby en kunnen (zoals de Sonos) via de SongPal app geactiveerd worden.

Conclusie:
Ik ben zeer onder de indruk van Sony's laatste worp wat draadloze speakers betreft. Van ver zien ze zeer onopvallend uit maar van dichtbij merk je wel dat ze kwaliteit uitstralen. Het echte verrassende is echter het geluid dat ze produceren: krachtig, vol, warm, breed en mooi in balans. De SRS ZR5 onderscheidt zich vooral van zijn directe concurrenten door zijn veelzijdigheid. Het enige echte nadeel is dat ze wat aan de prijzige kant zijn maar dan krijg je er ook wel wat voor terug. Voor een grote kamer zou ik wel aanbevelen om er twee te nemen (die kan je zeer gemakkelijk koppelen met de knop achteraan de speaker voor stereo geluid) of de wat duurdere ZR7. Wat mij betreft zeker een aanrader.

TAP 29-07-2016

Sony SRS-ZR5: multifunctionele speaker met een prachtig geluid

Algemene beoordeling:
- Prachtig vol geluid voor het kleine formaat, al overheersen de lage tonen in de standaard instellingen.
- Een mooie vormgeving: compact, strak en functioneel.
- In gebruik zeer eenvoudig: snel koppelen met wifi via de SongPal-app, snelle response met bijv. Spotify, nieuwe koppeling met bluetooth gaat ook prima (bestaande koppelingen hapert iets).
- Google Cast / Spotify Connect werkt perfect en snel op de ZR5.
- Afspelen van media vanaf USB (MP3 en FLAC) werkt perfect.
- Twee verbeterpunten: de speaker heeft geen accu en is daarmee niet 'draagbaar' en de volumes van de verschillende audiokanalen (Spotify connect vergeleken met bluetooth of usb-port) zijn niet gelijk en worden niet geleveld.

Uitpakken en installeren:
De afgelopen dagen de Sony SRS-ZR5 veel getest en op veel verschillende manieren gebruikt. Na het uitpakken was de speaker binnen 5 minuten operationeel: aansluiten op netspanning (helaas geen accu in de speaker), SongPal app downloaden op de telefoon, middels de app de speaker aanmelden op wifi en klaar! Dat was zeer eenvoudig en voor iedereen te begrijpen.

Eerste indruk:
Wat een prachtig geluid komt er uit de speaker! Ook al is het formaat handzaam, het geluid is echt prachtig. Al vind ik persoonlijk de lage tonen standaard (met ClearAudio+) te overheersend. Maar met de equalizer in de app is dit goed te corrigeren en later bleek dat dit ook behoorlijk per ruimte verschillend is.
Eerste nummers met Spotify Connect afgespeeld en dat werkt echt feilloos. Het geluid is helder en mooi, de speaker reageert snel en het geheel werkt intuïtief.

Tweede indruk:
De ZR5 heb ik in de badkamer neergezet om tijdens het douchen een muziekje aan te hebben. De bediening blijft hetzelfde (helemaal goed dus), maar in de badkamer gaan de lage tonen nog meer resoneren en vond ik het niet zo'n succes. Vervolgens de speaker meegenomen naar de slaapkamer en daar was het wel weer op en top genieten van het geluid.

Derde indruk:
De speaker meegenomen naar het werk en mijn collega's laten beoordelen. Iedereen was verbaasd over de geluidskwaliteit (mooi in balans) en vonden de bass niet overheersend (persoonlijke mening dus). Een collega een muziekje van zijn telefoon laten afspelen via bluetooth en dat werkte ook goed. Al is de geluidskwaliteit via bluetooth wel minder dan via een wifi-verbinding, maar geen van ons had dan ook een Sony telefoon om LDAC-bluetooth uit te proberen. Helaas werkte het verbinden met het bedrijfsnetwerk niet wegens speciale certificaten, dus een USB-stick met MP3's en FLAC aangesloten. De bediening gaat via de Songpal app via bluetooth (geen wifi) en dat werkt, alleen hapert de speaker dan af en toe. Dit lag aan de bluetooth (ook al speelde de speaker niet via bluetooth af, maar er was wel een verbinding voor de aansturing), want zodra ik de bluetooth van de telefoon uitzette speelde speaker gewoon door vanaf de USB zonder haperingen. Ook viel op dat het volume van de verschillende bronnen niet geleveld werd, dat is jammer maar geen groot probleem.

Vierde indruk:
Nog eens alle opties uitgeprobeerd thuis (met wifi) en het blijft perfect werken. Ook muziek vanaf de Synology NAS via de SongPal app naar de Sony SRS-ZR5 werkt ook allemaal snel en intuïtief. Voor de volledigheid nog even de audio-in geprobeerd en werkt ook naar behoren. Speaker nog in de schuur (prima!) en buiten beluisterd (ook goed en niet teveel laag meer)!

Wat is nog niet getest:
- LAN-port: nog niet getest hoe dit werkt, maar de wifi werkt zo perfect dat ik ook geen reden zie tot testen
- HDMI-ARC: ik had dit graag nog getest, maar de enige TV met HDMI-ARC zit strak aan de muur en alle kabels weggewerkt.
- WPS verbinden: niet nodig door eenvoudige configuratie vanaf de telefoon met SongPal app.
- Stereo configuratie: ik heb maar één Sony SRS-ZR5...

Conclusie:
+ Prachtig geluid in compacte speaker
+ Besturing werkt intiutief, snel en goed via SongPal-app
+ Mooie vormgeving
- Geen accu (niet portable)
- Niveau's niet geleveld en bluetooth besturing hapert soms

Kloispetie 28-07-2016

Compacte alleskunner met groots geluid

Geschreven voor: Sony SRS-ZR5 zwart

Als je de Sony SRS-ZR5 voor het eerst gebruikt, dan valt je op dat de geluidskwaliteit veel grootser is dan verwacht. Goeie tonen en bassen. Vooral de bassen vallen op, maar kunnen via de equalizer bijgestuurd worden.

Voor dit geld en dit formaat is de eerste indruk gewoon dat dit een zeer goede box is. Hij voelt kwalitatief aan en ziet er beter uit dan op de foto's.

Maar wat zegt een uitgebreidere test?

Op vlak van geluid:

In kleine ruimtes (slaapkamer,...) en buiten bij een BBQ doet hij het quasi perfect. Goed levendig, gedetailleerd geluid. In grote ruimtes doet hij het niet slecht, maar krijg je zeker geen 'wow' ervaring. uiteraard is deze speaker daar ook niet voor bedoeld, dus dit is op zich geen probleem.

Ik vergeleek de Sony (puur qua geluidskwaliteit) met 2 toestellen die door het gerenommeerde WhatHifi.com bekroond werden met 5 sterren in hun prijscategorie. Niet de grootste namen bij het brede publiek, maar wel gekend bij audioliefhebbers

1) Cambridge Audio Minx Go v2 (momenteel +-140€, enkel bluetooth, wel met batterij).

2) Geneva Sound Model S (momenteel +-260€, geen streaming mogelijk).

Bij beide toestellen moet je een kleine 40€ tellen om een chromecast audio te hebben om de functionaliteiten ietwat gelijk te maken.

De Cambridge Audio kan geluidstechnisch op geen enkel vlak tippen aan de Sony. Het is verrassend hoe groot het verschil is. Bij elk genre en in alle ruimtes kon de Sony mij meer bekoren.

In vergelijking met de Geneva Sound worden de verschillen een stuk kleiner. Ik durf zeggen dat het dan echt op persoonlijke smaak neer komt. Persoonlijk waren zowel ik als mij vrouw meer gewonnen voor de Sony, en dit tot onze grote verrassing. De Geneva Model S hadden we voor aankoop immers intensief vergeleken, en dan is het mooi dat de Sony ons toch zo positief verbaast.

Het geluid klinkt nog iets rijker. Opnieuw komen de bassen bij de Sony wat meer naar voor. Bij de ene song konden we dit al meer appreciëren dan bij de andere, maar door de band genomen en na de juiste instellingen met de equalizer: zeker niet storend.

Op vlak van technologie.

Het draadloos streamen werkt perfect dankzij de Google cast & Spotify Connect functie. Zo kan je perfect een Spotify (of andere) lijst met je GSM starten, en nadien hoeft die GSM niet in de buurt te blijven. Een hele verbetering ten opzichte van de traditionele Bluetooth-speakers. Het trekt je GSM batterij ook niet leeg.

Verbinden / casten werkt in een knip en zelf vlotter dan de traditionele chromecast audio toestellen. Vlotter wil zeggen: als je voor het eerst een liedje opstart, duurt dit bij chromecast audio een seconde of twee (geen dealbreaker), maar bij de Sony gaat dit onmiddellijk.

Pluspunt ten opzichte van veel andere speakers is dat je de luidspreker ook met een ethernet kabel kunt aansluiten. Nooit problemen met wifi connectie op een soms al overbezet netwerk als je o.a. veel streamt.

Wat voor mij persoonlijk echter wat tegenvalt is het uitpakken met / promoten van de google cast functionaliteit. In tegenstelling tot wat ik op sommige sites aangekondigd zag, is deze Sony niet op te nemen in een netwerk met andere google Cast toestellen in een Multi-room opstelling. Dit wil dus zeggen dat de Sony enkel compatibel is met een beperkt aantal producten van het eigen merk en dit maakt de meerwaarde ten opzichte van een aantal andere merken (Sonos,...) weer wat kleiner. Niet dat deze merken dit kunnen, maar het had een uniek verkoopsargument kunnen zijn. Het is me echter niet helemaal duidelijk of dit aan Sony of Google ligt.

Wat Sony dan wel weer goed deed: ik mailde de klantendienst om te bevragen of dit verholpen kon worden (of ik iets over het hoofd zag) en binnen de 4u had ik een vriendelijk en duidelijk antwoord.

De app (Songbird) doet wat hij moet doen, maar is - eenmaal ingesteld - in vele gevallen zelf overbodig. Het afspelen van muziek van een NAS werkt heel prettig via de app.

Ook de Bluetooth en NFC functie werkten foutloos, maar deze technologieën kunnen wat mij betreft niet meer tippen aan het wifi streamen, dus werden niet zo uitvoerig getest. Muziek afspelen van een USB-stick werd niet getest.

Conclusie:

Is de Sony het overwegen waard?

Als mobiele speaker (mits aansluiting op het stopcontact): Zeker en vast! Behalve het eventuele gemis van een batterij is hij stukken beter dan de vele Bluetooth spelers die ik al heb gehoord.

Als onderdeel van een multiroom-setting? Dat moet je zelf uitmaken, maar ik durf gokken van wel.
De Sony heeft geluidstechnisch voldoende kwaliteiten en werkt heel goed samen met bijvoorbeeld Google Play en Spotify. Hij is ook een stuk goedkoper dan een aantal concurrenten. Ik had niet het privélege om andere producten te testen of te horen, maar durf er - na de test van de ZR5 - op rekenen dat ze bij Sony weten waar ze mee bezig zijn en ook de andere producten een hoge standaard hebben.

Bleats 28-07-2016

Een box met veel mogelijkheden.

Geschreven voor: Sony SRS-ZR5 zwart

Afgelopen week deze nieuwe speaker van Sony binnengekregen. Na het uitpakken van de doos viel op dat de speaker een stuk kleiner was dan ik had verwacht, maar dan hij dat opvulde met zijn gewicht. De speaker is namelijk lang niet de minst zwaarste die ik in bezit heb.

Tijdens de review, heb de speaker vergeleken met een Sony SRS-BTX300 welke bij mijn telefoon geleverd werd en een Harman/Kardon Go+Play Micro systeem. Ik heb in eerste instantie een iPhone 6s Plus gebruikt voor te testen, maar ik wil straks de review uitbreiden met het gebruik van een Android apparaat.

De aansluitmogelijkheden is het eerste wat opvalt als je de speaker zelf vast hebt. De stroomkabel zit een stuk dieper weggewerkt zodat deze niet ver uitsteekt als deze aangesloten zit, verder zitten er aansluitingen op voor HDMI, 3.5mm jack, RJ45 en USB. Als dat nog niet genoeg is, kun je streamen via WiFi en Bluetooth naar dit apparaat. Verbinding is eenvoudig te maken d.m.v. NFC, echter is dit een functie welke ik nog moet gaan testen met een Android apparaat aangezien iOS geen ondersteuning hiervoor heeft.

Na het installeren van de SongPal applicatie viel mij een minpunt op. De applicatie op de iPhone 6(s) Plus schaalt niet naar behoren en alle knopjes en tekst ziet er lomp groot uit. Dit doet verder niet af aan de werking van de applicatie, maar zit er een stuk minder straks uit dan het kastje zelf en steekt erg af naar de andere Sony applicaties die ik gebruik. Ik zou dus graag hebben dat ze hier nog werk van maken. Verbinden had ik in eerste instantie gemaakt met Bluetooth waarna de applicatie hem wil verbinden met WiFi. Dit werkt prima en nadat hij verbonden is kan je ook via WiFi geluid afspelen. Helaas ligt hier de nadruk op kan, aangezien de knop naar Music de standaard iOS applicatie opent en deze niet meer via WiFi muziek afspeelt, maar via Bluetooth. Er is ook een knop om muziek af te spelen via de applicatie, maar ook deze functie werkt niet helemaal naar behoren waardoor ik denk dat het voor multi-room functies niet het beste systeem gaat zijn. Geluid via de 3.5mm jack afspelen is ook een optie, maar hierover is weinig te vertellen.

Ik heb een paar soorten muziek afgespeeld, maar wat me opviel was de mindere geluidskwaliteit van het systeem. Al snel had ik een Equalizer gevonden in de applicatie en kon ik hier een andere setting kiezen. Nadat ik het geluid op Rock had gezet, was het een stuk beter. Dit is overigens niet voor iedereen de beste setting, maar aangezien ikzelf Hard-Rock en dergelijke luister, was het een fijne belevenis dat de speaker dit ook mooi kon weergeven. Andere muziek die ik heb getest is muziek van de Eurovisie songfestival van de afgelopen keer en wat klassiek Nederlandse nummers. Ik heb nog even wat gespeeld met de instellingen om te kijken welke het beste was voor mij, maar uiteindelijk weer terug naar Rock gezet. Niet dat de rest slecht(er) was, maar deze klonk mij het beste. De standaard instelling met het stukje marketing over Clear Audio was echter niet wat ik verwacht van zo'n systeem en de eerste klanken uit het systeem waren dan ook niet positief.

De HDMI aansluiting is ook een mooi pluspunt van dit systeem. Tenminste, als het zou werken. Ik gebruik een 42W805A van Sony, maar ik kreeg de HDMI niet aan de praat. De televisie gaf aan dat er een speaker(-systeem) aangesloten was, maar het bleef stil. Ik heb hier een tijd naar zitten zoeken en de speaker uiteraard op HDMI gezet, maar tot nu toe zonder succes, ik wil nog wel kijken hoe het zit als ik hem op een ander systeem ga aansluiten, maar omdat de TV op de slaapkamer geen ARC ondersteund, moet ik nog op zoek naar een televisie die dit wel doet om uit te sluiten dat het aan de TV/speaker ligt.

Helaas heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om alles te testen, dus zal ik binnenkort een update hebben. Hieronder valt uiteraard het gebruik met een Android toestel, maar ook het kijken van een film op de TV, welke helaas vanwege de problemen met de HDMI zoals hierboven beschreven nog niet getest zijn.

Conclusie voor nu is dat het geluid erg goed is en de speaker er mooi uitziet. Enige echte nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de iOS applicatie toch wel enkele verbeteringen mag gaan krijgen. Ik ben dus benieuwd naar de Android applicatie!

Willem 13-04-2017

Mijn beste,

Uw reactie met belangstelling gelezen waarvoor mijn dank. Allereerst even wat dromen de eereld uithelpen: hardware van dit fysieke formaat moeten van een byzondere kwaliteit zijn willen zij presteren als een gebruikelijke speakerset, immers, het conusopprrvlak is klein te noemen in vergelijk met andere luidsprekers. Om dit te compenseren zal er een grotere conusuitslag nodig zijn en, het liefst zonder (hoorbare) vervorming.
Het frequentiegebied (100 Hz tot 20 Khz) zal redelijk recht moeten zijn om deze geluidskwaliteit te waalrborgen. Een luidspreker is tot op de dag van vandaag voor het weergeven valn geluid in principe een onding maar, er is niets beters op dit moment.

Gezien deze stand van zaken is mijn inziens de prijs/kwaliteitsverhouding uitstekend te noemen.
Materiaalkeuzes zullen in de toekomst heel kleine verschillen bewerkstelligen maar niet meer dan dat.

Op electronisch gebied hebben zeer veel qua ontwikkelingen te verwachten, dat is onbeperkt zou ik zeggen.
Ik ben een luisteraar van klassieke muziek waarmee ik aan deze set luidsprekers van Sony veel plezier beleef, het voldoet aan mijn verwachtingen.

Om dieper op deze aterie in te gaan zou hier te ver voeren maar, voor een goed begrip wel wenselijk.

Met vriendelijke groet:

W.J. Kraaypoel