Naim Audio Mu-so zwart, grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Naim Audio Mu-so zwart, grijs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

steven 30-01-2018

muzikaal en veelzijdig

Ik heb voor de Naim Muso gezozen omdat ik een compact geluidssysteem wilde zonder alle snoeren en losse componenten van een gewone stereo installatie. Ook moest er Airplay op zitten ivm mijn itunes bibliotheek. En uiteraard ook te gebruiken als Soundbar voor de TV. Werkt prima met optische kabel.
Ik vind de Muso erg muzikaal, wat zich uit in het vermogen om alle muziekstijlen uitstekend en verfijnd weer te geven.
Ik heb voorheen peperdure audiofiele Britse installaties gehad die meer moeite hadden met uiteenlopende stijlen.
Ik mis de 'echte' stereo weergave helemaal niet, vreemd genoeg.
De app werkt super makkelijk, en Naim biedt uitstekende radiozenders zonder reclame/nieuws of geleuter tussendoor op 320 kbps. Zowiezo zijn alle radiostations die op de kabel zijn voorhanden.
Ook Tidal, Spotify, Bluetooth met de app te regelen. Ik gebruik deze niet.
De 'bass' is ook met de app te regelen.

Ik heb ook een blauwe maandag een Sonos systeem gehad, maar wist niet hoe snel ik die terug moest brengen naar de winkel (totaal amuzikaal en levenloos systeem). Ook nog een Cambridge Minx 200, maar dat was m ook niet echt.

De Muso is niet goedkoop, maar toch mn beste koop sinds jaren...

M. Gerritsen 31-08-2016

Naim mu-so

Sinds 1,5 jaar maken wij gebruik van dit systeem. Wij hebben deze naim gekocht als plaatsvervanger voor een naim unitiqute met audiophysic luidsprekers.
Dit ivm ruimte en kleine kinderen.
In huis maken wij nu gebruik van de naim mu-so en de B&W zeppelin wireless.
Twee totaal verschillend klinkende systemen.
Beide systemen kunnen niet tippen aan onze vorige hifiset, spijtig maar dat was ingecalculeerd.

De mu-so is een prachtig ontworpen hifiset en de kwaliteit straalt er vanaf. Op dat punt echt een naim. De mogelijkheden zijn uitgebreid, hoewel het aantal ondersteunde streamingdiensten beter zou mogen.
Internetradio, UnPn, airplay, Bluetooth worden allemaal ondersteund.
Bluetooth zou qua ontvangst stabieler mogen.
De naim app werkt uitstekend, maar het apparaat is ook deels goed bedienbaar via diens touchscreen en de spotify app. Met Tidal heb ik geen ervaring. Ook werkt de app van onze netgear router prima.

Geluidskwaliteit.
De mu-so kan zich niet meten aan een zorgvuldig samengestelde hifiset, maar dat is ook niet de bedoeling.
De mu-so heeft mij zowel positief als negatief verrast.
Als je voor het eerst luisterd, trekt de mu-so de aandacht. Een vol geluid gebouwd op een stevig laagfundament.....zeker uit zo'n kastje. De dsp en actieve versterking doen hier uitstekend hun werk.
Echter voor de prijs en voor een naim valt de geluidskwaliteit mij ook wat tegen.
Ook met de loudness uitgeschakeld en de instelling afstand tot de muur, merk je dat de mu-so een loudness frequentiekarakteristiek heeft, dit is op internet qua metingen ook terug te vinden.
Vocalen en details in de muziek blijven achter of sommige details hoor je niet tot nauwelijks.
De mu-so klinkt dan wat dof en mat. Als je de zeppelin wireless ernaast zet, valt dit des te meer op. Deze speaker klinkt veel neutraler, de B&W klinkt veel gedetailleerder, vocalen zijn helder en lossen zich beter op van de luidspreker (verwacht ook hier geen kamerbrede stereo).
De zeppelin heeft echter ook minder mogelijkheden. Klinkt bij hogere volumes minder krachtig en heeft niet de PRAT (pace rhythm and timing) van de naim. De zeppelin is zeker niet basschuw, maar klinkt dan toch wat klein naast de mu-so.

Een en ander is natuurlijk een kwestie van smaak. Op het eerste gezicht lijkt de zeppelin wireless geen match voor de muso. Maar ondertussen heeft de laatste meer mijn voorkeur. De zeppelin maakt voor mij meer muziek. Maar mensen met een duidelijke voorkeur voor een krachtig laag zijn zeker beter af met de mu-so.

Voor wat het apparaat is, durf ik de naim aan te bevelen met een maar.
Van naim had ik meer verwacht. Maar voor dit bedrag zijn er betere resultaten te behalen.

Pluspunten

• UnPn, Bluetooth, airplay
  • Spotify/Tidal
  • Klinkt krachtig
  • Ondersteuning high def

Minpunten

• Prijs
  • Loudness/matige midrange
  • Weinig details in muziek
  • Aantal streamingdiensten