De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony SRS-RA5000 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Frits Rijters 06-04-2021

360 graden geluid dat de hele kamer vult

Prachtig geluid
Audio voor de liefhebber, echt een Sony speaker. Dikke bas en zuivere tonen, geschikt voor iedere muzieksmaak. Echt ongekend hoe prachtig de weergave is van midden en hoge tonen. Door de plaatsing van de drivers rondom kun je deze speaker overal in de kamer plaatsen voor een ruimte vullend geluid.

360 Reality Audio
Totaal innovatief van de SRS-RA5000 is de 360 RA weergave. Hiermee wordt de ruimte gevuld met een 3 Dimensionaal gevormd geluid. Het achtergrondkoor lijkt echt achter de zanger te staan en de leadgitaar lijkt uit het lied te springen. Bizar wat voor live ervaring dit creëert in je woonkamer. Het lijkt alsof je recht tegenover de artiesten van de muziek staat.

Design
De RA5000 heeft een hoog afwerkingsniveau zoals je mag verwachten van Sony. Hoogkwalitatief speakerdoek met een iconisch design. Een echte eyecatcher met mooie koperen accenten.

Connectiviteit en Assistenten
Door ingebouwde Wi-Fi, Bluetooth, ondersteunde Codecs en streaming mogelijkheden zoals Spotify Connect en Chromecast built-in kan je deze speaker eigenlijk in elk systeem integreren. Ondersteuning voor Alexa en Google Assistant maken de RA5000 uitermate geschikt voor elke Smarthome.

Pluspunten

• 360 graden geluid
  • Audiokwaliteit
  • Smart connectiviteit

Minpunten

• Ik wil er meer

MARIE 31-03-2021

Goed geluid en mooi design

Geschreven voor: Sony SRS-RA5000

Deze speaker biedt een ongelooflijk mooi geluid. Hij is makkelijk te koppelen aan je televisie via bluetooth en speelt direct af van zowel iphone als android.
Ik kreeg zelf de home connect app niet meteen aan het werk voor Alexa dus daar moet je wel even tijd in investeren.
Het ontwerp is erg mooi. Nadeel vind ik wel de grote accu die aan de stekker zit.
Die kan nogal in het zicht zitten.

Pluspunten

• Geluid

Minpunten

• Accu
  • Homeconnect app

PatrickH88 21-03-2021

Goed geluid, mooi design

Geschreven voor: Sony SRS-RA5000

Allereerst is het belangrijkste punt uiteraard de geluidskwaliteit, dat is bij deze Sony speaker erg goed te noemen.
De bas is uitstekend, wat ik ook gehoopt had. de mid en hoge tonen zijn goed.
Het geluid is nog wat te tweaken via de Sony Music Center app, al zijn de opties in de app nogal karig.
Er is namelijk alleen een simpele equalizer aanwezig, wel heeft hij de Immersive Audio Enhancement functie die je aan of uit kan zetten, zodra hij aan staat maakt dit zeker verschil.
De speaker is makkelijk te koppelen aan je Google Home en andere apps zoals Spotify.
Hij heeft helaas geen interne microfoons, dus hey google commando's geven zit er niet in.
Hij is wel te besturen via bijvoorbeeld een Google nest apparaat.
Ook heb ik de speaker verbonden met bluetooth met mijn Sony Bravia TV, zodat hij als een soort soundbar gebruikt word. de geluidskwaliteit is een stuk beter als dat van de tv.
De speaker is makkelijk in het gebruik, via de app of via de touchbediening op de speaker zelf.
Het design is altijd een persoonlijke mening, maar hier past hij perfect in het interieur!
De verdeling van het geluid is met deze speaker erg goed te noemen, dit komt vooral door de 3 speakers aan de bovenkant van het apparaat, aangevuld met 3 speakers aan de zijkant. Met als finishing touch een goede sub.
In combinatie met mijn Google Nest speakertje geeft het bijna een ruimtevullende ervaring.
De speaker is ook voorzien van een ingebouwde Chromecast, dus je audio streamen vanaf je telefoon is geen enkel probleem.
Het enige nadeel vind ik de prijs. het is namelijk een hele investering.
En de Sony Music center app had ook wel wat uitgebreider gemogen.
Ook is de stroomadapter wat groot en is de kabel die er aan vast zit wat kort.
Het was mooier geweest als de voeding ook ingebouwd was geweest in de speaker, zodat er alleen een stroomkabel ingeplugd hoefde te worden.

• Goed geluid

Minpunten

• Prijs
  • lengte stroomkabel
  • Grote externe voedingskabel

EddJohnsen 18-03-2021

Mooi design, groots geluid

Geschreven voor: Sony SRS-RA5000

Eerste indruk: wat een mooi apparaat! De driehoekige vorm met stoffen omlijning en de drie koper kleurige speakers grills bovenop geven de speaker een stijlvolle look. De afwerking is hoogwaardig en de speaker zal in menig modern interieur niet misstaan. Het is een echte eye-catcher. Het geluid is niets anders dan zeer goed te noemen. Kraakhelder op elk volume en een verrassend aanwezige diepe bass. De speaker kan zo hard dat het maximaal volume aantikken echt alleen maar even voor de lol is. Normaliter luister ik op zo'n 50% wat al luid genoeg is om de buren te laten mee genieten. Het 360 audio werkt aardig en staat eigenlijk altijd aan. In de praktijk zijn het gewoon de 3 bovenste mid-range speakers die wel of niet aan staan. Kamervullend is het geluid hiermee zeker, maar uiteindelijk blijft het toch gewoon geluid wat uit 1 hoek van de kamer komt en vervangt niet een pure stereo ervaring. In de Sony app zit een equalizer waarmeer je het geluid profiel naar eigen smaak kan aanpassen, dit werkt uitstekend en is een welkome toevoeging. Ik gebruik de speaker icm een Amazon Echo als smart speaker. Let op: deze speaker beschikt dus niet over een stand-alone ingebakken voice assistant. Je hebt dus een Google home of Amazon Echo nodig om eraan te koppelen voor deze smart features. Het connecten met de Echo ging erg soepel, en na de Sony SRS-RA5000 als 'preferred' speaker in de Alexa app te hebben geselecteerd zal alle muziek uit de Sony speaker komen. Normale dialoog audio van Alexa blijft dan wel nog uit de Echo komen, wat fijn werkt. Een puntje van verbetering is wel dat wanneer de muziek aan staan je Alexa een vraag stelt, dat de muziek niet meer automatisch gedimd wordt om je beter te verstaan. Ik merk dus vaak dat ik over de muziek heen moet schreeuwen als deze hard staat. Onhandig, maar dit is een probleem wat bij Amazon ligt en niet bij Sony. Je kan natuurlijk ook gewoon direct muziek streamen vanaf je favoriete streaming dienst of direct via bluetooth, hier valt niks op aan te merken en werkt perfect.

Pluspunten

• design
  • geluidskwaliteit

Minpunten

• geen stand-alone smart speaker

Ron Tuit 17-03-2021

Super kwalitatief geluid

Geschreven voor: Sony SRS-RA5000

Heb deze speaker mogen testen, en het geluid valt mij zeker niet tegen. Deze speaker is zeer snel geïnstalleerd, en met de Immersive Audio Enhancement-knop voor geluidskalibratie past deze speaker het geluid voor de woonruimte zo aan, dat het geluid overal waar jij je bevind in de ruimte, dezelfde kwaliteit en volume hebt waar je staat. Door de verschillende soorten speakers en de woofer heeft deze speaker een hoogwaardig geluid. Hij is gemakkelijk te koppelen aan Google Home en Chromecast, en daardoor met je stem te bedienen, en met de Bluetooth en wifi kan je ook gemakkelijk vanaf je smartphone of tablet muziek streamen. Voor de 360 Reality Audio heb je helaas wel een streamingdienst nodig die dit ondersteunt en dan moet je helaas ook een abonnement nemen. Ook voor 360 Reality Audio zijn er zo’n 1000 audio bestanden die dit kunnen weergeven, dus nog vrij beperkt. Het design van deze speaker is ook zeer mooi voorgegeven , echter viel mij de grootte wat tegen m.b.t. mijn andere draadloze speakers die ik al heb. Ik vond deze wat aan de forse kant, echter weegt dit niet op tegen het mooie geluid wat deze box voortbrengt. Muziek streamen via Spotify is een genot voor je oren, ook op hoog volume. En met de Sony Music Center app kan je o.a. met de equalizer je muziek naar alle wensen aanpassen. De app heeft nog veel meer mogelijkheden. De prijs is vrij aan de hoge kant, maar kwaliteit kost nu eenmaal geld, en dat is deze speaker zeker waard.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Kwalitatief zeer goed geluid
  • Werkt o.a. met Google Home en Chromecast
  • Met je stem te bedienen
  • Na kalibratie over in de ruimte mooi geluid.

Minpunten

• Persoonlijk iets te groot