Jabra Solemate zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Jabra Solemate zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Laurens 22-01-2017

Tof geluid voor een klein doosje

Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

Wat een heerlijk geluid komt er uit de relatief kleine Jabra Solemate. Eenvoudig te bedienen "doosje" zonder fratsen. Makkelijk te koppelen met Bluetooth nadat hij voor de eerste keer (duurt even) is gevonden. De optie Dolby is te selecteren via de Jabra telefoon app. Daar valt de bas echter behoorlijk weg en neemt de helderheid weer toe. De Jabra app equalizer werkt goed en je kunt precies jou sound instellen. Kortom, een onvoorstelbaar lekker ding op je nachtkastje of de sunny beach!

Pluspunten

• Heerlijke sound
  • goed in te stellen

Minpunten

• geen

Carlo_Amico 25-09-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate grijs

Mijn Solemate heb ik uitvoerig getest en vergeleken met de JBL Charge (eerste serie). De testen heb ik uitgevoerd met een iPad Air en op een Galaxy S4 en met Spotify als audiobron. Het koppelen gaat met beide devices snel en eenvoudig.
Het geluid, daar koop je tenslotte een speaker voor. Om een goed oordeel te kunnen geven heb ik naar verschillende soort muziek geluisterd, van klassiek tot Soul(mate ;-) ) en van singer songwriter tot beukende Techno. De Solemate heeft met geen enkele genre moeite. Verwacht geen hifi kwaliteit, maar dat lijkt mij logisch. Wel is het zo dat, mede door de bass speaker, de Jabra een stuk voller klinkt dan de JBL, zelfs bij een lage volume.
Wat mij betreft is de Solemate de ultieme winnaar in zijn klasse!

jeroen-1963 04-03-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

In één woord: geweldig! Mooi geluid, goede bass en uitermate simpele bediening. Je kan meerdere verbindingen leggen met meer telefoons of andere bluetooth-apparaten. De verbinding hoef je maar 1 keer aan te leggen. Erg prettig is ook de erg lange accu-duur. Ik had de mazzel dat hij bij Belcompany uit het assortiment ging en had hem echt voor de spotprijs van vijf tientjes!

duitert 07-02-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate wit

Handig apparaat. Redelijk geluid. Zeker geen hifi. Maar goed voor bad, tuin en keuken. Fijn dat er naast blue tooth ook een jack to jack kabeltje bij wordt geleverd. Kortom: prima apparaat voor mooie prijs.

AlbertTCB 26-01-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

Als groot muziek en gadget liefhebber, heb ik al vele headsets en speakersets versleten. Ik hou van kwaliteit, maar weet ook dat dure producten zeker niet perse beste keuze is.

De Jabra speaker is een perfecte combinatie van mogelijkheden, kwaliteit en onderscheidendheid. Voor de normale prijs had ik deze niet gekocht en zou ik er ook niet zo enthousiast over zijn geweest.

Jannus007 24-01-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate wit

De Jabra Solemate voldoet helemaal aan hetgeen je wordt voorgeschoteld in de beschrijving. De bediening is werkelijk kinderlijk simpel. Verbinding maken met alle Blue Tooth apparaten gaat super snel. De stembegeleiding is uniek en een goede hulp. De accu doet precies wat er wordt gesteld en gaat zeker 8 uur mee. Het geluid is voor zo'n klein kastje werkelijk zeer goed. Zelfs de bas is prominent aanwezig en wordt goed en zonder vervorming weergegeven. Inmiddels gebruik ik de Sabra Solemate dagelijks en ik weet zeker dat hij, als het weer zomer wordt, mijn tuinleven een stuk mooier zal maken. De mogelijkheid om er telefoongesprekken mee te voeren is ook weer super simpel en de ook hier is de geluidskwaliteit super. De microfoon in de Solemate werken ook goed, mijn gesprekspartners heb ik nog niet horen klagen. Ale met al, een super apparaat.

Walter Kiest 24-01-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

Ik heb de Jabra Solemate via iBood aangeschaft en heb hem nu een paar weken in bezit. En hij bevalt erg goed!

Op vakantie hield hij het met de audio jack de hele dag vol om op gepaste volume te draaien. Switchen naar bluetooth is in een wip gedaan. De Solemate geeft audio feedback door een mannenstem: "Solemate is connected" of een opstart- en uitschakelgeluid. Wel jammer dat deze meldingen altijd op hoog volume zijn, wat op het strand storend kan zijn voor de overige badgasten. Hieronder een review.

'Unboxing'
De Solemate wordt geleverd in een soort van etalage, zoals je een schoen met duizend diamanten in een glazen etalage in een museum zou presenteren. Jabra wil de Solemate klasse meegeven en levert een compleet plaatje. Het is even uitzoeken hoe je de doorzichtig hardplastic verpakking openkrijgt, maar eenmaal geopend vind je een reeds opgeladen Solemate, netstroom adapter met Micro-USB connector, een USB/Micro-USB kabel, een tasje en een handleiding. Het is jammer dat de adapter geen universele USB-lader is en de kabel dus vast zit. Het is niet veel gewicht, maar je moet toch weer de extra USB-kabel meenemen. Het tasje is niet voorbereid op vervoer met de adapter of USB-kabel. Dat had nog wel handig geweest, zodat je je adapter niet los in je koffer hoeft te gooien.

Inside
De Jabra Solemate heeft twee tweeters en een woofer in het midden, bluetooth, audio-jack, microfoon, volumeregeling. De Solemate heeft geen mogelijkheden om rechtstreeks media af te spelen en beschikt niet over AVRCP, USB-hostpoort of geheugensleuf.

De 'looks'
Het oog mag ook wat en voor mij is Jabra daarin geslaagd. De Solemate lijkt enigszins op een dikke (plateau)zool van een schoen die ik nooit zal dragen, maar de zoolspeaker heeft een prima uiterlijk. Het ziet er robuust uit, met rubberen zool (met profiel) en bovenkant, handig weggewerkte audiokabel met een gele veterlook en duidelijke volume knoppen aan de bovenkant. Het is mij onduidelijk waartoe de middelste knop bovenop dient. Als ik erop druk krijg ik altijd de batterijstatus of connectiestatus te horen, wat ik ook gewoon aan de leds kan aflezen. Aan de zijkant vind je een draaglus (al zal ik het nooit zo dragen), twee ledindicatoren voor bluetooth en batterij, een aan/uit/bluetooth schuifknop, de audiojack ingang, een microfoongaatje en de micro-USB ingang voor het opladen. Met de schuifknop zet je de Solemate aan en als je hem dooschuift naar boven activeer je de bluetooth.
De Solemate is relatief zwaar in gewicht. Misschien maakt dat wel dat er zoveel bass in kan zitten. Hij is ook afgewerkt met een metaal omhulsel met kleine gaatjes om het geluid erdoor te laten, maar het zand niet. Het is een stevig apparaat wat aanvoelt alsof je er echt op kunt staan (niet aanbevolen).

Aansluitmogelijkheden
De audio-kabel is vrij kort, maar wel stevig en slim weggewerkt in de zool (vandaar de naam Sole). Je kunt dus (bijna) elk mobiel apparaat aansluiten op de Solemate, al is bluetooth stukken handiger vanwege de bewegingsvrijheid. Daarnaast kun je Solemate op het strand het beste in je tas laten of in het meegeleverde zakje. De NFC (Near Field Communication) dat in v2 van de Solemate is ingebouwd mis ik hierbij niet. Een voordeel van de v2 kan zijn dat je hiermee gebruik kunt maken van de Jabra Sound App, waarmee je Youtube filmpjes met dolby kwaliteit kunt luisteren op je Solmate v2. NFC kan handig zijn, maar zie ik niet als een grote meerwaarde. Als je via een mobiele telefoon en bluetooth aangesloten bent, kun je de Solemate ook gebruiken om handsfree te bellen. Spreken en horen gaat allemaal via de Solemate. Ik heb het zelf niet veel getest, maar het vermoeden is dat je redelijk dichtbij moet zitten om in het piepkleine gaatje te praten en hoorbaar te zijn. Jabra beweert omgevingsgeluiden te filteren, maar in mijn test was erg veel ruis te horen. Nu is dit natuurlijk bijzaak en niet de hoofdreden om een draagbare speaker aan te schaffen.

Accu
Er zit een led-indicator op voor de accustatus. Echter als de accu leeg begint te raken, hoor je "Battery low". Met de bijgeleverde netstroomlader/micro-USB kun je hem snel weer laden. Het laden hoeft ook niet lang te duren, al heb ik niet in de gaten gehouden hoelang dat exact duurt. Je kunt hem ook aan een PC hangen, maar die heb je meestal niet voorhanden op vakantie. Als je de Solemate via bluetooth aan je iPad of iPhone koppelt, dan zie je naast het bluetoothlogo op je i-device ook een batterij-indicator van de Solemate. Hoe handig is dat! Ik weet niet of dit bij Android-devices ook zo is, maar het lijkt mij een universele bluetoothoptie.

Geluidskwaliteit
De Solemate geeft een diepe bass voor een fysiek kleine speaker. Dat is vaak wel handig voor grotere ruimten of open gebieden (strand, hangout). Het volume kan ook zodanig hoog dat het de kamer kan vullen. Voor het kijken van films koppel ik hem aan mijn iPad. De speaker geeft op laag volume iets te veel bass, waardoor de stemmen minder duidelijk naar voren komen. Bij het afspelen van muziek(video's) is de volume en bass een welkome verrijking. Ook bij hoge volumes klinkt het ruim en vol. De rubberen zool zorgt ervoor dat de Solemate stebiel staat en geen geluidsoverdracht heeft naar de ondergrond (bijvoorbeeld een glazen tafel). Er zijn geen loszittende plastic of trillende onderdelen, waardoor het zuiver klinkt. Het zou wel mooi zijn als je zelf de hoge en lage tonen kunt aanpassen. Iets voor een volgende versie Jabra!

Prijs/kwaliteit
De Jabra Solemate is een prijzig beestje. Het is wel een beest in een kleine behuizing, maar het neerleggen van de winkelprijs van EUR 179,- kan de meeste consumenten tegenhouden om deze kwalitatief goede draagbare speaker aan te schaffen. De gemiddelde prijs ligt nu (januari 2014) een stuk lager, mede door de nieuwe versie die is uigekomen. De concurrenten in de segment zijn overigens niet goedkoper, dus heb je voor hetzelfde geld een betere draagbare speaker. Ik heb de Solemate via iBood kunnen aanschaffen voor EUR 72,- inclusief verzendkosten, waardoor hij zijn geld meer dan waard is.

Nielskersic 24-01-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate wit

Het enige wat ik mis is een audio output of een app waardoor je er meerdere aan kunt sluiten. Als ik met een grote groep muziek wil luisteren hebben een vriend en ik allebei een Solemate, maar kunnen ze niet op elkaar aansluiten. Voor de rest vindt ik de geluidskwaliteit goed en is de hoeveelheid geluid die er uitkomt erg goed voor het formaat. Een echte aanrader

axelv 24-01-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

De geluidskwaliteit die dit kleine kastje weet te produceren is behoorlijk indrukwekkend. Zelfs op het hoogste niveau blijven alle tonen helder. De speakers produceren ook een heel behoorlijke hoeveelheid bass.
De Jabra Solemate beschikt verder over een behoorlijk uitgebreide feature-set: er is een 3,5mm, Bluetooth en USB aansluiting. Deze laatste wordt tevens gebruikt om de accu van dit apparaat op te laden. Verder is er nog een microfoon aanwezig, waardoor ook Skypen of handsfree bellen mogelijk is via Bluetooth.
Over de vormgeving van deze speaker is goed nagedacht. Het meest opvallende aspect hiervan is misschien nog wel de 3,5mm audiokabel die in de voet opgeborgen kan worden.
Tenslotte kan ik over de duurzaamheid nog niet veel zeggen. Het apparaat voelt solide aan, maar ik gebruik hem dan ook pas een maand.

Nog twee tips:
- Heb je een IOS apparaat en Bluetooth-verbindingsproblemen? Download de nieuwste (.34) firmware van de Jabbra site!
- Ben je die irritante stem zat? Start dan het apparaat eenmaal op met de volume-omlaag toets ingedrukt.

rokr 24-01-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate wit

De verpakking van deze Jabra Soulmate is al een feestje! Hij zit in een stevig kunststof doosje. Ik gebruik het nog steeds om 'm in op te bergen. Ik heb de witte versie en dat ziet er gewoon heel fraai uit. Alle kabeltjes, handleiding en stofzakje kun je in de onderkant van de verpakking bewaren. De bediening en bluetoothverbinding is heel simpel. Het geluid is vol en dynamisch. Je merkt gewoon dat er heel veel aandacht is besteed aan goede speakers. Het apparaat is compact en zwaar. En dat laatste vind ik vooral een teken van deugdelijkheid.

farbridges 24-01-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

Hij bevalt geweldig. Vooral als je houd van muziek met een goede bass is dit echt een aanrader.
Geen spijt van dus.

cherryfan 08-01-2014
Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

Je kan de Solemate gebruiken als
- speaker voor muziek uit je iPod of mobile (via Bluetooth of 3.5mm connector)
- speaker voor muziek uit je PC (via 3.5mm connector)
- speaker/micro voor handsfree telefoneren (via Bluetooth)

De geluidskwaliteit van muziek is echt goed: goede range en volle bassen die niet plakken.
Enkel de handsfree micro is niet ideaal afgesteld: mijn gesprekspartners denken dat ik in een grot zit....

Een ander minpuntje is dat hij niet via Bluetooth met de PC kan verbinden. Jabra zegt dat het een probleem van Microsoft is, als iemand dit wel werkend gekregen heeft hoor ik het graag!

Al bij al zeker een aanrader.

romanlevis 21-05-2013
Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

Geweldig product. Super geluid, voelt solide. Voelt zeker niet aan als een goedkoop plastic massa product. Duidelijke bediening, en erg goed vorm gegeven. Ook verpakt in een zeer mooie doos.

ProductReviewersNL_Ronald 25-10-2012
Geschreven voor: Jabra Solemate zwart

De Jabra Solemate is een Bluetooth speaker voor je telefoon, of elk ander mobiel apparaat met Bluetooth. Hij is perfect voor mensen die regelmatig buiten de deur zijn maar toch een goed geluid willen als het gaat om muziek afspelen via een speaker.

Gebruiksgemak: Allereerst is het handig om te weten, dat het waarschijnlijk nog nooit zo makkelijk en duidelijk is geweest hoe je een Bluetooth verbinding kunt maken tussen 2 apparaten. Je zet de Solemate simpelweg aan, en zet de Bluetooth receiver aan. Vervolgens “zegt” de Solemate letterlijk wat je moet doen met je mobiele apparaat om de verbinding in stand te brengen. Ideaal! Ik gebruikte een Android mobiele telefoon waarvan ik de Bluetooth functie standaard aan hebben staan. Na eenmaal de verbinding te hebben gemaakt, hoef je voortaan de Solemate enkel aan te zetten en de Bluetooth receiver aan te zetten en de verbinding vindt plaats. Verder is de Solemate voorzien van verschillende accessoires, zoals o.a. een kabeltje voor apparaten zonder Bluetooth (welke overigens slim verwerkt is in de onderkant van de Solemate) en een opberg-/beschermhoes.

Wat daarnaast belangrijk is om te vermelden, is dat het apparaat niet al te zwaar is, wat het een stuk praktischer maakt om de Solemate mee te nemen. De batterij gaat behoorlijk lang mee, mits hij volledig is opgeladen uiteraard. Geluid: Misschien wel het belangrijkste om te weten als consument is de geluidskwaliteit. Goed nieuws! Je merkt namelijk aan alles dat Jabra niet alleen een degelijk en mooi apparaat heeft willen maken, maar er alles aan heeft gedaan om een goed geluid uit het apparaat te krijgen. Het geluid is erg dynamisch, en zowel hoge tonen als bas zijn duidelijk aanwezig en goed op elkaar afgestemd. Het volume (wat overigens met 2 gebruiksvriendelijke knoppen op de Solemate zelf kan worden aangepast) kan redelijk hard, en zelfs op het maximale volume blijven zowel hoge als lage tonen in tact. Uiteraard is het mogelijk om het geluid nog aan te passen, maar dit zal dan voornamelijk zijn via de Equalizer van het mobiele apparaat dat het geluid naar de Solemate stuurt. Zelfs wanneer de Solemate in de opberg-/beschermhoes zit, is het geluid nog steeds erg goed. Ideaal dus wanneer je de Solemate mee naar buiten neemt.

Telefoonfunctie: Net als de headsets van Jabra, kan ook de Solemate fungeren als speaker en microfoon tijdens mobiele telefoon gesprekken. Wat opviel was dat de knoppen op de Solemate zelfs meer functies bieden voor telefoongesprekken (muten van de mic, opnemen etc) dan voor het gebruik van de Solemate als speaker. Eveneens is het geluid tijdens telefoongesprekken goed, en ook het ingesproken geluid komt goed over bij de beller aan de andere kant. Minpuntje: Daar waar er wel enkele functies zijn op de Solemate voor het opnemen etc van inkomende telefoongesprekken, is er geen optie op via de Solemate naar een volgend muziek nummer te gaan of een nummer pauze te zetten. Dit zul je dus moeten blijven doen op je mobiele apparaat waar de muziek op staat.

Beoordeling: De Solemate is ideaal voor mensen die een goede speaker mee willen nemen om muziek op af te spelen. Het geluid is erg goed, hij is redelijk klein en niet te zwaar en kan goed tegen een stootje. Er hangt een prijskaartje aan, maar daarvoor krijg je dan ook wel een goed product.