Asus RP-AC52

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Asus RP-AC52 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

tweetweeties 18-02-2019

werkt prima

Geschreven voor: Asus RP-AC52

Ik wilde KPN iTV op mn slaapkamer zonder kabels te trekken. Hiervoor zijn 2 banden belangrijk. dat maakt de prijs ook wat hoger. De oplossing was deze Asus te koppelen aan mijn wifi mesh. De installatie is niet eenvoudig maar wel recht toe recht aan. Ik gebruik hem dus voor het omzetten van draadloos naar kabel voor KPN-kastje. Volgens KPN-monteur kon dat niet. Wel dus. Af en toe een kleine hapering in het beeld. En je krijgt er nog een nachtlampje bij.

Pluspunten

• 2 frequentiebanden
  • installatie stabiel

Minpunten

• beetje hoge prijs
  • installatiehandleiding in microletters

Han 30-07-2016

Mallorca en Nederland

Geschreven voor: Asus RP-AC52

Bij het aanschaffen van een nieuw apparaat o.i.d. lees ik graag eerst op internet een review van andere gebruikers. Misschien omdat ik inmiddels de 60 ben gepasseerd wil het nog wel eens gebeuren dat ik bij sommige schrijvers al gauw afhaak door de vele technische details die me weinig zeggen. Het apparaat moet het gewoon goed doen waarvoor het gemaakt is. Dus voor mij belangrijk: gebruiksvriendelijk, storingsvrij, lange levensduur (liefst niet kapot te krijgen).
Via ASUS kreeg ik de mogelijkheid om hun Range Extender RP-AC52 te mogen testen. In mijn appartement op Mallorca op de bovenste verdieping heb ik namelijk een dakterras waar de Wifi ontvangst soms helemaal wegvalt. Hier maak ik weliswaar gebruik van mobiele wifi (Netgear), maar neem dit apparaat meestal niet mee naar het dakterras. Helaas, zo zal blijken in mijn verhaal, heb ik geen wandcontactdoos op dit dakterras.
Vervolgens heb ik de Range Extender ook uitgeprobeerd in Nederland in combinatie met mijn TP-LINK router.
Ik kreeg de extender toegezonden in een kartonnen verpakking inclusief ethernetkabel maar zonder gebruiksaanwijzing. Deze was op internet verkrijgbaar in meerdere talen waaronder Nederlands, waarbij vermeld stond dat er in de verpakking een gebruiksaanwijzing zou moeten hebben gezeten. In eerste instantie vond ik deze handleiding op internet voor mij persoonlijk erg summier. Om de extender op Mallorca aan de praat te krijgen in combinatie met het mobile Wifi apparaat vergde meer moeite dan thuis in Nederland met gebruik van de router. Bovendien wordt er gesproken over 2,4 en 5 GHz waar ik als “leek” weinig van af weet. Misschien handig om voor zoiets ook een databank met uitleg aan te bieden. Dat geldt ook voor meer termen zoals bijvoorbeeld WPS en GUI.

Op Mallorca kon ik eigenlijk geen verbeteringen tot stand brengen maar dat ligt misschien wel grotendeels aan de mogelijkheden aldaar om de extender te verplaatsen op zekere afstand van de router. Om in de toekomst meer gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van de extender, zal ik eerst moeten zorgen voor een wandcontactdoos op het dakterras.
In Nederland heb ik ook drie meetplaatsen bekeken. Allereerst in de woonkamer waar de router zich bevindt, vervolgens buiten op het terras en tenslotte in een tuinhuisje. Vooral in deze laatste situatie bleek het Wifi signaal duidelijk versterkt aanwezig. I.t.t. de situatie in Mallorca heb ik hier wel de mogelijkheid kunnen gebruiken om de extender in het tuinhuisje mee te kunnen nemen.
Mijn conclusies: Ik ben slechts een eenvoudige gebruiker van internet (vooral e-mail en surfen) en heb geen zware toepassingen nodig. Mijn idee om op grotere afstand van de router te kunnen gebruik maken van het wifi signaal is deels uit mijn test gebleken. Mensen die bijvoorbeeld op zolder (heb ik niet) ook van internet gebruik willen maken zonder allerlei kabels te hoeven trekken zullen zeker een extender RP-AC52 overwegen. Een leuke gadget is het nachtlampje, dat door een simpel aanraken kan worden aan- of uitgezet; ik zie er geen noodzaak voor, maar wie weet bij plaatsing op een slaapkamer? Een andere mogelijkheid is de aanwezige audiopoort waar ik geen gebruik van heb gemaakt. Het apparaat wordt bij gebruik weliswaar handwarm, maar niet storend.

Sigert 24-06-2016

Goed apparaat met extra functies, maar bereik is niet uitstekend

Geschreven voor: Asus RP-AC52

De ASUS RP-AC52 (of AC750) is een goede repeater met meerdere interessante functies, bijvoorbeeld kan deze repeater als internet-radio gebruikt worden dankzij de audio-uitgang. De router heeft ook een mooi design en is zeker niet te groot. Zelfs een nachtlampje is er onderaan ingebouwd en dat kan worden in- of uitgeschakeld door het touchpanel dat zich vooraan bevindt. De hoofdfunctie van de repeater werkt ook probleemloos: het instellen was simpel en duurde niet lang. Maar het bereik is wel niet uitstekend: als ik de repeater ergens plaats waar mijn gsm nog een streepje wifi-ontvangst heeft van de router, verliest de repeater redelijk snel verbinding met de router en verbindt zich niet opnieuw. En de repeater ontvang ik ook niet ver, wat waarschijnlijk eraan ligt dat ik in een oud huis woon met muren van 1 meter doorsnede, maar ik vind het toch jammer dat ik alleen binnen in het huis ontvangst heb en buiten helemaal niet. Bovendien heeft dit apparaat nog een RJ-45 poort, zodat het ook als access-point of als wifi-antenne voor een ander apparaat kan gebruikt worden, maar die ondersteunt spijtig genoeg maar 100mbit/s.
Wat ook nog vernoemenswaard is, is dat de audio-poort ook kan gebruikt worden om muziek te streamen van een smartphone via de passende app van Asus, helaas is die niet beschikbaar voor Windows Phone.