Bosch WAB28262NL

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch WAB28262NL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Tom 12-09-2019

Zuinige en gebruiksviendelijke machine

Zeer gebruiksvriendelijke wasmachine
Zeer zuinige wasmachine A+++
Mooie prijs
Erg stil als de wasmachine draait

Pluspunten

• weinig geluid
  • zuinig met electra

Minpunten

• nog niet ondekt

J 07-09-2019

Mooie, gebruiksvriendelijke wasmachine met veel opties

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

De wasmachine is zeer gebruiksvriendelijke en is voorzien van veel opties. Veel wasprogramma's, temperatuur is in te stellen en heeft een digitale klok.

Pluspunten

• Digitale klok
  • Veel verschillende wasprogramma 's

ton 19-06-2019

goede betrouwbare machine

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

prima product, op aanraden dochter. Snelle levering en zeer correct verwerkt door de winkel en monteurs. Top

George 06-06-2019

goede wasmachine

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

hij was op het internet en kwam goed uit de test en we hebben hem nu thuis zijn zeer tevreden met het resultaat hij is lekker stil en het wasgoed komt er bijna droog uit we zijn zeer tevreden.

Pluspunten

• stil
  • minder water

Minpunten

• kleine trommel

Nanda 03-04-2019

Bosch wasmachine

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Na 2 x tweedehands gekochte miskleun te hebben werd het tijd voor een nieuwe!
En dat is deze Bosch.. Fantastische service van bcc.. Ik wil niets anders meer.

Cornelis 06-03-2019

Goede prijs/kwaliteitverhouding

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

De prijs van dit apparaat ligt zeer gunstig, zeker voor een betrouwbaar merk als Bosch! Echter doet dit niets af aan de werking van het apparaat, die is uitstekend!

Pluspunten

• Veel programma’s/compleet
  • Energiezuinig
  • Stil

Minpunten

• Nog niet kunnen ontdekken

JJ 17-01-2019

Topkwaliteit voor nu een lage prijs (wordt uitgefaseerd)

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Deze machine heeft een uitgebreid wasprogramma dat na de selectie van een programma via het display uitlegt hoeveel kilo was erin moet, met welke vooraf ingestelde temperatuur gewassen wordt en de centrifugesnelheid. De vooringestelde temperatuur en centrifugesnelheid van dat programma kan je veranderen met de temperatuurknop en de centrifugeknop.

Een gebruiksaanwijzing voor de wasprogramma's is dus eigenlijk niet nodig en dat is maar goed ook want die is voor gemiddelde mensen VOLSTREKT ONNAVOLGBAAR. Een topmerk onwaardig. Bovendien staat er een vertaal fout in, althans een stuk dat niet is vertaald van het Duits naar het NLs.

Deze machine heeft geen inzet voor vloeibaar wasmiddel en dat is voor dit type ook niet apart verkrijgbaar. Daar kwam ik pas achter toen ik 2x opbelde naar Bosch en telkens een verkeerd inzetstuk voor andere machines opgestuurd kreeg alvorens bleek dat dit voor deze machine niet bestaat. Kennelijk zijn de gegevens bij de service van Bosch niet geheel op orde.

Er is geen weekprogramma en Bosch doet zich ermee af door in de gebruiksaanwijzing te stellen het katoenprogramma op 30°C te kiezen waarna de machine na 10 minuten moet worden uitgezet. Nogal primitief anno 2019 voor een topmerk.

Aangezien nergens wordt uitgelegd wat er nou gebeurd bij het programma Eco Perfect en dit ook nergens op internet kan worden gevonden maar hier wel veel over wordt gespeculeerd en er bizarre onzinverhalen te lezen zijn ben ik maar eens gaan bellen met Bosch zelf. De vrouw aan de lijn begon direct een onzin verhaal te vertellen dat deze machine zogenaamd heel snel de was op temperatuur brengt en daarom minder lang hoefde te verwarmen dus energie bespaard maar dat is natuurlijk onzin want er gaat evenveel energie in of je nu langzaam opwarmt met weinig energie of snel met veel: totaal gaat er evenveel in. Dat is zelfs een standaard middelbare school natuurkunde vraag.Na mijn uitleg dat dit dus onzin was ging de juffrouw navraag doen bij iemand met wél verstand en toen kwam de lang door Bosch verborgen gehouden aap uit de mouw: van de 2 Eco Perfect programmatemperaturen (60°C en 40°C) wordt 10°C afgetrokken. Maw: het Eco Perfect 60°C programma wordt 50°C en het 40°C programma wordt 30°C. Let op: dit wordt niet op het display weergegeven als je het programma kiest en de knop Eco Perfect indrukt. De standaard temperatuur behorende bij dat programma blijft weergegeven (60°C en 40°C) . Bosch doet hiermee nodeloos geheimzinnig en zorgt voor veel verwarring. Gelukkig is dan hiermee eindelijk het Eco Perfect 'raadsel/geheim' van Bosch opgelost.

Verder staat de machine na waterpas zetten goed stabiel en is de machine behoorlijk stil; ook bij maximaal centrifugeren.

Overigens: pas na diep zoeken op de Bosch site staat dat (langdurig) azijn als wasverzachter gebruiken de plastic onderdelen van de machine kunnen aantasten. Ook niet bijvoegen bij de (voor/hoofd) was: azijn reageert met de (gefixeerde) zuurstof in het wasmiddel tot chloorgas. Niet doen dus!

Qua onderhoud kan heel af en toe de waslade worden schoongemaakt. Tip: nacht in verlengde schoonmaakazijn laten weken om de kalk 'op te lossen' (kalk reageert met een zuur tot water en CO2).Maak je geen zorgen, die ene keer per jaar tast het plastic niet aan.

Verder is er geen filter meer aanwezig dus het regelmatig schoonmaken hiervan is niet nodig. Wel eens in het jaar de serviceklep openen, pompdeksel los schroeven (let op uitstromend water) en binnenkant reinigen (waaier vd pomp moet kunnen draaien). Hierna altijd een liter water in de machine gieten en 1x afpompen kiezen zodat de kogelsluiting weer goed afsluit voor de volgende was.

Omdat deze serie wasmachines - welke nog een koolborstel heeft - wordt uitgefaseerd is deze nu te vinden tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Deze machine wast (zeer) goed schoon en indien gewenst is het langste katoenprogramma met voorwas langer dan 5 uur met het Eco Perfect 60°C programma (is dus 50°C) zodat de vuilste was goed en hygiënisch schoon wordt. Het is duidelijk dat dit een duurzame degelijke machine is.

Kortom: een zeer goede machine en met de lage prijs nu een mooie koop!

Pluspunten

• Duidelijke proramma's
  • Duidelijke programma weergave
  • Makkelijke programmakeuze
  • (zeer) Goed wasresultaat

Minpunten

• Chaotische en onduidelijke gebruiksaanwijzing
  • Geen inzetstuk vloeibaar wasmiddel
  • Slechts links scharnierend te verkrijgen
  • Geen inweekprogramma

Theagaar 28-06-2019

Wat ik graag wil weten is of je ook korte programma's van ongeveer 30 min. Of 50 min. kunt draaien.

JJ 17-01-2019

Topkwaliteit voor nu een lage prijs (wordt uitgefaseerd)

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Deze machine heeft geen inzet voor vloeibaar wasmiddel en dat is voor dit type ook niet apart verkrijgbaar. Daar kwam ik achter toen ik 2x opbelde naar Bosch en 2x een verkeerd inzetstuk voor andere machines opgestuurd kreeg alvorens bleek dat dit voor deze machine niet bestaat. Kennelijk zijn de gegevens bij de service van Bosch niet geheel op orde.

Er is geen weekprogramma en Bosch doet zich ermee af door in de gebruiksaanwijzing te stellen het katoenprogramma op 30°C te kiezen waarna de machine na 10 minuten moet worden uitgezet. Nogal primitief anno 2018 voor een topmerk.

Aangezien nergens wordt uitgelegd wat er nou gebeurd bij het programma Eco Perfect en dit ook nergens op internet kan worden gevonden ben ik maar eens gaan bellen met Bosch zelf. De vrouw aan de lijn begon direct een onzin verhaal te vertellen dat deze machine zogenaamd heel snel de was op temperatuur brengt en daarom minder lang hoefde te verwarmen dus energie bespaard maar dat is onzin want er gaat evenveel energie in of het nu langzaam & weinig energie toevoegen is of snel & veel is: totaal gaat er evenveel in. Na mijn uitleg dat dit dus onzin was ging de juffrouw navraag doen bij iemand met wél verstand en toen kwam de lang door Bosch verborgen gehouden aap uit de mouw: van de 2 Eco Perfect programmatemperaturen (60°C en 40°C) wordt 10°C afgetrokken. Maw: het Eco Perfect 60°C programma wordt 50°C en het 40°C programma wordt 30°C. Let op: dit wordt niet op het display weergegeven als je het programma kiest en de knop Eco Perfect indrukt. De standaard temperatuur behorende bij dat programma blijft weergegeven (60°C en 40°C) . Bosch doet hiermee nodeloos geheimzinnig en zorgt voor veel verwarring wat op internet goed terug te vinden is. Gelukkig is dan hiermee eindelijk het Eco Perfect 'raadsel/geheim' van Bosch opgelost.

Verder staat de machine na waterpas zetten goed stabiel en is de machine behoorlijk stil, ook bij maximaal centrifugeren.

Omdat deze serie - welke nog een koolborstel heeft - wordt uitgefaseerd is deze nu te vinden tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Kortom: een zeer goede machine en voor nu een mooie koop!

Pluspunten

• Stil, ook bij max centrifugeren
  • Duidelijke programma weergave
  • Makkelijke programmakeuze
  • Goed wasresultaat

Minpunten

• Chaotische en onduidelijke gebruiksaanwijzing
  • Geen inzetstuk vloeibaar wasmiddel
  • Slechts links scharnierend te verkrijgen
  • Geen inweekprogramma

EvdLinden 18-09-2018

Teleurgesteld

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Deze wasmachine gekocht vanwege de goede reviews maar wat n tegenvaller. Oke, hij is zuinig, geluidsarm. Echter bij een kort programma komt de was er erg nat uit omdat het aantal omwenteligen max 800 bedraagt. Bij het gewone wasprogramma is dit 1400. Nu moet ik steeds als het korte wasprogramma klaar is nog een keer extra centifugeren.
Spijt dat ik hem gekocht heb

JJ 23-12-2018

Die 800 omwentelingen is gekozen om onbalans bij een halve trommel te voorkomen.
Je kan zelf via de centrifuge-knop een hoger (of lager) toerental kiezen.
Het is aan te raden de (in dit geval onleesbare) gebruiksaanwijzing te lezen voordat je reageert!
Tip: kies programma, wacht tot het display achtereenvolgens de programmaduur (tijd), temperatuur, beladingsgraad (kilo) en toerental (centrifuge) toont en pas dan naar wens aan.
Zoals het moet dus bij Bosch wasmachines, want het display geeft alles aan zodat je het daarna kan aanpassen!

Fuzzy 05-08-2018

Bosch WAB28262NL

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Bosch, net geïnstalleerd, draai nu een wasje , A+++ label eenvoudig in gebruik. e Ik hoop er lang gebruik van te kunnen maken, 10 jaar garantie op motor, 10 jaar garantie tegen roest, 2 jaar fabrieksgarantie, eenvoudig in gebruik , energiezuinig.

Marleen 07-06-2018

Top wasmachine

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Super wasmachine voor kleine huishoudens. Keuze uit eco-programma en snel programma. Daarnaast maakt de wasmachine aanzienlijk minder geluid dan mijn vorige.

Pluspunten

• Eco-programma
  • Snel programma
  • Weinig geluid

Frans 12-04-2018

Veel wasmachine voor weinig geld

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Voor niet al te grote huishoudens is deze Bosch wasmachine werkelijk een uitkomst. Energiezuinig en dat voor een prima prijs.

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Prijs

Minpunten

• Nog niet gevonden

Irene 31-03-2018

Zo stil!

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Voor deze Bosch wasmachine hadden we een Indesit, die al na twee jaar stuk ging. Hij maakte zo'n lawaai dat we hem de straaljager gingen noemen. Dus ben ik super blij met deze wasmachine die echt fluisterstil is.

Pluspunten

• fluisterstil
  • makkelijke bediening

Minpunten

• geen

HPaulich 15-03-2018

Grote vulopening, mooie machine

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Mogelijkheid voor kleine wasjes. Tijd in te stellen en ook uit te stellen. Superhandig. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Bosch geeft nog eens gratis 10 jaar garantie op roestvorming en motordefecten. Erg blij mee!

Pluspunten

• uit te stellen tijd
  • mooie vormgeving

Minpunten

• nog te kort in gebruik om te zeggen

Petra 15-02-2018

Prima Wasmaschine

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Grote wasjes, kleine wasjes van kort ( 15 min) tot Lang , alles kan, aart spoelen en apart centrifugeren, het zit er allemaal op. Ben er super tevreden mee .

Wil 19-11-2017

Korte wasprogramma's en zuinig met energie.

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Ik vond deze machine op internet van Bosch, ik heb al de reviews gelezen en heb voor deze machine gekozen, ik heb hem bij Veilig Kopen gekocht daar was hij het voordeligste kwam uit op een bedrag voor aansluiten en afvoeren oude machine op 353,90 scheel heel veel met de duurste in het rijtje..ik heb een goeie machine voor weinig geld...

Pluspunten

• zuinig
  • veel programma's

Daantje 15-09-2017

wasmachine

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

mooie machine, bijna geluidlos, veel programma's, zeer zuinig in water en energieverbruik. Grote deur, handig display waarop je alle gegevens van je ingestelde programma kunt zien.

willy ottevanger 17-06-2017

Zeer duidelijke gebruiksaanwijzing.Top machine !!

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Direct de machine in gebruik genomen.Dit wordt weer een artikel waar ik als 70 jarige heel blij van wordt!

Pluspunten

• gebruiksvriendelijk
  • geluidsarm

Astrid Rijnshoeven 23-04-2017

Duidelijk programma

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Laatste Bosch na bijna 15 jaar moeten inruilen voor deze nieuwe. Wat mij het meest bevalt zijn de verschillende programma's die maken dat je de niet zo vervuilde was in een zeer korte tijd kan wassen. Duidelijke display met alle belangrijke informatie. Erg blij mee!!!!!

Pluspunten

• veel programma's
  • het eco en speed programma
  • zeer stabiel met centrifugeren

Minpunten

• gebruikaanwijzing is matig

John Rodenburg 31-01-2017

Goede vormgeving en bijzonder stil.

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Heb bijna 20 jaar lang met een Bosch machine gedaan waarvan alleen de koolborstels ooit zijn vervangen. Dit moet toch iets zeggen over de degelijkheid van Bosch. He besloten weer een Bosch wasmachine terug te kopen en heb veel vertrouwen met deze nieuwe machine. Een degelijke ommanteling en robuuste uitstraling. Machine doet wat hij moet doen en moet zelf nog even wennen aan de vele mogelijkheden die op deze machine aanwezig zijn. Had niet anders verwacht van Bosch.

Pluspunten

• Stil
  • Goed overzicht
  • Robuuste uitsraling
  • Wast perfect
  • Degelijkheid

Co Beliën 16-12-2016

Zeer mooie en gemakkelijk bedienbare machine

Geschreven voor: Bosch WAB28262NL

Een geweldige machine,is de prijs dubbel en dwars waard.De machine doet wat wordt beloofd.
Zeer gemakkelijke bediening,en maakt weinig geluid.

Pluspunten

• de prijs
  • de eenvoudige bediening

Minpunten

• geen
  • geen