Miele WKF 130 WPS

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Miele WKF 130 WPS op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Van Hot naar Her 30-07-2014
Geschreven voor: Miele WKF 130 WPS

Sinds het schrijven van mijn vorige review is er toch nog een flink nadeel bij gekomen.

Deze machine geeft automatisch aan wanneer je hem MOET reinigen. Ik schrijf MOET dan ook met hoofdletters want je krijgt na iedere was de melding: Hygiëne info.

Daar ik ook regelmatig op 60 graden was vind ik dat vreemd.
Je MOET de machine leeg reinigen, daar is een speciaal programma voor op de machine, op 75! graden. Ja, ik weet dat op die temperatuur alle bacteriën gedood worden maar een lege machine laten draaien op 75 graden is niet bepaald ECO te noemen.
Al je opgebouwde bezuinigingen door de ECO stand te gebruiken, korte wassen te doen etc. worden zo teniet gedaan.

En het nadeel is vooral: als je het niet doet stinkt je was gelijk naar natte hond. Vreselijk!

Ik heb dat nog nooit met voorgaande machines gehad. Wij wassen normaal meestal op 40 graden en af en toe op 60 graden. Drogen de rubbers, de machine en de plaatst waar het bakje zit helemaal uit na iedere wasbeurt. Ook het bakje wordt gereinigd. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik ben gaan bijhouden hoe vaak de machine vindt dat hij gereinigd moet worden. Dat wisselt: om de 10 en soms al om de 5 wasbeurten.

Ook heb ik in de gaten dat de was heel warm blijft na het wassen. Dit is natuurlijk ook een bron van bacterie vermeerdering. Vaak haal ik de was eruit en is het te warm om aan te pakken. Daar wij 's nachts wassen (nachtstroom) kan ik moeilijk de was er eerder uithalen.

Al met al, een fijne machine, maar dit is een absoluut nadelig minpunt. Ik hoop van harte dat Miele een update doet waarbij bijv. een extra spoelbeurt (die je niet zelf hoeft in te stellen) invoegt waardoor de was sneller afkoelt en derhalve minder bacteriën ontstaan. Dit is echt een afknapper: denk je een frisse was uit de machine te halen, vind je een natte warme hond....grrr.

wasberry11 01-09-2016

Als u een gewone was doet op 60graden *(dus geen eco) of 75graden gaat de melding hygiëne ook weg.

Even een tip tussendoor

Van Hot naar Her 11-04-2014
Geschreven voor: Miele WKF 130 WPS

Hiervoor hadden wij een ASKO W6884 met alleen maar problemen en een enorme herrie op de pomp. Dit is de vervanger geworden.
Absolute pluspunten zijn:
- Hij is stil, heeeel stil
- Er zit een nacht-wasstand op die is nog stiller
Je kunt dan ook een spoelstop inzetten dan kreukt de was
niet en is hoeft hij 's ochtends alleen te
pompen/centrifugeren
- Heel veel programma's die je vaak ook nog eens aan kunt
passen.
- Hij is zeer energiezuinig, en kun je ook zelf nog beïnvloeden.
- Je kunt de was laten uitstellen per uren èn minuten
- Hij was goed schoon, ook in korte programma's

Paar nadelen:

- De deur is niet om te zetten en dat is ongelooflijk
lastig. Daar breek je je nek nogal eens over.
- Gebruik 's nachts geen wasbolletje, dat hoor je n.l. wel.
- Er is geen vakje voor vloeibaar wasmiddel of je moet de
dure Miele capsules gebruiken.

een zeer gebruiksvriendelijke, stille en krachtige machine!

dppa 12-08-2015

Beste,

Heb net ook een dergelijke machine gekocht en in het setup menu kan je instellen om na iedere was een extra spoelbeurt te doen indien je dit wenst. Even in de handleiding duiken.

In het setup menu kom je door op beide pijltjes te samen te drukken.

De hygiëne melding kan je voorkomen door zelf een was te doen bij hogere temperatuur. Een was bij 90°C is 2.3kWh, bij 60°C i s dit 1.3kWh. Dus zou je eens kunnen meten wat een reiniging aan energie kost.