Siemens WM6HXK75NL

• Test panel 9 dec 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens WM6HXK75NL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

AEJF 18-07-2021

Superstille wasmachine

Geschreven voor: Siemens WM6HXK75NL

Zeer stil (pompen maakt het meeste geluid) zuinig in gebruik, weegt zelf de lading en past verbruik water en wasmiddel daarop toe. Ideaal apparaat. Voor de liefhebbers, aan te sluiten op WIFI. Absolute aanrader.

Pluspunten

• Zeer, zeer stil
  • Zelfwegend
  • Zelfdoserend

Minpunten

• Beddengoed komt gedraaid uit de machine

Kim D 22-12-2020

Moderne, energiezuinige wasmachine

Wasprestaties en programma's
We hebben deze wasmachine nu een aantal weken en zijn blij verrast. Onze vorige was nog niet zo oud maar kreeg de was niet altijd fris. We hebben een grote hond en wasgoed zoals de hoes van de mand moet wel schoon en fris uit de wasmachine komen. Dat lukt de Siemens perfect. Alle was is schoon en fris. Met elk programma.
Alle programma's die je nodig hebt zitten erop. We zijn vooral blij met het speedpack XL. Daarmee verkort je programma's maar wast de machine alsnog heel het programma. Was schoon in een veel kortere tijd. Wat wel wennen is, de meest zuinige optie duurt eigenlijk het langst. Niet meer gewend aan een wasprogramma wat ruim 3.5u duurt. En bij een hoog toerental (1600) komen lakens helemaal in de knoop eruit. Lager toerental komen de lakens te nat eruit, we hebben geen droger dus dat is vervelend. Minpuntje.

Geluid en HomeConnect
Over het geluid kunnen we kort zijn. Veel stiller dan onze vorige. Hij staat op zolder en we horen hem niet. Extra handig is de functie HomeConnect. Nu krijgen we een melding op onze telefoon wanneer de was klaar is. Ook wanneer de wasverzachter of het wasmiddel bijna op is. Met de app kunnen we tevens de was starten wanneer het ons uitkomt maar daar maken we nauwelijks gebruik van. Instellingen kunnen er ook in aangepast worden. Echt een uitkomst. Alles smart.

Automatisch doseersysteem en trommelinhoud
iDos is toch wel mijn favoriete optie. Slimme sensoren bepalen welk type was dat in de trommel zit, de waterhardheid en hoe vuil de was is waarop de dosering afgestemd wordt. Zo bespaar je automatisch wasmiddel en water en weet je zeker dat je was perfect schoon uit de machine komt. It's magic.
En de trommelinhoud van 9kg is perfect, zo ben je in het weekend snel door je was heen.

Gebruiksgemak en design
De wasmachine is makkelijk in gebruik. Daarmee bedoel ik de meest voor de hand liggende programma's. Het instellen van een programma en deze verkorten/aanpassen was even wat puzzelen maar geen rocket science. De wasmachine oogt verder strak en modern. Geeft blauwe verlichting bij deur openen. Een nette machine.

Kortom, een wasmachine die wij iedereen aanraden.

Pluspunten

• iDos systeem
  • Zuing
  • speedpack XL
  • ruime keuze programma's

Minpunten

• bij hoge toeren komt was er in de knoop uit

Domien van Gils 21-12-2020

Siemens WM6HXK75NL, de wasmachine die je ontzorgt.

Duurzaamheid:
In deze tijd van duurzaamheid (zonnepanelen, warmte pompen, etc.) past ook de Siemens A+++(-30%) WM6HXK75NL wasmachine (9 kg) met zijn ECO 40-60 programma. Waar wij bij onze 16 jaar oude wasmachine (5 kg) altijd voor de korte programma’s gingen (we dachten eigenlijk ook ‘hoe korter, hoe zuiniger’), kiezen we nu meer bewust voor het ECO-programma. Dit is echter wel even wennen als je ziet dat dit programma in eerste instantie bijna 4 uur duurt. Kijk je echter naar de indicaties van het geschatte energieverbruik, dan zie je hier dat je wordt beloond met lage ingeschatte verbruiken voor elektriciteit en water. Overigens moeten we ook even vermelden dat de wasmachine (WM) de duur van het programma aanpast naar gelang het gewicht van de was die je erin stopt. Op een half beladen machine scheelt dit al gauw een vol uur.

Home Connect:
Na de installatie (o.a. aansluiten en waterpas stellen) hebben we als eerste de WM in de Home Connect App van Siemens aangemeld. Dit was vrij eenvoudig omdat we de App voor onze Siemens koffieautomaat al in gebruik hadden. Met behulp van de App konden we later een paar belangrijke functies van de wasmachine eenvoudig instellen, namelijk: het volume van het eindsignaal en bedieningsknop, de dosering (iDos) van de wasmiddelen (donker en bont) en wel/niet activeren van de trommelreiniging. Ook alle belangrijke gegevens van de WM vind je hierin terug (serie-, E-, Z- en FD nummer etc.), mocht dit vanwege een servicebeurt nodig zijn.

Functies:
Een van de mooie functies is ‘uitgestelde start’. Je kan bijvoorbeeld op het display van de WM instellen dat de was om 9 uur in de ochtend klaar moet zijn met het wasprogramma (bijv. ECO 40-60), om aansluitend de was in de droger te doen. Handig, maar ook even rekenen, je moet namelijk (vanaf het huidige tijdstip) het aantal uren vooruit bepalen dat de WM klaar moet zijn met het ingestelde programma. Meer gebruikersvriendelijk zou zijn als je het werkelijke tijdstip kon kiezen dat het programma klaar moet zijn, in plaats van uit te rekenen hoeveel uur dat nog duurt (is niet voor iedereen handig). En laat Siemens daar nu aan hebben gedacht, in de Home Connect App is dit allemaal mogelijk!

Automatisch dossiersysteem (iDos):
Waar wij ook zeer van gecharmeerd zijn, is de iDOS functie. De WM beschikt namelijk over twee bakjes (met ieder een inhoud van ca 750ml) om bijvoorbeeld wasmiddel of wasverzachter in te doen (of zelfs twee verschillende wasmiddelen). Via de app kan je eenvoudig aangeven hoeveel wasmiddel of verzachter er per wasbeurt gebruik mag worden en bij de keuze van het wasprogramma geeft je dan aan welk wasmiddel (bakje 1 of 2) de WM moet gebruiken (bijvoorbeeld voor een donkere of een bonte was). Mocht de voorraad op zijn, dan krijg je hiervoor een seintje.

Bedieningsgemak:
De bediening van de WM is eenvoudig, op het bedieningspaneel zijn keuzemogelijkheden duidelijk weergegeven en spreken voor zich, zowel in tekst als d.m.v. de zichtbaarheid van de keuze die je hebt gemaakt. Voor bepaalde instellingen op de WM zelf, dien je (zoals in de handleiding aangegeven) combinaties van toetsen te gebruiken. Dit moet je in de handleiding even goed doorlezen, maar zoals hierboven aangegeven, gaat dit (ook) perfect, zo niet beter, met de Home Connect App. Zo is in de App, via de ‘Easy Start’ functie, het volgende aan te geven: welke textiel soort (of soorten) je wilt gaan wassen = wat de kleur is (wit, bont of donker) = wat de materiaaleigenschap is (fijn, normaal of slijtvast), mate van verontreiniging (licht, gemiddeld of sterk) = je persoonlijke voorkeur (energiezuinig, tijdbesparend, etc.) en er rolt een ‘aanbevolen programma’ uit. PS: hiervoor dient wel WiFi verbinding met de WM te zijn.

Overall:
We hebben de Siemens wasmachine nu een paar weken in gebruik en zijn zeer tevreden en wel om de volgende redenen:
- Het wasresultaat van de verschillende wasprogramma’s die wij hebben gedraaid (o.a. ECO 40-60, Auto 30gr, Katoen, PowerSpeed 59 min) is uitstekend;
- De bediening op het display van de WM is: prettig/eenvoudig (met een enkele uitzondering)/duidelijk zichtbaar/werkt soepel en kan eenvoudig worden aangepast bij een verkeerde keuze;
- Het geluidsniveau bij centrifugeren op 1600 toeren kwam niet boven de 62 decibel (een zee van rust vergeleken bij onze vorige WM);
- De was is duidelijk veel droger bij 1600 toeren centrifugeren (merk je direct in de tijd en energieverbruik van de droger), echter een minpuntje is dat sommige stukken er in elkaar gedraaid uitkwamen (van zakdoeken tot de lakens), we zijn er nog niet achter wat we hieraan kunnen doen (behalve op lagere toeren centrifugeren);
- Het automatisch doseren van het wasmiddel via iDOS is een ware uitkomst;
- Het activeren van wasprogramma’s en het aanpassen van de instellingen van de WM in de Home Connect App gaat snel en gebruikersvriendelijk;
- De trommelinhoud van 9 kg is ruim voldoende, zeker t.o.v. onze vorige van 5 kg;
- Wanneer je gebruik maakt van de Home Connect App wordt de gebruikersvriendelijkheid van de WM sterk uitgebreid met functies zoals: de keuze (en alle sub-keuzes) van een wasprogramma, Easy start, uitgesteld start, het instellen van de WM en als extra is ook de handleiding en apparatuur-informatie op te vragen.
- De wasmachine ziet er qua design heel goed uit, zowel het totale plaatje als het bedieningspaneel.

Pluspunten

• Wasprestaties
  • Geluidsniveau <62Db
  • Home Connect App (WiFi)
  • Intelligente programmering
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Was in elkaar gedraaid bij centrifugeren

Liziej 16-12-2020

Hele fijne stille wasmachine!

Geschreven voor: Siemens WM6HXK75NL

We zijn ontzettend verrast over de wasmachine Siemens WM6HXK75NL.

Het installeren ging makkelijk en de beschrijving is erg duidelijk. Als allereerste hebben we de app HomeConnect geïnstalleerd op onze telefoons en dit werkt heel erg goed en is heel duidelijk en makkelijk om mee te werken. Je kunt het wasprogramma goed volgen via de app.

Bij het eerste wasje draaien viel ons gelijk op dat de wasmachine echt heel erg stil is, zelfs met centrifugeren is hij veel stiller dan wij gewend zijn. Ik en zelfs een keer naar boven gelopen om te kijken of ik hem wel aangezet had want ik ging echt aan mijzelf twijfelen omdat ik geen geluid hoorde. Je zou hem met gemak in je woonkamer kunnen zetten zonder er hinder van te ervaren. Ook s’nachts aanzetten is hierdoor geen enkel probleem.

Het is een 9kg laadvermogen, dat is 2kg meer dan wij gewend zijn en dat merk je met 3 kinderen enorm!
Je kunt echt een grote was in 1x wassen en het ruikt allemaal super fris en alles word super schoon. Wat ook heel fijn is, is dat je je wasmiddel helemaal kunt vullen in de wasmachine, er gaat 750ml wasmiddel en wasverzachter in. De wasmachine rekent zelf uit hoeveel hij nodig heeft voor de was. Wij doen hierdoor veel langer met ons wasmiddel dan met onze oude wasmachine. Zodra het tijd is om aan te vullen krijg je dat via de app op je telefoon te zien. Net als dat je een bericht op de app krijgt als je wasprogramma afgelopen is.

Wassen op eco werkt ook heel goed, je ruikt een heerlijke schone was zodra je hem open doet als het programma afgelopen is en oom hierbij is alles weer netjes schoon.

Met de speed functie was je in een een hele korte tijd je was netjes fris en schoon, ideaal voor als je eens haast hebt met de was bijvoorbeeld. Het wol programma werkt ook heel goed, mijn wollen vesten blijven er mooi uitzien en ruiken heerlijk.

Het design is ook heel erg mooi, het is geen straf om deze bijvoorbeeld in je keuken te hebben staan. Het is echt een eye catcher.

Als laatste willen wij ook nog even aangeven dat deze wasmachine de was echt heel goed “droog” maakt dus onze droger is veel korter bezig met droogprogramma dan met onze oude wasmachine, dit is voor ons echt een groot voordeel ook!

Wij zouden deze wasmachine aan iedereen aanraden!

Pluspunten

• Is heel stil
  • Was netjes schoon
  • Handige HomeConnect App
  • Speed functie