Siemens WM16Y541NL - Reviews

9 kg
A+++-10%
Geluidsniveau
74 dB (centrifugeren)

Beoordeling op basis van 805 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

KiesKeurigeConsument 30-11-2015 Product maand in bezit

Heleboel positieve maar ook wat negatieve ervaringen met deze WM16Y541NL wasmachine. Eerst de negatieve maar even opsommen:

1) 9KG wasgoed in deze wasmachine stoppen is niet te doen tenzij je haar vollaad met alleen maar spijkerboeken ofzo. Ik haal een KG of 7 in totaal en dan zit ze echt ZO vol dat ik er vervolgens weer wasgoed uithaal anders is alles zo in elkaar gepropt dat na het spoelen er gewoon nog warme en koude plekken zijn in het wasgoed, wat aangeeft dat de spoeling niet 100% overal de was bereikt heeft. Met een nogal gevoelige huid is dat absoluut een no-go. Ik zou dit toch echt meer als een 7KG machine willen omschrijven.
2) Standaard spoelt deze machine slechts matig volgens de consumentenbond, dus altijd + 1 spoelen programmeren wat meteen punt 3 opleverde:
3) Er zijn, in tegenstelling tot de Siemens IQ800 WT47Y700NL droger die deze functie wel heeft, geen voorkeuze knoppen te programmeren. Dat betekent dat je steeds bij elke was alles opnieuw alles moet programmeren! Siemens, waarom toch? Ik gebruik veelal katoen eco programma + 1 spoeling extra. 8 x een knop indrukken is echt niet meer nodig, dit is simpelweg te programmeren in de software onder een of twee knoppen op het frontpaneel, zucht!
4) Wees bijzonder voorzichtig als je een KG of 5 a 6 in de machine hebt geladen. Door het aanwezige gewicht en er was bijstoppen ramt de trommel al snel tegen de achterkant van de wasmachine. Kan niet goed zijn voor de levensduur...
5) Software en hardware zijn wezelijk verschillend van de bijbehorende Siemens IQ800 warmtepomt droger, type WT47Y700NL. Als je beide machines opstart is het verschil meteen duidelijk: Ander frontpanel, andere benamingen van de opties, ander font qua text, compleet ander deur/sluitingen, andere welkomst/opstart bericht enz. Wat een gemiste kans van Siemens om beide apparaten WEL in de zelfde serie te zetten, maar vervolgens NIET ze hetzelfde te laten voorkomen. Wat ontzettend jammer.
6) De deur kan niet omgezet worden.

De positieve kanten:
1) Consumentenbond heeft deze wasmachine getest en als zeer zuinig bestempeld. Prima, maar gezien de spoelresultaten zal met extra spoelen de totale kosten toch wat hoger uitkomen. Immers, we betalen al genoeg voor de stroomkosten en bijbehorende energie belastingen!
2) Wasresultaat is ronduit in slechts een woord te omvatten "PERFECT". Geen enkele was is er tot nu toe niet perfect schoon uitgekomen. TOP dus.
3) Zo stil als ze is. Zelfs met centrifigeren is ze zoveel stiller als mijn vorige wasmachine van AEG dat ik er als lichte slaper niet van wakker wordt. Fantasties.
4) Ze staat heel stabiel (na uitlijnen met waterpas). Ze wandelt niet weg :-)

Conclusie, wat pijnpuntjes hier en daar maar het wasresultaat is ronduit perfect te noemen.

Rhona Duhen 13-07-2016 Product paar dagen in bezit

Mijn nieuwe beste vriend

9,4
Na flink wat rotte appels te hebben gekocht (Samsung, Whirlpool, LG) hebben we nu dan toch maar voor een goede middenklasser gekozen. Mijn was is weer schoon en fris!
Heel stil apparaat. Heerlijke tiptoetsen. Geen irritante riedeltjes als de deur niet goed dicht is of als het programma klaar is (de 3 piepjes kan je uitzetten). Centrifugeren is een feestje en niet langer alsof een straaljager probeert uit te breken uit mijn washok.
15 minuten programma is ideaal voor kattewasjes. Ook het Snel+Mix programma op 40gr is top voor normaal bevuilde was en sportkleding, in 1 uur klaar!
Geeft aan in display wanneer de trommel te vol is beladen. Met 9kg inhoud past er een flinke lading in. Grote deur ook trouwens, handig!
Enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat de machine zich niet vanzelf uitzet als het programma klaar is. Was ik gewend van m'n vorige machine. Kan ook zijn dat dit wel in te stellen is, maar daar moet ik het boekje nog 'ns op naslaan.

Alain 11-04-2016 Product paar dagen in bezit

Groot, zuinig en gemakkelijk

Onze vorige wasmachine heeft de geest gegeven en we hebben de Siemens WM16Y541NL aangeschaft. We hebben een gezin met 3 kleine kinderen en dus véél was. De grote trommel kan dit met gemak aan en ook voor een kleinere was is het zeer geschikt omdat de machine de hoeveelheid water aanpast aan de hoeveelheid was die in de machine zit. Het display is duidelijk, reageert goed en is gemakkelijk te gebruiken. Het zeepbakje is ruim waardoor je niet hoeft te stuntelen met het invoeren van het wasmiddel of de wasverzachter. Verder is het scala aan was programma's ruim voldoende. Een ander pluspunt is dat de machine een kinderslot heeft zodat kleine kinderen de machine niet zomaar uit kunnen zetten als deze in gang is gezet. Een aanrader dus!

Mark hn 10-02-2015 Product paar dagen in bezit

Op het eerste gezicht een mooie wasmachine. Bij openen van de deur oogt deze wat groot/lomp en de plastic voorkant en wasmiddellade lijken wat goedkoop.
Verder gaat het bedienen redelijk op gevoel, maar naar bijvoorbeeld het kinderslot is het even zoeken. Dus toch maar even de handleiding lezen.
Verder zijn de wasprogramma's minder vanzelfsprekend alles is wel in te stellen en wordt het goed schoon. Er is bijvoorbeeld geen witte was/ sportprogramma.
De trommel heeft naar eigen zeggen een beschermende structuur voor je kleding dus dat is mooi meegenomen

De eco perfect (extra zuinig maar langer handig voor 's nachts) en speedperfect (sneller maar minder zuinig) zijn erg handig.
Het wasmiddel doseer advies is weinig praktisch omdat je eerst moet kijken wat het advies is van je gebruikte wasmiddel en hier een percentage van moet nemen. Bijvoorbeeld advies 40gram/ml en dan een doseeradvies van 4 streepjes= 80% geadviseerde hoeveelheid dus 32gram. ik pak er in ieder geval geen weegschaal bij.
De vulhulp is wel handig, maar negen kilo wasgoed is zoveel dat je dit alleen redt als je hem volstopt met spijkerbroeken bij een mix van bonte was zit de wasmachine al vol voordat het max gewicht is bereikt.

Verder is de machine erg stil en stabiel bij centrifugeren.
De duurzaamheid is nog even afwachten, maar dat is over het algemeen bij siemens wel goed. De 10jr motor garantie is wel leuk, maar voorrijkosten en eventuele onderzoekskosten om de oorzaak vast te stellen komen voor eigen rekening.
Tenslotte blijft er na het wassen wat schuim in het deurrubber over, misschien toch maar de weegschaal bij het doseren pakken.

Harry 04-09-2016 Product paar maanden in bezit

Grote was opening

Wast goed, grote opening, voldoet aan dagelijkse waseisen. Energiezuinig, aanduiding hoeveelheid wasmiddel is fijn

Pluspunten

• grote opening
  • grote opening wasmiddel

Minpunten

• alleen katoen = 9 kg

B@rt 19-08-2016 Product paar weken in bezit

Geweldige wasmachine

Hebben de wasmachine nu iets meer dan een week en volop in gebruik. De automatische sensoren zorgen er keer op keer voor dat de programma's korter duren dan aanvankelijk getoond. Dit bespaart tijd, geld en energie! Daarnaast is de wasmachine heel stil zelfs het centrifugeren horen we amper. Eindelijk ruikt de was weer schoon en is ook echt schoon. Kortom een hele tevreden klant! Cijfer 10 voor wassen en stilte, duurzaamheid zullen we moeten ervaren maar aangezien de machine heel stil is loopt alles gesmeerd en verwacht ik geen gekke dingen.

Pluspunten

• Hele schone was
  • Snel, stil en zuinig

kruit 16-06-2016 Product paar dagen in bezit

Mooi vormgegeven wasmachine met veel inhoud

Deze wasmachine hebben we gekocht vanwege de grote inhoud (tot 9 kg), maar ook vanwege het A+++ label. Het gebruik van de wasmachine is intuitief, eigenlijk is de gebruiksaanwijzing niet nodig. De machine is zeer stil en produceert waarscgijnlijk meer geluid bij het afpompen, dan bij het centrifugeren. Mooi is ook dat je de instellingen voor programma's naar eigen idee kan bijstellen (toerental, temperatuur etc.). Machine kijkt ook naar hoeveelheid was en stelt daar de tijdsduur op aan. Vooralsnog een hele fijne koop.

Losocan 13-05-2016 Product paar dagen in bezit

Niet verder zoeken...je zit goed!

Nu weet ik weer hoe was moet ruiken....heerlijke geur door de hele kamer. In 55 minuten een was schoon en fris..dit bespaart ons veel geld! Veel mogelijkheden...een machine die met je meedenkt.
Of het nou outdoor kleding - sport - zijde- kussens- dekbedden - etc overal is aan gedacht . Alles is ook nog eens op eigen voorkeur in te stellen.
Hij is zeer stil, je hoort hem nauwelijks, ook niet bij centrifugeren.
Dus...echt een aanrader, niet twijfelen...Doen!

Eveline 12-03-2017 Product paar weken in bezit

Super!

Super fijne wasmachine. Met een groot gezin erg fijn om de machine met 9kg te kunnen vullen. Het ruikt fris en ziet er schoon uit! Top! Helemaal blij!

G. Boersma 21-01-2017 Product paar weken in bezit

Schone was, stille machine

Wij waren op zoek naar een wasmachine waar 9 kg was in kan, dit ivm ons grote gezin waar iedere dag gewassen wordt. Naar aanleiding van eerdere reviews icm de prijs hebben wij deze machine aangeschaft. De was is schoon en ruikt heerlijk, de machine is super stil, makkelijk te bedienen. Het enige wat een beetje tegenvalt, is de grootte van de trommel. Er kan niet (veel) meer was in dan onze vorige machine (7 kg).

Pluspunten

• wast goed schoon
  • past programma automatisch aan
  • zuinig
  • stil

Minpunten

• niet groot genoeg voor ons

J. 28-11-2016 Product paar dagen in bezit

Mooi design, grote vulopening en stil!

Naar aanleiding van de uitstekende reviews en testresultaten voor deze Siemens gekozen. Nu paar wassen gedraaid naar volle tevredenheid. Stil, ruim en gebruiksvriendelijk! Veel programma's waarvan, naast de standaard programma's de 15-minuten optie erg handig is!

Coole feature leek me dat het apparaat meet hoeveel was erin zit en het programma hierop aanpast.

Ook maar eens kijken naar een bijpassende droger :)

• Ruim
  • Wasprogramma's
  • Resttijdindicatie

Ronald 21-08-2016 Product paar dagen in bezit

Prachtige en een prettige machine

Machine is zuinig, stil, makkelijk bedienbaar, mooi van design en een zeer grote inhoud. Door de grote deur van de wasmachine is het eenvoudig de was in en uit de machine te krijgen.

Pluspunten

• grote deur
  • eenvoudige bediening
  • mooi design
  • zeer grote inhoud
  • zeer stil

Michelle 04-07-2016 Product maand in bezit

Superschone was uit een stille machine

Ik ben erg blij met mijn nieuwe wasmachine - grote inhoud voor een gezin met 3 kinderen, gemakkelijke bediening, een schoon resultaat en zuinig met wasmiddel, water en energie. Topklasse

Jaap 25-06-2016 Product kwartaal in bezit

Zeer tevreden met nieuw wasmachine en droger

We hebben nu sinds 3 maanden de WM16Y541NL wasmachine en de WT47Y700NL warmtepompdroger en deze bevallen uitstekend. Heel fijn in de bediening en een prima was en droogresultaat. Beter dan onze oude AEG apparatuur

Wasmeisje 25-04-2016 Product paar dagen in bezit

Mooie wasmachine

Na 10 jaar gebruik van onze oude Siemens wasmachine, zijn we klaar voor de nieuwe apparaat. Dit ziet er echt mooi uit en makkelijk te gebruiken.

veenstra 08-04-2016 Product paar weken in bezit

Siemens the boss

9,6
We hebben sinds 3 weken Siemens WM16Y541NL wasmachine in ons bezit. Onze vorige Siemens wasmachine van 13 jaar had het opgegeven. Ingegeven door dit prachtige resultaat weer gegaan voor een duurzame Siemens nu een van 9 kilo. Ons gezin is behoorlijk uitgebreid dus nu 3 weken n gebruik. Prachtige machine geluidsarm, mooi digitaal, ruime vulopening, energiebesparingsmodus,beladingssysteem en een doseeradvies voor de wasmiddelen. Een plaatje om te zien prachtig in gebruik een echte aanrader. Onze Siemens droger van 13 jaar doet het nog steeds mocht deze het begeven dan kopen we zeker de droger van Siemens met dezelfde mooie look.

Ed 29-03-2016 Product paar dagen in bezit

Top machine

Mooi apparaat met veel programmas en mogelijkheden, zuinig, tiptoetsen en ruime trommel voor een groot gezin. Ben er blij mee

hacer 06-08-2017

stil, schoon en snel.

Ik heb de wasmaschine in december 2014 gekocht en ben nog steeds heel erg blij met de aankoop. De wasmaschine is heel stil, soms twijfel ik of ik de maschine wel aan staat zo stil is hij. De kleding is altijd schoon zelfs op een kort programma.
Oorspronkelijk gepost op siemens-home.bsh-group.com/nl

IvG 30-06-2017 Product paar maanden in bezit

Super stil

Wat heerlijk aan deze machine is dat er veel in kan. Voor een gezin is dat heel fijn. Ook is hij geruisloos en heeft een eco stand. Erg blij mee

Pluspunten

• stil
  • veel ruimte
  • zuinig

Dlj janssen 25-06-2017 Product paar weken in bezit

Geruisloze oerkracht

Functioneel heel makkelijk overzichtelijk (want je ziet hoeveel minuten de was nog duurt) en vele keuzemogelijkheden. Korte wassen maar ook eco wassen (alleen vraag ik me dan af waarom die bijna 3 uur duren?)

Pluspunten

• Tijdsindicatie
  • Je kunt was bijvoegen als programma loopt

Minpunten

• Lang eco programma