AEG L76489FL - Reviews

73 dB (centrifugeren)

MargueriteK 12-04-2016 Product paar dagen in bezit

Teleurstellend

5,2
Wie de was na een wasbeurt met de AEG L 76489 FL wasmachine in de droger doet komt bedrogen uit. Totdat wij deze machine kochten heb ik mijn wasgoed nooit hoeven strijken. Maar na een wasbeurt met deze machine krijgen katoenen broeken en spijkerbroeken scherpe lengte vouwen, die er met strijken maar moeilijk uit te krijgen (en blijvend zichtbaar zijn) en lakens blijven er verfrommeld uitzien als je ze niet strijkt.
Ik heb steeds gedacht dat het aan onze (ook vrij nieuwe) AEG Lavaterm 76489IH2 droger lag dat de was er zo belabberd uitzag, maar AEG/Electrolux consumer service heeft dat na een bezoek van een AEG technicus uitgesloten. Zij schreven mij dat aangezien de droger technisch in orde was bevonden, de kreuken tijdens de wascyclus moesten zijn ontstaan. Toen ik hen zei dat de wasmachine ook een AEG was, schreven zij mij dat de conclusie dan was dat het aan “het wasgedrag” lag. Ik kreeg een set drogerballen cadeau en de volgende tips:

"Trommel van de wasautomaat voor max. 75% vullen met kleding. Hierdoor
ontstaat er de nodige ruimte om de was in de trommel te laten rond gaan.
Gebruik een ander wasprogramma zoals 'Strijkvrij' of 'Fijne was' voor
het wassen van broeken
Centrifugeer de kleding op een lager toerental
Haal de kleding nadat het programma is gestopt uit het apparaat. Laat de
kleding geen uren in het apparaat achter.
Schudt de kleding goed uit voor u het in de droger doet."

Natuurlijk doen we de trommel nooit te vol. En wassen en drogen doen we noodgedwongen alleen als we thuis zijn of komen zodat het er meteen uitgehaald kan worden. Vergt veel timing en gebruik van uitgestelde startmodus. Uitschudden deden we ook al. –Allemaal dingen die met eerdere machines echt niet nodig waren-
Tsja, dan blijven de fijnwas en strijkvrij programma’s (die op een heel laag toerental centrifugeren) over. Niet voor de handliggeld voor een machine met ook allerlei katoenprogramma’s en ook de aanschaf van de zuinige AEG droger is dan vrij nutteloos. Maar goed, het helpt iets, maar verhelpt het probleem niet; ik moet de broeken van mijn kinderen (voor zover katoen/spijker) nog steeds strijken. Voor kingsize beddengoed is het helemaal geen oplossing omdat de droger daar sowieso al moeite mee heeft; na een voltooide droogcyclus zijn de lakens regelmatig (maar niet altijd) nog vochtig. Als je dan op 800 toeren ipv 1400 gaat centrifugeren geeft de droger het waarschijnlijk op.

Synthetische was en handdoeken doet de machine prima. Ook is de machine stil en heeft die veel programma's, maar daar heb je niet zo veel aan. Voor een gezin geen geschikt apparaat, vind ik.

Kortom: Een jaar later is dit wat mij betreft nog steeds een teleurstellende aankoop.

F. Bovenschen 03-01-2016 Product jaar of meer in bezit

6,4
De machine in april 2012 nieuw gekocht, sedert die tijd al een keer of 10 de storing E20 (pompt het water niet weg). De filters worden regelmatig gereinigd. In juli 2015 pomp vervangen (oude bleek niet kapot t zijn) wel een rekening van € 100. In oktober weer storingscode E20 en nu (januari 2016) opnieuw. Voor ons geen AEG meer.

Officiele reactie van AEG-Electrolux 05-01-2016

Goedemorgen,

Wij vinden het vervelend te vernemen dat u verschillende malen problemen heeft ondervonden aan uw apparaat.
Graag zouden wij samen met u kijken of wij iets voor u kunnen betekenen en willen u dan ook vragen uw contactgegevens aan ons door te zenden: consumercare@electrolux.nl

Els
AEG Webteam

Officiele reactie van AEG-Electrolux 12-01-2016

Na het ontvangen van de gegevens hebben wij moeten constateren dat genoemde reparaties niet door onze service dienst zijn uitgevoerd. Helaas kunnen wij geen rekening houden met kosten welke niet door ons in rekening zijn gebracht en/of reparaties welke niet door ons zijn uitgevoerd. We hebben de klant aangegeven een diagnose bezoek in te kunnen plannen.

Els
AEG Webteam

F. Bovenschen 13-01-2016

Bij deze heb ik de behoefte de volledige reactie te publiceren. Hierbij blijkt duidelijk dat de kosten volledig op de klant worden afgewenteld. Het had ten minste klantvriendelijk geweest een kosteloos diagnose bezoek aan te bieden.

Hieronder de reactie:
Geachte heer Bovenschen,

Hartelijk dank voor het toezenden van de gevraagde gegevens.

Het spijt ons te vernemen dat u problemen heeft gehad met uw apparaat. Het is altijd vervelend als een huishoudelijk apparaat plotseling niet meer functioneert en gerepareerd moet worden, waardoor onverwachte kosten ontstaan.

Uit onze gegevens blijkt, en zoals u zelf ook aangeeft, dat er door onze eigen servicedienst nooit een servicebezoek en/of reparatie is uitgevoerd. Graag wijzen wij u er op dat wij beslist niet twijfelen aan de kennis, deskundigheid en integriteit van uw reparateur. Het is echter voor Electrolux Service niet mogelijk om rekening te houden met kosten voor reparaties welke niet door ons in rekening zijn gebracht.

Als fabrikant geven wij 24 maanden fabrieksgarantie op onze apparaten. Buiten deze fabrieksgarantie termijn hanteren wij (indien mogelijk) een maximaal reparatietarief. Dit is een tarief welke wij acceptabel vinden voor een reparatie, ook al zijn de daadwerkelijke kosten hoger. In dat geval neemt Electrolux Service een gedeelte van de reparatiekosten voor eigen rekening. Het maximale reparatietarief is afhankelijk van de leeftijd van uw apparaat. In uw geval zal dit tarief maximaal € 225,- bedragen. Of genoemd tarief kan worden toegepast is altijd ter beoordeling van de technicus.

Indien gewenst kan door onze technicus een diagnose gesteld worden. De kosten voor het stellen van een diagnose bedragen € 62,50.

bregjelfg 06-08-2015 Product paar dagen in bezit

Mooie strak vormgegeven machine. De wasmachine heeft een top programma voor dekbedden! Door de grote 8 kg trommel kun je lekker veel was in 1 keer kwijt. Het is een mooie stille machine. Hiervoor had ik ook een AEG ik zou nooit meer anders willen!

bregjelfg 06-08-2015 Product paar dagen in bezit

Mooie strak vorm gegeven wasmachine met veel mogelijkheden. Ideaal programma is die voor dekbedden! Dankzij de 8 kg trommel past er lekker veel was in 1 keer in. Hiervoor had ik ook een AEG en ik zou nooit meer anders willen!

Dorathea 28-06-2015 Product maand in bezit

Prima machine. Heel iets anders dan onze vorige die 18! Jaar mee is gegaan. Wel even puzzelen met de ontelbare mogelijkheden. Ideaal dat de trommel zo groot is. Heb al vitrage gewassen en die deze was bijna niet gekreukeld. Supertevreden tot nu toe

broodje pindakaas 27-06-2015 Product paar weken in bezit

Mooie stille machine,energie zuinig,veel mogelijkheden,grote vul opening,wast goed schoon,grote trommelinhoud.
Minpunt: Geen verlichting in de machine.
Duurzaamheid kan ik nog niets over zeggen,we hebben hem pas sinds een paar weken in ons bezit.

broodje pindakaas 27-06-2015 Product paar weken in bezit

Fijne stille machine,gebruiksvriendelijk,veel mogelijkheden,pluspunt vindt ik de grote vulopening,en de grote trommelinhoud.
Nadeel vindt ik: Er zit geen verlichting in de trommel.
De duurzaamheid kan ik nog niets over zeggen,omdat ik hem pas sinds een paar weken in huis heb.

izy 26-06-2015 Product maand in bezit

Fijne stille en zuinige wasmachine met veel mogelijkheden.
Duurzaamheid is natuurlijk niet te zeggen vanwege de korte
tijd dat we hem hebben.

de jonkies 26-06-2015 Product maand in bezit

Onze vorige AEG ging zonder problemen 14 jaar mee, dus weer een AEG in huis !
Prima machine, veel mogelijkheden om temperatuur en toerental aan te passen, stil, wast schoon ( maar wij hebben geen vieze werkkleding) en is zelfs iets kleiner dan de vorige. Dus dat was mooi meegenomen !

Nieuwe Velden 26-06-2015 Product paar dagen in bezit

Qua uitstraling een mooie machine en wast perfect schoon.
Hij is eigenlijk te stil, je hoort niet meer wanneer hij klaar is ;-)

Roxjuu 25-06-2015 Product paar dagen in bezit

9,6
Deze wasmachine is echt super. Ik ben een beginnende 'wasser' en hij is super handig en makkelijk in gebruik! Er zijn veel keuzemogelijkheden en ook de handleiding is heel duidelijk. De prijs-kwaliteit verhouding is goed!

wj-eug 24-06-2015 Product maand in bezit

Afgelopen mei hielt onze AEG wasmachine ermee op na ruim 14 jaar zonder problemen te hebben gedraaid.

Bij onze plaatselijke "witgoed boer" hebben wij uiteindelijk weer voor een AEG (type L76489FL)ipv een Miele.

De prijs, mogelijkheden en de ervaring van onze vorige wasmachine heeft ons doen besluiten om weer voor een AEG te gaan.

Op dit moment zijn we tevreden. Er kan ipv 5 kg nu 8 kg gewassen worden. De wasresultaten zijn goed.

Het enige waar we aan moesten wennen is de duur van de programma's. Tegenwoordig is een wasje ruim 3 uur bezig. Wij gebruikten vaak het korte programma waardoor je op 1 dag behoorlijk wat wasjes weg kon werken. Dit is nu anders plannen.

voskenini 24-06-2015 Product maand in bezit

Wasresultaat goed, mogelijkheden genoeg, gebruiksgemak prima,vormgeving past perfect bij de AEG wasdroger.

FamvanZ 24-06-2015 Product paar weken in bezit

Hele fijne wasmachine. Stil, ruim en erg makkelijk bedienbaar. Ik zet overigens wel temperatuur en toerental standaard lager. Want instelling 60 graden en 1600 toeren is natuurlijk niet nodig. Maar dat is heel eenvoudig in te stellen.

Heteren 12-06-2015 Product kwartaal in bezit

Zeer makkelijk in het gebruik, door de grote vulopening makkelijk in en uit te laden.
De machine Past automatisch de wastijd aan, dit met rekening te houden met grote van de was ect. Zeker makkelijk voor grote en kleine wasjes.
Zeer content met deze aanschaf.

Mattie deVries 04-06-2015 Product paar weken in bezit

Een geweldige wasmachine, denkt zelf na over de tijd die hij nodig heeft. Je hoeft dus niet meer te denken dat het niet handig is een halve was te draaien, hij wast dan gewoon korter! Verder is hij bij geruisloos en erg gemakkelijk in gebruik!

Lucie1964 04-06-2015 Product maand in bezit

Erg blij met deze wasmachine! Even wennen dat de duur van het programma tussentijds verandert; ten goede, want het wordt korter! De grote deur is ook erg handig, makkelijker met in- en uithalen.

famwalter 03-06-2015 Product maand in bezit

Erg blij met deze aankoop! We gebruiken deze wasmachine nu zo'n anderhalve maand. Hij wast perfect, is energiezuinig en gebruiksvriendelijk. Ander groot pluspunt is het feit dat hij bijna geen geluid maakt als hij in bedrijf is. Ook zijn wij blij met de verschillende opties, zoals het verkorten van de tijd en het programmeren van een wasbeurt (zodat hij bijvoorbeeld net klaar is als je wakker wordt of thuiskomt van je werk). Wij kunnen deze wasmachine iedereen aanraden!

paj.gubbels 01-06-2015 Product kwartaal in bezit

Zijn zeer tevreden over deze wasmachine.
Hebben goede ervaring uit het verleden met een AEG wasmachines.
Zodoende hebben we weer gekozen voor AEG.
Dit apparaat is zuinig in gebruik door de mogelijkheden van de programma,s ook hebben wij besloten hem aan te schaffen vanwege het gering geluid tijdens het gehele wasproces.
Heeft een mooie vorm en is gebruiksvriendelijk in de bediening.

famkessel 01-06-2015 Product maand in bezit

Dit is mijn eerste AEG. Fijne wasmachine en zo stil als die is. Voor ons echt een vooruit gang op onze oude die maakte zoveel herrie. Het 3kg wasprogramma is ook super. Als tip/vraag zou ik dat 3kg wasprogramma ook wel willen hebben voor 50 en 60 graden. Dat had ik helemaal super gevonden. Wel fijn de 8kg trommel je wast nu makkelijk een grote hoeveelheid tegelijk. Alle andere mogelijkheden ga ik ook vast nog ontdekken.