Vraag en antwoord



Samen met Thuiswinkel.org beantwoorden we al jullie vragen over alles wat maar met online shoppen te maken heeft.

 

Inhoudsopgave




Vraag 1: Fake kortingscodes

Hoe herken je websites waar fake kortingscodes worden aangeboden?

Antwoord gegeven door Thuiswinkel.org

“De laatste tijd krijgen wij veel klachten over websites die fake kortingscodes aanbieden en je computer kunnen infecteren met malware. De fake kortingswebsites hebben enkele kenmerken. Zo lijken ze voor elke shop ongeveer dezelfde korting te bieden. Bijvoorbeeld een percentage of bedrag (17% of 9 euro), of de aangeboden korting is buitenproportioneel hoog (meer dan 50 euro). Alle codes lijken op elkaar en vaak staan er ook nogal wat spelfouten op de [...]”

Lees hier verder >
 

Vraag 2: Garantie online aankoop

Wat zijn de rechten en garanties bij een online aankoop?


Antwoord gegeven door Kieskeurig.nl

“De verkoper moet je altijd tijdig voor de aankoop duidelijke, schriftelijke informatie geven over de prijs (inclusief belasting en bezorgkosten) en hoe de betaling en levering plaatsvindt. De bestelling moet binnen 30 dagen worden geleverd, tenzij anders is afgesproken.

Als het bestelde product niet meer leverbaar is, dan moet de winkel dit laten weten. De betalingen moeten dan [...]”

Lees hier verder >
 

Vraag 3: Sta jij in je (herroepings)recht?

Wat houdt het eigenlijk in en wat mag je doen in de bedenktijd?

Antwoord gegeven door Thuiswinkel.org

“Het herroepingsrecht zorgt ervoor dat je 14 dagen de tijd hebt om af te zien van je online aankoop. Dit moment gaat in op de dag dat je het product ontvangt. Je hebt dus eigenlijk 14 dagen de tijd om te bepalen of je het product wil houden of dat je het liever terug wilt sturen.

Het herroepingsrecht geldt niet voor op maat gemaakte producten of producten die snel bederven. Deze en sommige andere producten zijn uitgezonderd [...]”

Lees hier verder >
 

Vraag 4: Retourkosten

Moet ik kosten betalen voor mijn retourzending?

Antwoord gegeven door Thuiswinkel.org

“Als je de volledige bestelling retour stuurt, dan moet je de kosten van de bestelling én de verzendkosten (van de webwinkel naar jou) plus eventuele administratiekosten teruggestort krijgen. Je moet dit bedrag zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen nadat je de herroeping hebt gedaan, terugkrijgen.
Als je een of meerdere artikelen uit de bestelling houdt, dan krijg je alleen de kosten van de rest van de bestelling terug, niet de verzendkosten of eventuele [...]”

Lees hier verder >
 

Vraag 5: Hoe herken je een veilige webshop?

Een aantal handige tips hoe je snel kunt zien of een webshop veilig is

Antwoord gegeven door Stichting Stop Internetoplichting

“Op een veilige website staat altijd de naam, adres en telefoonnummer van de webwinkel vermeld. Er zijn verkoopvoorwaarden in goed Nederlands en je kan artikelen binnen 14 dagen terugsturen. De website kan zich hebben aangesloten bij een keurmerk, controleer altijd even of dat ook echt het geval is op de site van het [...]”

Lees hier verder >
 

Vraag 6: Hoe zit het met de diverse garantie?

Fabrieksgarantie, wettelijke garantie, garantie die je bij kunt kopen… Zoveel verschillende soorten garantie, met zoveel verschillende betekenissen.

Antwoord gegeven door Vincent Romviel, jurist Thuiswinkel.org.

“Wij snappen dat al die soorten garantie kan leiden tot verwarring, zowel bij de webwinkel als bij jou als consument. In dit artikel zal ik proberen duidelijk te maken welke vormen van garantie we in Nederland kennen en waar jij [...]

Lees hier verder >
 

Vraag 7: Kopen via Marktplaats.nl?

Ik wil een artikel kopen op Marktplaats, maar ben bang om het slachtoffer van fraude te worden. Wat moet ik vooral niet doen en waar moet ik extra op letten bij de aankoop via Marktplaats.

Antwoord gegeven door Caroline Vollebregt, Stichting Stop Internetoplichting.

“Marktplaats staat vol met advertenties van particulieren maar ook van bedrijven. Het is belangrijk dat je alert bent. Let extra op met populaire telefoons en game consoles maar ook met concerttickets en toegangskaartjes, dat zijn populaire artikelen waar veel kopers mee het schip in [...]”

Lees hier de top 5 aandachtspunten >
 

Vraag 8: Webshops en mijn persoonsgegevens

Ik koop weleens online bij een webshop. Heb ik het recht om te weten welke persoonsgegevens een webwinkel van mij bewaart?

Antwoord gegeven door Elaine Oldhoff, adviseur privacy en consumentenrecht bij Thuiswinkel.org.

“Hierover kunnen we duidelijk zijn: Ja, je hebt het recht om te weten welke persoonlijke gegevens een webwinkel van jou bewaart. Dit recht wordt het inzagerecht genoemd en is geregeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Via [...]”

Lees hier verder >
 

Vraag 9: Aanpassing van prijs na bestelling

Mag een webshop de prijs aanpassen van een reeds besteld product?

Antwoord gegeven door Vincent Romviel, jurist Thuiswinkel.org.

Als je na lang twijfelen toch de knoop doorhakt en je klikt op de bestelknop bij je favoriete webshop, ben je hopelijk dolblij met je nieuwste aankoop. Wanneer je de volgende ochtend op dezelfde webshop kijkt en je ziet jouw reeds bestelde product voor een lagere prijs... dan baal je daar waarschijnlijk wel even van.

Lees hier verder >
 

Vraag 10: Retourneren van een product

Wat mag ik doen met een product voordat ik besluit deze retour te sturen?

Antwoord gegeven door Vincent Romviel, jurist Thuiswinkel.org.

Vrijwel iedereen heeft het weleens meegemaakt: je koopt een product online en eenmaal in je bezit, ben je er niet tevreden mee. Terugsturen is dan de meest voor de hand liggende optie, maar daar zitten wel wat voorwaarden aan. Onze jurist Vincent Romviel legt je uit wat je wel en niet met een product mag doen voordat je besluit deze retour te sturen.

Lees hier verder >
 

Vraag 11: Waar let je op bij online kopen?

Waar moet ik op letten als ik online aankopen doe?

Antwoord gegeven door Nathalie Entius, medewerker juridische zaken bij Thuiswinkel.org.

Op de juridische afdeling van Thuiswinkel.org horen we verhalen van consumenten die iets totaal anders krijgen dan zij online besteld hebben, een #onlineshoppingfail zoals we dat in onze consumentencampagne noemen.

Afgaande op de grote hoeveelheid mensen die de campagne hebben gedeeld, moet dit voor veel mensen herkenbaar zijn. Soms lopen dingen gewoon even niet goed, maar er kan ook sprake zijn van internetoplichting.

Lees hier verder >
 

Vraag 12: Betalen van retourzending?

Kan een webshop mij verplichten om mijn retourzending zelf te betalen?

Antwoord gegeven door medewerker juridische zaken bij Thuiswinkel.org.

Omdat enkele grote webshops tegenwoordig gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.

Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting. Webshops staan namelijk vrij om zelf voorwaarden te verbinden aan hun retourbeleid.

Lees hier verder >
 

Vraag 13: Bezorging van pakket

Wie is er verantwoordelijk als mijn bestelling niet aankomt?

Antwoord gegeven door Thuiswinkel.org.

Je hoopt er niet op bij een online bestelling: het pakket komt niet bij je aan. Helaas doen er nogal eens verhalen de ronde waarbij dit toch echt de realiteit is. Echter hoef je als consumenten niet per sé zorgen te maken. Tenzij anders is overeengekomen, ligt het risico dat jouw pakketje beschadigd aankomt of vermist raakt tot het moment van bezorging, bij de webwinkel.

Lees meer handige tips>