Samsung Gear VR - Reviews

Type/soort
vr-bril
Deprecated > Sensoren
versnellingsmeter, gyroscoop, nabijheid

Beoordeling op basis van 54 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

ASF86 02-08-2017

VR voor in de (woon)kamer!

Virtual Reality (VR) heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld, met name richting de consumentenmarkt. Waar je VR vroeger alleen in pretparken tegenkwam zie je het op steeds meer plekken en sinds kort ook in de (huis)kamer. Wat bij de Samsung Gear VR meteen opvalt is de naam Oculus; een hele bekende naam die momenteel een van de beste consumentenproducten maakt op het gebied van VR. Hiermee is een slimme zet gemaakt door de kennis en techniek te bundelen. Wat het grootste voordeel van de Gear VR is dat je gebruik maakt van je telefoon: hierdoor hoeft niet alle techniek in de bril verwerkt te worden zoals een beeldscherm, gyroscoop, etc. Dit maakt het ook meteen betaalbaar voor een breder publiek, die vaak al een smartphone heeft, hiervan gebruik te maken.

VR ervaring
De Gear VR is geschikt voor verschillende Samsung toestellen (S6, S7 en S8). In het begin is het even puzzelen om de juiste opzetstukjes voor je betreffende telefoon (in mijn geval de S7 Edge) te bevestigen en vervolgens kun je de bril na wat banden af te stellen op doen. Tijd voor de VR beleving! Alleen nog even wat apps installeren en dan gaat er ineens een hele wereld open. Ik heb al eerder een aantal VR brillen op gehad en ik moet zeggen dat Samsung met de Gear VR een knap product neer heeft gezet, zeker als je nog niet bekend met VR. Het beeld is best scherp en je waant je in een andere wereld. De smartphones die worden ondersteund hebben allemaal al een hoge resolutie scherm waardoor de scherpte van het beeld beter is dan bijvoorbeeld de Playstation VR van Sony. Ook hebben deze toestellen genoeg rekenkracht om 3D effecten te werken.

Gebruiksgemak
Na een tijdje de Gear VR te hebben gebruikt moet ik zeggen dat het draagcomfort goed in orde is. Het grootste voordeel is dat deze ook geschikt is voor brildragers. Daardoor hoef ik niet speciaal lenzen in te doen om van de Gear VR gebruik te maken. Dus ik kan in de avond rustig met mijn bril op de Gear VR opdoen.
Verder wordt er een controller meegeleverd waarbij je acties kunt uitvoeren zoals knoppen selecteren maar ook in spelletjes voor de gameplay. De lichte controller zit goed in de hand en is gemakkelijk in gebruik. In het begin was het even wennen waarop je moet mikken maar dat went al heel snel.

Samsung VR en Oculus store
In de store van Samsung en Oculus is er best veel materiaal beschikbaar. Denk hierbij aan films, spellen, demo’s, etc. Een deel is betaald en een deel (demo’s en korte filmpjes) is gratis. Het aanbod mag wat mij betreft in de toekomst snel uitgebreid worden. Voor de echte VR liefhebbers is het aanbod waarschijnlijk te mager maar voor het brede publiek hebben ze al aardig wat content.

Youtube en eigen beeldmateriaal
Het mooiste van de Gear VR vind ik het bekijken van Youtube video’s en je eigen gemaakt beeldmateriaal. In combinatie met de Samsung Gear 360 camera komt hier wat mij betreft de echte toegevoegde waarde naar voren: het herbeleven van je herinneringen. Van een wandeling tijdens de vakantie tot de kermis- en pretparkattracties. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Conclusie
Samsung heeft met de Gear VR een mooie introductie van VR voor een breder publiek gemaakt: betaalbaar en toch leuk om te doen. De beschikbare content is misschien niet zo groot maar ik verwacht dat daar in de toekomst verandering in komt. De grootste meerwaarde zit hem in combinatie met de Gear 360 camera, hierdoor kun je eerder gemaakte beeldmateriaal in 360 graden herbeleven. Kortom: wil je kennismaken met VR en heb je een van de ondersteunende smartphones van Samsung in je bezit? Dan is de Gear VR een no brainer, echt een aanrader!

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Ook geschikt voor brildragers
  • Relatief scherp beeld icm S7 Edge
  • Icm de Gear 360 je herinneringen herbeleven

Minpunten

• Beschikbare content in de store
  • Alleen geschikt voor beperkt aantal smartphones
  • Tijdens gebruik verklaren omstanders je voor gek?

saints 31-07-2017

Een unieke ervaring!

De Samsung VR bril is echt een unieke ervaring, opeens ben je in een andere wereld! Zo kan je het ene moment genieten en rondlopen in de natuur terwijl je erna besluit in de achtbaan te stappen en hier ook misselijk uitkomt.
De bril is makkelijk en goed in te stellen en door de verstelbare banden past hij ook op kleinere hoofden. De controller erbij is ideaal.
Vertel oudere mensen wel duidelijk van te voren wat het inhoudt want mijn oma van 88 schrok zich alsnog rot... Ik denk wel dat Samsung hier mee misschien iets kan betekenen voor eenzame oudere mensen, door een VR wereld met andere mensen te creëren die ook wat terug zeggen ofzo zou het leven voor sommige mensen een stuk dragelijker worden.
Pas wel op met kinderen, die krijgen de neiging om met de bril op rond te gaan lopen in de vr wereld dus zorg dat ze nergens tegenaan kunnen botsen.
Al met al een super unieke bril waarmee je letterlijk in een andere wereld bent.

Pluspunten

• verstelbare band
  • je bent in een andere wereld

Minpunten

• pas op dat je nergens tegenaan botst

Hai 03-09-2017

Degelijk

Mooi en degelijk Produkt vele malen betere dan die vr boxen. Ongekende mogelijkheden en kan vanalles kopen.

Pluspunten

• Mooi en degelijk
  • Makkelijk handelbaar

Hanzsel 22-08-2017

Redelijk goedkoop een echte 3D ervaring

In combinatie met een S6 een goede 3D ervaring. De telefoon doet echter al het werk en in het geval van de S6 wordt hij snel warm waarna het stopt tot de telefoon weer voldoende "koel" is. Het gevoel is echter geweldig! Het beeld is vloeiend en je ervaart geen vreemde glitches.

Pluspunten

• Leuek instapper om 3D te ervaren

Minpunten

• Nog weinig content om je langere tijd te vermaken

haxquiz 22-08-2017

Draagt prettig, waanzinnige belevenis!

Mooi toestel, stuk beter dan die chinese dingen. Werkt onwijs moois samen met mijn Galaxy 6 edge plus, echte plug and play! Zonder lag, super smooth! Zeker icm de remote goed te bedienen.

Pluspunten

• Draag comfort
  • beleving is optimaal

Minpunten

• kan de telefoon niet tegelijkertijd opladen

SvenB 20-08-2017

Super ervaring met Gear VR + controller

Na alles uitgepakt en gebruiksklaar te hebben gemaakt na ontvangst, mijn S7 aangesloten. Eerst even het juiste USB adaptertje in de VR klikken (afhankelijk van de telefoon aansluiting), welke in de doos is meegeleverd (USB C en Micro USB). Daarna ging eigenlijk alles vanzelf. Nadat de telefoon in de bril is geklikt worden meteen alle benodigde programma's/apps gedownload en kan je aan de slag.

Zelf heb ik de VR getest met een S7 Edge, ondanks dat dit een telefoon is met een hoog resolutie scherm, is de scherpheid niet supergoed. Daarnaast wordt tijdens het gebruik de telefoon wel heel erg warm, tijdens de installatie gaf de telefoon ook de melding dat deze te heet werd. Dit is overigens alleen voorgekomen tijdens het installeren. Verder is de Gear VR wel echt een aanrader.

Na alles een beetje ontdekt te hebben en aan de slag te zijn gegaan met spelletjes is het een leuke gadget om vaker te gerbruiken. Vooral in combinatie met de controller is de navigatie door de VR omgeving kinderlijk eenvoudig. Er is een uitgebreide content beschikbaar om een goede VR ervaring neer te zetten. Naast games zijn er ook tal van andere apps beschikbaar om bijv. films te kijken en kan je je eigen geschoten foto's terugkijken in 360 graden.

Wat betreft de hardware is er goed nagedacht. Het is ook mogelijk om tijdens het gebruik een USB kabel aan te sluiten en de telefoon op te laden (wel een USB-C, helaas wordt deze alleen niet meegeleverd, klein minpuntje). Verder is het ook mogelijk om middels een touchpad te VR te besturen, al werkt de controller beter, en is er met een draaiknop de mogelijkheid de scherpte te stellen.

Vooral op beeldkwaliteit kan er nog veel gewonnen worden, maar al met al zorgt de VR voor een leuke ervaring en kan je je er heel wat uren mee vermaken. Zeker een aanrader!

Pluspunten

• VR Controller
  • Gebruiksvriendelijk
  • Telefoon opladen tijdens gebruikt VR
  • USB adapters (USB C/Micro)
  • Pasvorm

Minpunten

• Beeldkwaliteit kan beter
  • Lenzen snel vies
  • Telefoon wordt snel warm

InvincibleFox 20-08-2017

Mooi design, leuke ervaring

Het is een bijzondere ervaring om je in een andere locatie te wanen. Ik vind de VR-bril dan ook het meest interessant voor 360° foto’s en filmpjes. Het gameaanbod valt een beetje tegen. Ook wil het nog weleens gebeuren dat de Oculus app niet opstart als de telefoon aangesloten wordt.
Ik was al bekend met de vorige versie van de Gear VR. Deze nieuwe ziet er veel mooier uit en is toepasbaar om meerdere toestellen. Als je 360° foto’s wilt bekijken, is een VR-bril echt een must. Ook is de bril makkelijk te bedienen met de controller, vooral leuk in games.

Gifgroen 20-08-2017

Leuke gadget, goede instap in Virtual Reality

Als VR enthousiast heb ik een aantal VR mogelijkheden geprobeerd. Denk aan de Vive, de Rift, een Cardboard of Daydream. De Gear VR is een leuke manier om VR te beleven. Gaming is leuk, fotos en videos beleven geven een nieuwe dimensie aan je herinneringen.

Het spelen van games is ook een leuke en intensieve nieuwe manier van het beleven van entertainment. Het kijken van series of films zou ik echter niet aanraden als het geen VR gerichte content is. Dat is toch echt leuker op een televisie.

De bril past goed en is goed verstelbaar met de hoofdband. Zelfs met bril is de Gear VR hanteerbaar. Je telefoon wordt echter flink warm wanneer je hem gebruikt in combinatie met VR. Daarnaast verliest de controller af en toe verbinding en is calibreren lastig. De beleving is echter zo gaaf dat ik het iedereen aanraad dit te proberen.

Pluspunten

• Foto/video bekijken in VR is leuk
  • Bril past goed
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Controller verliest soms verbinding
  • Controller is aff en toe minder accuraat

Mr_Ferrari 18-08-2017

makkelijk en leuk om te gebruiken

Werkt erg makkelijk met de S6. je klikt je telefoon er in en het werkt.(na installeren van de app uiteraard)
erg leuk om in combinatie met een 360 camera te gebruiken.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik

Jolien 18-08-2017

Super realistisch

Het is heel bizar om vanaf je eigen bank in compleet andere werelden te kunnen zitten. De beeldkwaliteit heeft mij positief verrast. Je ziet wel dat je naar de pixels van je telefoon zit te kijken, maar dat maakt het niet minder realistisch als er een zombie op je afkomt.

De controller maakt de game play ook een stuk realistischer. Momenteel moet je de controller nog wel geregeld kalibreren, zodat de cursor rechtuit blijft. Maar ik denk dat dit met een firmware update gemakkelijk te fiksen is.

In combinatie met de 360 gear, een 360 graden camera, kun je je vakantie nu nog een keer beleven via de VR. Dan vind ik ook wel erg tof.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Hoofdband zit erg fijn
  • Realistische gameplay
  • Controller

Minpunten

• Controller wijkt geregeld af

Bianca 18-08-2017

Aparte ervaring

Aparte ervaring maar erg leuk om een keer te mogen testen. Werd er snel duizelig van helaas na een aantal minuten.
Makkelijk te bedienen met afstandsbediening en touchpad op de bril. Ging prima in combinatie met mijn Samsung S8. Veel mogelijkheden om deze bril te gebruiken, maar geen blijvertje voor mij helaas vanwege de duizeligheid

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Goede kwaliteit

Minpunten

• Snel duizelig

Chellebell6 15-08-2017

Mooi design mooie kwaliteit

Ik vind het een mooi product qua design. Daarnaast heeft het product ook echt een hoge kwaliteit. Het is een unieke beleving om op deze manier je eigen films en foto's terug te bekijken. Ook is het erg leuk om zo games te spelen. Wel is het jammer dat het assortiment nog erg beperkt is dit is mogelijk nog zo omdat het weer een heel nieuw product is.

Pluspunten

• mooi design
  • comfortabel in het gebruik
  • hoge kwaliteit

Minpunten

• batterij snel leeg
  • beperkt assortiment

moniqueyyy 15-08-2017

Wat een leuk ding!

Wat een leuk ding! De Samsung Gear VR is echt een leuk gadget en zelfs meer dan dat. Door het plaatsen van de telefoon in het apparaat gaat er een wereld voor je open. Veel mogelijkheden (Fijn: Oculus) en voor je het weet ben je een paar uur verder. Nadeel vind ik wel dat mijn telefoon (S6 Edge) snel warm wordt waardoor de Gear VR uitschakelt (op zich wel weer fijn). En nog een persoonlijk nadeel: Omdat mijn telefoon de enige in huis is die op de VR werkt, ben ik mijn telefoon constant 'kwijt'. Mijn kinderen vinden de VR ook geweldig (leuk, al die spellen) waardoor mijn telefoon niet meer van mij is, maar ik bijna moet vragen of ik toch alsjeblieft even appjes mag checken.. Omdat de batterij toch wel snel leeg gaat doe ik dat vaak tijdens het laden. Maar daarom is het nog wel steeds een aanrader!

Pluspunten

• Je betreedt een hele nieuwe wereld
  • VR zit erg fijn

Minpunten

• telefoon wordt snel warm
  • batterij gaat toch wel snel leeg

Prit 15-08-2017

VR beleving

De nieuwe Samsung Gear VR getest in combinatie met de Samsung Galaxy S8-plus. In vergelijking met de S7 edge werken de VR apps zonder haperingen, wat de VR beleving ten goede komt. De grootste plus punt is dat je er nu een controller bij geleverd krijgt.
Qua scherpte zet ik nog we mijn vraagtekens en merk je toch wel dat dit nog vrij nieuw is.
Maar zeker een leuke beleving waard helemaal als je je eigen filmpjes terug ziet die je gemaakt hebt met de 360 camera. Waardoor de bril weer een meerwaarde krijgt zonder de 360 camera is het leuke speelgoed niet meer en niet minder.

• Controller bij geleverd
  • Beter dat zijn voorganger

Martijn 13-08-2017

Leuke ervaring, maar niet veel beter dan voorgaande versie

De Galaxy VR met afstandbediening biedt dezelfde functies als zijn voorganger, is eenvoudig in gebruik. De telefoon, in mijn geval een Samsung Galaxy S7 Edge, had het best wel lastig met het renderen van sommige content waardoor de batterij snel leeg was en de telefoon behoorlijk warm werd.
De afstandbediening is grappig maar niet strikt noodzakelijk.

Leuk om films te kijken en 360graden games te spelen, als is het aanbod van de content nog wel iets beperkt.

Pluspunten

• Gemak
  • Ervaring

Minpunten

• Beschikbaarheid content
  • Prestaties telefoon

Anke 13-08-2017

Aanrader

De Gear VR mogen testen, het was mijn eerste vr bril ervaring. De bril is makkelijk verstelbaar met de band en is prettig om die om te hebben. Ik moest erg wennen aan de vr wereld, wel direct leuke apps geïnstalleerd en leuke filmpjes gekeken. Beleving is echt enorm! Enige nadeel is dat er alleen Samsung telefoon in kan (ook begrijpelijk) maar mijn partner heeft een ander merk telefoon en heeft de bril niet kunnen uittesten. Er zijn leuke gratis apps maar helaas de wat leukere betaalapps. De achtbaan is een aanraden maar toch ook misselijk makend. Was even uitzoeken met de afstandsbediening, maar eenmaal door, hartstikke fijn!
Uitgetest met 360 camera, mooie filmpjes gemaakt die je erna terug kan kijken op de vr bril. Een aanrader!

Bas 12-08-2017

Betaalbare gadget

Ik ben aangenaam verrast door de VR. De VR geeft mij een realistisch 3D ervaring. Met name de filmpjes in 3D vind ik adembenemend. Het scrollen door de omgeving, ervaar ik als een echt andere wereld. In de achtbanen wordt ik misselijk en ervaar ik het gevoel van in een achtbaan te zitten. Samen met de Gear 360 is hij helemaal top. Je eigen filmpjes maken in 3D.
Als ik toch een minpuntje moet noemen, is het dat het niet altijd makkelijk is om de vr aan de praat te krijgen. soms pakt hij de S7 wel, soms niet. Wellicht als ik hem vaker gebruik en meer ervaring heb, zal dit probleem verholpen zijn.

• Gebruikersgemak

Minpunten

• design

Jan 11-08-2017

Samsung gear VR

Ontwerp
Er zit geen groot verschil tussen de nieuwe en de oude Samsung Gear VR. Wel is de bril iets lichter geworden. De kijkafstand binnen wordt aangepast met behulp van de bovenste draaiknop om het beeld gemakkelijker te zien. Het buitenlicht wordt goed afgeschermd waardoor je hier geen last van hebt. Een verbetering met de vorige bril is de ventilatie van de headset. Ik heb geen last meer van beslagen glazen. Het kussentje dat rust rond je ogen en neus is zacht en ondersteunend goed. De knoppen zitten op de bekende plekken zoals op de oude bril. Er zit een nieuwe home knop waarmee u rechtstreeks uit een app of spel komt die u gebruikt. De nieuwe headset heeft een USB-C ingang die de telefoon kan opladen.
Controller
De kleine controller is een nieuwe accessoire bij de headset. De controller past goed bij de headset. Aangedreven door twee AAA batterijen, beschikt de kleine controller over een volumeregelaar, evenals een cirkelvormige touchpad en de achter- en thuisknop. Op de rug zit een trigger knop die handig is voor het gebruik binnen first-person shooters.
Er zijn een handvol spellen die gebruik maken van de controller. U kunt de controller in de virtuele realiteit wereld richten om objecten te selecteren, te schieten of op te halen. In vergelijking met andere ervaringen voelt en werkt de controller van Samsung goed aan.
Samsung heeft de controller compatibel gemaakt met apps en games die al beschikbaar zijn voor gebruikers. Zowel de trigger knop als de touchpad hebben het commando 'bevestigen'.
Beeld
Het beeld is mooi maar je ziet wel de pixels. De beelden zijn bij sommige video’s vrij onscherp en hierdoor word ik misselijk. De bewegingssensoren werken goed wanneer ik mijn hoofd draai. Ik ben de playstation VR gewend en die is vele malen scherper en voelt natuurlijker aan. Al met al is het een leuk begin om kennis te maken m et VR wereld. Wanneer je echt gebruik wilt gaan maken van de VR wereld dan moet je toch denken aan een duurdere high end bril.

Pluspunten

Minpunten

• Scherpte beeld
  • Misselijk

Vivienne 11-08-2017

Even in een andere wereld

De Samsung Gear VR is een virtual reality bril die ervoor zorgt dat je even helemaal in een andere wereld zit. De behuizing is stevig en compact en voelt alsof deze tegen een stootje kan. De banden zijn makkelijk af te stellen naar elke vorm hoofd. De zachte rand zorgt dat er geen irritatie optreed bij de bril tegen je hoofd aan. Er zitten touch knoppen aan de zijkanten waardoor je makkelijk zonder afstandbediening de bril kunt bedienen. Er zit een beschermkap op die ervoor zorgt dat, zodra je de bril niet gebruikt, je de lenzen goed kunt beschermen. Het is vervelend dat de lenzen zoveel stof aantrekken en dat je dit ook kunt zien als je de bril gebruikt. Een goed klein stofdoekje zou dus een welkome aanvulling zijn in het pakket. De bescherming voor de lenzen zit ook alleen aan de buitenkant, waardoor aan de binnenkant de lenzen nog steeds onbeschermd en kwetsbaar zijn. Ook al zitten de lenzen in de bril en heb je minder kans op beschadiging, iedereen weet dat als je de bril in een la zou opbergen er nog steeds krassen kunnen ontstaan. Ook krijg ik helaas de afstandbediening niet goed gekalibreerd. Dit zorgt ervoor dat ik altijd een totaal andere kant op moet richten dan ik eigenlijk verwacht en hierdoor gebruik ik de afstandbediening dus ook nauwelijks. De afstandbediening kun je makkelijk aan de bril zelf bevestigen zodat je ze goed bij elkaar kunt opbergen. Er zit een schakelsetje in zodat de bril geschikt is voor meerdere telefoon modellen. Ik gebruik een Samsung S6 en dit gaat prima. Je kunt de bril ook opladen met een USB snoertje vanaf de buitenkant. Altijd handig want als je wat langer gebruik maakt van de bril is je telefoon natuurlijk snel leeg. Je kunt door middel van een draaiknop de scherpte aanpassen, dit is makkelijk omdat niet iedereen hetzelfde zicht heeft. Het beeld is heel helder en duidelijk (mits er geen vervuiling op je lenzen zit en je de bril goed hebt afgesteld). De Samsung Gear VR zorgt er echt voor dat je even in een andere wereld zit. Ik kan intens genieten van de mooie films waar je echt het gevoel hebt dat je er in zit. Ik word vaak misselijk van 3d ervaringen, maar daar heb ik met deze bril tot nu toe geen last van. Ik vind het een leuke gadget. Het aanbod van VR apps en films mag nog veel uitgebreider worden. Je moet voor de meeste apps ook best wat geld neerleggen zonder of je weet of het wat voor jou is. Misschien meer try before you buy principes invoeren.

Pluspunten

• Stevig
  • Robuust
  • Goed aan te passen aan ieder hoofd
  • Geweldige ervaring

Minpunten

• Geen beschermkap binnenkant lens
  • Afstandsbediening kalibreert niet goed
  • Geen stofdoek voor die prijs er bij

Reno 11-08-2017

Goed concept behoeft echter uitwerking

De Oculus Rift.

Bij het ontvangen van het product was het product netjes verpakt en compleet. Uitgepakt en zonder handleiding heel intuïtief de telefoon aangesloten en gebruik gemaakt van het apparaat. Tot dusver een +.

Mijn gebruikte hardware i.c.m. de Oculus is een Samsung S6 en daar dient zich eigenlijk het 1e probleem al aan. De telefoon werd al na ongeveer 5 min. erg warm en gaf aan dat het moest afkoelen. Of het ligt aan de telefoon of de Oculus weet ik niet maar ik zag bij de randen met de Oculus op mijn hoofd de randen wazig worden bij gebruik. Niet heel storend maar doet wel afbreuk aan de VR ervaring! Wat ik bovendien ervaarde was hoofdpijn en zweten tijdens gebruik wat maakte dat ik het apparaat niet te lang achter elkaar wilde gebruiken. Een ander nadeel vind ik dat een ander geen deel kan uit maken van de beleving op dat moment. Dit is met namen i.c.m. met gebruik van de 360 graden camera een gemis. Iemand anders kan namelijk niet op hetzelfde moment meegenieten met die ene mooie opname of foto! Bovendien kun je er ook geen commentaar bij leveren of uitleg geven. Dit speelt ook mee met het spelen van games waarbij ik de resolutie niet overtuigend vond! Dit laatste kan ook te maken hebben met de resolutie van mijn telefoon.

Wat ik wel positief vindt zijn de mogelijkheden die het biedt en de toepassingen. Zo is er bijvoorbeeld een app. beschikbaar waarmee je toekomstige auto's kan bekijken zowel in de binnenkant als de buitenkant en het in-en exterieur kunt veranderen naar eigen smaak. In principe wordt er een nieuwe omgeving geplaatst waarin alles maakbaar is.

Al met al biedt de technologie voldoende mogelijkheden volgens mij om uit te groeien tot een mooi product maar zijn er nog veel punten die verbetering behoeven!

Pluspunten

• Toepassingen en mogelijkheden
  • VR ervaring
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Wazige randen
  • Misselijkheid en zweten bij gebruik
  • Schermresolutie