Samsung Gear VR - Reviews

Games platform
Android
Toelichting type
De Samsung Gear VR is compatible met de Samsung Galaxy S8, S8 Plus, S7, S7 Edge, S6, S6 Edge en S6 Edge Plus
Kleur(en)
zwart, grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 70 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

8,1

ASF86 02-08-2017

VR voor in de (woon)kamer!

Virtual Reality (VR) heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld, met name richting de consumentenmarkt. Waar je VR vroeger alleen in pretparken tegenkwam zie je het op steeds meer plekken en sinds kort ook in de (huis)kamer. Wat bij de Samsung Gear VR meteen opvalt is de naam Oculus; een hele bekende naam die momenteel een van de beste consumentenproducten maakt op het gebied van VR. Hiermee is een slimme zet gemaakt door de kennis en techniek te bundelen. Wat het grootste voordeel van de Gear VR is dat je gebruik maakt van je telefoon: hierdoor hoeft niet alle techniek in de bril verwerkt te worden zoals een beeldscherm, gyroscoop, etc. Dit maakt het ook meteen betaalbaar voor een breder publiek, die vaak al een smartphone heeft, hiervan gebruik te maken.

VR ervaring
De Gear VR is geschikt voor verschillende Samsung toestellen (S6, S7 en S8). In het begin is het even puzzelen om de juiste opzetstukjes voor je betreffende telefoon (in mijn geval de S7 Edge) te bevestigen en vervolgens kun je de bril na wat banden af te stellen op doen. Tijd voor de VR beleving! Alleen nog even wat apps installeren en dan gaat er ineens een hele wereld open. Ik heb al eerder een aantal VR brillen op gehad en ik moet zeggen dat Samsung met de Gear VR een knap product neer heeft gezet, zeker als je nog niet bekend met VR. Het beeld is best scherp en je waant je in een andere wereld. De smartphones die worden ondersteund hebben allemaal al een hoge resolutie scherm waardoor de scherpte van het beeld beter is dan bijvoorbeeld de Playstation VR van Sony. Ook hebben deze toestellen genoeg rekenkracht om 3D effecten te werken.

Gebruiksgemak
Na een tijdje de Gear VR te hebben gebruikt moet ik zeggen dat het draagcomfort goed in orde is. Het grootste voordeel is dat deze ook geschikt is voor brildragers. Daardoor hoef ik niet speciaal lenzen in te doen om van de Gear VR gebruik te maken. Dus ik kan in de avond rustig met mijn bril op de Gear VR opdoen.
Verder wordt er een controller meegeleverd waarbij je acties kunt uitvoeren zoals knoppen selecteren maar ook in spelletjes voor de gameplay. De lichte controller zit goed in de hand en is gemakkelijk in gebruik. In het begin was het even wennen waarop je moet mikken maar dat went al heel snel.

Samsung VR en Oculus store
In de store van Samsung en Oculus is er best veel materiaal beschikbaar. Denk hierbij aan films, spellen, demo’s, etc. Een deel is betaald en een deel (demo’s en korte filmpjes) is gratis. Het aanbod mag wat mij betreft in de toekomst snel uitgebreid worden. Voor de echte VR liefhebbers is het aanbod waarschijnlijk te mager maar voor het brede publiek hebben ze al aardig wat content.

Youtube en eigen beeldmateriaal
Het mooiste van de Gear VR vind ik het bekijken van Youtube video’s en je eigen gemaakt beeldmateriaal. In combinatie met de Samsung Gear 360 camera komt hier wat mij betreft de echte toegevoegde waarde naar voren: het herbeleven van je herinneringen. Van een wandeling tijdens de vakantie tot de kermis- en pretparkattracties. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Conclusie
Samsung heeft met de Gear VR een mooie introductie van VR voor een breder publiek gemaakt: betaalbaar en toch leuk om te doen. De beschikbare content is misschien niet zo groot maar ik verwacht dat daar in de toekomst verandering in komt. De grootste meerwaarde zit hem in combinatie met de Gear 360 camera, hierdoor kun je eerder gemaakte beeldmateriaal in 360 graden herbeleven. Kortom: wil je kennismaken met VR en heb je een van de ondersteunende smartphones van Samsung in je bezit? Dan is de Gear VR een no brainer, echt een aanrader!

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Ook geschikt voor brildragers
  • Relatief scherp beeld icm S7 Edge
  • Icm de Gear 360 je herinneringen herbeleven

Minpunten

• Beschikbare content in de store
  • Alleen geschikt voor beperkt aantal smartphones
  • Tijdens gebruik verklaren omstanders je voor gek?

saints 31-07-2017

Een unieke ervaring!

De Samsung VR bril is echt een unieke ervaring, opeens ben je in een andere wereld! Zo kan je het ene moment genieten en rondlopen in de natuur terwijl je erna besluit in de achtbaan te stappen en hier ook misselijk uitkomt.
De bril is makkelijk en goed in te stellen en door de verstelbare banden past hij ook op kleinere hoofden. De controller erbij is ideaal.
Vertel oudere mensen wel duidelijk van te voren wat het inhoudt want mijn oma van 88 schrok zich alsnog rot... Ik denk wel dat Samsung hier mee misschien iets kan betekenen voor eenzame oudere mensen, door een VR wereld met andere mensen te creëren die ook wat terug zeggen ofzo zou het leven voor sommige mensen een stuk dragelijker worden.
Pas wel op met kinderen, die krijgen de neiging om met de bril op rond te gaan lopen in de vr wereld dus zorg dat ze nergens tegenaan kunnen botsen.
Al met al een super unieke bril waarmee je letterlijk in een andere wereld bent.

Pluspunten

• verstelbare band
  • je bent in een andere wereld

Minpunten

• pas op dat je nergens tegenaan botst

Resel 01-10-2018
  • Product gekregen

Flinke bonk

Leek me leuk. Maar het blijft steeds op en af . Telefoon erin eruit .er is een bekend woord voor. Je bent uren bezig voordat t werkt. En het duurt maar

Minpunten

• Alleen maar gezeik
  • Telkens op en af vanwege wijgeren

Hai 03-09-2017

Degelijk

Mooi en degelijk Produkt vele malen betere dan die vr boxen. Ongekende mogelijkheden en kan vanalles kopen.

Pluspunten

• Mooi en degelijk
  • Makkelijk handelbaar

AnnaG 22-08-2017

Gave ervaring en leuke opties

De bril is een leuke gadget met vele opties. Als eerst moet je een gratis app installeren op je telefoon. Via deze appstore kan je van alles downloaden, zowel gratis als betaald. De opties zijn eindeloos. Je kan je wagen in een achtbaan, op hoogte of op een rustgevend strand. Je kan films kijken en foto´s kijken of een nieuwe taal leren. De omgang met de bril en de controller is even uitzoeken en wennen, maar wanneer je dit onder de knie hebt heb je de leukste ervaringen. Wel kunnen sommige apps een gevoel van misselijkheid oproepen. Wees gewaarschuwd!

Hanzsel 22-08-2017

Redelijk goedkoop een echte 3D ervaring

In combinatie met een S6 een goede 3D ervaring. De telefoon doet echter al het werk en in het geval van de S6 wordt hij snel warm waarna het stopt tot de telefoon weer voldoende "koel" is. Het gevoel is echter geweldig! Het beeld is vloeiend en je ervaart geen vreemde glitches.

Pluspunten

• Leuek instapper om 3D te ervaren

Minpunten

• Nog weinig content om je langere tijd te vermaken

haxquiz 22-08-2017

Draagt prettig, waanzinnige belevenis!

Mooi toestel, stuk beter dan die chinese dingen. Werkt onwijs moois samen met mijn Galaxy 6 edge plus, echte plug and play! Zonder lag, super smooth! Zeker icm de remote goed te bedienen.

Pluspunten

• Draag comfort
  • beleving is optimaal

Minpunten

• kan de telefoon niet tegelijkertijd opladen

Hugo78 21-08-2017

VR is de toekomst

De VR uitgepakt en gelijk getest met Samsung S7. Het koppelen duurt even maar dan kan je wel gelijk aan de slag. De controller koppelen is nog wel een dingetje, dit ging bij mij niet gemakkelijk.
De gratis games en films zijn leuk, maar om er echt goed gebruik van te maken zul je toch echt moeten investeren in een goede game of film.
De kinderen vinden het helemaal geweldig.
Zorg wel voor een krasvrij scherm van je telefoon, want elk krasje zie je met de VR.

Pluspunten zijn:
* gebruiksvriendelijk
* leuk voor het hele gezin

minpunten zijn:
* films en games moet je apart aanschaffen
* veel aanvullende apps op je telefoon

SvenB 20-08-2017

Super ervaring met Gear VR + controller

Na alles uitgepakt en gebruiksklaar te hebben gemaakt na ontvangst, mijn S7 aangesloten. Eerst even het juiste USB adaptertje in de VR klikken (afhankelijk van de telefoon aansluiting), welke in de doos is meegeleverd (USB C en Micro USB). Daarna ging eigenlijk alles vanzelf. Nadat de telefoon in de bril is geklikt worden meteen alle benodigde programma's/apps gedownload en kan je aan de slag.

Zelf heb ik de VR getest met een S7 Edge, ondanks dat dit een telefoon is met een hoog resolutie scherm, is de scherpheid niet supergoed. Daarnaast wordt tijdens het gebruik de telefoon wel heel erg warm, tijdens de installatie gaf de telefoon ook de melding dat deze te heet werd. Dit is overigens alleen voorgekomen tijdens het installeren. Verder is de Gear VR wel echt een aanrader.

Na alles een beetje ontdekt te hebben en aan de slag te zijn gegaan met spelletjes is het een leuke gadget om vaker te gerbruiken. Vooral in combinatie met de controller is de navigatie door de VR omgeving kinderlijk eenvoudig. Er is een uitgebreide content beschikbaar om een goede VR ervaring neer te zetten. Naast games zijn er ook tal van andere apps beschikbaar om bijv. films te kijken en kan je je eigen geschoten foto's terugkijken in 360 graden.

Wat betreft de hardware is er goed nagedacht. Het is ook mogelijk om tijdens het gebruik een USB kabel aan te sluiten en de telefoon op te laden (wel een USB-C, helaas wordt deze alleen niet meegeleverd, klein minpuntje). Verder is het ook mogelijk om middels een touchpad te VR te besturen, al werkt de controller beter, en is er met een draaiknop de mogelijkheid de scherpte te stellen.

Vooral op beeldkwaliteit kan er nog veel gewonnen worden, maar al met al zorgt de VR voor een leuke ervaring en kan je je er heel wat uren mee vermaken. Zeker een aanrader!

Pluspunten

• VR Controller
  • Gebruiksvriendelijk
  • Telefoon opladen tijdens gebruikt VR
  • USB adapters (USB C/Micro)
  • Pasvorm

Minpunten

• Beeldkwaliteit kan beter
  • Lenzen snel vies
  • Telefoon wordt snel warm

InvincibleFox 20-08-2017

Mooi design, leuke ervaring

Het is een bijzondere ervaring om je in een andere locatie te wanen. Ik vind de VR-bril dan ook het meest interessant voor 360° foto’s en filmpjes. Het gameaanbod valt een beetje tegen. Ook wil het nog weleens gebeuren dat de Oculus app niet opstart als de telefoon aangesloten wordt.
Ik was al bekend met de vorige versie van de Gear VR. Deze nieuwe ziet er veel mooier uit en is toepasbaar om meerdere toestellen. Als je 360° foto’s wilt bekijken, is een VR-bril echt een must. Ook is de bril makkelijk te bedienen met de controller, vooral leuk in games.

Oscar Kerssens 20-08-2017

Herbeleven vanjemomenten

De foto's en filmpjes die je maakt met de Gear 360 kan je letterlijk weer herbeleven. Geen plek valt buiten de foto maar draai gewoon je hoofd en kan je er naar kijken.

Het gewicht is beperkt wat betekent dat je de VR bril lang op kan houden. Ook de pas vorm is universeel en dus makkelijk voor iedereen te gebruiken. Zelfs met een bril op kan je hem gebruiken.

Klein minpunt met de VR bril ben je afgesloten van iedereen in de kamer dus echt sociaal ben je niet met de bril op.

Gifgroen 20-08-2017

Leuke gadget, goede instap in Virtual Reality

Als VR enthousiast heb ik een aantal VR mogelijkheden geprobeerd. Denk aan de Vive, de Rift, een Cardboard of Daydream. De Gear VR is een leuke manier om VR te beleven. Gaming is leuk, fotos en videos beleven geven een nieuwe dimensie aan je herinneringen.

Het spelen van games is ook een leuke en intensieve nieuwe manier van het beleven van entertainment. Het kijken van series of films zou ik echter niet aanraden als het geen VR gerichte content is. Dat is toch echt leuker op een televisie.

De bril past goed en is goed verstelbaar met de hoofdband. Zelfs met bril is de Gear VR hanteerbaar. Je telefoon wordt echter flink warm wanneer je hem gebruikt in combinatie met VR. Daarnaast verliest de controller af en toe verbinding en is calibreren lastig. De beleving is echter zo gaaf dat ik het iedereen aanraad dit te proberen.

Pluspunten

• Foto/video bekijken in VR is leuk
  • Bril past goed
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Controller verliest soms verbinding
  • Controller is aff en toe minder accuraat

Raybola 19-08-2017

Erg beperkt door alleen bepaalde modellen te ondersteunen

Beter deze bril meer universeel gemaakt te hebben zodat meer mensen er mee kunnen werken. Alleen de Samsung modellen die ondersteund worden maakt het dat ik niet met al mijn vrienden kan delen.

Mr_Ferrari 18-08-2017

makkelijk en leuk om te gebruiken

Werkt erg makkelijk met de S6. je klikt je telefoon er in en het werkt.(na installeren van de app uiteraard)
erg leuk om in combinatie met een 360 camera te gebruiken.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik

Jolien 18-08-2017

Super realistisch

Het is heel bizar om vanaf je eigen bank in compleet andere werelden te kunnen zitten. De beeldkwaliteit heeft mij positief verrast. Je ziet wel dat je naar de pixels van je telefoon zit te kijken, maar dat maakt het niet minder realistisch als er een zombie op je afkomt.

De controller maakt de game play ook een stuk realistischer. Momenteel moet je de controller nog wel geregeld kalibreren, zodat de cursor rechtuit blijft. Maar ik denk dat dit met een firmware update gemakkelijk te fiksen is.

In combinatie met de 360 gear, een 360 graden camera, kun je je vakantie nu nog een keer beleven via de VR. Dan vind ik ook wel erg tof.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Hoofdband zit erg fijn
  • Realistische gameplay
  • Controller

Minpunten

• Controller wijkt geregeld af

Bianca 18-08-2017

Aparte ervaring

Aparte ervaring maar erg leuk om een keer te mogen testen. Werd er snel duizelig van helaas na een aantal minuten.
Makkelijk te bedienen met afstandsbediening en touchpad op de bril. Ging prima in combinatie met mijn Samsung S8. Veel mogelijkheden om deze bril te gebruiken, maar geen blijvertje voor mij helaas vanwege de duizeligheid

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Goede kwaliteit

Minpunten

• Snel duizelig

ReneB 17-08-2017

Urenlang vermaak

Dit is de tweede versie van de Gear VR die ik gebruik. Het voordeel van deze versie is de aanwezigheid van een controller. Hierdoor hoef je de Gear VR niet meer (altijd) te bedienen met het touchpad aan de zijkant, waarbij je niet kunt zien waar je je vinger precies plaatst.
Een klein nadeel is dat de controller niet altijd goed koppelt aan de Gear VR.
Het aantal beschikbare apps is zo uitgebreid dat je je urenlang kunt vermaken.
Ik heb de Gear VR in combinatie met de Gear 360, waardoor ik mijn zelfgemaakte 360 graden foto’s en video’s nog eens rustig kan bekijken of aan anderen kan laten zien. Jammer genoeg is de kwaliteit van de beelden van de Gear 360 niet voldoende om op de Gear VR te bekijken, het blijft een beetje een korrelig beeld, zeker omdat je er met de Gear VR echt middenin en er bovenop zit.
In combinatie met de Samsung Galaxy S7 Edge werkt de Gear VR goed. De snelheid is goed, de smartphone wordt niet te warm en de accu raakt niet te snel leeg.

Nynke 17-08-2017

Alsof je er weer bent!

Met deze leuke gadget kan je je filmpjes (in 360°) weer herbeleven. Het gebruik is eenvoudig en de kwaliteit degelijk! Tip: gebruik een koptelefoon voor een nog leukere ervaring.

mriekie 16-08-2017

ongekend leuk apparaat

De Samsung Gear VR is een ongekend leuk apparaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ik me eens in een andere wereld ging verdiepen nl die van de virtual reality. Er zijn genoeg apps te downloaden zodat het apparaat interessant blijft. Ook in de klas is de gear wonderwel goed in te zetten.

Chellebell6 15-08-2017

Mooi design mooie kwaliteit

Ik vind het een mooi product qua design. Daarnaast heeft het product ook echt een hoge kwaliteit. Het is een unieke beleving om op deze manier je eigen films en foto's terug te bekijken. Ook is het erg leuk om zo games te spelen. Wel is het jammer dat het assortiment nog erg beperkt is dit is mogelijk nog zo omdat het weer een heel nieuw product is.

Pluspunten

• mooi design
  • comfortabel in het gebruik
  • hoge kwaliteit

Minpunten

• batterij snel leeg
  • beperkt assortiment