Panasonic HDC-SD1EG World smallest High Definition (1080i) with 3CCD zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic HDC-SD1EG World smallest High Definition (1080i) with 3CCD zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Jan43 16-10-2008
De software HD Writer 1.0, die bij deze camcorder geleverd wordt is primitief. Er zijn enkele updates beschikbaar, maar om die te kunnen installeren moet je een pc-expert zijn.
Kortom een prachtige camera met achterlijke software.

Waarom Panasonic de verbeterde (naar ik mag aannemen tenminste) HD Writer 2.5E niet aan haar oude klanten beschikbaar stelt, is mij een raadsel.
Daarvoor moet ik in Japan klagen is mij gezegd door de klantenservice in Nederland
Daarom zal dit mijn laatste Panasonic aanschaf zijn.

rvm 18-07-2008
Mede door de goede recenties van deze camera en dat ik een laatse model scherp geprijst kon afhalen in het buitenland, is hij nu in mijn bezit. Gelijk de batterij opladen, 8Gb Extreme SD card erin en hup filmen, ik had nog geen tijd gegund om de gebruiksaanwijzing goed door te lezen.

De beeldkwaliteit is absoluut extreem goed. Mijn eerste opname was vanaf open zee, golven etc. maar nauwelijks een trilling te zien, dank zij het systeem met de SD card! Nu kom ik ook van een DV camera af en ligt de kwaliteit met de CCCD lens, beduidend een paar stappen hoger. Het geluid is gelijk aan de overige kwaliteiten van deze camera.

het menu is super eenvoudig, beelden gaan naadloos in elkaar over. Kortom uiterst tevreden met deze aankoop. Iemand die een eenvoudig te bedienen handzame camera wil met bijna profesionele opname kwaliteiten door hier een goede aankoop mee. Absolute aanrader.

corne64 11-07-2008
Ik heb deze camera nu 1 jaar in mijn bezit, en hij bevalt mij prima.
Alleen het overzetten op een DVD ben ik nog niet helemaal uit.
Ik heb de volgende SDHC kaarten getest en in gebruik;
4 GB opnametijd 41 Minuten.
8 GB opnametijd 82 Minuten.
16 GB opnametijd 165 Minuten.
Beeld en geluid zijn dus prima.
Ook een erg gebruiksvriendelijke camera.
Het enige nadeel wat ik mij kan bedenken is de capaciteit van de accu.
Maar ja met een tweede erbij heb je dat probleem snel getackelt.

Groet Corné

pieter willem 22-01-2008
Na veel wikken en wegen, met in het achterhoofd het gebrek van geen hoofdtelefoonaansluiting op de SD1.
Dan toch gekocht en wat blijkt prachtig stereogeluid in de hoofdtelefoon. Nu nog overweggeraken met de SD-kaartjes. Het menu is gebruiksvriendelijk en de camera ligt goed in de hand.

naam Chris 21-11-2007
gdurende drie maanden werkte de camera perfect.
Toen stopte alles. Camera terug naar leverancier. Na drie weken nog gen reactie. Toen maar eens bellen. Idere week bellen en steeds de belofte volgende week meer bekend.
Op dit moment is mijn camera twee maanden weg voor reparatie.
gebruiksplezier heb ik er niet van. alleen gemis en ergernis. Komt het ooit nog goed is de vraag.

quando 29-10-2007
camera nu een 4 tal dagen in gebruik.
Wat een beeld prachtig gewoon, een heel stuk beter als een gewone camera.
Het enige nadeel tot nu toe zijn de SD kaartjes en dan bedoel ik het importeren in Magix Video De Luxe 2008
Maar verder niks dan lof alleen wat moeilijk vast te houden, heb waarschijnlijk te grote handen.

zwdruif 10-10-2007
prachtige cam, uitstekend beeld op de Philips HD ready ambilight. Wel even gehannes met programma's die .mts bestanden aankunnen. Werk nu op een mac, Imovie08 geeft uiteindelijk geen problemen. Het is alleen nog niet mogelijk om full HD te exporteren, wordt dus afspelen via cam, mac of apple TV.
Bestanden zijn gecomprimeerd, dus 900mb op de SD kaart betekent in de praktijk 9 gig aan. mov bestanden. Klein nadeel: paar klepjes (oa voor SD kaart) en het klepje voor USB en HDMI kabel lijken wat knullig. Heb bij het aanluiten van de HDMI kabel veel last van onhandige klep. Verder niets dan lof!

Julus 12-07-2007
Prachtige HD-camera die mijn verwachtingen - ook na het lezen van vele positieve reviews- ver overtreft. Gebruiksgemak met hc sd-cards is groot en voor aantal euro heb je al 8 GB tot je beschikking waarmee je bijna 1,5 uur kan opnemen. Verder is hij klein en toch goed hanteerbaar. Controle via joystick werkt na enige gewenning uitstekend en je hebt alle functies onder duimbereik, incl. de manual focus.
Het gaat natuurlijk om de beeldkwaliteit. Nu moet je het apparaat eigenlijk in zijn HD-klasse vergelijken: ik stap over van een eenvoudige DV-camera dus het verschil is zo groot dat ik perplex sta. Ook anderen die ik de beelden op een plasma met 768i (dus niet eens de hoogste resolutie) laat zien zij zwaar onder de indruk van de kwaliteit. Details als haar en gras worden opeens zichtbaar. Werkelijk verbluffend hoe goed de 3 CCD beeldchipsm de optische beeldstabilisator en de compressietechniek hun werk doen.

Heel belangrijk zijn voor mij als binnenfilmer de goede lichtsterke eigenschappen. In de testen werd hier niet hoog over opgegeven, maar bij weinige licht filmen is geen enkel probleem. Zelfs in het Oceanium van Diergaarde Blijdorp komen de vissen kraakhelder in beeld zonder storende ruis of artifacten.

Het geluid is niet slecht maar je hoort wel een zachte zoem van de electronica en ventilator. Een externe microfoon (die gelukkig aangesloten kan worden) blijft nodig om een echt goede film te maken.

Software voor het monteren van de filmpjes met avchd-compressie is inmiddels goed verkrijgbaar en zit inmiddels standaard in Nero 7 of Pinnacle Studio 11. Beide zijn al voor 5 tientjes te koop op het web.

Nadeel blijft de beperkte accu (ca 40-50 min) die los ook nog eens erg duur is. Gelukkig kan je hem buiten het apparaat opladen dus één reserve moet voldoende zijn. Verder mis ik een viewfinder. Het schermje is goed, maar het is soms gewoon prettiger in het apparaat te kijken.

Absoluut een topcamera die nog geen eens zo duur is omdat hij de gelijkgeprijsde camera's met pal resolutie ver achter zich laat.

A.A. Westland 20-06-2007
Wij hebben de camera nu drie weken!

Wat een ongelooflijke goede kwaliteit heeft het beeld op onze plasma TV, de kleuren zijn perfect. De camera ligt goed in de hand en da anti Shock werkt perfect.
De pc heeft het wel wat moeilijk met deze hoge HD kwaliteit te bewerken. Ik had ook wat angst voor evt. problemen met opslagkaartjes, maar dat werkt ook geweldig. Dus nooit geen bandjes meer of harde schijf, of DVD, maar gewoon simpel een SD kaart waar je films en foto's op kunt slaan.
Ik ben zwaar onder de indruk van deze kleine en lichte zwaargewicht.

Mathieu Casmo 29-03-2007
Ik heb de camera nu een kleine maand in bezit en ben er zeer tevreden over. Makkelijk menu en genoeg opties. Enige minpunte wat ik nu nog merk is dat ik het (nog niet) fatsoenlijk kan afspelen om mijn computer.

cliffie 21-02-2007
Sinds een maand in het bezit van deze camera. In een woord: schitterend! Ongelooflijk mooie beeldkwaliteit, helemaal als je het via HDMI hebt aangesloten. De camera is erg klein, kleiner dan reguliere videocamera dus je kunt hem makkelijk meenemen. De scherpte, kleurendetail en resolutie waarmee je opneemt is ongekend. Echt de beste camera gdie je kunt kopen! Highly recommended!