De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 37 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony FDR-AX53 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

taatje123@gmail.com - Kapiti Paparazzi NZ 26-07-2023

Erg goede camera

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Ik heb gehad. 2 x Ax 53 en een 1 x. Ax55 als B en C cameras , geweldige goede Cameras en uitstekend picture , heb meestal gefilmed in the setting 1080P 50 , ik heb op allemaal een uv filter en Lens hood en een “must have een rubber eye piece “ en denk er aan om er weer een te kopen .
Groeten vanuit New Zealand
Bert W

Pluspunten

• Goed picture qualty

Minpunten

• Geen lenshood en een goede eyepiece
  • Invest in goede shotgun mic

huub123 01-08-2022

merkwaardige omissies

de Sony FDR-AX53 heeft een aantal merkwaardige omissies:

* er zit geen aan/uit knop op. de camera kan worden ingeschakeld door het lcd-scherm uit te klappen of de viewfinder uit te trekken. Als de camera zichzelf uitschakelt om batterij te sparen, zou je verwachten dat de camera weer inschakelt zodra je de 'record'knop weer indrukt. Maar nee, dan moet je eerst de viewfinder weer indrukken en vervolgens uittrekken (of het lcd scherm weer sluiten en openen). Omslachtig!
* het lcd scherm is (zoals de meeste lcd schermpjes) bij dag/zonlicht vrij onbruikbaar. dit betekent opnemen door de viewfinder. Hier zit de batterij echter aardig in de weg, omdat deze langer uitsteekt dan de (uitgetrokken) kleine viewfinder. Onhandig!
* Het handriempje, waarmee je de camera veilig kunt vasthouden, is ontworpen voor Japanse handjes en dus veel te kort. Dit geeft risico op vallen!
* opnemen in 4K geeft schokkerige beelden bij beweging.

Pluspunten

• stabilisatie
  • beeldkwaliteit

Minpunten

• handriempje te kort
  • kwetsbare lensafsluiting (sluiterscherm)
  • te korte viewfinder
  • geen (autom.) aan/uit knop
  • "jittery movement" in 4K (bij beweging)

MatthewK 31-08-2022

Kritiek op aan/uitknop deel ik niet. Wel het feit dat het lcd-scherm van de camera vaak niet te gebruiken is. Het reflecteert. Je ziet niks. Je moét dus vaak de viewfinder gebruiken. En dat filmt onhandig, want je wil behalve wát je filmt ook de omgeving zien, zodat je daarop kunt inspelen. Beide ogen open dus en je hersenen trainen met twee beelden te werken. Ongelooflijk. Mijn 10 jaar oude JVC heeft dit probleem niet.
Op het aan het riempje ligt of niet, de camera ligt niet lekker in de hand. Hij is (onverwacht) groot en pakt niet lekker vast. Ook hierin is mijn oude JVC veel beter.
Dat het opnemen in 4k schokkerige beelden geeft heb ik niet opgemerkt. Wel moet je bij het monteren ermee rekening houden dat je video-editingprogramma wellicht geen full-size 4K clips aankan. De software maakt kopieën aan die het wel kan hanteren. Maar de beeldkwaliteit daarvan is slecht (schokkerig). Je hebt dus heel goede videosoftware én een zeer krachtige computer nodig voor de editing van 4Kclips. Of je moet tijdens het monteren wennen aan schokkerige beelden. De productieversie is wel 4K. En dus enorm groot in mb’s.

j**********@g******** 03-04-2022

degelijke camera met scherpe beelden

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Het is een degelijke camera en eenvoudig in de bediening. er zijn veel instelmogelijkheden, die eenvoudig zijn te vinden.
de stabilisator werkt helemaal goed. de beelden zijn echt loepscherp

Pluspunten

• scherp beeld
  • voelt stevig aan
  • goede stabilisatie
  • goede beeldzoeker

Minpunten

• foto's zijn lastig scherp te stellen

Matheus 06-02-2022

Video-technisch een mooie camcorder met wat haken en ogen.

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Deze camcorder is vrij groot. En vrij zwaar. Vergeleken met mijn oude JVC camcorder. Voor de bediening heb ik daarom beide handen nodig. In plaats van één hand. Hij ligt ook minder soepel in de (rechter)hand dan de oude JVC uit 2007. Technisch is de camcorder een stuk beter. Een HDD (dus geen risico op crash van de harde schijf), betere beeldkwaliteit (4K) en betere beeldstabilisatie. Of ik de beeldzoeker vaker ga gebruiken dan een video opnemen via het uitklapbare schermpje is nog de vraag.
Als je 4K video's wilt maken heb je een grote opslagcapaciteit nodig. Reken op 150 euro extra om wat opslagcapaciteit aan te schaffen. Met een hoge schrijfsnelheid. Een 256 Sandisk Pro 170 mb/s is een mooi begin.
De wifi-verbinding met een laptop en een smartphone is ingewikkeld. Het werkt met twee verschillende netwerken. Eén voor je laptop (je normale SSID) en een voor je smartphone (een door Sony verzonnen SSID). Beide geven foutmeldingen. Dus geen wifi-verbinding. Ik gebruik een kabeltje.
Kortom, video-technisch een aardige camcorder, maar wel een met wat haken en ogen.

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Allerlei technische snufjes

Minpunten

• Vrij zwaar en groot
  • wifi-verbinding met pc is ingewikkeld

MatthewK 31-08-2022

Je hebt inderdaad twëé handen nodig. Mijn oude JVC GZ-MG275 is met één hand te bedienen. De beeldzoeker moét je vaak gaan gebruiken, want het LCD-scherm spiegelt enorm. En is daardoor vaak onbruikbaar.
Een 256 SD-kaart met hoge schrijfsnelheid is inderdaad vereist. Vooral omdat de mogelijkheid ontbreekt (heb ik niet kunnen vinden) om clips via een netwerkverbinding te kunnen uploaden naar een NAS. Zodat je op een lange reis je clips alvast ‘naar huis’ kunt sturen. Ik neem daarom een oude laptop mee op lange reizen die de verbinding tussen een SD-kaartje en mijn SynologyNAS wél kan leggen. Maar het zou eigenlijk een functie op deze dure camera moeten zijn.

f******@g******** 18-09-2021

Prima camera

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

De camera is wel wat groter dan ik gewend ben, maar de camera is niet extreem zwaar.

• Past op standaard statief

Minpunten

• Er is geen cameratas voor te krijgen
  • Slecht leverbaar

Reyer 20-01-2021

Heel goede beeldkwaliteit

Prima aankoop
Pluspunten zijn: scherpte, kleuren, helderheid, beeldstabilisatie, bediening touch screen
Minpunten: nog niet ontdekt

WiBo 21-09-2020

Helaas geen 4K camera

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Camera 2 jaar gebruikt met HD. Dit gaat best wel goed.
Nu mijn computer er klaar voor is wil ik in 4K gaan filmen.
Dit is één grote ramp! Schokkerige beelden waar je niet goed van wordt.
Beeldsensor kan data niet aan!
Er staat 4K op de buitenkant....kom op Sony!

Pluspunten

• HD mooi beeld
  • Beeldstabiel bij beweging

Minpunten

• 4K is een schokkerig gebeuren Sony onwaardig
  • Klein en kort kijkvenster

MatthewK 31-08-2022

Ik vraag me af of je computer er inderdaad klaar voor is en of je professionele 4K-video editingsoftware gebruikt. Gewone computers en software van bv Cyberlink werken met gedownsized videoclips tijdens editing. En die zijn niet om aan te zien. Het verwerken van 4K-clips tot een 4K video is daarom -soms- een schokkerige crime. Maar het resultaat is wel 4K.

Maurice 28-05-2020

Zeer goede stabilisator

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Zeer goede camera met een prima stabilisatie en een mooie zeiss lens
Mooie vormgeving .
Ligt goed in de hand

Jos van der Waard 19-05-2020

Super steady beeld met inzomen (20 x optisch)

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Na bijna 9 jaar mijn Sony HDR-CX700 VE laten opvolgen door deze geweldige Sony FDR-AX53.
Ietsje groter en wat zwaarder maar nog steeds een compacte kamera met ongekend veel mogelijkheden en schitterende (4K) beelden.
En mooi dat ik dezelfde batterijen kan blijven gebruiken.
Opnames tijdens lopen of fietsen blijven vrijwel trillingsvrij door het "Gimbal"effect van de bewegende lens.
Echt een aanrader!

Pluspunten

• 20 x optosche zoom i.c.m. trillingsvrije opnames
  • Compact en dus ideale reiskamera
  • Zowel automatisch als handmatig in te stellen

Minpunten

• Geen beschikbare zonnekap

Ferry 02-03-2020

Top camera

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Super cam, met dual opname. Werkt prima met sony statief. Gekocht bij kamera express. Wel wat aan de grote kant, maar dat is voor mijn doeleinde niet erg

Adje 23-12-2019

Lichtsterk en handig in gebruik

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Zeer tevreden over opnames bij weinig licht en na de eerste kennismaking met het menu is de camera niet moeilijk in te stellen en te bedienen.

Pluspunten

• opname bij weinig licht
  • snel in gebruik te nemen

Minpunten

• accuduur
  • handbandje te krap

Aletta 11-07-2019

Een aparte beeldzoeker, super objectief en K4 kwaliteit

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Ik had een HANDYCAM HDR-XR350VE, maar die heeft het begeven. Om toch de superkwaliteit te houden kwam ik op deze SONY uit. De optische beeldstabilisatie met de "wiebellens" is geweldig, net als de 4K kwaliteit. De optische zoom en de diafragma vindt ik ook belangrijk.

Pluspunten

• optische beeldstabilisatie
  • 4K beeldkealiteit
  • losse SD kaartjes, zeker stellen beeldmateriaal
  • mogelijkheid losse microfoon
  • goede optische zoom

Minpunten

• fors en zwaar
  • geen GPS

jacobs 27-05-2019

fdr-ax53

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

prachtige camera met loepzuivere beelden, met extra microfoon ecmg-z1m super geluid en weinig ruis. deze camera vervangt de 0 jaar oude sony hdr-sr12.nu nog scherpere beelden in HD modus en veel meer gebruiksgemak. geen schokkende beelden meer tijdens lopen. kortom erg tevreden.

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • goede wendbaarheid en gewicht
  • stabiele mooie shots zonder schokken

Minpunten

• giga handleiding
  • wat kort HDMI kabeltje

R. van Geest 11-05-2019

Geweldige videocamera.

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Ik heb deze Sony AX53 gekocht als vervanging voor mijn nog prima werkende Sony CX-305 HD camera. De primaire reden voor vervanging was het gemis van een beeldzoeker, omdat vaak bij fel zonlicht niet kon zien wat ik filmde. Nu blijkt de HD kwaliteit van de AX53 veel hoger te zijn, dan de maximale (FX) kwaliteit van de CX-305. Het beeld is werkelijk bijzonder scherp en ook de stabilisatie is werkelijk geweldig. Ook het geluid is veel beter. Wel is de AX 53 flink groter dan de CX-305 en ook zwaarder, maar dat is van onderschikt belang. De prestaties van deze camera zijn boven verwachting. Het is een 4K camera, maar film in HD formaat. Ik had eerst de AX33 op het oog, maar toch gekozen voor deze AX53. Sony heeft ook een €100,00 Cashback actie (is pas te claimen 30 dagen na aankoop, dus niet vergeten!!) en maakt de camera extra aantrekkelijk. Ik ga heel veel plezier beleven aan deze camera. Ik heb de camera gekocht bij Kamera-Express in Capelle a/d IJssel en ik ben daar bijzonder goed geholpen. De medewerker nam voor mij alle tijd en gaf ook uitleg over de verschillende functies in deze camera.

Pluspunten

• Beeldzoeker
  • Beeldstabilisatie
  • Geluidskwaliteit
  • Bediening
  • Beeldkwaliteit

A.Schot 10-04-2019

Super scherp Goede accu Makkelijke bediening

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Het is een semi professionele camera, Kan er zelfs goede intevieuws mee doen.
Super scherp 4 K beelden en goed geluid.

Pluspunten

• Klein maar toch profesioneel
  • Top camera
  • Goed geluid

Minpunten

• kan ik nog niet vinden
  • idem

JG 12-03-2019

Mega ontwerpfout in de camera!!

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

snap niet dat deze videocamera zon hoge score heft.
Zit namelijk een enorme ontwerpfout in.
Het geluid van de beeldstabilisatie (BOSS) maakt een luid zoem geluid. Valt niet erg op, maar de microfoon zit er zo dicht op dat als je beelden terug kijkt, je de zoem gewoon constant hoort.
Eerst dacht ik dat het een fout was, maar bij de tweede camera (omgeruild) was precies hetzelfde, Ook in de winkel nog een camera ax53 gepakt en getest en hetzelfde.
Ik ben een kenner maar dit is echt heel slecht...

Schaam je SONY!! Dit kan echt niet!!!!!!!!!

Pluspunten

• Beeld
  • Stabilisatie

Minpunten

• Stabilisatie zoem dicht bij microfoon
  • De zoem verpest elke stille opname. Bv in bos....

Archos 25-01-2019

goede kwaliteit

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Nog maar net mee bezig, maar bediening logisch, beelden 4K uitstekend en geluid komt goed door. Camera ligt goed in de hand.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • geluid
  • handzaam
  • prettige bediening

Minpunten

• nog niet gevonden

rik bakker 15-01-2019

wat een fijne camera!

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

wat een ongelooflijke steady shot!en een prachtig beeld!De vorige sony was alweer 12jaar oud,goed bevallen..maar nu zie je wel het verschil!!Ook gekozen vanwege de zoeker,met veel zonlicht zie je niet veel in het scherm. Niet te klein,ligt lekker in de hand.Erg blij mee!

Pluspunten

• steady shot
  • 4k beeldkwaliteit
  • beeldzoeker
  • prijs/kwaliteit verhouding

rvg 11-01-2019

goede service en prima product

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

videocamera AX53 van Sony geeft mooie beelden bij de eerste test.
vooral de stabilisatie valt op in vergelijking van vorige videocamera's ( JVC), die ik had.
ik moet de camera nu nog verder leren kennen en alle mogelijkheden verder testen.

Pluspunten

• mooie beelden
  • stabilisatie

rtt007 23-08-2018

een goede upgrade naar 4K

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Dit is mijn derde camcorder van Sony, ik wilde een upgrade naar 4K. Het gewicht van de camcorder is hetzelfde, maar een beetje groter.
Ik kan nog steeds mijn vorige afstandsbediening gebruiken (start/stop/zoom/outzoom/foto). Het is erg handig op een statief.
De camera heeft een grotere Carl Zeiss lens van betere kwaliteit, 20x zoom. De BOSS-beeldstabilisatie is bijna hetzelfde als mijn vorige camcorder (13x beeldstabilisatie; 4x was voor mijn eerste camcorder).
De batterij is hetzelfde, ik had alleen nog een circulair polarisatiefilter 55mm nodig (voor filmen dichtbij water of groene achtergrond) en een snellere SD-kaart (class 3, 100 Mbps).
Voor foto's bij weinig licht geldt nog steeds dezelfde minimale shutter speed 0.6 sec. Ik zou liever shutter speed limit 3 sec hebben op een statief (voor foto's in de nacht, vuurwerk).
De 4K-video's worden langzamer verwerkt, maar de kwaliteit is veel beter. De FDR-AX53 camcorder is een goede upgrade naar 4K.

Pluspunten

• 20X zoom lens van Carl Zeiss
  • Optical viewfinder
  • Beeldkwaliteit
  • Fotokwaliteit

Minpunten

• 0.6 sec min shutter speed limit

taurinus 19-08-2018

helder beeld

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

hij is wel wat groter als ik gewend was, maar licht desondanks toch lekker in de hand.
het beeld is vele malen beter als ik gewend was, voor mij dus echt een topmodel dus een aanrader.

Pluspunten

• helder beeld
  • stabilisators

Minpunten

• wat groot
  • grote batterij

D van Roij 23-07-2018

Veelzijdige camera

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

De camera sinds kort in huis. Deze camare gekozen na het lezen van vele test en het bekijken van vergelijkingen op you tube. De prijs -kwaliteit verhouding komt daar goed uit. Eén test beoordeelde deze camera minder omdat een HD grijsfilter ontbrak. Dit vertraagt echter de sluitertijd en heeft het effect van dromerige opnamen hetgeen ik niet wenselijk vind. Ik heb wel een goede beschermfilter en een variabel polaroid filter erbij gekocht omdat dit laatste effectief is heeft tegen reflecties en dan kun je bv de vissen ook in het water zien zwemmen. (schitteringen worden verminderd). De snelheid van de autofocus waar velen over roemen valt mij tegen en is even snel of langzaam als bij mijn vorige Sony HDR 570E uit 2012. Het beeld is mooi helder zoals dat ook hoort bij 4K en een kenmerk is van Sony.

Pluspunten

• opnames bij weinig licht
  • vele instelmogelijkheden
  • helder beeld

Minpunten

• autofocus redelijk
  • opstarten kan sneller

Hakim 23-07-2018

Geweldige camcorder FDR-AX53

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Geweldige camcorder met heel veel mogelijkheden. Mooi zoom bereik en stabiele beelden in 4K kwaliteit. Een echte aanrader.

Pluspunten

• Licht en toch degelijk
  • Groot zoombereik
  • Stabiele beelden in 4K

Minpunten

• Accu laden via camera Koop acculader en extra accu

Rautha74 21-07-2018

Waanzinnige camera met pro features

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Zeer mooie camera, prachtig gebouwd elk schuifje is super van kwaliteit (erg goed over nagedacht), waanzinnige steady shot, de hele lensgroep en sensor bewegen mee. prachtig beeld en ben alle features nog aan het ontdekken! Maar zeer blij mee. Hij is wel wat forser dan de standaard HD camera, maar ja dan krijg je ook wat. Op 4K op maximale speed neemt hij 2 uur en 43 minuten op (accu is sneller leeg) en dan heeft hij een 128Gb SD kaartje vol! Op 60Mbps heb je meer dan 4 uren te filmen.

Pluspunten

• Waanzinnige steadyshot
  • 4K video
  • zeer goede lens van Zeiss
  • Gelukkig kun je ook 4K met 60Mbps opnemen

Minpunten

• Wel iets forser dan de standaard HD camcorders
  • 4K met 100Mbps neemt 128Gb in 2 uur 43 min

Ines 13-03-2018

Gmakkelijk in gebruik

Geschreven voor: Sony FDR-AX53

Het is een mooi, handzame camera met hele mooie scherpe beelden. Menu is gemakkelijk te bedienen.

Pluspunten

• Gemakkelijk in gebruik
  • Compact
  • Ziet e mooi uit