Sony HDR-CX106E zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony HDR-CX106E zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Glasbakje64 02-09-2009

2 opmerkingen, waarbij ik me aansluit bij voorgaande reviews:
- de witbalans is in de automatische stand niet zo best. Bij een handmatige aanpassing (mbv wit papier) is het uitstekend.
- let op dat deze camera AVCHD materiaal produceert (MTS-bestanden, high definition). Om deze sterk gecomprimeerde bestanden later te kunnen bewerken op de PC en ook nog eens weg te schrijven op DVD is recente bewerkingssoftware nodig en een stevige PC met processorkracht (minimaal dualcore). Voor optimaal resultaat op een schijfje kan op DVD worden weggeschreven, maar echt mooi resultaat geeft Blu-ray. Dus: met alleen de camera ben je er vaak nog niet....

celticfreak 31-08-2009
Geschreven voor: Sony HDR-CX106E zilver

Ik heb deze camera 11 dagen in Ierland kunnen testen.
De opstart tijd is is heel snel en de beelden haarscherp.
Als het binnen redelijk goed verlicht is dan heb je nog een haarscherp en ruisvrij beeld maar bij schemerlicht wordt het beeld al snel onscherp en krijg je beeldruis (welke camera van onder de € 1000.- heeft dit niet.
Bij zonnig weer lijkt het beeld soms wat overbelicht (autostand), ik heb de handmatige beeld instellingen nog niet uitgeprobeerd.
Ook de contrastregeling is erg aanwezig.
Als je wat meer lucht als land filmd dan wordt het gras al snel grijszwart in plaats van groen(misschien dat dit nog wel verbeterd kan worden met handmatige instellingen)
De zoomknop was erg wennen(hij gaat al gauw te snel).
Het lijkt alsof de camera al een beetje ingezoomd staat als je hem aanzet, hierdoor moet je best wel een stuk van het te filmen onderwerp af gaan staan, dit is op te lossen met een groothoeklens maar die is erg duur.

Mocht ik meer weten over de handmatige beeld instellingen dan laat ik weer van me horen.

Feiko 02-08-2009

Een prima apparaatje!!
Ik heb een aantal camcorders gebruikt.
De eerste camcorder (High Definition) gaf met daglicht goed beeld waar ik niets op kan aanmerken, maar zodra het begon te schemeren of zodra er binnen werd gefilmd, ging de kwaliteit behoorlijk achteruit. Er ontstond digitale ruis in de vorm van grove pixels en strepen. Voor mij de reden om deze camcorder te retourneren.

Hierna een standaard definition camcorder getest die bij vol zonlicht een beroerde beeldkwaliteit gaf. Ik was vermoedelijk al verwend door de high definition kwaliteit van de eerder geteste camcorder. Deze ging dus ook terug naar de winkel.

Vervolgens deze Sony HDR-CX106e aangeschaft. Bij vol daglicht superieur beeldkwaliteit, bij avondlicht helaas digitale ruis, maar lang niet zo storend als bij de eerdere camcorders.
Iedere keer als ik een filmpje op mijn 107cm Plasma HD-ready bekijk zit ik te kwijlen. Ik moet een filmpje 3 keer bekijken voor ik door heb wat ik heb gefilmd. Ik kan niet wachten tot mijn 148cm Full-HD plasma binnen is!
De optie voor macro-filmen gebruik ik ook veel. Je kunt er leuk insecten mee inzoomen, zonder dat je ze bijna aanraakt, ideaal!

Het apparaatje ligt erg fijn in mijn handen en voelt zeer degelijk aan. De meeste camcorders zijn van plastic en voelen ook zo aan. Deze camcorder voelt een stuk steviger, waardoor je helaas automatisch ook wat ruwer doet... oppassen dus!

De zoomknop ligt goed in het bereik van mijn vingers en is drukgevoelig. Hoe harder je drukt hoe sneller hij zal inzoomen. Het langzaamst zoomen is prettig langzaam (als je begrijpt wat ik bedoel).
De opnameknop is ook praktisch bruikbaar en er bevindt zich een extra opnameknop evenals zoomknop op het display.
Verdere instellingen zijn toegankelijk via het touchscreen. Naar mijn idee moet er iets te hard worden gedrukt op het scherm, waardoor je het gevoel krijgt alsof je iets zou kunnen beschadigen, nu moet ik er ook bij zeggen dat ik een iPhone gewend ben die nauwelijks aanraking nodig heeft.

De meegeleverde batterij is goed voor bijna 1,5 uur filmen op de hoogste beeldkwaliteit en bij redelijk gebruik van de zoomknop en normale bewegingen.
Het 8Gb intern flash geheugen is genoeg voor wat simpel film werk. Als er meer gefilmd moet worden raad ik zeker een uitbreiding aan. Er gaan Memory Sticks Pro Duo in tot 16Gb. Hoe verleidelijk het ook is om deze geheugensticks lekker goedkoop via internet te kopen bij sites waar nieuwe en 2de-hands spullen worden verkocht. Dit zijn vaak neppers. De sticks zullen het doen, maar hebben geen garantie, hebben vaak niet de aangegeven hoeveelheid opslag en worden geweigerd door sony producten. Helaas heb ik ook zo'n kaartje en krijg steeds de melding dat er wellicht niet goed gefilmd kan worden met het kaartje. Erg irritant. Ik ga een officieel geheugenkaartje aanschaffen bij een officiële dealer. Liever wat meer betalen en wat betrouwbaarheid!

Waar ik minder over te spreken ben is het geluid van de opgenomen filmpjes. De filmer is prima te verstaan, maar het omgevingsgeluid is bar slecht/zacht. Zelfs de zoommicrofoon-instelling haalt weinig uit. Na lang zoeken heb ik nog geen microfoon kunnen vinden die op dit apparaat kan worden aangesloten. Zelfs niet bij de fabrikant van het apparaat, waardoor ik betwijfel of het überhaubt mogelijk is.
Een onderwerp wat spreekt en zich op 2 meter van de camera bevindt is nog net verstaanbaar. Ik vind dit een slechte zaak.

Om niet met een vervelende noot te eindigen:
Een fijn apparaatje met geweldige beeldkwaliteit, connectiviteit en degelijkheid. Leuke accessoires verkrijgbaar waarvan ik reeds een paar dingetjes in mijn bezit heb (groothoeklens, batterij+lader en een reistasje).

Ik verwerk het beeldmateriaal met een macbook wat zeer gemakkelijk en fijn werkt.

En nu hou ik op met schrijven, want ik draaf door!