Panasonic HDC-SD9EG-K zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic HDC-SD9EG-K zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

JPelupes 22-06-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-K zwart

De camera ruim anderhalve maand in bezit, en kan jullie vertellen dat ik nog steeds met veel vreugde mag werken met dit stuk(je) technologie.

Deze camera gekocht omdat die als een van de weinige 1080p 25 frames per seconden kan opnemen, tegen een betaalbare prijs (450 euro bij de IT's in Almere).

Maakt gebruik van 3 ccd's waarmee filmen in daglicht prachtig word weergegeven, maar in de avond vallen de resultaten zwaar tegen. Zodra de nachtstand aangaat ondervind de camera hartstikke veel ruis, en dat is erg jammer. Een lamp kopen voor deze camera gaat wel, kost je dan ongeveer 70 euro (origineel van Panasonic zelf) maar je kan deze niet direct aansluiten op de camera omdat deze een mount mist waar je je licht op kan installeren. Nu heb ik een andere weg gevonden, waarmee je een installatie via de onderkant met een tripod converter kan bevestigen. Echter deze bevestiging kost weer 100 euro (als iemand een goedkopere weet, laat me dat dan even weten :) ).

Gebrek van de mount is niet het enige, er bestaat geen audio jack, voor zowel de microfoon en koptelefoonaansluiting. Voor de mensen die in drukke omgevingen filmen misschien een grote minpunt. Daarentegen heeft deze camera wel een 5.1 mic die het geluid meer dan voldoende opneemt (spreek uit ervaring omdat ik veel concerten film, en aardig geluid uit de camera krijg).

Er word een standaardkabel bijgeleverd USB kabel zodat alles overgezet kan worden, accu + lader en uiteraard driver cd's. Geen hdmi kabel of dergelijke, maar niet een must voor degene die direct de beelden op de pc overzet (zoals ik).

Het is aan te raden om direct een 16 gb klasse 4 sdhc card te halen bij een van de betere memoryshops die via google heel makkelijk te vinden zijn. De reden waarom ik dit er direct bij vermeld, is omdat je met ongeveer 4 GB in 1080p modus maar een half uur kan filmen. Met 16 GB haal je makkelijk rond de 2 uur en 10 minuten.

Ik werk zelf met een Windows pc (kicking myself in the head i know) en dat mag nog wel eens traag zijn. Op dit moment heeft Adobe nog geen compatibiliteit met de MTS drager waarvan deze camera gebruik maakt. Maar met een converter zijn deze simpel over te zetten.

De mogelijkheden zijn er genoeg, er zit de mogelijkheid op om te spelen met de sluitertijd, witbalans, manual focus en nog veel meer. Al deze mogelijkheden worden bedient met een klein pookje die aan de linkerbinnenkant van de camera zit.

Omdat ik neit al te veel eisen heb gesteld aan mijn camera, voldoet deze prima aan mijn eisen. Beeld is hartstikke goed (ondervind geen schokken) en geluid ook. Echter vind ik het wel jammer dat er geen uitgebreide audio mogelijkheden op deze camera zitten.

joko1 06-01-2009
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-K zwart

Maand in bezit, videofilmer vanaf 1982.
Fijne camera, prachtig beelden, lekker compact, geen last van bijgeluiden van de zoom, bandloop of harddisk. Makkelijk in gebruik (manual nog niet ingekeken)
Ook bij weinig licht vallen de beelden reuze mee.
Geloof mij, geen enkele camera maakt mooie beelden bij weinig licht
Enige minpuntjes die ik tegen ben gekomen zijn dat de klepjes voor AV, USB, en HDMI niet handig zijn en de software vrij simpel is.

BDC 20-08-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-K zwart

We zijn nu een paar maanden verder, nu ook in het bezit van een FullHD scherm. Camera geeft een prachtig beeld. Beelden verwerken met Nero 8 HD gaat goed en geeft een mooi resultaat. Maak nu DVD's met het AVCHD formaat. Geluid is goed en grappig dat je bij 5.1 je eigen stem achter hoort. Camera is klein en ligt lekker in de hand. Je hebt wel krachtige pc met veel geheugen nodig om e.e.a. goed te kunnen verweken. Bij een demonstratie zijn mensen altijd onder de indruk. Met Nero 8 HD een echte aanrader!!

Stefman 25-06-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-K zwart

Ik heb gister tot volle tevredenheid mijn nieuwe videocamera binnen gekregen. Op de site waar ik hem gekocht heb staat dat het een Europees model is en dat het menu niet in het Nederlands is. Tot mijn grote verbazing is het menu gewoon in te stellen naar Nederlands en er zit ook een Nederlandse Handleiding bij.

Ik heb 'm nog niet heel uitgebreid kunnen testen maar de camera is lekker klein, ligt goed in de hand en voelt degelijk aan.
De beeldstabilisatiefunctie werkt erg goed waardoor je niet snel last zult hebben van schokkerig beeld. De beeldkwaliteit is verbluffend mooi. Ik heb een Playstation 3 welke met HDMI aan mijn Panasonic Plasma TV hangt, het SD kaartje kun je gewoon in de Playstation doen en hij speelt keurig af.

Ik zag ook een hoop horror verhalen over het importeren met Apple iMovie 8. Bij mij geeft dit geen enkel probleem met de laatste versie van iMovie. Ik heb de camera met USB aan mijn iMac gehangen en werd in iMovie direct herkend. Het importeren van een 20 sec. filmpje op de 1 na hoogste kwaliteit duurde iets meer als 30 sec., niet echt snel dus.

lekkerding9992 03-06-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-K zwart

ik heb hem nu een week en heb er een SD van 8GB class 6 . ik hat de sony vx2000E maar dit slaat alles wat een beeld ik was er gewoon stil van gewoon eng mooi

Mr_Bassie 20-05-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-K zwart

Ik heb de camera nu een maand in bezit en ik moet zeggen dat de videokwaliteit mij enorm tegenvalt. Het beeld is flets en lijkt bij lange na niet op echte 1080p video. Wel overtreft de scherpte een (bijvoorbeeld) Hi-8 camera, maar het echte Wauw blijft uit. Ook heeft de lens last van chromatische aberratie, wat stoort en afbreuk doet aan het HD-gevoel. Wanneer ze geen HD beloofd hadden maar gewoon SD, had de beeldkwaliteit van mij een 9 gekregen, voor HD-maatstaven is de kwaliteit echter zeer matig. Men verwacht gewoon beter.

Ook is het bewerken van de gemaakte film één doffe ellende. Pinnacle Studio kan niet goed overweg met het AVCHD formaat en Sony Vegas kan alleen overweg de laagste opnamekwaliteit. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat dit zal verbeteren in de toekomst is het voorlopig echt af te raden zo'n camera te kopen, simpelweg omdat je gewoon niets kan met de opgenomen beelden. De door Panasonic bijgeleverde software is zoals te verwachten erg simpel en niet echt nuttig.

Tot zover het negatieve. Het positieve is dat de beeldstabilisatie uitstekend werkt, dat de lens geruisloos zoomt en focust en dat het apparaat heerlijk klein en licht is. Opnemen op flashgeheugen is gemakkelijk, maar zorg wel dat je voldoende opslagruimet hebt. Met 8 GB kun je één uur opnemen op de hoogste kwaliteit (Full HD 1080) en 3 uur op de laagste kwaliteit (1440). De middenweg is sterker gecomprimeerde Full HD 1080, dan is 2 uur opnemen mogelijk op 8 GB.

Cave 06-05-2008
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD9EG-K zwart

Prima camera voor dat geld, ik ben er heel tevreden mee.
Hij is super klein waardoor ik hem gewoon in mijn (grote) jaszak kan stoppen. Een klein nadeel is wel dat de knoppen wat moeilijker bedienbaar zijn voor iemand met grote handen, maar er valt mee te leven.
Bereik van de wide-angle is beperkt waardoor je wat vaker een stapje naar achteren moet doen. De accu houdt het ruim 2 uur vol waardoor je effectief ruim 1 uur kunt filmen op 1 kaartje van 8 GB (hoogste kwaliteit) op 1 acculading.

De mooiste feature is de pre 3 seconden opname. Dit kan/moet je aanzetten voor elke opname en daarmee pak je ook de 3 seconden voordat je de opname knop in drukt. Ideaal bij het opnemen van dieren en kinderen die zich wat moeilijk laten dirigeren.

Het gebruik van de SD kaartjes (ipv tapes) werkt perfect. Ik heb gelijk 3 kaartjes van 8GB (Transcend class 6) gekocht. Kosten de helft van de Sandisk en panasonic producten.

Myradas 20-03-2008

Ik heb mijn SD5 nog kunnen ruilen voor de SD9
en werkelijk: Dit is de perfecte camera in al haar facetten. Het geluid is een stuk beter dan de SD5 en minder windgevoelig. De beeldkwaliteit is ook is superscherp , vooral nu ook bij avondopnamen door een nieuw ruisonderdrukkingsprogramma.
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. om maar een ding te noemen: Je kunt nu ook zonder problemen 16 en 32 GB SDHC-cards gebruiken,
welke staan voor resp. 16 uur en 32 uur filmen.
Het gebruiksgemak is zeer goed. Bedieningsknoppen liggen dicht bij elkaar en zijn logisch gerangschikt.
De batterij en het SD cardslot zijn makkelijk te bereiken.
De vormgeving is in ergonomische zin perfect. je kunt hem goed vast en stilhouden. De zeer goede optische beeldstabilisator zorgt voor de rest. Ook de degelijkheid is uitstekend, omdat er geen bewegende delen inzitten waardoor hij zeer schok -en stoot bestendig is te noemen. Zeker een pre boven een harde schijfsysteem, omdat hier bij hoge temperaturen vastloopproblemen mee kunnen optreden.
Kortom de SD9 is de perfecte camera die je ook nog eens in je binnenzak kan stoppen, zo compact en licht is die.