Panasonic HC-V720 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic HC-V720 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Willys1944 01-07-2013
Geschreven voor: Panasonic HC-V720 zwart

Na jarenlang met diverse Sony-camera's gefilmd te hebben werd het tijd om eens een nieuwe aan te schaffen. Ditmaal kwam ik uit bij de Panasonic HC-V720 omdat in dat toestel de meeste door mij gewenste opties terug te vinden zijn. De camera opgehaald enkele dagen voordat we op vakantie naar Frankrijk vertrokken, dus veel tijd om de gebruiksaanwijzing te bestuderen was er niet. De extra accu moest besteld worden, maar was er binnen een paar dagen en kostte euro 79,-. De accu is in de camera in 2,5 uur opgeladen; gekoppeld aan een USB-aansluiting in 5 uur. Al direct vanaf het begin goede filmpjes en foto's gemaakt. Dankzij de behoorlijk hoge resolutie van 20,4 MP zijn er prachtige foto's mee te maken waarbij de goede zoom-functie vaak gebruikt is. De digitale foto-camera die we ook bij ons hadden is niet gebruikt! Je kunt foto's maken in de foto-stand, maar ook als je aan het filmen bent kun je tegelijkertijd een foto maken. De camera heeft in tegenstelling tot wat op diverse plaatsen op internet beweerd wordt wel een touch-screen schermpje, hetgeen de bediening een stuk handiger maakt. Natuurlijk neemt het menu af en toe een stukje van het scherm in beslag, maar dat is geen enkel probleem. Het geluid is bijzonder goed (5.1 ch.surround), waarbij de wind-onderdrukking op verschillende niveaus is in te stellen. De level-correctie kun je inschakelen als je bijvoorbeeld boven je hoofd wilt filmen en niet goed de horizon kunt bepalen: een handige optie. Tijdens de vakantie de gegevens van het SD-kaartje m.b.v. de meegeleverde software naar mijn laptop gecopieerd, zodat het kaartje weer te gebruiken was. Met deze software is ook goed een film te "monteren". De record-knop is goed te bedienen en gaf geen problemen. Op moment van opname verschijnt er even een duidelijk window op het scherm met "OPNAME", bij weer indrukken verschijnt er "PAUZE" zodat vergissen bijna niet mogelijk mis. De beeldkwaliteit van de video-opnames was adembenemend (in Full-HD mode). Thuis afgespeeld op een groot SONY-scherm was geen verschil te zien met bijv. een uitzending van Eurosport HD (die volgens mij een van de beste Full-HD-uitzendingen leveren). Je moet dan wel e.e.a. aansluiten middels een HDMI-kabel om het beste resultaat te krijgen, maar dat spreekt vanzelf. Bij het bekijken van de foto's middels een dia-presentatie kan er gekozen worden uit diverse soorten achtergrondmuziek die op de camera staan. De WIFI-mogelijkheden zijn ook zeer uitgebreid. Bediening met je smartphone middels de Panasonic-app werkt prima (zo kun je bijv. op kantoor op je smartphone zien of alles thuis wel goed gaat). Al met al uitermate tevreden over deze camera, ook al heb ik nog lang niet alle uitgebreide mogelijkheden kunnen gebruiken.

BeeVee2 18-06-2013
Geschreven voor: Panasonic HC-V720 zwart

Heb de camera gekozen op de grootte van de chip, het aantal effectieve pixels, de behoorlijke zoom en de resolutie in de fotomodus. Heb in de winkel de kwaliteit van de video-uit op een HD TV vergeleken met enkele andere camera's. Daar was 'ie wel iets beter.
Heb inmiddels een vakantie in Frankrijk achter de rug en heb daar best veel gefilmd. Heb inmiddels het grootste gedeelte van het geschoten materiaal bekeken op een 47" HD TV.

Al bij al vind ik het beeld wat tegenvallen, zelfs bij deze grote CCD. Het is toch nog wat blokkerig/ korrelig, de kleuren buiten kloppen niet helemaal (geel is ineens bijna neon-groen). Het allerergste vind ik nog dat de level correctie voor geen meter werkt, dus bij heel veel filmpjes draait het beeld enkele graden rond het middelpunt (dus: level correctie uitzetten!! een w a a r d e l o z e feature). Ik heb ook een oude Canon MX350i en die heeft deze euvels allemaal niet: mooie kleuren, geen gekke correcties.
Wel een groot pluspunt aan de 720: de beeldstabilisatie is heel behoorlijk. Ook de gezichtsdetectie is prima.

Verder is het geluid op zich OK en de wind-correctie werkt ook best goed. Geen bijgeluiden van de camera zelf (zoomen, lopen van een mechanisme o.i.d.). Echter, de audio pick-up lijkt veel beter voor lage geluiden waardoor auto's, scooters e.d. heel hard klinken.

Verder is de camera eenvoudig te bedienen. In tegenstelling tot wat er op deze site staat is het wel een touchscreen LCD schermpje. Wel is het menu lelijk en zijn de buttontjes op het scherm soms 'n beetje klein.
Verder zit het rec knopje een tikkeltje vervelend waardoor je de camera naar onder drukt tijdens het uitzetten (en dat zie je dus doordat het beeld naar boven schiet). Ik heb ook 'n keer of 10 gehad dat 'ie bij het indrukken toch niet meteen begon te recorden en je bij het uitzetten er achter kwam dat je niet eens gefilmd had.

Verder schiet de camera meteen uit sluimermodus als je het schermpje openklapt (dus fijn), maar blijft er links op je LCD schermpje nog 'n seconde of 5 een menuutje staan waardoor je effectief niets aan dat snel opstarten hebt.

De Wi-Fi optie is best grappig en de DLNA play werkt ook met mijn LG TV nadat je 't hebt ingesteld. Je kunt vervolgens met de afstandsbediening van de TV de camera bedienen om de filmpjes te bekijken.

Ook is er een optie om rechtstreeks naar een externe harddisk te kopieren, maar omdat dat van mini-USB naar mini-USB is heb dus een female-USB converter nodig. Moet je via internet bestellen want zoiets wordt niet in de winkel verkocht. De selectie officieel ondersteunde externe HDDs is verder zeer beperkt. Je staat een beetje voor de keuze om een zware, grote externe HDD of voor 'n godsvermogen aan SD kaartjes mee te nemen.

Wat me verder mateloos irriteert aan Panasonic is dat je een heel specifieke, dure accu (109 euro) en acculader (60 euro) moet kopen en daar is bijna niet aan te komen, laat staan vlak voor je vakantie.

Ik realiseer me dat m'n review een beetje 'n klaagzang is. Echter, het is het ook echt allemaal net niet helemaal en ik voel me voor 450 + (109 + 60) euro toch een beetje bekocht. Ik vind het in ieder geval geen 8 waard ofzo.