Panasonic HC-X920 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic HC-X920 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Jaap 28-12-2016

Compact en degelijk

Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

Video camera kleine week in gebruik. Werkt perfect. Automatische functies heel handig, maar vooral de iA+ stand is perfect. Hier kun je de automatische instellingen aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. Zo is de kleur instelling in de automatische stand een beetje kil. Die kleur stel je heel simpel bij. Filmen in de iA+ stand geeft dan automatisch wat warmere beelden.

Pluspunten

• perfect beeld
  • degelijk toestel
  • uitgebreide bedieningsmogelijkheden
  • start zeer snel op
  • perfecte stabilisatie

Minpunten

• menu niet in het Nederlands
  • een overzicht van alle symbolen zou handig zijn

Wim Rieke 21-11-2016

Zeer handzame lichtsterke camera

Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

Mijn vorige camera was exact dezelfde en slechts ca. 1,5 jaar oud. Helaas werd hij bij een bezoek aan Praag gestolen, dus niet alleen de camera maar ook al mijn mooie beelden kwijt. Ik heb geen seconde aan een andere camera gedacht omdat ik zulke goede ervaringen had met de oude. Onvoorstelbaar, die kwaliteit van de beelden onder matige lichtomstandigheden. Bovendien is vrijwel alles handmatig in te stellen maar ook op de automaat werkt hij prima. Hij is lekker licht dus op vakantie goed te hanteren, alleen moet je opletten dat hij niet gepikt wordt, wat helaas bij mij het geval was.

Pluspunten

• lichtsterkte
  • goed en redelijk eenvoudig in te stellen

Minpunten

• accuduur kan langer

A 10-01-2016
Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

Maand geleden gekocht bij camera nu.
Echt geweldig niet alleen de camera maar ook de uitleg en service van het personeel, bedankt Jurian voor de professionele uitleg!
De camera voldoet aan al mijn eisen had hem eerder moeten kopen!
Met het programma op mijn laptop kan ik nu echt goede films maken en zo makkelijk als het gaat. Helemaal blij!!

tonsoder.beeldenmaker 05-11-2015
Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

Voor een 3 ccd camcorder krijg je veel waar voor je geld. Het beeld is scherp, de mogelijkheden zijn uitgebreid in de verschillende camera settings maar...
Het zwakke punt is de witbalans. Regelmatig geeft de camera een onwerkelijk kleurenpallet dat in welke stand ook niet juist is bij te stellen. Daarboven op veranderen de kleuren soms in danwel opvolgrnde opnames. Kleurcorrectie achteraf in bewerkings programma's is niet goed te doen met zulke uiteenlopende opnamen van dezelfde situatie.

dewitdelahaye 06-11-2015

Ik gebruik deze camera nu 2,5 jaar. Het resultaat kun je bekijken op Youtube (www.youtube.com/dewitdelahaye of google: 'Jan Dewit youtube'). Dat het kleurenpallet niet realistisch zou zijn, heb ik nog niet ervaren. Integendeel zelfs: gelet op het gegeven dat het een camcorder en geen professionele camera betreft, ervaar ik het kleurenpallet als bovengemiddeld goed met vergelijkbare camcorders (die soms duurder uitvallen). In mijn films kunt u dat zelf vast te stellen. Wat de witbalans betreft: wat ik wel ervaar - en in die zin hebt u wel gelijk - is dat deze erg moeilijk (lees: eigenlijk niet) handmatig is in te stellen en altijd resulteert in een slecht kleurenpallet. is In de praktijk werk ik dus met de voorgeprogrammeerde of (bijna altijd) met de automatische witbalans, wat wel in goede beelden resulteert. Wellicht gaat de fabrikant er van uit dat de kopers van dergelijke camcorders meestal toch automatisch opnemen. Wat ik ook wel ervaar is dat bij buitenopnames in de automatische opnamestand (de zgn. A+) het beeld neiging vertoont tot overbelichting. Gelukkig kun je - middels het knopje langs de verstelbare ring, heel gemakkelijk en snel naar de handmatige instellingen overstappen, waar je dan het diafragma en/of sluitersnelheid kan instellen. Maar ook dan is het opletten: de camera bewaart deze instellingen en bij de volgende opname, kan dat dan tot over- of onderbelichte opnames leiden. Je moet dus altijd even terug naar A+ en desgevallend opnieuw manueel instellen. Bij opnames binnen, resulteert de automatische opnamestand (A+) wel bijna altijd in perfecte beelden. Als je dus hoge eisen stelt is het dus inderdaad wat zoeken om deze camcorder goed te leren beheersen. Maar het mooie is dat het wel kan, wat van veel andere camcorders niet kan worden gezegd. Bovendien doet de beeldstabilisator prima zijn werk en is er die handige verstelbare ring, de razendsnelle autofocus en de schitterende Leica-lens. Je moet het al bruin bakken om onscherpe opnames te maken. Voor deze prijs is deze camera uiteraard een compromis, maar dan wel een heel goed! Prijs-kwaliteit blijf ik het dus een heel goed toestel vinden.

HJaspers 22-04-2015
Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

De beeldkwaliteit van deze camera is uitstekend, maar het geluid is vreselijk slecht: een voortdurende 'tik' door alle opnames.
Inmiddels heb ik mijn derde vervangende exemplaar, maar het probleem blijft opspelen en wordt eerder slechter dan beter.
Ik raad deze camera daarom sterk af.

dewitdelahaye 23-04-2015

Dit is zéér merkwaardig. Ik heb de camera nu al méér dan een jaar en heb verschillende films gemaakt (Cuba, China e.d. alle te zien op YouTube). Alhoewel het geluid van de interne microfoon niet schitterend is (ik gebruik altijd een externe micro) , heb ik van een 'tik' nooit last gehad. Blijkbaar heb je een slechte serie getroffen? Blijven volhouden: Panasonic moet dit oplossen. Het is per slot van rekening toch ook niet de goedkoopste camera. Tip: heb je al eens uitgeprobeerd of het probleem zich ook manifesteert met een externe micro? Ik blijf graag op de hoogte! (dewitdelahaye@gmail.com)

Jasper 31-08-2014
Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

Na vergelijk van een aantal camera's uit de prijsklasse > 500 euro, bleven er voor mij een 4-tal camera's over, te weten de Panasonic's HC-V750, HX-X920 en de Sony's HDR-PJ810, HDR-CX900.

Er zitten hier en daar wel verschillen in deze cam's. De een heeft wat meer zoom, de ander een zeer goede stabilisatie. De gebruikte chips en lenzen (merk, lichtsterkte) zijn anders.

Na veel op internet gespeurd te hebben naar tests en voorbeeld filmpjes die anderen geupload hadden met deze camera's, kwam voor mij de Panasonic HC-X920 als winnaar naar voren.

Een soms genoemd nadeel in tests betreft de prijs, deze was vrij hoog (1000 euro), echter nu voor dik 700 euro te koop.

Ik vind de scherpte en kleuren erg goed, waarschijnlijk voor een groot deel te danken aan de Leica lens. Met erg weinig licht opnames gemaakt, met verbluffend goed resultaat. Snelheid autofocus is top. Camera licht goed in de hand en gewicht is prima.
Veel handmatige instellingen mogelijk.
Tevens zit er een redelijk uitgebreide WIFI op. Wel direct een 2e accu met dubbele capaciteit aangeschaft.

dewitdelahaye 06-03-2014
Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

Hou er bij de aankoop ook rekening mee dat Panasonic slechts een kleine accu meelevert. De camera verbruikt nogal wat energie en je hebt dus minstens twee grote accu's nodig. Wil je echt op zeker spelen en nooit zonder energie vallen, overweeg dan drie grote accu's. De onbehoorlijk hoge prijze van de Panasonic accu's in acht genomen (om en bij de €90), een kostelijke aangelegenheid. Het loont dus de moeite om bij Jupio (om en bij de €45) te gaan kijken.
Om te eindigen met een positieve noot, wat deze camera zeker verdient: in de handmatige modus kun je via de zoomring ook handmatig scherpstellen en zo b.v. de focus verleggen. Ook iets wat je normaal maar bij professionele camera's terugvindt. Gmobaal genomen ben ik dus erg blij met dit toestel.

dewitdelahaye 06-03-2014
Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

Zeer goede camera met een voortreffelijke prijs-kwaliteitsverhouding. Zeer mooie en scherpe beelden in excellente kleuren mede dankzij de drie ccd’s. Dit is, zeker in deze prijsklasse, uniek. Normaal vind je dit enkel op professionele camera’s. Ook met weinig licht maak je opnames zonder ruis. De camera laat zich betrekkelijk eenvoudig bedienen: de functies zijn talrijk en snel terug te vinden op het touchscreen. Mede dank zij enkele handige knopjes kun je ook snel van het ene naar het andere programma overschakelen of overschakelen van de automatische naar de handmatige functie. In een quickmenu op het scherm kun je bovendien die voorkeuren vastleggen waarvan je dikwijls gebruikt maakt. Dat maakt het mogelijk om snel in te spelen op de opnameomstandigheden. Niet te onderschatten is de automatische waterpasaanduiding, waardoor je via een icoontje op het scherm of in de zoeker kunt zien of je de camera horizontaal houdt. Gedaan dus met scheve opnames! Bovendien beschikt de camera ook nog over een niveaumeting, met een horizontale en verticale kantelmeting! En dit is no maar een kleine greep uit de vele mogelijkheden. Overigens kun je met deze camera perfecte foto’s maken, zelfs tijdens het filmen en is het met één druk op de knop mogelijk om een filmopname in foto’s om te zetten. Schitterend allemaal. Jammer dat Panasonic niet even veel aandacht heeft voor de geluidsopname. Deze is moeilijk te regelen en de surround voldoet niet echt. Ook met de externe micro van Panasonic is het geluid moeilijk te regelen en wordt het onvoldoende sterk opgenomen. Het verhogen van het opnamevolume leidt tot hinderlijke vervormingen. Na wat zoekwerk en uitproberen, heb ik nu een minimaal aanvaardbare geluidsopname, maar ook niet meer dan dat. Als je de opnames op het cameraschermpje bekijkt, is ook daar het geluid zelfs met maximaal volume, nauwelijks hoorbaar. Bovendien bleek de inplug van de externe micro al na twee maanden stuk. (Herstelling binnen garantie). Jammer, want dit is echt het enige, maar toch wel belangrijke minpunt in deze voor de rest schitterende camera.

Anoniem 17-01-2014
Geschreven voor: Panasonic HC-X920 zwart

Wat een toestel !! Prachtige beelden. Mooie kleuren. Dubbel dik zijn geld waard. Ben je op zoek naar een betaalbaar en heel geode camera? Niet twijfelen !

robbertje58 22-01-2014

Dag Peterbel,

Ik wilde graag wat meer weten.
De prijs is best wel een rib uit mijn lijf dus een beetje advies van iemand die hem al getest heeft is dan voor mij erg bruikbaar.
Ik ben nu in het bezit van een Sony hdr-hc9, 7 jaar oud, met mini tapejes
Foto,s echt niet best en bij goed tot redelijk licht mooie video.
Ik wilde eerst een foto camera er bij kopen, maar als ik alles in ;e;en zou beter zijn.
Is het echt zo dat de video bij weinig licht nog steeds goed te noemen is?
En de foto,s, zijn die echt goed ?
Kan je ook tijdens het filmen zonder dat het beeld even gaat haperen een foto schieten?
Start de camera snel op, want de mini bandjes van de Sony hebben net even te veel tijd nodig.
Gaat de batterij nog een beetje redelijke tijd mee?
Gebruik je in de praktijk de ook zoeker nog of is dat een optie die niet nodig was.
Is de goedpore x800 dan misschien net zo goed met alleen wat minder toeters en bellen?
Sorry dat ik zoveel vraag maar ik wil met zo een camera weer jaren doen en wat is nu een beter advies dan uit de praktijk.
Als ik een foto camera zou kopen ben ik ook 3 a 400 kwijt.
Voor een klein beetje meer alles inéén van goed kwaliteit is veel handiger leek mij.

Groet en hoop dat je wil antwoorden.

Anoniem 01-02-2014

Hey Robbertje,

sorry dat ik je vraag nu pas zie, misschien is mijn antwoord nog niet te laat.
De x920 is beter dan de x800, hogere resolutie en meer toeters en bellen. Als je toch van plan bent een camera te kopen is de meerprijs van +/- 200 euro best te overwegen.
Je kan foto's nemen tijdens het filmen zonder problemen en deze zijn van heel goede kwaliteit (20mp). Weinig licht geen probleem, ik heb al 4 camera's gehad en deze is de beste tot hier toe. Opstarten duurt 1 sec !! echt waar. Batterij die erbij zit gaat 1,5u mee. Indien je langer wil dien je de batterij type 260 te kopen, die gaat bijna 3u mee. Wel duur ding, als je wat zoekt kan je hem kopen voor +/- 120 euro maar ik heb prijzen gezien tot 150 euro. Tevens heb ik afzonderlijke batterijlader gekocht, nog eens 60 euro. Je hebt ook batterij en lader van ander merk, die zijn de helft goedkoper maar daar waag ik me niet aan. Ik koop geen dure camera om dan goedkope batterijen erbij te kopen. Al heel wat mee gefilmd. Is echt enorm scherp beeld, als je de juiste instelling neemt natuurlijk. Afleverformaat is *.mts. (AVCHD 50fps) Wel effe kijken of je PC/Mac hiermee overweg kan (afhankelijk van wel prog je gebruikt). Je dient wel een recente PC/Mac te hebben, met een wat oudere computer zal het allemaal wat trager gaan.
Zo hopelijk heb je hiermee de nodige info. Succes !!